Kalle Anka tråden

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Stranger »

Wakuran skrev:
Stranger skrev:
Wakuran skrev:
rkaj skrev:Nu drar Kalle Ankas julkalendertävling igång på webben!
https://www.kalleanka.se/ankeborgsposte ... nder-2017/

Men ... Skandal?!? Rätt svar finns ju inte med bland alternativen på lucka 1. Har Magica drabbats av ändring i översättningskonventionerna, eller är svarsalternativen på danska eller norska?


Javisstja, det är väl ett ord på f på svenska...


Foffbomber var det väl?

Precis. Jag ville undvika för stora spoilers... [xx(]

Är inte tävlingen för barn? Tror inte det är så många såna här
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av rkaj »

Stranger skrev:
rkaj skrev:Nu drar Kalle Ankas julkalendertävling igång på webben!
https://www.kalleanka.se/ankeborgsposte ... nder-2017/


Är inte tävlingen för barn? Tror inte det är så många såna här


Det är den nog (de tycker i alla fall att man ska ha sina föräldrars tillstånd för att vara med, även om jag inte la märke till någon direkt åldersgräns). Men även i en tävling för barn tycker jag att ett korrekt svarsalternativ borde finnas!
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Serieguden »

Kul artikel om historien när en Dansk uppfinnare fick stopp i sina patentansökningar på en bärgningsmetod för sjunkna skepp.
Den var nämligen redan känd. Kalle Anka var först med att använda den, i den klassiska Carl Barks serien.

http://varldenshistoria.se/teknik/uppfi ... b430dda116
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Agentum »

Jag kan tänka mig att fler kommit på den iden när det handlar om att få nånting att flyta upp, det är j en logisk tanke liksom, och även Barks hade mao den, men inte tog han väl patent på den.

Så skumt att avslå ett patent, därvet vi ju att det bara har varit om att söka först inte vara först till många geniers olycka i historien.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Serieguden »

Det verkar inte som att det bara räcker med att vara först med att söka, de skriver
”För ett patent krävs nämligen att tekniken skiljer sig i grunden från andra, redan kända metoder.” och har det varit med i en allmänt spridd tidning räknas den väl som känd.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Bear »

Om man läser en Kalla Anka & c:o-tidning från exempelvis 60-talet, rör sig inte helt sällan de olika karaktärerna i samma serie. Ett exempel är en Serie där Joakim von anka är sultan och Långben är hans livvakt. Fler exempel finns.

När började serierna bli mer "rena"? I Kalle ankas värld eller "Ankeborg" syns ju sällan Musse Pigg, Långben, Mimmi, Kommissarie Karlsson o.s.v, samma gäller det omvända.
Även kortfilmerna följde lite i samma spår. Musse, Kalle och Långben gjorde saker tillsammans, för att sedan upphöra och Kalle utgör äventyren på egen hand.

Så er trogna eller f.d läsare, när specialinriktades serierna och när slutade Kalle och hans släkt att umgås med Musse och Långben?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av germund »

Bear skrev:När började serierna bli mer "rena"? I Kalle ankas värld eller "Ankeborg" syns ju sällan Musse Pigg, Långben, Mimmi, Kommissarie Karlsson o.s.v, samma gäller det omvända.
Kalle förekom delvis i Mussefilmer och i tidningen Mickey Mouse Magazine på 30-talet, men efter det separerade man figurernas universa relativt konsekvent i USA. Kanske för att dagstidningar skulle kunna abonnera på Musse Pigg-strippen men inte Kalle Anka och vice versa. I Italien fortsatte man dock traditionen och där förekommer Disneyserier långt fram, även på 50-talet, där figurerna "blandas". Det som händer i USA på 60-talet är egentligen rätt intressant, men en relativt isolerad företeelse. När försäljningen av Disneyserier gick ner i USA, till stor del pga konkurrens från superhjältar, testade man en mängd olika saker från förändrad distribution till att introducera nya figurer som Stål-Långben, Spökplumpen, Gröngölingarna (som fick en egen tidning), Moby Duck m.fl. Men en annan sak man testade var alltså att blanda figurer från Musses och Kalles universa, t ex i Spökplumpenserierna och i en uppsättning 10-sidiga serier i Walt Disney's Comics and Stories 299-313. Serien du nämner, med Joakim som sultan, är en av dessa (WDC 302, Kalle Anka 44/1966), men det finns många fler exempel. Detta experiment varade emellertid inte så länge och man skiljde snart på Kalles & Musses universa igen. Mend e italienska serierna är alltså ett undantag, där man relativt frekvent fortsatt blanda figurerna i utvalda serier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Wakuran »

Men även i de italienska serierna känns det ju mer som crossover-specialer än några reguljära företeelser...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Men även i de italienska serierna känns det ju mer som crossover-specialer än några reguljära företeelser...
Absolut är det så, men de fortsätter hålla liv i traditionen. Det kanske luckras upp även i och från USA; de har ju t ex gett tillstånd till de nya franska Musse Pigg-albumen och i Lewis Trondheims/Keramidas album äventyrar Musse & Kalle friskt tillsammans, och det finns säkert andra exempel.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av smorkin »

germund skrev:
Wakuran skrev:Men även i de italienska serierna känns det ju mer som crossover-specialer än några reguljära företeelser...
Absolut är det så, men de fortsätter hålla liv i traditionen. Det kanske luckras upp även i och från USA; de har ju t ex gett tillstånd till de nya franska Musse Pigg-albumen och i Lewis Trondheims/Keramidas album äventyrar Musse & Kalle friskt tillsammans, och det finns säkert andra exempel.

Hoppas det; jag tycker att Musse+Kalle fungerar riktigt bra ihop. Musse får chansen att bli rejält frustrerad när Kalle agerar lika impulsivt som alltid, någonting som inte är lika lätt när det är Långben som är kollegan eftersom Långben ofta framstår som lite korkad och det inte känns lika roligt med någon som blir upprörd över det karaktärsdraget. Kort sagt känns Kalle som Musses like, medan Långben tyvärr alltför ofta känns som om han är i underläge. I de riktigt bra gamla Gottfredson-serierna fungerar det när Långben är mer av någon som gör sin egen grej, helt oberörd av vad omvärlden tycker (typ Sopprot i Acke), men efter det har han mer och mer framställts som helt simpelt rätt korkad :-/

De tre tillsammans fungerar också bra, som i de klassiska kortfilmerna när Musse måste hantera kaoset orsakat av Kalles oberäknelighet och Långbens ofelbara förmåga att göra fel. Men Musse+Långben är en knepig duo tycker jag.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Bear »

smorkin skrev:
germund skrev:
Wakuran skrev:Men även i de italienska serierna känns det ju mer som crossover-specialer än några reguljära företeelser...
Absolut är det så, men de fortsätter hålla liv i traditionen. Det kanske luckras upp även i och från USA; de har ju t ex gett tillstånd till de nya franska Musse Pigg-albumen och i Lewis Trondheims/Keramidas album äventyrar Musse & Kalle friskt tillsammans, och det finns säkert andra exempel.

Hoppas det; jag tycker att Musse+Kalle fungerar riktigt bra ihop. Musse får chansen att bli rejält frustrerad när Kalle agerar lika impulsivt som alltid, någonting som inte är lika lätt när det är Långben som är kollegan eftersom Långben ofta framstår som lite korkad och det inte känns lika roligt med någon som blir upprörd över det karaktärsdraget. Kort sagt känns Kalle som Musses like, medan Långben tyvärr alltför ofta känns som om han är i underläge. I de riktigt bra gamla Gottfredson-serierna fungerar det när Långben är mer av någon som gör sin egen grej, helt oberörd av vad omvärlden tycker (typ Sopprot i Acke), men efter det har han mer och mer framställts som helt simpelt rätt korkad :-/

De tre tillsammans fungerar också bra, som i de klassiska kortfilmerna när Musse måste hantera kaoset orsakat av Kalles oberäknelighet och Långbens ofelbara förmåga att göra fel. Men Musse+Långben är en knepig duo tycker jag.


Serier med alla tre skulle nog faktiskt fungera. Det skulle bli lite som Seinfeld där Musse är Jerry, Kalle är George och Långben är Kramer.
Håller med om att det är trist att Långben bara blivit klantig och korkad, mycket roligare när han gör sin egen grej och är ett oskrivet blad, även om lite klantighet ska finnas där. Klantig är ju inte samma sak som korkad.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Ankist89 »

Här i norden bor ju både Musse och Kalle officiellt i Ankeborg. Därför tycker jag att det är konstigt att de normalt inte figurerar tillsammans i serier från Egmont. Av tradition kanske? (Ja, nog för att traditionens makt är stor, men tydligen bara i vissa avseenden, med tanke på att både smarttelefoner och surfplattor förekommer ju hej vilt i Ankeborg numera ...)

Det hade verkligen varit roligt om det vore mera uppblandat, till exempel så att kommissarie Karlsson jagar Björnligan (det har hänt några få gånger, t.ex. i serien "Kommissarie Kalsong" i dubbelnumret 21-22/1997).
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av MrKumquack »

Införskaffade idag – efter rekommendationer från Karl-Erik i Veckans-underbara-godbitar-tråd - Kalle Anka & c:o jubileumsspecial 1948 – 2018. Ett mycket bra köp. Tack för tipset Karl-Erik! [:)]
Är det någon som vet vad den tjockare boken Kalle Anka & C:o 70 år (ISBN 9789176213551) innehåller för serier? Äger den inte, och har inte sett någon recension här på forumet. Verkar i dagsläget slutsåld hos både Bokus o Adlibris... [:I]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Looding »

MrKumquack skrev:Införskaffade idag – efter rekommendationer från Karl-Erik i Veckans-underbara-godbitar-tråd - Kalle Anka & c:o jubileumsspecial 1948 – 2018. Ett mycket bra köp. Tack för tipset Karl-Erik! [:)]
Är det någon som vet vad den tjockare boken Kalle Anka & C:o 70 år (ISBN 9789176213551) innehåller för serier? Äger den inte, och har inte sett någon recension här på forumet. Verkar i dagsläget slutsåld hos både Bokus o Adlibris... [:I]

Bläddrade i den på Pressbyrån (se om den finns där) och såg blandade serier i den. Enligt baksidan är det blandat innehåll för att spegla tidens anda i ett urval av de bästa serierna. Bör innehålla Barks, Rota, Rosa m.f. Och innehåller kuriosa.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Serieguden »

MrKumquack skrev:Införskaffade idag – efter rekommendationer från Karl-Erik i Veckans-underbara-godbitar-tråd - Kalle Anka & c:o jubileumsspecial 1948 – 2018. Ett mycket bra köp. Tack för tipset Karl-Erik! [:)]
Är det någon som vet vad den tjockare boken Kalle Anka & C:o 70 år (ISBN 9789176213551) innehåller för serier? Äger den inte, och har inte sett någon recension här på forumet. Verkar i dagsläget slutsåld hos både Bokus o Adlibris... [:I]


Vad innehåller jubileumsspecialen för serier? Säljs den bland vanliga serietidningarna?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Looding »

Serieguden skrev:Vad innehåller jubileumsspecialen för serier? Säljs den bland vanliga serietidningarna?

Den säljs i vanliga matbutiker då den ingår i Kalle Ankas skollov, så den bör vara tämligen enkel att få tag i ett ex av. Innehållet vet jag tyvärr inte något om.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av MrKumquack »

Den innehåller en serie från varje årtionde: Kalle Anka på rävjakt av Carl Barks, Kalle Anka och de mystiska såpbubblorna av Paul Murry, Farbror Joakim – Tur eller skicklighet tecknat av Tony Strobl, Musse Pigg och guldsmugglarna tecknat av Telio, Farbror Joakim – Stadens förnämsta skatt tecknat av Daniel Branca, Kalle Anka – Svårfångad lycka tecknad av Vicar, och till sist Kalle & Musse – Ett bättre öde? tecknat av Céasar Ferioli.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av MrKumquack »

Kan tillägga att jag hittade mitt ex hos min lokala ICA-handlare. Kikade just in på Pressbyråns hemsida där den finns att beställa. Det jag INTE hittade på den sidan, var den tjockare utgåvan som jag efterlyser... Finns ingen Pressbyrå i staden jag bor i heller!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Serieguden »

Tack för infon.
Den tjockare boken har jag sett på City gross och ICA.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Wakuran »

Skummade litet i den där tjocka boken när jag stötte på den. Har för mig att det var rätt mycket Barks, Strobl och Murry även i den...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar