Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

DombåsFantomet skrev:Sal Velluto, Heiner Bade, Alex Saviuk, Joan Boix, Kari Leppänen, Carlos Pedrazzini, Cèsar Spadari og Rafael Ruiz alle i samme historie. Hvordan går det tro?

https://www.chroniclechamber.com/single ... Blood-Rain


mikaelsol skrev:Det här är en crazy-idé jag tänkt på: En story där 11 tecknare får rita 2 sidor vardera.

...och allt började här på Serieforum, 31 augusti 2015 närmare bestämt... efter Mickes inlägg ovan mailade jag honom med en idé, och det blev till äventyret som kommer ut i butik om en månad [:)]
(och det blev inte 11 tecknare med 2 sidor vardera utan 8 tecknare med 3 sidor var)
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Ja det blir intressant att läsa. Säkert kul för tecknarna också, som en stafett-serie.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av rkaj »

Helt klart något att se fram emot!
marveljanne
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 feb 2013, 13:54

Re: Fantomentråden

Inlägg av marveljanne »

Mitt sista jobb med kommersiella serier blev min översättning av "Farväl till De Djupa Skogarna" (FA 2017, nåt av de sista numrena). Kul att just det äventyret valdes till Årets Äventyr av Läsarna!
Nu i december går jag i pension. Jag tackar alla som genom åren minst en gång skrivit eller sagt nåt snällt om mitt seriearbete ...
Tack och hej!!
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

AndreasEriksson skrev:
mikaelsol skrev:Det här är en crazy-idé jag tänkt på: En story där 11 tecknare får rita 2 sidor vardera.

...och allt började här på Serieforum, 31 augusti 2015 närmare bestämt... efter Mickes inlägg ovan mailade jag honom med en idé, och det blev till äventyret som kommer ut i butik om en månad [:)]
(och det blev inte 11 tecknare med 2 sidor vardera utan 8 tecknare med 3 sidor var)


Det er jo bare utrolig fett, gleder meg!!

/Citatfix. Admin
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

marveljanne skrev:Mitt sista jobb med kommersiella serier blev min översättning av "Farväl till De Djupa Skogarna" (FA 2017, nåt av de sista numrena). Kul att just det äventyret valdes till Årets Äventyr av Läsarna!
Nu i december går jag i pension. Jag tackar alla som genom åren minst en gång skrivit eller sagt nåt snällt om mitt seriearbete ...
Tack och hej!!



Takk for gode historier og nyt pensjonstilværelsen. [:)]
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Dai Darell gör comeback! Från Fantomens Facebook:

Ibland önskar man att man var lika snabb som Fantomen, särskilt nu i slutet av året då vi är i febrilt arbete med nästa års första nummer där Dai Darell återvänder med sitt första nya manus sen 1986 (som hon den här gången skrivit tillsammans med Magnus Carling). Mer tänker jag inte säga, för vem tycker att det är kul med spoilers ens???
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Då har jag läst årets första fantomen nummer.
Det börjar bra. Först ett nytt äventyr Ödesgropen av Karlström/Carling/Ruiz/Martinez. Värst vad många det behövs för att skrapa ihop ett Fantomenäventyr nuförtiden. Men resultatet blir bra. Början förvirrar mig först lite, jag tänker att jag nog missat första delen, men sen förstår jag att det bara är lite modernt där berättelsen börjar en bit in i historien. För att efter några sidor sedan förklara hura allt började. Den får en stark trea på en femgradig skala. Styrkan är teckningarna som lyfter historien. Lite väl amerikanskt superhjälte aktigt men fart och fläkt i actionsekvenserna.

Sedan ett gammalt Falk/Olesen/Williams, Fantomenklippans bestar. Det här är dom här tråkiga berättelserna Lee Falk bjöd på ibland. Olesen/Williams är inte så dåliga som jag minns. Väldigt likt Sy Barrys version som dom tog över efter, fast inte lika snyggt och stilrent. Den får en svag trea. Överraskningen över teckningarna gör att den lyfter över 2. Falks historia om mystiska, håriga apmänniskor är inte en av hans bästa.

Visst var det så att ingen av de här Olesen/Williams äventyren någonsin publicerades i tidningen. Jag undrar lite varför. Idag känns de inte så dåliga i jämförelse med det nyproducerade, men kanske de var det på 90-talet. Själv läste jag inte alls tidningen då.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4385
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Jag väntar till nästa nr. Med Undertaker. (Men läste faktiskt ett långt Falk/Barry fr 64 igår. Lucky Lucy. )
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

larsa66 skrev:Början förvirrar mig först lite, jag tänker att jag nog missat första delen, men sen förstår jag att det bara är lite modernt där berättelsen börjar en bit in i historien.

Redan de gamla grekerna... [;)]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av Ala »

RioGrande skrev:Jag väntar till nästa nr. Med Undertaker. (Men läste faktiskt ett långt Falk/Barry fr 64 igår. Lucky Lucy. )


Riktigt kul att Undertaker är tillbaka! Diggade de två första starkt.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Vad tycker ni om dom nya amerikanska tecknarna då? Jag har just läst Fantomens död i senaste nummret och jag tycker att Manley växer med uppgiften. Farväl till de djupa skogarna tyckte jag var ett stämningsfullt äventyr men frimärkshistorien var inget vidare. Den här senaste är stämningen tillbaka. Det var nog bra att barnen äntligen flyttade ut så att Diana och Kit kan mysa i det häftiga sovrummet i dödskallegrottan. Ja, Manley passar bra i tidningsformatet. Det tycker jag inte om Weigels söndagsserie, tyvärr. Än så länge kan jag väl tillägga.

