Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

tfels skrev:Mib, vad är detta för serie?
..........


Absolute Justice League The World's Greatest Superheroes By Alex Ross &.Paul Dini
ISBN: 9781401273705
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Serieguden »

mib skrev:Fick hem Absolute Justice League The World's Greatest Superheroes By Alex Ross &.Paul Dini idag. Det är första gången jag tårats av att bläddra igenom en seriebok. Så jäkla snyggt tecknad och illustrerad. Det i kontrast till vad som ser ut att vara en berättelse som är väldigt centrerad kring hemskheterna man sett på TV nyheterna de senaste 30 åren, det bara brast för mig. Så nu är förväntningarna rickigt höga.


Har ett ex. av denna hemma som skall läsas efter IDW:s Disney Christmas Classics [:)]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Började idag med den completta Sockmonkey. Väldigt fin serie med en tecknarstil som verkligen tilltalar mig, författandet är ibland kul men ofta för nonsens för mig.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Läser OM en gammal Spirou.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Moores Promethea, en serie jag aldrig läste när det begav sig.
Intressant och bättre än jag trodde.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Vet inte riktigt vad det ska bli härnäst?
Corto?
Spirou?
Dan Cooper?
Rahan?
Det finns så mycket fint!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av rkaj »

Jo, det finns mycket bra serier ... Bland det jag läst på senare tid (sen jag råkade tappa bort min access hit till serieforum, som jag lyckligtvis återtagit nu) finns:

* ElfQuest - The Final Quest. Nu är hjulet lagat (cirkeln sluten) och Wendy Pinis saga över Cutter, blood of ten chiefs, är slut. Håller hela vägen och levererar både spänning, skratt och tårar om vartannat.

* Strangers in Paradise XXV - Francihine och Katchoo lever ett lugnt liv med sina dottrar, men en federal utredning riskerar att göra slut på det lugnet. Katchoo ger sig ut för att göra vad som än behöver göras för att skydda familjen. Jag är glad att Terry Moore har återvänt till SiP ett tag, även om hans Echo och Motor Girl också är stora favoriter.

* Rat Queens har jag fått rekomendationer på lite då och då, och på Comic Con Stockholm köpte jag första TPBn. Och den förtjänade ju helt klart rekommendationerna! Absurda fantasyäventyr med massor av magi och monster, och samtidigt en jordnära historia om fyra vänner. TPB nummer två och tre har jag lånat på det nyöppnade biblioteket här i Östberga (söder om söder i Stockholm). Med Frida Ulvegren som bibliotekarie är det knappast förvånande att de har en lovande serieavdelning (även om det mesta inte är upppackat än).

Nyss instoppat i läskön finns även Fabian Göransons Drömmen om Europa, köpt och signerad på ett bokprat där Fabian och Frida Ulvegren diskuterade den boken och Stig Dagersmans Tysk Höst, på nyss nämnda nyöppnade bibliotek i Östberga.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Det som jag läser just nu är en bunt med seriealbum som jag har köpt hos Erikshjälpen (mycket stor second hand-affär).

Tintin Krabban med guldklorna med Björn Wahlbergs nyöversättning och förord. Trevlig färgläggning också, som jag delvis inte känner igen och som jag misstänker kommer från det belgiska originalet.

Tintin i Kongo. Första upplagan. En omstridd klassiker.

Iznogoud 1-3. De tre förta albumen i Serieförlagets utgivning av Iznogoud. Klassiska humorserier av Goscinny och Tabary.

Ratata. 3 st album i Lucky Luke-serien. Trevligt att denna tokroliga hund har fått egna album.

Familjen Gnuff 2 Gniffes hundraårsdag av Freddy Milton. Danska miljöer med mycket Barks-inspiration i teckningar och berättande.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Då har man läst ut Tony Millionaire's Sockmonkey Treasury, den tog sig definitivt mot andra halvan när det gäller författarskapet. (Det är kortisar skrivna över en lång tidsperiod så förändringar var ju att vänta,) så är intresserad av att läsa mer av skaparen.

Läste även ut tredje volymen av Floyd Gottfredson's Mickey Mouse dailies från Fantagraphics. Mycket bra som vanligt. Farfyllda och humoristiska äventyr för hela slanten.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Ala »

För tillfället, ingenting. Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag är sugen på. Sen har jag en stadig bunt baknummer av Fantomen som väntar på att bli igenomplöjda också.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av rkaj »

Rufus skrev:Ratata. 3 st album i Lucky Luke-serien. Trevligt att denna tokroliga hund har fått egna album.


Ratata-album gjordes, om jag fattat rätt, av ganska många olika tecknare, men bland annat var det med sådana den nuvarande Lucky Luke-teknaren Achde började. Är det hans album eller någon annans, och är de bra? Hans Ratata bör ju vara bra, för de var de som övertygade Morris att Achde var en värdig arvtagare även till själva huvudserien Lucky Luke, där i alla fall jag tycker att han lyckats riktigt bra med de album som kommit ut på Albumförlaget.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

rkaj skrev:
Rufus skrev:Ratata. 3 st album i Lucky Luke-serien. Trevligt att denna tokroliga hund har fått egna album.


Ratata-album gjordes, om jag fattat rätt, av ganska många olika tecknare, men bland annat var det med sådana den nuvarande Lucky Luke-teknaren Achde började. Är det hans album eller någon annans, och är de bra? Hans Ratata bör ju vara bra, för de var de som övertygade Morris att Achde var en värdig arvtagare även till själva huvudserien Lucky Luke, där i alla fall jag tycker att han lyckats riktigt bra med de album som kommit ut på Albumförlaget.


Nu har jag inte hunnit läsa alla än, men album med Ratata i huvudrollen kan bara bli bättre än Lucky Luke-album i genomsnitt, anser jag. Lucky Luke som seriefigur är ganska tråkig, men han har kul figurer omkring sig och då tänker jag främst på Ratata och Bröderna Dalton. Jag har inte albumen tillgängliga där jag är nu, men Achde låter bekant. Översättare är i alla fall den välkände serieentusiasten Per AJ Andersson.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Ratata är ju en ganska begränsad karaktär i sig själv, också. Han måste ju hamna i märkliga situationer som han gravt misstolkar, för att det ska bli roligt. Och så är han ju ingen katalysator, som Bröderna Dalton är i sina ständiga flyktförsök och halvkläckta planer.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Elfquest har de ju givit ut i tjocka tekefonkataloger nu så det har jag läst klart, klart man önskat färg rakt igenom men men.

Men jag har sista traden av den sk avslutande historien kvar.

Dock kan de lätt gå tillbaka i tid om de känner för det trots ett slut.

Ratqueens följde jag med, men mycket trassel med utgivningen där och nån form av tjafs bedrivet online mellan en standinstecknare och förftattaren, fast serien återupptogs faktiskt sen igen.
Det handlar om ett äventyrargäng bara tjejer därav namnet och det hela driver en hel del med fantasykonceptet på ett speciellt vis, bla genom modern dialog.

Själv läser jag en bunt modernare X9or jag köpte billigt på en marknad, en del biserier är intressanta, bra tryck men svartvitt käns öken idag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:Ratata är ju en ganska begränsad karaktär i sig själv, också. Han måste ju hamna i märkliga situationer som han gravt misstolkar, för att det ska bli roligt. Och så är han ju ingen katalysator, som Bröderna Dalton är i sina ständiga flyktförsök och halvkläckta planer.

I frankrike hade han väl sin egna albumutgivning sen länge?
Det är väl här de slängde in hans egna äventyr i LLs utgivning.

Och han är ju vääääldigt begränsad tycker jag, men jag är lika kritisk om Marsupilamu från Spirou, vissa älskar doch de här så det är ju bra att de fick egna serier.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Love in vain av Mezzo/Dupont utgiven av Cobolt.
Den handlar om blueslegenden Robert Johnson.
Bara teckningarna gör boken väl värd pengarna.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

larsa66 skrev:Love in vain av Mezzo/Dupont utgiven av Cobolt.
Den handlar om blueslegenden Robert Johnson.
Bara teckningarna gör boken väl värd pengarna.

Lite som José Munoz möter Charles Burns (översättare Andreasson höll med). [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Av bilderna att döma (jag googlade) ser det även lite Lars Kranzigt ut.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Av bilderna att döma (jag googlade) ser det även lite Lars Kranzigt ut.

Lars Krantz har ju blivit jämförd med Charles Burns ända sedan han började bli känd...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Snart dags för Goetzinger: På egna spår.
Skriv svar