Serierelaterat i media

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av GuestOnQuest »

Ok, fyra bilder i rad.

Visst har han repeterat bilder förr men inte som nu. Jag tror att han är heltrött på att teckna. Minns en stripp där han tog undan en kandelaber (i första rutan) för att det skulle bli jobbigt att teckna om den i de senare. Trött, trött, trött...

Rocky har gett oss många goda skratt genom åren. Hoppas att han vilar upp sig ett tag och kommer tillbaka med nya krafter.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Agentum »

Man får tänka på att Rocky ju var en serie baserad på honom själv och hans polare i unga dar, nu är han 20 år äldre och det var absolut dags att göra nåt annat.

Jag gillade inte serien särskilt då jag inte kände igen mig i den, jag är inte uppväxt i en stad och tyckte/tycker hip hop är olidligt kasst.

Så har han förmåga till annat så gör det för sjutton i stället.

OCH vad än man nu tyckte om Rocky så fick den som modern seriestrip 20 år det är väldigt bra, det är ju mest seriestripar från äldre tider som fått eller får sån tid.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

Den blev ju en enorm tidsmarkör, också. Det är inte kattskit.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av MrKumquack »

I bl.a. SvD står idag att The Beatles "Yellow submarine" blir serieroman! En för alla Beatles-älskare glad nyhet kanske? Vad jag förstår är det inte första gången som medlemmarna förekommer som seriefigurer, men kul ändå. Den 28 augusti ska romanen släppas på Titan Comics.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

Det gjordes tydligen officiella serier under Beatlemania på 60-talet - The Beatles.

Annars har de ju förekommit i bakgrunden i olika serier under lång tid, i den där Pulserande Metal-serien som nämns på Seriewikin berättas det om hur John och Paul ändrar på arrangemangen utan att meddela Pete Best i förväg, samtidigt som det kommer förbi en talangscout (Brian Epstein?), om jag minns rätt. Brian Epstein fick ju också en serie på egen hand - The Fifth Beatle.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av RioGrande »

De är med i ett Blake och Mortimer-album. Och Vallvé gjorde en biografisk kortis till Banggg (eller egentligen Fart og tempo).
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Serieguden »

Yellow submarine med Beatles som serie kom väl redan på 60 eller 70-talet?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

Serieguden skrev:Yellow submarine med Beatles som serie kom väl redan på 60 eller 70-talet?

Jo, 1968, samtidigt som filmen, från Gold Key.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av FredrikLähnn »

Wakuran skrev:Annars har de ju förekommit i bakgrunden i olika serier under lång tid

Inte minst i Asterix och britterna
Bild [:o)]
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av AndreasEriksson »

Tom King (manusförfattare för Marvel och DC) intervjuas i Late Night with Seth Meyers.
Hans Batman-serier (där Bruce Wayne och Catwoman ska gifta sig) gillar jag skarpt. Kul att det uppmärksammas på den här nivån i amerikansk TV.

Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Troligen fel tråd, men jag hittade inget bättre ställe att lägga det på. När serieskapare driver med sig själva.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

Jag råkade se att i senaste lokaltidningen Vi i Vasastan 39/ 2018 (och troligen även övriga Stockholmstidningar från Direktpress) fanns det en kortintervju med mangatecknaren Joakim Waller.

Den verkar tyvärr inte ligga uppe på nätet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av K-E Lindkvist »

I dagens avsnitt av Filosofiska rummet i P1 var ämnet "Bildning i bildsamhället" och man hade sammanfört Frida Malmgren med filmaren Ruben Östlund och konstteoretikern Beatrice Persson att prata runt detta under ledning av Lars Mogensen.

"Bilder, inte minst rörliga, tycks oerhört mycket mer effektiva än text för att förmedla viss information, kanske särskilt känslor. Enligt Ruben går filmens budskap rakt in i oss utan att processas mentalt på det sätt som sker när man läser en text. För ungdomar är det roligare att leka med de känslospäckade rörliga bilderna än med text, påpekar Beatrice. Frida å sin sida framhåller att vi måste tänka på hur de arrangerade, idealiserade bilderna på till exempel Instagram påverkar dagens ungdom: I ett textsamhälle kan man förmedla sig med sitt intellekt, medan man i ett bildsamhälle hela tiden måste använda kroppen och ansiktet."

Bild

Frida och Ruben Östlund.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av K-E Lindkvist »

I lördags (före Stan Lees frånfälle) publicerade Dagens Nyheter en kolumn av Katrine Marçal (fd Kielos) där hon använder superhjältefilmernas framgångar på senare tid för att visa på globaliseringens förmodade nackdelar. Jag håller inte helt med henne men hon har onekligen en och annan poäng.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Sir-L »

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:Kalle säljer ut i Kalmar.

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/kaos- ... -kallemar/

Undrar litet varför man gör ett specialnummer om just Kalmar. Det kan väl inte bero på den kassa Kallemar-vitsen?

Har det något med den gamla Kalmarunionen att göra?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:
Sir-L skrev:Kalle säljer ut i Kalmar.

http://www.ostrasmaland.se/kalmar/kaos- ... -kallemar/

Undrar litet varför man gör ett specialnummer om just Kalmar. Det kan väl inte bero på den kassa Kallemar-vitsen?

Har det något med den gamla Kalmarunionen att göra?


Längre ner i artikeln står det:
Det var stor efterfrågan redan för ett halvår sedan när de hade tävlingen om vilken stad som skulle få ett eget nummer.


Mer står att läsa på Kalle Anka & C:os hemsida:

https://www.kalleanka.se/ankeborgsposte ... -kallemar/
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av BoJustBo »

Kul att sverige faktiskt kan få en serie såld till sina invånare för en gångs skull =P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av RioGrande »

Vem tecknar?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Vem tecknar?

Hmmm, känns som litet för litet skuggor för att vara Aarild Midthun, och litet för clean för att vara Kari Korhonen... Vilka fler skandinaver är det som jobbar för Egmont nuförtiden?... Kan det vara Peter Härdfeldt?...

(Halvdana bilder, och min halvdana koll på Inducks och Egmont hjälpte inte nämnvärt...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar