Stora Gaston-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av germund »

Jag får hålla med ovanstående inlägg. Gaston är i min mening en av de albumserier som verkligen förtjänar en nyutgåva och Cobolts böcker (jag har så klart bara sett bok 1) lär bli den överlägset bästa utgåvan hittills. Dessutom: Även om Gastonböckerna säkert komma att sälja fint, lär inte Cobolt förlag bli rika på Gaston och så som jag känner dem är inte det heller moroten för att de ska lägga ner själ och hjärta i sin utgivning. Snarare tror jag att den (troliga) vinst de gör på Gaston kommer att berika serie-Sverige med annan smalare utgivning, där risken för direkta förluster är betydligt större om man överskattat marknaden.
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av MGHG »

Den 11 oktober 2017 skrev mib: "Väcker en död tråd med en stilla fråga, är de på gång i vanlig almbumstorlek?" Därefter har det varit 29 inlägg som diskuterat nyutgivning av Gaston innan jag gjorde mitt inlägg igår. Jag antog därmed att det fanns ett intresse av innehållet i den första samlingsvolymen från Cobolt nu när boken äntligen finns i butik.

Jag tror fortfarande att det finns ett intresse bland de som läser inläggen på Serieforum, men det är inte speciellt upplyftande att läsa en kommentar att utgivningen handlar om att det ska "klämmas maximalt med pengar ur detta".

Som jag skrev i slutet på mitt inlägg från igår så läste jag ytterst lite av Gaston när serien gavs ut på svenska på 70- och 80-talen. Nu ser jag fram emot att få uppleva god återgivning av Franquins bilder och ny svensk översättning av texten. Är det fel att lägga sina förvärvade pengar på att köpa serieklassiker i ny utgåva? Har man som jag växt upp på 70-talet så har man fått stå ut med många fall av dåligt tryck, kass förläggning samt förenklade eller felaktiga översättningar.

Tack Coppas, Looding, trimble och germund för era inlägg.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av MrKumquack »

Jag har själv aldrig varit någon jättefantast av Gaston, även om jag genom åren har läst en del, och bitvis blivit road. Minns den mest som (medvetet) rörig. alla uppfinningar, en arg polis, och ett ständigt upprepande med kontraktet som aldrig blir påskrivet. Ett smalt universum helt enkelt! (Någon Gaston-kännare kan rätta mig här, om mitt minne sviker...) Äger inga album med Gaston, och har inte heller suktat speciellt över den tidigare boxen som jag då struntade i att köpa.
MEN! Har beställt det nya albumet från Cobolt för nån dag sedan.[:)] Tänker som så, att dels ge Gaston en chans att ändra min åsikt, och kanske bli såpass förförd att jag fullföljer den kommande utgivningen. Dels för att jag verkligen gillar det som Cobolt tillhandahåller! Oerhört proffsiga, med många serier som tilltalar mig ( bl.a. Spirou, Thorgal, Lucky Luke, MAD). Och jag har absolut ingenting att klaga på vad det gäller kvalitén på böckerna. Tvärtom gör de ett superjobb!
Kan hålla med om att drygt 300 kr möjligen kan kännas några tjugor för dyrt. Men jag kan inte på något sätt föreställa mig att det skulle vara i utsugande syfte, utan tror och hoppas att albumen kommer vara värda sitt pris till fullo! (Jag utnyttjade förresten ett presentkort på 50 kr, som följde med den senast beställningen ifrån Adlibris. Så där fick jag ju ner priset något!)
Och ja, jag tror som MGHG att ett stort intresse för en ny Gaston utgivning finns bland de som läser här. Inte minst hos mig själv...
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Wakuran »

Att tematiken är smal, kan ju diskuteras. Men mängden samlingsalbum, känns inte så konstig. Originalutgåvan tror jag är på runt 18 vanliga album, inklusive en del bonusmaterial med bilder och liknande utanför själva serien. Tre album i ett samlingsalbum är ju samma standard som i Linda och Valentin, Blueberry och Yoko Tsuno...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Agentum »

Iofs wakuran sant, det var väl jag som väntade en den kompletta boxen helt enkelt, jag vill ju gärna ha Gaston men det ges ut mycket just nu och man får prioritera, jag har tyvärr en mindre budget för serier än vad jag lnskade [:)]

Jag hade hellre köpt en allt i ett för det hade inte kostat säg 2500.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Jag hade hellre köpt en allt i ett för det hade inte kostat säg 2500.

