Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Klaatu skrev:Jag har nu läst Fantomen nr 12 2018 och är litet konfunderad över berättelsen "Fantomens Frimärke". Det känns som jag har missat något. Kanske kan någon här bringa klarhet.


Jag håller med om att äventyret med frimärket inte var någon höjdare, som tyvärr ofta är fallet med de amerikanska dagstripsäventyren nuförtiden. Av de tre specifika problemen är ju #1 och #2 detaljer (även om de är nog så allvarliga så skulle det räcka med att en rutan tecknades lite annorlunda för att fixa dem).

Problem #3 är ju allvarligare på det sättet att det är själva grunden för äventyrets lösning som inte funkar. Hade Lee Falk fått samma idé så hade han nog fått den att fungera betydligt bättre, kanske genom att göra de två kidnappningarna till en, och låta Fantomen rädda affärsmannen från gangsters i stället för att själv kidnappa honom.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Vem är det som är ansvarig för manus här? Ett tag var det väl Team Fantomen-folk själva som även hade ansvaret för dagsstrippsmanusen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Wakuran skrev:Vem är det som är ansvarig för manus här? Ett tag var det väl Team Fantomen-folk själva som även hade ansvaret för dagsstrippsmanusen...


Det är Tony DePaul som har skrivit manus och Mike Manley som tecknad. Och jo, DePaul har skrivit en hel del för svenska Team Fantomen innan han tog över dagstrippen, en hel del riktigt bra och klart "Fantomenmässiga" äventyr, som t ex Kapare Ombord, Mysteriet Dauphin, och äventyren om Johhny Hotwire. Faktum är att han nyligen skrivit även dagstrippsäventyren Gangsterungen, som jag gillade skarpt och Farväl till de djupa skogarna, som vann bästa äventyr 2017. Man får kanske betrakta det här äventyret som ett olycksfall i arbetet, det kan ju ha varit stressigt att få ihop något ...

https://fantomenindex.krats.se/who/tony_de_paul
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Klaatu skrev:Jag har nu läst Fantomen nr 12 2018 och är litet konfunderad över berättelsen "Fantomens Frimärke". Det känns som jag har missat något. Kanske kan någon här bringa klarhet.

SPOILERVARNING!
1. På sidan 6 får Fantomen ett upprörande telefonsamtal och i sin vrede slår han en till synes oskyldig sjökapten på käften. Dessutom gör han det med döskalleringen. Vad hade kapten gjort för ont för att förtjäna detta grymma öde?

2. Sidan 12, sista bildrutan. Ser jag rätt, skjuter Fantomen i värsta Robocop-stil kallblodigt ihjäl en av kidnapparna? När blev han så blodtörstig?

3. Sidan 16-17. Med vilken rätt kidnappar Fantomen med hjälp av bandarerna Orson Burley? Kidnappar han en oskyldig (om än slemmig) affärsman för att han vill ge ut ett frimärke om en "legend"? Burley drogas, utsätts för en behandling som gränsar till tortyr och till sist hotas han. Har Fantomen inget bättre för sig än att begå brottsliga handlingar mot hederliga affärsmän som för en dialog med Bengalis Postverk?


1. Om han blir dödskallemärkt så är han nog inte så oskyldig. Exakt vad Fantomen hade för ärende just där får vi inte veta, men jag antar att det skulle ha slutat med en dödskallemärkning för Kaptenen i vilket fall som helst.

2. Tills motsatsen bevisats får vi anta att Fantomen INTE skjuter ihjäl någon. Dels för att VI vet att han inte gör sånt, och dels för att Tony De Paul som skrivit manus vet att han inte gör det, och jag kan inte tänka mig att det står i manus att skurken skjuts ihjäl. Det är dock otydligt visat i bilden.

3. Bandarpulver av olika slag har varit en del av (främst) dagstidningsserien åtminstone sedan De Paul tog över. Jag är inte särskilt förjust i det och hur det används...
Wakuran skrev:Vem är det som är ansvarig för manus här? Ett tag var det väl Team Fantomen-folk själva som även hade ansvaret för dagsstrippsmanusen...

De Paul värvades via Team Fantomen, men Egmonts redaktörer har inte haft någon förhandsinsyn i dagstidningsseriens produktion de senaste 15 åren typ. Man får hålla tillgodo med det som produceras och ge synpunkter (och ev redigera) i efterhand. Det var bara under ett par år direkt efter Lee Falks död som manusen kom via Team Fantomen och gammelredax Granberg kollade igenom innan de hamnade hos tecknarna.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Jag instämmer i att storyn inte var något vidare denna gång men det känns bra med Manleys teckningar.

Nästa nummer är det premiär för den nye söndagssidetecknaren, Jeff Weigel, och han är nog ändå snäppet bättre i mina ögon. Jag har sett några länkar till söndagssidan, och tjuvtittat lite, men undvikit att läsa dem för att inte förstöra läsupplevelsen i tidningen sen.

För övrigt tyckte jag samuraj var bra. Storyn är ju bekant (för visst är det samma grund som TV-serien shogun från 70-talet) men den här serieversionen känns unik och stämningsfull.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Halvnyhet jag just råkade snubbla över på nätet. Australiska Frew har, sen 2017, nyproducerat en serie om "Kid Phantom", som är den moderna 21:a Fantomen som barn, där han löser äventyr med bandarerna och så där. Det ser väl iofs sådär halvkul och gimmickartat ut, men det kan eventuellt vara ett knep för att locka en yngre publik.

https://www.phantomcomic.com.au/collections/kid-phantom
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Wakuran skrev:en serie om "Kid Phantom", som är den moderna 21:a Fantomen som barn,


Uj uj ... Snyggt var det inte ... Och varför inte Kit & Heloise (eller rentav den blivande 23:e Fantomen)?

Utspelar sig serien på 1920-talet (originalkanon, Fantomen var någonstans mellan 17 och 25 1936), eller följer de skandinavisk "År 1 -kanon" så den utspelar sig på 1940- eller 50-talet?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

rkaj skrev:
Wakuran skrev:en serie om "Kid Phantom", som är den moderna 21:a Fantomen som barn,


Uj uj ... Snyggt var det inte ... Och varför inte Kit & Heloise (eller rentav den blivande 23:e Fantomen)?

Utspelar sig serien på 1920-talet (originalkanon, Fantomen var någonstans mellan 17 och 25 1936), eller följer de skandinavisk "År 1 -kanon" så den utspelar sig på 1940- eller 50-talet?

Närmare det sista, men framskjutet ännu litet mer för att synkas litet med tiden som förflutit, tydligen - 60-talet.

https://www.chroniclechamber.com/single ... ed-by-Frew

I övrigt så tycker jag väl stilen mer känns "o-fantomsk" än direkt ful, och åtminstone mer livfull än säg Angelo Todaro eller Özcan Eralp...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Klaatu skrev:Jag har nu läst Fantomen nr 12 2018 och är litet konfunderad över berättelsen "Fantomens Frimärke". Det känns som jag har missat något. Kanske kan någon här bringa klarhet.

SPOILERVARNING!
1. På sidan 6 får Fantomen ett upprörande telefonsamtal och i sin vrede slår han en till synes oskyldig sjökapten på käften. Dessutom gör han det med döskalleringen. Vad hade kapten gjort för ont för att förtjäna detta grymma öde?

2. Sidan 12, sista bildrutan. Ser jag rätt, skjuter Fantomen i värsta Robocop-stil kallblodigt ihjäl en av kidnapparna? När blev han så blodtörstig?

3. Sidan 16-17. Med vilken rätt kidnappar Fantomen med hjälp av bandarerna Orson Burley? Kidnappar han en oskyldig (om än slemmig) affärsman för att han vill ge ut ett frimärke om en "legend"? Burley drogas, utsätts för en behandling som gränsar till tortyr och till sist hotas han. Har Fantomen inget bättre för sig än att begå brottsliga handlingar mot hederliga affärsmän som för en dialog med Bengalis Postverk?


Nå er historien kraftg redigert og avstumpet, ja nærmest radbrukket. Sammenlign med den uredigerte originalen i Frew 1800. Luaga er blitt byttet ut med dama i postvesenet. La avisstripene være uredigerte, hvorfor tviholde på 22 sider og ødelegge hele leseopplevelsen?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Men dagspressserien brukar väl vara väldigt segdragen med väldigt mycket upprepningar från dag till dag, vad jag förstått. Oredigerade dagspressäventyr kan nog ha en tendens att bli väldigt ryckiga i narrativet...

Edit: Det kanske inte är så många i Sverige som läser Frews tidningar, men serien gick tydligen i Svenska Dagbladet under 2017. Någon som har erfarenhet av att läsa dagspresserien från dag till dag, så som det är tänkt?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Wakuran skrev:Edit: Det kanske inte är så många i Sverige som läser Frews tidningar, men serien gick tydligen i Svenska Dagbladet under 2017. Någon som har erfarenhet av att läsa dagspresserien från dag till dag, så som det är tänkt?


Man kan faktiskt läsa dagstrippen direkt som webbserie också, om man vill ha den i original. http://thephantomcomics.com/

Jag följer ett gäng webbserier, men brukar ärligt talat inte följa Fantomen så, utan bara gå dit och titta sporadiskt någon gång. Jag föredrar att läsa just Fantomenäventyren i Fantomentidingen.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

DombåsFantomet skrev:[...] Luaga er blitt byttet ut med dama i postvesenet. La avisstripene være uredigerte, hvorfor tviholde på 22 sider og ødelegge hele leseopplevelsen?


Du menar att Fantomen räddade Luaga från kidnappare ännu en gång i den här serien? Varför det? Att rädda postchefen Ugutu hade ju den storymässiga poängen att hon upptäckte att legenderna om Fantomen inte bara var legender, och att hon blev mera motiverad att stoppa frimärksprojektet. Luaga är ju redan mycket väl bekant med Fantomen, så då är det kidnappningen bara utfyllnad.

Nu har jag ju inte läst originalversionen, men för mig låter det ju som att storyn faktiskt blev betydligt bättre av den ändringen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

rkaj skrev:
Wakuran skrev:Edit: Det kanske inte är så många i Sverige som läser Frews tidningar, men serien gick tydligen i Svenska Dagbladet under 2017. Någon som har erfarenhet av att läsa dagspresserien från dag till dag, så som det är tänkt?


Man kan faktiskt läsa dagstrippen direkt som webbserie också, om man vill ha den i original. http://thephantomcomics.com/

Jag följer ett gäng webbserier, men brukar ärligt talat inte följa Fantomen så, utan bara gå dit och titta sporadiskt någon gång. Jag föredrar att läsa just Fantomenäventyren i Fantomentidingen.


Serien publicerades tydligen ursprungligen mellan datumen 7 november 2016 och 11 mars 2017, ser jag.

http://www.phantomwiki.org/The_Phantom_Stamp


Edit. Har läst hela historien nu via Phantomcomics, och håller med. Manuset hänger ju egentligen inte ihop. Borde det inte vara mer misstänkt med att det utlovade frimärket med en nationalmyt mystiskt ställs in, än att det kommer ut som det var sagt från början, och att Burley dramatiskt gör avbön med en osammanhängande svada?

Bild


Klaatu skrev:1. På sidan 6 får Fantomen ett upprörande telefonsamtal och i sin vrede slår han en till synes oskyldig sjökapten på käften. Dessutom gör han det med döskalleringen. Vad hade kapten gjort för ont för att förtjäna detta grymma öde?


Det där inlägget känns iofs litet medvetet provokativt, men det känns snarare som att Fantomen är ute på ett rutinuppdrag medan han får ett telefonsamtal... (En vanlig dag på jobbet...)

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Fantomentråden

Inlägg av Klaatu »

Wakuran skrev:Det där inlägget känns iofs litet medvetet provokativt, men det känns snarare som att Fantomen är ute på ett rutinuppdrag medan han får ett telefonsamtal... (En vanlig dag på jobbet...)

På det enda sätt detta är provokativt är att man inte får veta varför Fantomen sucker punch:ar sjökaptenen. Tänk dig en ny Fantomen-läsare som inte känner till att Fantomen brukar jaga brottslingar nere i hamnen som läser detta. Denna kommer inte att förstå någonting av situationen.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Klaatu skrev:
Wakuran skrev:Det där inlägget känns iofs litet medvetet provokativt, men det känns snarare som att Fantomen är ute på ett rutinuppdrag medan han får ett telefonsamtal... (En vanlig dag på jobbet...)

På det enda sätt detta är provokativt är att man inte får veta varför Fantomen sucker punch:ar sjökaptenen. Tänk dig en ny Fantomen-läsare som inte känner till att Fantomen brukar jaga brottslingar nere i hamnen som läser detta. Denna kommer inte att förstå någonting av situationen.

Kan nog hålla med dig där. Lee Falk var tydligare när det gällde sånt här. Dessutom ser ju ringen konstig ut. Kanske är det reservringen?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Det är ingen ring, det är ett barnplåster.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

På tal om Lee Falk och hans berättelser fick jag en flashback från min barndom. Mitt första möte med Mandrake. Det började med att mandrake läxade upp en skurk på det där kaxiga sättet. Gjorde magiska gester och något som skurken hade i handen(som såg ut som en liten tygpåse) blev förvandlad till en orm. Sen tror jag han blev stor som ett hus och skrämde iväg honom. Det tog flera sidor innan jag fattade att det var mandrake som var hjälten. Efter jag läst den blev jag varse om att det var del 2 jag hade hoppat in i [:D]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:PDet tog flera sidor innan jag fattade att det var mandrake som var hjälten. Efter jag läst den blev jag varse om att det var del 2 jag hade hoppat in i [:D]

Efter att ha läst den här serien är jag inte säker på att det är Fantomen som är hjälten. Jag får litet vibbar av olika kinesiska historier där folk som har misshagat regimen gråter ut i media och erkänner suspekta brott som någon tjänsteman dragit fram ur skjortärmen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantomentråden

Inlägg av Agentum »

Black Phantom kommer snart i ny cooooool dräkt och röda ögon, han slår sedan oskyldiga kaptener på käften mest hela tiden.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Med de hetaste nya tecknarna som Rob Liefeld, Marc Silvestri och Whilce Portacio!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar