Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Kattmannen »

AndreasEriksson skrev:Jan Romare har gått bort vid en ålder av 81 år, enligt ett FB-inlägg av hans tidigare redaktör Rolf Lindby från Bulls



Sorgligt. Jag såg det när jag såg hans Dödsannons i Svenska Dagbladet, med en av hans tecknade änglar i annonsen. Känns som en gammal svensk klassisk serie i som skulle passa i 91:an-tidningen.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av germund »

Jan Romare har gått i Hälgetidningen i åratal och det var den enda biserie Lars uttryckligen bad redaktionen behålla.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Grumme »

germund skrev:Jan Romare har gått i Hälgetidningen i åratal och det var den enda biserie Lars uttryckligen bad redaktionen behålla.


Sällan har din avatar känts så passande, germund. [:(]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av germund »

Grumme skrev:Sällan har din avatar känts så passande, germund. [:(]
Den känns faktiskt rätt passande hela tiden. Den fanns bland de förhandsgjorda avatarer man kunde välja mellan, men jag gillar Eisners Spirit, just Sand Saref-avsnitten tycker jag är bland de mest känslosamma serier Eisner gjort och jag köpte dessutom Kitchen Sinks Spirit #52 (som bilden hämtats ifrån) direkt från tidningshyllan när den kom ut.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av K-E Lindkvist »

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Bear »



Tråkigt.
Det måste väl varit en av de sista stora serieskaparna med en egen och känd serie med många år på nacken?
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Coppas »

Sannolikt så... och inte bara en känd serie. Knasen i all ära, men bland de kända alster där han oxå var med får man väl även räkna Familjen Flax och Arken... och även nog Sam & Silo / Sams serie. Sedan hade ju även ytterligare strängar på lyran.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Wakuran »

Fick höra att Torvald Sundbaum ska ha dött. (Om inte idag, verkar det åtminstone vara relativt nyligen.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Fick höra att Torvald Sundbaum ska ha dött. (Om inte idag, verkar det åtminstone vara relativt nyligen.)
I onsdags, om den info jag fått är korrekt. Trist vecka, men både Torvald och Mort levde långa och produktiva liv, samt var hyfsat vitala och med skarpa intellekt i behåll in i det sista.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Wakuran »

Kanske inte explicit en seriekändis, men fick precis info om att anime-regissören Isao Takahata, som framför allt varit ständig parhäst till Hayao Miyazaki, gått bort den 5:e april.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Bear »

Nu ha Gunnar Persson gått bort.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... blev-84-ar

Men en del fel i artikeln. Gunnar tecknade väl ändå Kronblom längre än till 2006, sen så tecknar väl inte heller Jonas Kronblom för 91:an längre utan enbart för Allers?
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Ellingen »

Jag hade den stora förmånen att få träffa Gunnar för något år sedan. Lika rolig och finurlig som Kronblom i serien. En av Sveriges största inom genren enligt mig.

Bild
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Wakuran »

Fick just höra att gamle fransmannen F'Murr gått bort, småkufisk serieskapare som gjort långköraren Fårfängans marknad och övriga udda humorserier.

https://culturebox.francetvinfo.fr/livr ... ges-271649
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av smorkin »

Wakuran skrev:Fick just höra att gamle fransmannen F'Murr gått bort, småkufisk serieskapare som gjort långköraren Fårfängans marknad och övriga udda humorserier.

https://culturebox.francetvinfo.fr/livr ... ges-271649

Tråkigt; tycker att "Fårfängans marknad" är något av det roligaste som gjorts i serieväg. Är väldigt glad att åtminstone två album översattes till svenska, och de övriga har jag köpt på franska och stavat mig igenom, en av bara en handfull franska serier som jag tyckt varit värt det besväret.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Wakuran »

Jag har inte läst jättemycket F'Murr på franska, men har fått för mig att det är rätt mycket ordlekar och talspråksslang och sådär. Det kan nog vara enklare att stava sig igenom klassiker som Hergés Tintin, Franquins Spirou eller Peyos olika serier...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Erik »

Bear skrev:Nu ha Gunnar Persson gått bort.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... blev-84-ar

Men en del fel i artikeln. Gunnar tecknade väl ändå Kronblom längre än till 2006, sen så tecknar väl inte heller Jonas Kronblom för 91:an längre utan enbart för Allers?

Jo, det stämmer det du skriver. Om jag inte missminner mig så tecknade Gunnar sin sista sida under 2016 (82 år gammal), så det är förmodligen ett skrivfel. Och 91:an publicerar under 2018 repriser av Gunnar.

Gunnar hade en otrolig karriär och även om kvaliteten på teckningarna var något lägre under hans sista år så var humorn fortfarande briljant. Tack Gunnar för alla skratt genom åren!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av RioGrande »

William Vance 1935-2018.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av Wakuran »

Spansk-franska tecknaren Julio Ribera dog i fredags, 91 år gammal. Han är väl inte lika känd i Sverige som nere på kontinenten, då ingen av hans mest kända serier ("Le Vagabond des Limbes", Dracurella, Montserrat-trilogin) finns översatt till svenska, så vitt jag vet.

https://www.lambiek.net/artists/r/ribera_j.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av AndreasEriksson »

Leif Isaksen, mångårig tecknare av den norska 91:an-avläggaren Stomperud. Han blev 90 år gammal.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Rest in peace - Tråden om seriekändisar som gått ur tiden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Enligt Mark Evanier (som brukar ha torrt på fötterna) har Bill Lignante avlidit. Det var väl han som tecknade den Fantomen som gick i X9 (INTE Agent X9, utan den tunna utan limmad rygg)?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar