Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av tfels »

Läser två helt olika grejer för tillfället.

Dels X-men Gold tp 3. Gänget befinner sig i Mojo-world. Mojo är en slags utomdimensionell galning som skapar våldsamma scenarier i vilka han nu placerar X-men. Det roliga är att de nuvarande scenarierna är nya varianter av gamla klassiska X-äventyr. Alltihop tv-sänds för övrigt. Lite småkul serie efter ett tag.

Andra läsningen är Mats Jonssons Nya Norrland. En serieroman där Mats berättar om sin flytt till Stockholm, med allt vad det innebar i form av klassresa och kulturkrock. Det blir som två berättelser som flätas samman. Den om Mats liv och den om Sverige. Han verkligen osar av besatthet och engagemang i denna berättelse och jag tycker den är svinbra!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

TV är just vad Mojo är för i hans dimension, TV produktioner som fördummar folk som förslavar dem och tydligen råkar X-männen ramla in i det där en hel del.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag skall just börja med Kirkmans "The Walking Dead" volum 29 "Lines we cross". (Nummer 169-174). Sen läser jag kontinuerligt alla de Marvel titlar Spidey är med i plus Ms Marvel. Jag tycker det känns som jag läser lagom mycket nu, njuter av läsningen. Jag är nästan klar med Neil Gaimans "The Graveyard Book". Underbar, underbar läsning men vill gärna spara på lite av läsningen av den så läser den långsamt.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Jag tänker ge mig på Rolf Gohs, ett tecknar liv. Fick hem den idag och den ser väldigt fin ut.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av spindelmannenelektra »

mib skrev:
spindelmannenelektra skrev:Jag skall börja läsa Neil Gaimans "The Graveyard Book". Det skall bli mycket intressant att läsa detta mästerverk i serieform. Boken "The Graveyard Book" är en av mina favoritböcker. Jag var väldigt glad när jag hittade den i serieform.


Har varken läst boken eller serien, berätta gärna vad du tycker om serien


Jag håller på med den fortfarande, vill gärna spara på läsandet för den är så bra. Den är helt, helt, underbar, lätt en av mina favoriter bland Gaimans verk. Jag kan rekommendera den.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Kalle Anka Extra 2/2018. "Kalle Anka & flodens skräck" ("Terror of the River") av Barks och "Kung Ogs järnsäng" ("King Og's Iron Bed") av Lockman, Strobl & Steere. Två riktigt bra serier med ankorna från olika tidsperioder i samma tidning. Plus den nya redaktionella textsidan "Ankist-extra" där Joakim Gunnarsson får härja fritt. Det här är den Kalle Anka-tidning jag drömde om på 80-talet!

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad läser ni?

Inlägg av germund »

K-E Lindkvist skrev:Kalle Anka Extra 2/2018. "Kalle Anka & flodens skräck" ("Terror of the River") av Barks och "Kung Ogs järnsäng" ("King Og's Iron Bed") av Lockman, Strobl & Steere. Två riktigt bra serier med ankorna från olika tidsperioder i samma tidning. Plus den nya redaktionella textsidan "Ankist-extra" där Joakim Gunnarsson får härja fritt. Det här är den Kalle Anka-tidning jag drömde om på 80-talet!
Dessa tidningar är klart inspirerade av Gladstones amerikanska Disneyutgivning i slutet av 80-talet, en välgärning som präglat många av våra liv. Tidningar av fans, för fans.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Jag gick in på pressbyrån i Umeå i hopp om att se Dylan Dog i tidningshyllorna. Där fanns både Galago och bild&bubbla, samt en massa andra tidningar man inte ser så ofta. Jag fick flashback från 80-talet då man kunde stå och bläddra i heavy metall och superman i Åhléns kioskhörna.

Tyvärr hittade jag ingen DD men jag köpte en Galago för gamla tiders skull. Mellan 85-90 prenumererade jag på den tidningen. Jag tyckte bättre om den än epix tidningar.

Nu har jag börjat läsa, men tyvärr. Jag har lite svårt att förstå att denna tidning överlevt. Jag gillade Fabian Göranssons självbiografiska serie om en resa i Grekland. Några skämtteckningar och korta serier var roliga. Men höjdpunkten var nog Lars Sjunneson korta serie om en gubbe som målat en sparv för att han ville ha en undulat. Julia Hansens gången tid var ganska tänkvärd. Men annars gav den inte så mycket. Jag kände mer igen tiden jag tröttnade på att läsa serier om andras problem och ångest. Det dröjer nog 30 år till innan jag köper en Galago igen.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av tfels »

Apropå Dylan Dog, så följde det följde det med en Dylan Dog (Den mystiska ön) med senaste svenska PC Gamer, om det kan vara något.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Man borde kanske köpa den bara för att stödja idén.
Men det var inte för att köpa den jag letade heller. Jag har den redan. Jag ville nog bara känna känslan av att se en ny seriepublikation på hyllan. Det var så längesen nu ☺
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

har sprungit på ett par veteranmarknader och utökat seriehögen med en del nyare Fantomen och ett 50tal 1kronors Seriemagasinet att läsa så det gör jag nu.

Jag saknar den tidningen trots kasst papper och kasst tryck som iofs det mesta annat svartvitt på den där tiden tex Western.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av spindelmannenelektra »

spindelmannenelektra skrev:
mib skrev:
spindelmannenelektra skrev:Jag skall börja läsa Neil Gaimans "The Graveyard Book". Det skall bli mycket intressant att läsa detta mästerverk i serieform. Boken "The Graveyard Book" är en av mina favoritböcker. Jag var väldigt glad när jag hittade den i serieform.


Har varken läst boken eller serien, berätta gärna vad du tycker om serien


Jag håller på med den fortfarande, vill gärna spara på läsandet för den är så bra. Den är helt, helt, underbar, lätt en av mina favoriter bland Gaimans verk. Jag kan varmt rekommendera den.


Jag har just läst ut den. Jag väntade länge med att läsa ut den då jag verkligen älskar denna boken och serien. Det känns väldigt tomt nu när jag läst ut den. Boken var liksom helt, helt underbar och fantastisk. Men jag måste nog säga att serien håller lika hög klass, otroligt nog. Teckningar är riktigt, riktigt, magiskt fina, speciellt i slutet av boken. Tack Craig Russel med mera för fina och förtrollande teckningar och speciellt tack Gaiman för denna helt sagolikt underbara berättelse. Det bästa jag läst på länge i serieväg. [:)] Nu skall drömma mig bort i Gaimans världar.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Har nyss läst ut de två första samlingarna av original marvel Transformers serierna (första 25 kapitlen) och började igår på Fabio Moon & Gabriel Ba's Daytripper.

Transformers börjar verkligen dåligt men blir efter ett par nummer väldigt underhållande. Fast skaparna låter en aldrig glömma att det är leksaksreklam med ibland ett halvdussin nya karaktärer introducerade vart och varannat nummer.

Daytripper är efter två nummer (av sex tror jag) intressant och mycket vacker, men vet inte riktigt vart den är på väg.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av spindelmannenelektra »

spindelmannenelektra skrev:Jag skall just börja med Kirkmans "The Walking Dead" volum 29 "Lines we cross". (Nummer 169-174). Sen läser jag kontinuerligt alla de Marveltitlar Spidey är med i plus Ms Marvel. Jag tycker det känns som jag läser lagom mycket nu, njuter av läsningen.

Jag har just läst ut Kirkmans volum 29. Den är bra men det blir lite rörigt när man tittar på TV-serien samtidigt. Alla marveltitlar är riktigt bra. Jag har just börjat prenumererat på "West Coast Avengers" också med Gwenpool bland annat, det skall bli kul läsning tror jag.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

spindelmannenelektra skrev:
spindelmannenelektra skrev:
mib skrev:
spindelmannenelektra skrev:Jag skall börja läsa Neil Gaimans "The Graveyard Book". Det skall bli mycket intressant att läsa detta mästerverk i serieform. Boken "The Graveyard Book" är en av mina favoritböcker. Jag var väldigt glad när jag hittade den i serieform.


Har varken läst boken eller serien, berätta gärna vad du tycker om serien


Jag håller på med den fortfarande, vill gärna spara på läsandet för den är så bra. Den är helt, helt, underbar, lätt en av mina favoriter bland Gaimans verk. Jag kan varmt rekommendera den.


Jag har just läst ut den. Jag väntade länge med att läsa ut den då jag verkligen älskar denna boken och serien. Det känns väldigt tomt nu när jag läst ut den. Boken var liksom helt, helt underbar och fantastisk. Men jag måste nog säga att serien håller lika hög klass, otroligt nog. Teckningar är riktigt, riktigt, magiskt fina, speciellt i slutet av boken. Tack Craig Russel med mera för fina och förtrollande teckningar och speciellt tack Gaiman för denna helt sagolikt underbara berättelse. Det bästa jag läst på länge i serieväg. [:)] Nu skall drömma mig bort i Gaimans världar.


Tack för du delar med dig, ska ta en närmare kik på serien när höstmörkret kommer [:o)]
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Sommartider är Canifftider. Har därför läst några gamla Steve Canyon.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jag köpte en bok med Kerry Drake den gamle seriemagasin hjälten, det finns inte mycket om den serien eller då Steve Rooper egentligen i bra tryck och papper mm i världen.

Jag visste inte att han var så populär att Semic tom licensskapade fler äventyr med särskilt då brodern Lefty Drake efter att den ordinarie serien dött 1983 i USA.

Seriemagasinet är en av mina absoluta svenska favorittidningar trots uselt papper och än uslare tryck, jag gillade så många serier som gick i den.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Ja visst är det den.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

Har givit mig i kasst med att läsa Justice League vs Suicide Squad, är dryga halvvägs in i boken nu. Varför jag över huvud taget köpte boken har jag undrat över ungefär lika länge som den stått i bokhyllan (sedan mitten av februari). Men boken är faktiskt inte så urdålig som jag befarat, det är i alla fall vad jag försöker intala mig själv. Kanske för att rättfärdiga att jag köpte den för 218kr? [B)]

spoiler alert [?]
JL vs SS ("stora") fighten lämnade en lite bitter eftersmak.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Skriv svar