Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av mib »

Tycker det är lite märkligt att DC inte givit ut någon Green Lantern samlad Delux Ed till de nyare Rebirth. Någon som vet om det är på gång?
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Ala »

Den enda DC-serien jag följer sedan Rebirth är Batman. Tänkte ge mig kast med Hal Jordan & The Green Lantern Corps också. Bu eller bä? Andra titlar som går nu som är värda att kolla upp?
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Batman Rebirth är ju verkligen rekommendabel. Bra grejer! Bland det bästa i Batman-väg jag läst.

Hal Jordan and... gillar jag verkligen. Men jag fattar inte varför. De far ju mest runt i rymden, mellan planeter och är osams (och sams) med andra lyktor. Men det är välgjort. Ett mycket gott hantverk och mycket underhållning! Och det dyker ständigt upp nya grejer som gör en nyfiken. Jag kan inte riktigt förklara seriens storhet, men det är en de bästa DC-serierna.

Justice League. Lite ojämn, men den blir bara bättre och bättre. Och för varje tpb jag läst finner jag att jag vill ha mer.

DC Bombshells. DC. En alternativ dåtid (WW2). Mängder av kvinnliga hjältar kämpar på olika håll i världen. Skön retrokänsla. Snyggt tecknat. Många aha-upplevelser och trevliga igenkännanden.

Black Hammer (Dark Horse). Riktigt bra! Ovanlig. Ett gäng udda superhjältar lever isolerade på en gård utanför ett samhälle. Låter kanske trist, men det blir riktigt bra! En långsam serie som sakta väver ihop ett spännande mysterium. Retrostil.

Savage Dragon (Image). Läser de gamla volymerna. Serien är sprängfylld av hejdlös action, komik och bombastiska äventyr. Gillar oftast inte sådant, men här funkar det utmärkt.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Ala »

Man har ju inte råd att följa hur mycket som helst, så det får bli Batman och Hal Jordan. Är ju en sucker för Green Lantern.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av BoJustBo »

Är Rebirth Batman like sprängfylld med crossovers som Nu52 Batman var? Den serien var ju bra, men vart tredje eller fjärde nummer typ, så blev det en crossover som sabbade allting.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Nej, jag har inte behövt följa något annat för att hänga med i Batman.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av BoJustBo »

Om det behövs är inte helt relevant, bara att det antyds att det behövs är nog för att jag ska tröttna. "Read what happened in blah blah blah" är minnen jag har kvar från Nu52 batman när det är ett hopp på ett par timmar mellan två serierutor på samma sida.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Wakuran »

Kalenderbitarna har julafton!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av mib »

Ala skrev:Den enda DC-serien jag följer sedan Rebirth är Batman. Tänkte ge mig kast med Hal Jordan & The Green Lantern Corps också. Bu eller bä? Andra titlar som går nu som är värda att kolla upp?


Tycker Stålmannen är bra i sin egen serie, det funkar för mig med familjeköret och familjen Smith och hur deras vardag tar en del av serien.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Kan inte minnas att jag behövt ha koll på någon annan serie än Batman för att hänga med i den serien.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Läser Action comics new 52de Grant Morrison skrev.

Det här med att skriva under psuedonymer var ju inte ovanligt förr i tiden, folksom Stan Lee som inte ville ses i samband med serier eller sånna som smygjobbade för en konkurrent isv.

Det förekommer en Sholly Fisch i de här som skriver backup serierna i Action Comics, jag kände att det här kan inte vara en riktig person, jag undrar om det kan vara ett namn flera dolt sig bakom eller nån som vill vara anonym?

Hittar just inget om denne heller, en intervju säkert gjord via nätet säger inget.

Jag undrar jag :-)

Hyfsat underhållande uaf, jag må föredra Byrnes reboot men det här är helt ok, blandandes nytt som gammalt från Supermans långa historia som seriefigur.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Första 12 nummer eller så av Granit Morrisons Superman rum är bra. Den lider av att ha massa fill-in tecknare.

Scholly Fisch har varit inblandad i olika barnvänliga animerade tv program, även DC grejer. Om det är ett konstnärsnamn vet jag ej. Finns foton på honom på nätet.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Ala »

Är det bara jag eller har Batman tappat rejält i fart den senaste tiden?

Den senaste volymen jag läste, Vol. 5: The Rules Of Engagement, var fan ingen höjdare alltså....
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag har inte kommit längre med nyaste Batman än några trades, så jag vet inte, nytt folk bakom det hela nu?

Jag är ju inte ens klar med new52 Batman av Snyder ännu.

En hel del av sånna här evighets-serier även om de har ett team som lyckas först håller inte i längden, förr vatrierade det ju ännu mer då det byttes ut folk lite när som helst och de nya hade en egen ide.

Det kunde förstöra mycket för läsaren som aldrig fick se ett slags avslut.

Men det är ju svagheten jämtemot genomtänkta limited serier som alltid menades ta slut om det så var 50-100 nummer eller miniserier.
Svårt att komma upp med nåt fräscht dels med figurer som varit med sen hedenhös och som inte får skrivas hur som helst i sin ordinarie löpande utgivning uran måste funka med andra serier i världen och vad editorerna bestämt som i de hemska events som skapades toppstyrt, jag menar kvalitet inte att events kunde sälja bra fast de var kass.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av mib »

Någon som givit sig på Doomsday Clock än? Sista delen skulle väl komma nu i juni om DC inte ändrat datum igen, igen, igen.... vill säga [:o)]
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Har läst den sen den började för evigheter sedan. Sådär skulle jag säga. Johns har lyckats få karaktärernas "röster" att fungera den här gången, och apar efter Moores gamla dialog rätt bra. Det känns "rätt" så. Men hittils så har det varit svårt att få en "kontinuitet" med läsningen eftersom man läser ett nummer, och sen väntar 2-3 månader på nästa.

Blir lättare sen att ge en bättre åsikt när man läst alla nummer från början till slut.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Nämnde Warren Ellis i Batman tråden nyss.

Kan rekommendera hans reboot av Wildstorm. "The Wild Storm" , med teckningar av John Davis-Hunt.

Nytt och annorlunda med nya versioner av karaktärerna men också mycket man känner igen. Bra sci-fi story.

Har läst TPBna volym.1 och volym.2
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag saknar Wildstorm som eget universum, och har sett att Ellis skrivit en del nytt, han skrev ju en del av The Authority, Pmanetary osv.

Han car vass då imo, så jag måste väl läsa det nya.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Nya "The Wild Storm" är ju i sitt eget universum. Ellis gör nya versioner de karaktärer man känt igen tidigare. Ellis ska förhoppningsvis göra Wild C.A.T.S också så småningom.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo men det blir inte som förr när det var helt sin egna utgivare menar jag.

Wildcats är nåt jag aldrig begrep, inte ens Alan Moore lyckades där, de var så ultra 90tal så nytt grepp behövs.

the Authority gav ju widescreen och storbildsstil till serierna, jag vet att inte alla var överförtjusta i en historia vad vad folk med superkrafter skulle ta sig för egentlugen och inte automatiskt hjälpa USA som nån slags standard.

Faktum är att det säljer sämre om det unte just utspelar sig i USA, mycket ytligt men så är det.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar