Herr Doktor Oubliette

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Savaric
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 16 maj 2018, 18:50

Herr Doktor Oubliette

Inlägg av Savaric »

Hej,

Jag är ny på forumet, men tänkte jag skulle testa att visa upp lite alster...

Under årens lopp har serietecknande kommit och gått som intresse, och i den här omgången har jag hållit ut längre än nån gång tidigare.
Vilket har fått mig att sätta som mål att jag ska få ihop runt 20 sidor till en serietidning, och göra ett försök att publicera den
på Comixology Submit.

Då jag gör detta som hobby på fritiden, i mån av inspiration, så tar det mig ganska lång tid att få ihop material dock, så målet är en bra bit bort ännu :)

Men några sidor har det hunnit bli.

Herr Doktor Oubliette är en surrealistisk skräckserie med varierande stänk av absurd humor.
Fokus är mer på att skapa en drömsk och vagt obehaglig stämning än att berätta en tydlig historia...så om den verkar obegriplig så är det i alla fall till en viss del avsiktligt :)

Inspirationskällor är bland andra David Lynch, HP Lovecraft och Hans Rickheit. (Förutom alla andra gamla giganter som Alan Moore, Warren Ellis, Neil Gaiman etc...)

Kanske mest Hans Rickheit i detta fall - hans "Cochlea and Eustachia" var den serie som satte fröet till HDO i huvudet på mig.

Nå. Här är de första tre sidorna...jag testar att dela bilder via Dropbox. Hoppas det funkar...

Bild
Bild
Bild

/Savaric
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Herr Doktor Oubliette

Inlägg av Grumme »

Ser lovande ut! Jag gillar verkligen teckningsstilen. Ren och behaglig för ögonen. Är inte helt hundra på att det är min typ av humor, men jag ger den gärna fler chanser. [^]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Herr Doktor Oubliette

Inlägg av Wakuran »

Jupp, Dropbox funkar... Jag vet inte hur permanent man kan vänta sig att det fungerar, iofs, men nu funkar det...

Förutom Comixology skulle du ju även kunna försöka trycka ett pappersfanzin och sälja på olika mässor...

(Nu blev jag ju påmind om Hans Rickheit, och att jag borde läsa mer av hans grejer, och även Al Columbia's...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Savaric
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 16 maj 2018, 18:50

Re: Herr Doktor Oubliette

Inlägg av Savaric »

Grumme skrev:Ser lovande ut! Jag gillar verkligen teckningsstilen. Ren och behaglig för ögonen. Är inte helt hundra på att det är min typ av humor, men jag ger den gärna fler chanser. [^]


Tack. Kul att du gillar stilen. Humorn är nog lite smal...”He snores in Japanese” tyckte jag själv var rätt kul, samtidigt som jag tänkte ”Kommer NÅN annan tycka det är kul?”.

Nåja :)
Savaric
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 16 maj 2018, 18:50

Re: Herr Doktor Oubliette

Inlägg av Savaric »

Jo, vi får se vad framtiden för serien blir. Just nu hoppas jag mest på att jag håller ut så länge att jag får ihop ett helt nummer...

Al Columbia ligger på listan över serieskapare som jag borde kolla upp någon gång.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Herr Doktor Oubliette

Inlägg av larsa66 »

Jag gillar det jag ser. Lycka till med serien.
Savaric
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 16 maj 2018, 18:50

Re: Herr Doktor Oubliette

Inlägg av Savaric »

larsa66 skrev:Jag gillar det jag ser. Lycka till med serien.


Tack :)
Savaric
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 16 maj 2018, 18:50

Re: Herr Doktor Oubliette

Inlägg av Savaric »

Två sidor till. Jag är hyfsat nöjd med teckningarna, men det tar mig lite för lång tid per sida. Jag fastnar lätt i att peta med detaljer som ingen annan säkert tänker på ändå...

Hur mycket tid lägger en professionell tecknare per seriesida tro?

Bild
Bild

Jag drar ner upplösningen på bilderna jag publicerar här, i originalet kan man läsa etiketten på flaskan - den innehåller H2FSbF6, för den kemiintresserade [:o)]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Herr Doktor Oubliette

Inlägg av BoJustBo »

Lite saker om textningen. I sista rutan på sida ett så slutar du en ruta med ordet "the" vilket borde flyttas och bli första ordet i nästa textruta istället så att det flyter på bättre.
tycker även avbrutna texter borde ha ett "..." i slutet av avbrottet så man mer instinktivt att det inte är slutet. På sida 3 som är mer poetisk kanske inte detta behövs dock.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Savaric
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 16 maj 2018, 18:50

Re: Herr Doktor Oubliette

Inlägg av Savaric »

I mitt huvud är berättartexten alltid åt det "poetiska" hållet, så det är lite avsiktligt att bryta på konstiga ställen, och t.ex. inte använda punkt.

Men det du syftar på där att flytta på "the", kanske skulle funka också, jag får fundera lite.

Tack för feedbacken!
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Herr Doktor Oubliette

Inlägg av Gezerd »

Nejdå, humorn är inte alls sned, den är superbra. Underhållande kul det behövs inte speciell handling. Du verkar hålla dig borta från den vanliga gräddfilkomplexet vilket gör serien så unik.
Savaric
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 16 maj 2018, 18:50

Re: Herr Doktor Oubliette

Inlägg av Savaric »

Tack :)
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Herr Doktor Oubliette

Inlägg av Gezerd »

Savaric skrev:Tack :)


Hej

Jag sa ju det. Serien är utmärkt det finns inget att anmärka på. Det handlar bara att ha ett öppet sinne och smälta in i serien skapelse. Men begär man en tydlig handling så betyder det att folk inte klarar av typ västgötaklimax. När folk får läsa en frånvaro av en förväntad slutkläm så uppfattar de mycket riktigt som svår att begripa, sned humor

Därför gör du en superbra serie med en kluven skojig anda som visar var nåt inte ska vara men ändå något är [|)]
Skriv svar