Som den här belgiska omnibussen!

https://www.bedetheque.com/BD-Gaston-20 ... 51709.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Rufus »

Looding skrev:
Agentum skrev:Jaha, nu ska det klämmas maximalt med pengar ur detta med, massor med böcker för det ändå ganska lilla som finns av Gaston.

Tråkigt.

Fruktansvärt tråkig inställning från din sida. Albumen som finns ute är eftertraktade, boxen från 2007 är eftertraktad. Folk har under årens lopp betalt 150 - 400 kr för enskilda album ur Gaston-sviten så en komplett serie på sju volymer för 300 kr/st är verkligen prisvärt. Tror verkligen inte att det handlar om att "klämma ur maximalt med pengar", utan snarare att det faktiskt finns en efterfrågan, och att då göra det i Cobolts regi är underbart. De har kvalitet på sina utgivningar, likaså den här samlingen, att döma av första volymen. De här böckerna misstänker jag kommer sälja bra och de är bra mycket snyggare än Egmonts märkliga format OCH innehåller massa extramaterial. Förstår inte alls hur du tänker, onödig och tarvlig kommentar.


Fast det har allt utkommit lite märkligt många samlingsnyutgåvor med just Gaston. Först Gastonboxen, sen "Grattis Gaston!" och nu ytterligare samlingsalbum. Men visst, vill Cobolt satsa på detta och det finns köpare, så är det väl inte fel. Men jag hade gärna hellre sett nyutgivning av lite svårare grejer. Sen tröttnade jag efter ett tag (när jag läste Gaston-boxen) på att läsa så många "ensidesskämt" efter varandra. Album funkar, men bäst kommer nog Gasten-serien till sin rätt i serietidningar med en eller några sidor per nummer.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Looding »

Om du anser att en samlingsbox från 2007 (som var slutsåld på någon månad) och ett enda album som var något typ av best of (som kanske mest var ett reklamalbum inför samlingsböckerna?) och nu en komplett bokserie är många i din värld så har vi väldig olika uppfattningar. Att ge ut andra, svåra/ovanliga serier blir nog ohållbart i längden då få skulle nappa, eftersom de inte har någon anknytning till dem. Eller vilka serier tänker du dig?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag är väl självisk då jag inte som många aktiva här känner branchfolk i Sverige bakom sånt här, så när nåt ges ut som jag skulle velat ha men inte kan köpa så tänker jag väl på mig inte på utgivarna.

Det är väldigt många hårdinbundna bokserier idag från olika håll på gång, och jag har hoppat på tåget på en del så de får jag försöka följa till slutet i första hand.

Jag tror inte alls de blir miljonärer på det här, men klart det lönar sig annars skulle inte så många samlingserier startat och rullat på.

Kolla själva hur mycket som ges ut just nu på samma gång får ni se.

Men som sagt man kan stå över ingen tvingar nån till köp och Germund förklarade i en annan tråd varför det bara i princip ges ut i dyra inbundna böcker på tre album per bok, och han borde ju veta.

Får tillägga att det kanske är ett lyxproblem, jag mins nör bara Egmont fanns och gav ut samlingar, då var läget tvärtom.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av smorkin »

Bara kort om priset: Jag rekommenderar att köpa från Cobolts egen shop som trevligt nog är billigare än de stora internetbokhandlarna. Inte många kronor, men Cobolt lär få in mer pengar om man köper från dem istället för via t ex Adlibris, och att man själv sparar någon peng är trevligt det med :-)

Just Gaston-boken går på 299:- så om alla sex albumen håller samma pris kommer det bli cirka 1800:- för allt, och med tanke på att Egmont-boxen gick på 1477:- när jag köpte den är det ett riktigt bra pris, jämförelsevis. IMHO, såklart!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av MrKumquack »

smorkin skrev:Bara kort om priset: Jag rekommenderar att köpa från Cobolts egen shop som trevligt nog är billigare än de stora internetbokhandlarna. Inte många kronor, men Cobolt lär få in mer pengar om man köper från dem istället för via t ex Adlibris, och att man själv sparar någon peng är trevligt det med :-)

Just Gaston-boken går på 299:- så om alla sex albumen håller samma pris kommer det bli cirka 1800:- för allt, och med tanke på att Egmont-boxen gick på 1477:- när jag köpte den är det ett riktigt bra pris, jämförelsevis. IMHO, såklart!

Bra tänkt med att gynna Cobolt och köpa direkt ifrån dem! Men ska du göra en prisjämförelse mellan t.ex. Adlibris och Cobolt, blir slutsumman ändå lägre hos Adlibris som tillhandahåller fraktfritt för försändelser över 149 kronor. Coblot tar en frakt-och emballagekostnad om 30 kronor, så tillvida du inte köpt för 500 kronor eller mer. är det fraktfritt där också. (Och hos Bokus sparar du någon tia till, då Gaston är 12 kronor billigare än Adlibris.)
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av BoJustBo »

MrKumquack skrev:
smorkin skrev:Bara kort om priset: Jag rekommenderar att köpa från Cobolts egen shop som trevligt nog är billigare än de stora internetbokhandlarna. Inte många kronor, men Cobolt lär få in mer pengar om man köper från dem istället för via t ex Adlibris, och att man själv sparar någon peng är trevligt det med :-)

Just Gaston-boken går på 299:- så om alla sex albumen håller samma pris kommer det bli cirka 1800:- för allt, och med tanke på att Egmont-boxen gick på 1477:- när jag köpte den är det ett riktigt bra pris, jämförelsevis. IMHO, såklart!

Bra tänkt med att gynna Cobolt och köpa direkt ifrån dem! Men ska du göra en prisjämförelse mellan t.ex. Adlibris och Cobolt, blir slutsumman ändå lägre hos Adlibris som tillhandahåller fraktfritt för försändelser över 149 kronor. Coblot tar en frakt-och emballagekostnad om 30 kronor, så tillvida du inte köpt för 500 kronor eller mer. är det fraktfritt där också. (Och hos Bokus sparar du någon tia till, då Gaston är 12 kronor billigare än Adlibris.)

Låt inte glömmas att Cobolt alltid har en mycket bättre Black Friday rea än Bokus och Adlibris också, och Black Friday är ganska snart.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av smorkin »

BoJustBo skrev:
MrKumquack skrev:
smorkin skrev:Bara kort om priset: Jag rekommenderar att köpa från Cobolts egen shop som trevligt nog är billigare än de stora internetbokhandlarna. Inte många kronor, men Cobolt lär få in mer pengar om man köper från dem istället för via t ex Adlibris, och att man själv sparar någon peng är trevligt det med :-)

Just Gaston-boken går på 299:- så om alla sex albumen håller samma pris kommer det bli cirka 1800:- för allt, och med tanke på att Egmont-boxen gick på 1477:- när jag köpte den är det ett riktigt bra pris, jämförelsevis. IMHO, såklart!

Bra tänkt med att gynna Cobolt och köpa direkt ifrån dem! Men ska du göra en prisjämförelse mellan t.ex. Adlibris och Cobolt, blir slutsumman ändå lägre hos Adlibris som tillhandahåller fraktfritt för försändelser över 149 kronor. Coblot tar en frakt-och emballagekostnad om 30 kronor, så tillvida du inte köpt för 500 kronor eller mer. är det fraktfritt där också. (Och hos Bokus sparar du någon tia till, då Gaston är 12 kronor billigare än Adlibris.)

Låt inte glömmas att Cobolt alltid har en mycket bättre Black Friday rea än Bokus och Adlibris också, och Black Friday är ganska snart.

Väldigt sant!

Iofs brukar jag inte bekymra mig så mycket om fraktkostnader eftersom jag när jag beställer läsning i princip alltid kommer upp till fri frakt-gränsen om det finns en, oavsett var jag handlar; i nödfall blir det en extra bok eller två ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av MrKumquack »

Nu kan man lägga Gaston. Den kompletta samlingen 2 på bevakning hos både Bokus och Adlibris! [:)] Bokus har satt Norges nationaldag(!) som utgivningsdatum, Adlibris är lite fegare och garderar sig med maj 2019. Ingen info finns ännu på Cobolt's hemsida.
Jag var ju lite tvivlande till vad jag skulle tycka om Gaston, men efter att ha gett den första volymen en chans, ligger nu nummer två på bevakning hos mig!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Kattmannen »

Tematiken är måhända lite smal och förutsägbar. Men totalt sett gillar jag verkligen Gaston. Slog till genast och köpte den första samlingsvolymen och kommer att köpa de andra som kommer :P
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Agentum »

Läser tredje Cobolt samlungen,; ch störs att varför tex åndrar man namn på Eleffantofonen?

Är det en fjant till översättare nu som saknar koppling till hur vissa saker blev "svenska" med den äldre översättningen?

Ser ingen fördel öht med ny översättning av detta, tramsigt då man ju skiter i om det ligger närmare orginalet eller liknande, nan vill känna igen sig hellre.

Det käns ibland sim att översättaren har noll koll på Gaston sen förr och ärligt inget blir bättre av nyöversättningar, vem skulle det locka?

Man får tänka på att Gaston i Belgien var gammalt när det trycktes här, mao var en 50-60tals direktöversättning för ett 80tals Sverige ointressant.
Vissa saker som Jösses! Har ju inte ändrats tex, sja man öndra senare Mossbergs Rongtuutdjuuu! Med?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag hörde ju Björn Wahlberg prata om nyöversättningen på ett föredrag, och han verkade ta arbetet klart seriöst. En nyöversättning för en lyxig nyutgåva är ju i sig egentligen inte särskilt märkligt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Serieguden »

Kommer ihåg en scen i ett Asterixalbum som var riktigt kul. När jag sedan läste om den i en nyare utgåva var det inte alls kul längre. Blev förvånad och jämförde nya utgåvan med gamla, och det berodde på den nya översättningen. Vet inte om den var mer rätt, men den var definitivt inte lika rolig. Det är samma sak med Carlsens Kalle och Hobbe utgåva, den är mycket bättre än vissa andra utgåvor.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo ibland behövs inte exakt översättning utan en omformning gjorde det bättre.

Att säga att man tar det seriöst betyder inte att man förstår den svenska bakgrunden då man djälv aldrg öht läst de albumen.

Givetvus är inte allt dåligt på nåt sätt, men jag ser ingen fördel med nyöversättningen alls.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Agentum »

Även namn på bifigurer har ändrats utan att ge nåntng, tex Mick ör nu Julius, oj vafåd förbättrande, även de andra polarna sim pterkommer har bytt namn, meningslöst då det inte handlar om en serie som finns ännu, har inte tänkt på m många fler på Spirouförlaget tex bytt namn, skulle inte förvåna mig iofs.

Även skämt som förr på svenska kläcktes smart ska nu förklaras på ett omständigt vis utan anledning, kort sagt personen har öht aldrig läst de äldre översättningarna, fått vissa små restriktioner ich hekt enkelt humorlöst översatt det hela, bortkastade pengar imo.

Visserligen ägs väl en översättning av nån men de hade kunnat skriva av den i stället, just de korta slutpoängerna nån säger ska nu vara långrandigt, som att vi blivit senila sen 80talet eller nåt.

För de tror väl knappast nån ung generation köper de här.

Klart minuspoäng imo, det här är en torr jäkel.

Om det är bra på franska innebär inte att det översatt är bäst på svenska, sällan jag gnäller men här har de helt enkelt till del gjort det tråkgare utan anledning mer ön att nån nisse sjka direktoversätta saker på humorlöst sätt.

Hoppas personen har gjort sitt med denna.
Gissnngsvis går översättningen till genom att personen har texten från den franska utgivningen framför sig, inget mer och översätter, då blir det så här, digitalteknken är inte alltid en fördel.
Noll koll ger ju givet en helt ny översöttning, gan borde tagit det med humor inte så seriöst föredrag som du nämner, är man inte rolig så kan det vara vettugt att se hur andra gjort kanske, men ok det kräver ju en arbetsinsats givetvis.

Jag förstår iofs att ensides skämt bland med en slutpoäng i mer än bilden är svårare att översätta jämfört med säg Blueberry äventyr, även om de väl hade sin humor uåiaf i början.
Den sim en gång översatte Gaston hade hekt enkelt en egen tanke hur man fick en slutklöm att vara rilug oå svensja öven om den inte var irdagrann från franska.

Just humor är svprt, deks om man inte själv gillar det och aldrig har, det kan kräva lite mer innanför oannbenet i egen förmåga helt enkelt.

Tur nog öåär ju det mesta självförklarande skämt, lustigt nog har jag inte direkt sölrts av de två tidigare samlingarna.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar