Den stora Batman-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Stranger »

BoJustBo skrev:Det finns både bra och dåligt med den. som sagt lite väl kort, kunde behövt mer sidor att bygga världen med. Tidig Mignola (men inte så tidig att det är dålig Mignola).

Om du vill ha en bra Mike Mignola Batman så kör The Doom That Came to Gotham
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av BoJustBo »

Stranger skrev:
BoJustBo skrev:Det finns både bra och dåligt med den. som sagt lite väl kort, kunde behövt mer sidor att bygga världen med. Tidig Mignola (men inte så tidig att det är dålig Mignola).

Om du vill ha en bra Mike Mignola Batman så kör The Doom That Came to Gotham

Definitivt, briljant serie, men dock bara Mignola manus.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Stranger »

BoJustBo skrev:
Stranger skrev:
BoJustBo skrev:Det finns både bra och dåligt med den. som sagt lite väl kort, kunde behövt mer sidor att bygga världen med. Tidig Mignola (men inte så tidig att det är dålig Mignola).

Om du vill ha en bra Mike Mignola Batman så kör The Doom That Came to Gotham

Definitivt, briljant serie, men dock bara Mignola manus.

Vilket är konstigt för stilen liknade fortfarande Mignolas. Dom kunde lika gärna haft honom rita den också
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Wakuran »

Stranger skrev:
BoJustBo skrev:
Stranger skrev:
BoJustBo skrev:Det finns både bra och dåligt med den. som sagt lite väl kort, kunde behövt mer sidor att bygga världen med. Tidig Mignola (men inte så tidig att det är dålig Mignola).

Om du vill ha en bra Mike Mignola Batman så kör The Doom That Came to Gotham

Definitivt, briljant serie, men dock bara Mignola manus.

Vilket är konstigt för stilen liknade fortfarande Mignolas. Dom kunde lika gärna haft honom rita den också

Mignola gjorde omslagen, men han hade väl inte tid, antar jag. Kan antagligen ha varit något redaktionellt påbud att teckna i "Mignola-stil" också.

I Hellboy finns det väl en hel drös tecknare som följer Mignola-skolan, t.ex...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Ja det är ju så, om de tvingas till stilen vet jag inte, eller om de väljs för sin liknande stil, vi hade ju Bergting bland dem tex.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av BoJustBo »

Stranger skrev:
BoJustBo skrev:
Stranger skrev:
BoJustBo skrev:Det finns både bra och dåligt med den. som sagt lite väl kort, kunde behövt mer sidor att bygga världen med. Tidig Mignola (men inte så tidig att det är dålig Mignola).

Om du vill ha en bra Mike Mignola Batman så kör The Doom That Came to Gotham

Definitivt, briljant serie, men dock bara Mignola manus.

Vilket är konstigt för stilen liknade fortfarande Mignolas. Dom kunde lika gärna haft honom rita den också

Tecknaren i fråga har även gjort Jenny Finn med Mignola.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av mib »

tfels skrev:Någon som läser Batman numera? Jag menar alltså Rebirth-serierna? Jag tycker de är riktigt bra! De liksom djupdyker utan att dra ut det för mycket. Och så dyker det upp många intressanta bifigurer.


Fastna ganska fort för Batman av Tom King, kände också att den lite kortdragna stilen för Batman han kör med passa väldigt bra till serien.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Läser Tom Kings Batman i TPB form. Bra grejer.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Och jag tänker prova det jag led efter läst här, får se vad det är.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av tfels »

Bra grejer Agentum! Grattis om du alltså ska läsa Tom Kings Batman från rebirth. Första tpb:n är kanske lite over the top, men sedan blir det som var bra jättebra.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av BoJustBo »

tfels skrev:Bra grejer Agentum! Grattis om du alltså ska läsa Tom Kings Batman från rebirth. Första tpb:n är kanske lite over the top, men sedan blir det som var bra jättebra.

En TPB är alldeles för länge innan det blir bra, är det inte bra i första numret eller två så kan serien sticka o brinna, varför läsa vidare.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av tfels »

Alla de nya Batmanserierna av Tom King är bra, även den första tpb:n, vilket jag skrev! Och de senare ännu bättre! De hör till det bästa i Batmanväg nånsin enligt min mening.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Jag själv tycker inte att det är bland de bästa med Batman nånsin. Det är underhållande, spännande och karaktärerna känns som de ska. Oftast bra tecknat också. Så bra är det absolut. Känns både modernt och klassiskt samtidigt.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Ala »

Ja, det är en fin run på Batman just nu. Själv så älskar jag Snyder/Capullos run i New 52, men det här är helt klart en värdig efterföljare.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

New52an har jag läst de sex första tradesen i, inte det bästa med Batman ever kanske men helt klart kompetent och underhållande tycker jag.

Så det är Rebirth varianten jag tänker ge mig på nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Nu har jag läst en del och det är som super85 skriver kanske inte det bästa nånsin med Batman och den första arcen är lite svår och Batman lite väl för uber, man har dessutom svårt att känna nåt för figurer man just för första gången sett och inget vet om.

Jag förstår dock idén med att starta hårt givetvis och det är ju snyggt tecknat, sen rullar det på med figurer jag gissar kommer från omgången med NEW52 då detta inte är en total reboot utan det har saker från tidigare, så en del figurer har jag bara hört talas om förr andra är gamla men som jag trodde var väck.

Dock verkar tex Catwoman var väldigt rebootad just nu, hon är inte den som tex Brubaker skrev.

Här är hon mördare och står inför avrättning, otroligt nog då jag trodde man kunde ha ihjäl halva stan i DC USA utan att bli avrättad, man hamnar som värst på Arkham med sina svängdörrar

En rätt intressant utveckling med Bane som dock imo kändes lite för mycket bygd på våld och inte så mycket på list som jag först trodde, en del fantasifulla scener med Batman fightandes i hav av fiender, jag antar att det är mer en kompression av vad som händer annars vore det löjeväckande.
Det är liksom bakgrund till Bruce och Selinas brevväxling där man får reda på mer om bakgrunden och där Bruce skriver ett brev som iaf jag inte kunde tänkt men men det är ju poesi hehe

Ett inklipp finns där Batmans team som han nu tydligen har slåss mot monster i Gotham, den var jäkligt snyggt tecknad imo, värd sitt bara för det, regnet är snyggt på ett sätt man bar kan göra med datorer idag.

Iaf har DC nu en flera miniserier, och det är ju kul jag trodde såna var döda sen länge, jag gillade dem, och en del enkelblaskor, detta tycks ha varit ett lyckat beslut och DC sålde mer än Marvel i år, de har dock lägre inkomst ännu men det är jämt, kul.
Fler än jag gillar miniserier tror jag.

Jag läste ju nyligen New52s Batman med dock fler tidningar än Rebirth, vem var bäst?
Svårt de är ganska olika i stil, båda är underhållande och det räcker för mig.

Jag lär nog kolla in fler Rebirth, och Batman kommer jag läsa mer från, jag vill gärna veta mer vad som hände, jag saknar en sak ofta i Batmna numera, världens bästa Detektiv, var är han? kan ingen skriva sånt material för Batman.

Vi vet redan att han har utrustning att förstöra för millioner på en kväll vilket han gör ofta, i Rebirth gör han en snygg kombo, först har han sitt Batplane som krossas av ett monster, då har han ett raketbältefordon att använda tills det krossas av monstret.......och då har han sin bat-svävardrake med att fortsätta med, hela tiden i luften :-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jösses! New York Times spoilar innehållet i Batman #50 totalt innan numret finns i butikerna. Om det inte är en avledningsmanöver från vad som verkligen händer, förstås?

Fansen är väldigt irriterade.

DC pudlar frenetiskt.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av mib »

Det känns ju onekligen som en marknadsförings grej.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Wakuran »

Själva bröllopet var ju en marknadsföringsgrej, redan, men man hade ju inte behövt spoila storyn så snabbt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av BoJustBo »

Been there done that som man säger. Har vi inte sett detta otaliga gånger redan?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar