Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Närmar mig slutet av "Malone dör" (Beckett). Sen blir det "Den onämnbare". Kvalitet.
Läser även en bok av Hilary Mantel som heter "Frihet" (del ett i en romantriptyk om franska revolutionen). Också bra.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Läser just nu Candide av Voltaire, mycket rolig, även om filosofin den är skriven att bekämpa med sin satir inte riktigt existerar i våra dagar längre.
Älskar överdrifterna och galghumorn i den.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Candide var riktigt bra så gick direkt över till ännu en 1700-tals satirbok, Gulliver's Resor. Än så länge så känns den också riktigt vass, men kanske lite mer utdragen. Också lite svårare att läsa då den är skriven på 1700-tals engelska och inte en 1900-tals översättning till engelska som Candide var, men inga större problem.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Ja, Swift är bra. Ska du ta Sterne sedan??? [:o)] https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4lb ... h_meningar
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

BoJustBo skrev:Läser just nu Candide av Voltaire, mycket rolig, även om filosofin den är skriven att bekämpa med sin satir inte riktigt existerar i våra dagar längre.
Älskar överdrifterna och galghumorn i den.


Candide är en riktig klassiker och även mycket bra bok! Rolig! Filosofin som den är skriven att bekämpa, menar du det där med "vi lever i de bästa av världar"? Det var många år sen som jag läste den nu och minns den bara lite luddigt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

Jag har något minne av att ha läst Candide i skolan, gymnasiet eller vad det nu var, men jag tröttnade litet efter ett tag. Det var litet väl mycket av samma skämt man drog ut på genom hela boken...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Savaric
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 16 maj 2018, 18:50

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Savaric »

Jag kan väl kontra alla klassiker med att jag håller på att läsa hela bokserien på 10 delar av "The Melancholy of Haruhi Suzumia".
En rätt skruvad historia om en japansk skolflicka som ...eventuellt... besitter allsmäktiga krafter...men hon vet inte om det själv.
När hon blir uttråkad börjar det hända konstiga saker runt omkring henne, och blir hon tillräckligt missnöjd är risken att hon rebootar hela universum.

Jag gillar grundstoryn även om det är lite väl långa transportsträckor ibland. Har just läst ut bok 7.

Finns även som anime och manga.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

Savaric skrev:Jag kan väl kontra alla klassiker med att jag håller på att läsa hela bokserien på 10 delar av "The Melancholy of Haruhi Suzumia".
En rätt skruvad historia om en japansk skolflicka som ...eventuellt... besitter allsmäktiga krafter...men hon vet inte om det själv.
När hon blir uttråkad börjar det hända konstiga saker runt omkring henne, och blir hon tillräckligt missnöjd är risken att hon rebootar hela universum.

Jag gillar grundstoryn även om det är lite väl långa transportsträckor ibland. Har just läst ut bok 7.

Finns även som anime och manga.

Är det alltså en bok från början? Jag känner ju igen den där titeln från olika nörddiskussioner...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Savaric
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 16 maj 2018, 18:50

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Savaric »

Wakuran skrev:Är det alltså en bok från början? Jag känner ju igen den där titeln från olika nörddiskussioner...


Ja, med japanska stories kan det ju vara svårt att veta vad som kom först av anime, manga, spel och böcker, men i detta fall verkar böckerna varit först - eller i alla fall första boken...det blev ju 10 st (eller 11 beroende på vem som gett ut dem - engelska utgivningen slog ihop 10 och 11 till en bok) till slut.

https://en.wikipedia.org/wiki/Haruhi_Suzumiya
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av KRax »

En Candide-betraktelse jag delat med lite löst folk här och där är att det är den mest snabblästa boken man har läst. Sidorna bara flyger förbi. Första gången jag läste den stod jag i biblioteket framför hyllan och läste hälften innan jag lånade hem den för resten. Många Grisham har nämnts i tråden, personligen tycker jag att hans stil är motsatsen, mycket långläst stil. Mest därför jag inte läst någon på många år.

Till frukost avslutade jag Tre tal mot Arianerna av Athanasios av Alexandria. Varför läsa det? Tja, ilskna redovisningar av detaljkunskaper är alltid lite kul! Annars ligger Bakhålls samling med Hemingway-noveller på nattduksbordet. Och apropå novellsamlingar, Dan Anderssons Kolarhistorier lästes också ut häromdagen. Bra att bli påmind om fattigdom och elände, långa marscher, brännvin och svält i dagens extrema högkonjunktur med viner, grillat finkött, resor hit och dit, flashiga båtar och motorcyklar och allehanda importvaror överallt (jodå, den normalarbetande medelklass-stereotypen har nästan farligt mycket pengar i det här landet nuförtiden, men nej, utsatta grupper som t. ex. pensionärer har det förstås inte så).
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Rufus skrev:Filosofin som den är skriven att bekämpa, menar du det där med "vi lever i de bästa av världar"? Det var många år sen som jag läste den nu och minns den bara lite luddigt.

Jo precis.

Wakuran skrev:Jag har något minne av att ha läst Candide i skolan, gymnasiet eller vad det nu var, men jag tröttnade litet efter ett tag. Det var litet väl mycket av samma skämt man drog ut på genom hela boken...

Variationer på ett tema, som det skulle kallats i musik världen.

KRax skrev:En Candide-betraktelse jag delat med lite löst folk här och där är att det är den mest snabblästa boken man har läst. Sidorna bara flyger förbi. Första gången jag läste den stod jag i biblioteket framför hyllan och läste hälften innan jag lånade hem den för resten.

Jo, väldigt lättläst. Förutom att jag behövde slå upp några gammaldags engelska termer (vilket var enkelt då jag läste på Kindle då man bara behöver klicka på ett ord för att få upp en definition) så rullade den på i en väldig takt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Delvis just trögheten som är attraktiv med Grisaham (brukar läsa dem på mina lunchraster... då får det inte vara för lättflygande och engagerande, så att man missar att börja arbeta! ).
Håller f.ö. på med ett ÄNNU MER trögläst projekt (på fritiden) --- Samuel Becketts Den Onämnbare.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

RioGrande skrev:Ja, Swift är bra. Ska du ta Sterne sedan??? [:o)] https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4lb ... h_meningar

Nytt för mig, finns gratis på engelska på Kindle, så varför inte :)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Tar mig fortfarande långsamt igenom gulliver's resor på telefonen, snart klar med den.
Har precis läst igenom Kalle Dixelius post-apokalyptiska roman Toffs Bok som nog antagligen är den bästa Svenska roman jag läst.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Läser faktiskt just nu en fransk bok. Men det får jag se hur länge det varar... Man brukar tappa tråden och sugen efter ett tag. Denna är dessutom nästan 600 s. tjock... https://livre.fnac.com/a11564925/Franck-Thilliez-Sharko Men BÖRJAN är väldigt bra!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Läste färdigt Gullivers resor vilket var en bra men myyycket lång bok =P Läser nu på mobilen Party Lords av Justin Grimbol, inte lika snoffsig kanske, men lika kul ;)
I bokform har jag börjat läsa Beyond the Fall of Night av Gregory Benford. En uppföljare till Arthur C Clarkes första roman, Against the Fall of Night. Vilket även är Clarkes sämsta roman jag läst. Uppföljaren verkar vara helt ok, lite tyngre språk än Clarke skulle ha använt men annars hyfsat likt hans stil.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Jag läser också Arthur C Clarke just nu faktiskt. Boken "Möte med Rama". Bra bok. På engelska blir för jobbigt för min del. Men det går att få tag på många av hans böcker på svenska antikvariskt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Och jag läser inga romaner sen länge utan det är en det ena och än det andra i faktaböcker.

Jag har perioder där jag plötsligt känner för att veta mer om en viss sak, eller då perioder när jag hellre läser romaner.

Serier läser jag numera nästan jämt vid sidan av vad än det är.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Rufus skrev:Jag läser också Arthur C Clarke just nu faktiskt. Boken "Möte med Rama". Bra bok. På engelska blir för jobbigt för min del. Men det går att få tag på många av hans böcker på svenska antikvariskt.


En av mina favoriter. Han skrev flera uppföljare med en annan snubbe. fjärde boken är också riktigt bra, tyvärr är trean ganska usel.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av trimble »

Pontus Ljunghill`s "En osynlig", en deckare som verkligen höjer sig över det vanliga svenska deckarträsket.
Skriv svar