Jag gillar även den nya serien "oslagbar". Äntligen en intelligent och rolig humorserie i Fantomen. Det är kanske något jag omedvetet saknat de senaste åren.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Serieguden »

larsa66 skrev:Vad tycker ni om dom nya amerikanska tecknarna då? Jag har just läst Fantomens död i senaste nummret och jag tycker att Manley växer med uppgiften. Farväl till de djupa skogarna tyckte jag var ett stämningsfullt äventyr men frimärkshistorien var inget vidare. Den här senaste är stämningen tillbaka. Det var nog bra att barnen äntligen flyttade ut så att Diana och Kit kan mysa i det häftiga sovrummet i dödskallegrottan. Ja, Manley passar bra i tidningsformatet. Det tycker jag inte om Weigels söndagsserie, tyvärr. Än så länge kan jag väl tillägga.

Jag gillar även den nya serien "oslagbar". Äntligen en intelligent och rolig humorserie i Fantomen. Det är kanske något jag omedvetet saknat de senaste åren.


Har de tagit död på den 21:a Fantomen nu eller?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4385
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

larsa66 skrev:Vad tycker ni om dom nya amerikanska tecknarna då? Jag har just läst Fantomens död i senaste nummret och jag tycker att Manley växer med uppgiften. Farväl till de djupa skogarna tyckte jag var ett stämningsfullt äventyr men frimärkshistorien var inget vidare. Den här senaste är stämningen tillbaka. Det var nog bra att barnen äntligen flyttade ut så att Diana och Kit kan mysa i det häftiga sovrummet i dödskallegrottan. Ja, Manley passar bra i tidningsformatet. Det tycker jag inte om Weigels söndagsserie, tyvärr. Än så länge kan jag väl tillägga.

Jag gillar även den nya serien "oslagbar". Äntligen en intelligent och rolig humorserie i Fantomen. Det är kanske något jag omedvetet saknat de senaste åren.

Hm. Jo, Oslagbar var rätt bra. Känns lite som Mats Källblads "kluriga" serier. Ang Manley håller jag huvudsakligen med. Han känns som lite som Sy Barry (med någon halvbra assistent). Dock missade han Gurans benlängd vid ett tillfälle. Och att få till snygga bilar verkar han var ungefär lika intresserad av som Alfred Tindall var (d v s INTE ALLS).
Annars var det förstås Undertaker som var huvudrätten!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Serieguden skrev:
larsa66 skrev:Vad tycker ni om dom nya amerikanska tecknarna då? Jag har just läst Fantomens död i senaste nummret och jag tycker att Manley växer med uppgiften. Farväl till de djupa skogarna tyckte jag var ett stämningsfullt äventyr men frimärkshistorien var inget vidare. Den här senaste är stämningen tillbaka. Det var nog bra att barnen äntligen flyttade ut så att Diana och Kit kan mysa i det häftiga sovrummet i dödskallegrottan. Ja, Manley passar bra i tidningsformatet. Det tycker jag inte om Weigels söndagsserie, tyvärr. Än så länge kan jag väl tillägga.

Jag gillar även den nya serien "oslagbar". Äntligen en intelligent och rolig humorserie i Fantomen. Det är kanske något jag omedvetet saknat de senaste åren.


Har de tagit död på den 21:a Fantomen nu eller?


hahaha, vill du veta det får du allt köpa tidningen. Här spoilar vi inte ;)

Du kommer inte att ångra det heller
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Serieguden »

larsa66 skrev:
Serieguden skrev:
larsa66 skrev:Vad tycker ni om dom nya amerikanska tecknarna då? Jag har just läst Fantomens död i senaste nummret och jag tycker att Manley växer med uppgiften. Farväl till de djupa skogarna tyckte jag var ett stämningsfullt äventyr men frimärkshistorien var inget vidare. Den här senaste är stämningen tillbaka. Det var nog bra att barnen äntligen flyttade ut så att Diana och Kit kan mysa i det häftiga sovrummet i dödskallegrottan. Ja, Manley passar bra i tidningsformatet. Det tycker jag inte om Weigels söndagsserie, tyvärr. Än så länge kan jag väl tillägga.

Jag gillar även den nya serien "oslagbar". Äntligen en intelligent och rolig humorserie i Fantomen. Det är kanske något jag omedvetet saknat de senaste åren.


Har de tagit död på den 21:a Fantomen nu eller?


hahaha, vill du veta det får du allt köpa tidningen. Här spoilar vi inte ;)

Du kommer inte att ångra det heller


Jag får slå till på ett nummer då [:)]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Fantomentråden

Inlägg av burnout »

Serieguden skrev:

Har de tagit död på den 21:a Fantomen nu eller?
Jag får slå till på ett nummer då [:)]


Tjuvläs den i affären om du inte vill bli besviken. men man kan köpa den och läsa "undertaker" som är en höjdare. Nu väntar jag på albument, tyvärr är den i 2 delar så man får väl vänta till jul så man får slutet.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Serieguden »

burnout skrev:
Serieguden skrev:

Har de tagit död på den 21:a Fantomen nu eller?
Jag får slå till på ett nummer då [:)]


Tjuvläs den i affären om du inte vill bli besviken. men man kan köpa den och läsa "undertaker" som är en höjdare. Nu väntar jag på albument, tyvärr är den i 2 delar så man får väl vänta till jul så man får slutet.


Har Albumförlagets Undertaker album. Bra serie. Synd att inte Scorpionen också finns i album på svenska.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4385
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Skorpionen finns på engelska (Cinebook) (billiga!) och på danska (Faraos cigarer) (dyrare...).

/(/

Och Alfred Sindall heter förstås det och inget annat (världens mest svårstavade tecknare)!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Och Alfred Sindall heter förstås det och inget annat (världens mest svårstavade tecknare)!

Bill Sienkiewicz, släng dig i väggen!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar