Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

larsa66 skrev:Nu har jag handlat lite gamla fantomentidningar från 1985 på tradera och börjat läsa de av Rasmus rekommenderade.

Det slår mig att Heiner Bade gjorde ett bra år, speciellt "Vraket i Timpennisundet". En väldigt bra historia, men framförallt vackert tecknat av Bade.
t

Bild

Revet dock snott från Hermann (Orkanens lag).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Hmmm, jo, det är rätt kraftig "inspiration" där...

Bild
Bild

Var det förresten Bade du nämnde på mailen som hade inspirerats av Hermann på regelbunden basis? Eller var det någon annan Fantomentecknare?

Det kan ha varit Bertil Wilhelmsson, förresten...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Jo, det var Bertil W. Och det var innan Bernard Prince hade introducerats på bred front i Sverige (figuren hade bara förekommit i kortisar i Banggg). Troligen hade Bertil W ... som höll till mycket i Spanien hittat album eller tidningar med BP-serier där).
///
Men jag minns en grej från en frågelåda i B&B (alternativt "Fantomen talar") där ytterligare någon Fantomentecknare snott lite från Hermann. En interiör i ett palats. Bör väl ha varit Tonnerre sur Coronado ? Och jag tror att det var Jaime Vallvé? Nån som minns?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Tja, ska man sno nåt ska man göra det från dom bästa ;)
Sånt här är ju inte direkt ovanligt inom seriebranschen. Kanske är det en hyllning från en kollega till en annan.
Det här har vi ju diskuterat många gånger. Det skulle kunna bli en ganska intressant artikel i bild&bubbla som någon kunde skriva (ingen nämnd). Om vad man som serietecknare kan göra och inte. Det känns ju som att taket är lite högre bland serietecknare än andra "konstnärer", sen har olika tecknare olika syn på vad som är ok eller inte. Är ljusbord på foton också att sno?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Runt 80-talet hade väl Bubblan någon semi-regelbunden "Lånelådan"-spalt (eller något liknande) där man gick igenom olika stölder/ inspirationer som man hade hittat...

En stor del beror väl på att serietecknande länge varit en kvasi-industriell brukskonst. Det var viktigare att hålla sin deadline, än att visa upp någon personlig vision och konstnärligt auteurskap..
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Fantomentråden

Inlägg av Klaatu »

Har ni tidigare diskuterat vilka som är era favoritberättelser med Fantomen?
Jag orkar inte gå igenom denna hela tråd för att se om så är saken.
Några av mina favoriter så här direkt från huvudet är Djävulens brödraskap del 1 och 3, Vit Slavhandel och Golem.
Vilka är era favoriter?
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

larsa66 skrev:Tja, ska man sno nåt ska man göra det från dom bästa ;)
Sånt här är ju inte direkt ovanligt inom seriebranschen. Kanske är det en hyllning från en kollega till en annan.
Det här har vi ju diskuterat många gånger. Det skulle kunna bli en ganska intressant artikel i bild&bubbla som någon kunde skriva (ingen nämnd). Om vad man som serietecknare kan göra och inte. Det känns ju som att taket är lite högre bland serietecknare än andra "konstnärer", sen har olika tecknare olika syn på vad som är ok eller inte. Är ljusbord på foton också att sno?


Tycker det är mindre okej att "låna" från någon inom samma konstart. Om man är serietecknare får man ljusborda ett foto eller en oljemålning, men inte från en annan serietecknares serieruta. Är man oljemålare kan man måla av en serieruta eller ett foto. Är man fotograf kan man (på ett konstnärligt vis) fota en tavla eller en serie.
Så tycker jag. De där korallreven hade Bade kunnat ta från en bok eller tidskrift istället. Förresten är det inte så svårt att bara hitta på ett korallrev. [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Men tänk på den stackars Fantomenredaktionen som kommer dränkas i brev från marinbiologer som klagar över naturvetenskapliga felaktigheter!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

RioGrande skrev:Tycker det är mindre okej att "låna" från någon inom samma konstart. Om man är serietecknare får man ljusborda ett foto eller en oljemålning, men inte från en annan serietecknares serieruta.
Oj. Vänta tills du upptäcker Felmang [:)]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:En stor del beror väl på att serietecknande länge varit en kvasi-industriell brukskonst. Det var viktigare att hålla sin deadline, än att visa upp någon personlig vision och konstnärligt auteurskap..


Kanske att Serier är en berättarform och ingen konstform. Det är helheten som räknas inte bildernas komposition eller detaljer. Bara man får flyt i berättelsen och skapar rätt stämning i bilderna är det ok om man snott en ruta eller två.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Klaatu skrev:Har ni tidigare diskuterat vilka som är era favoritberättelser med Fantomen?
Jag orkar inte gå igenom denna hela tråd för att se om så är saken.
Några av mina favoriter så här direkt från huvudet är Djävulens brödraskap del 1 och 3, Vit Slavhandel och Golem.
Vilka är era favoriter?


Av team fantomens berättelser är Vargmannen, Hämnaren och Ku Klux Klan de jag tänker på direkt. Alvar av Falk/Moore Bent Beak Broder av Falk/McCoy och Kidnappad av Falk/Barry. Berättelser som jag gillade som 10-14 åring och efter att ha letat rätt på dem nyligen funnit att de fortfarande är bra, om inte bättre än vad jag minns.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av smorkin »

AndreasEriksson skrev:
RioGrande skrev:Tycker det är mindre okej att "låna" från någon inom samma konstart. Om man är serietecknare får man ljusborda ett foto eller en oljemålning, men inte från en annan serietecknares serieruta.
Oj. Vänta tills du upptäcker Felmang [:)]

Det är väldigt vanligt med lån inom serievärlden. Apropå Fantomen så lånade ju t ex Sy Barry friskt från klassiska äventyrsserier, inklusive rena kopior på teckningar :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Resiliens ble for komplisert mener Serienetts anmelder:

http://serienett.no/serienett/fantomet- ... stjernene/
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Så vad tycker ni om Mikael Sols Fantomen debut då?

Av mig får han godkänt. Kunde ha blivit bättre, för storyn och berättelsen, men det var några små detaljer som sänkte den.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Hvilke detaljer da? Pedrazzini er ikke helt min tegner, var jo bare et par sider hvor Fantomet hadde drakta på. Forsiden er rå.

Og Den gylne ørnen i neste nummer, kommer til å skape debatt. Et tema Fantomet ikke har vært borti før. Jeg likte den historien.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

DombåsFantomet skrev:Hvilke detaljer da? Pedrazzini er ikke helt min tegner, var jo bare et par sider hvor Fantomet hadde drakta på. Forsiden er rå.

Og Den gylne ørnen i neste nummer, kommer til å skape debatt. Et tema Fantomet ikke har vært borti før. Jeg likte den historien.


Jag tyckte replikerna var lite konstiga. Sen var det konstigt hur Fantomen kom loss så snabbt, fast dom tagit av honom kniven. Men historien var ändå spännande och medryckande. Jag har också lite svårt för Pedrazzinis teckningar, de är lite ojämna. Ibland ser det ut som ett hafsverk och ibland är dom jättesnygga. Men det funkade ändå.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Fantomentråden

Inlägg av burnout »

Jag undrar över om det finns någon som har koll på slipsar över Fantomen, Jag fick en idag i fint silke som jag inte sett förut och det är bulls som gett ut den. Skulle vara kul att veta när den kom (känns som 80-talet.)
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

burnout skrev:Jag undrar över om det finns någon som har koll på slipsar över Fantomen, Jag fick en idag i fint silke som jag inte sett förut och det är bulls som gett ut den. Skulle vara kul att veta när den kom (känns som 80-talet.)


En av disse? http://www.bossescomics.com/webshop/ind ... njn85vkfd1
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Fantomentråden

Inlägg av burnout »

DombåsFantomet skrev:
burnout skrev:Jag undrar över om det finns någon som har koll på slipsar över Fantomen, Jag fick en idag i fint silke som jag inte sett förut och det är bulls som gett ut den. Skulle vara kul att veta när den kom (känns som 80-talet.)


En av disse? http://www.bossescomics.com/webshop/ind ... njn85vkfd1


Nej, dom har jag kollat.
Den är rödaktig med små dödskallar på linor och fantomen på hero längs ned på slipsen (det är svenska fantomen typs färger. På etiketten står det ett ordspråk "Phantom moves faster than Lightning" semic/bulls
Skriv svar