Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Rufus »

Joakim Gunnarsson skrev:För ca 20 år sedan hörde jag förresten en samlare prata om en annan samlare som sett någon som hade en 1/48 med grönt (!) omslag. Säkert bara nys, men jag har inte kunnat släppa den tanken sedan dess. [:)] Seriesveriges Tre skilling banco...


Det finns faktiskt en omslagsfärgvariant av 1/48, vilken såldes för inte så länge sedan på Tradera. Dock ej grönt omslag utan snarare vitt på vissa ytor där det skulle ha varit annan färg.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av burnout »

Joakim Gunnarsson skrev:I och med att säljaren skriver att denna, och alla de andra inbundna och före detta inbundna exen som ligger uppe nu, kommer från förlagets flyttstädning och det inte stämmer så...
Var och en får dra sin egen slutsats.
Får flika in att anställda hade möjlighet att binda in sina tidningar när förlaget band in, så det finns uppsättningar som inte är förlagets också. Dyker upp då och då. Så hade det inte stått att de här kastades i flytten hade det inte funnits anledning att höja på ögonbrynen. Men...



Frågan till dig, Joakim. Är det hela -48 eller är det bara 1 som saknas?

Den kanske inte ens kommer från förlaget, för det har varit upp i en tråd tidigare om förlags flytt/rensningar. Det verkar som ni inte vet vad som slängdes heller riktigt. Det kan vara ett bra säljargument att det är en miss att förlaget slängde dom.
Enklast är att maila och fråga han. Vilda spekulationer har förekommit tidigare om både det ena/andra.

Varför slakta en hel inbindning? Det måste vara trevligare att ha 1-4 inbundet än ha det i "lösblads" system, den samlingen är rätt unik i så fall. Nu försvarar jag inte han, men så J..a dum är inte han att han "slaktar" en inbindning på 1-4 bara för att sälja en 1:a separat, för dom andra 3 får han i princip kaffe pengar för. Om man tittar på dom övriga Kalle som är inbundet så är det inget bra skick på inbindningen. Har själv en hel del inbundet bla. Ill klassiker som sträcker sig ända fram till 212 och det ska bara finnas fram 170 som man fick skicka in själv (dom är från ett annat förlag), Det är bara en titel bland många. Jag har även seriemaggor, buffalo bill, conan barbarien, Tv äventyr, och en del annat som jag har köpt genom åren från nätet och loppisar. Det dyker upp en del hela tiden, det måste saknas massor hos er i så fall. Hur mycket saknades från Sthlm:s Fantomen redaktionen när det tömdes på sitt lager av inbindningar i så fall? Dom hade rätt häftigt med inbundet såg jag under ett studiebesök för många år sen. Det hade jag gärna tagit omhand om.

Frågan är om ni har haft svängdörrar på förlagets arkiv?
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Ellingen »

Anders1 skrev:
Joakim Gunnarsson skrev:För ca 20 år sedan hörde jag förresten en samlare prata om en annan samlare som sett någon som hade en 1/48 med grönt (!) omslag. Säkert bara nys, men jag har inte kunnat släppa den tanken sedan dess. [:)] Seriesveriges Tre skilling banco...


Det finns faktiskt en omslagsfärgvariant av 1/48, vilken såldes för inte så länge sedan på Tradera. Dock ej grönt omslag utan snarare vitt på vissa ytor där det skulle ha varit annan färg.


Grönt skulle kunna vara en variant. Vit/beige handlar högst sannolikt om solblekning. Åtminstone de bilder/ex jag sett med med den "varianten".
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Rufus »

Ellingen skrev:
Vit/beige handlar högst sannolikt om solblekning. Åtminstone de bilder/ex jag sett med med den "varianten".


Okej, är det så alltså? De solblekta serietidningsomslag som jag har sett, har snarare fått en blåaktig färg istället för all annan färg, men ej försvunnit till vitt. Fast det har handlat om billiga moderna tidningar från 1970-talet typ, och 1948 var det kanske en helt annan tryckteknik och dyl.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

burnout skrev: Frågan till dig, Joakim. Är det hela -48 eller är det bara 1 som saknas?
Den kanske inte ens kommer från förlaget, för det har varit upp i en tråd tidigare om förlags flytt/rensningar. Det verkar som ni inte vet vad som slängdes heller riktigt.


Hela den inbundna årgången. Eftersom säljaren säger att den kommer från Egmont, och anger rensningen i sin text får jag förutsätta att den gör det. Jag var närvarande och såg precis vad som fanns och kastades. De inbundna 1948:orna saknades som sagt långt innan flytten. Inga av de andra inbundna exen som ligger uppe till försäljning nu fanns heller i källaren där dubblettläggen förvarades och där rensningen ägde rum.

Finns gott om inbundna Fantomenårgångar och dubbletter på arkivet. [:)]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av burnout »

Joakim Gunnarsson skrev:
Finns gott om inbundna Fantomenårgångar och dubbletter på arkivet. [:)]



Hör av dig om ni vill "tappa" bort dom. Dom hamnar i ett gott hem för framtida bevaring. [:o)] [:o)]
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Har nu varit i kontakt med säljaren Thomas Eliasson mejlledes.
I mitt mejl till honom hade jag bland annat med följande passage (Utöver info som jag redan skrivit här):
"Om de är stulna eller kastade många år tidigare inte vill jag inte spekulera i.
Vet inte hur de förvarades eller vad som kastades vid flytten från södra
bulltofta. Men det var länge sen. Hoppas den här infon kan vara till hjälp."

Efter att ha fått den här infon svarade Thomas mig att denna samling (enligt den person han köpt materialet från) kom från just Bulltofta.

Verkar alltså som att beskrivningen i auktionstexterna är felaktig och att det här materialet, precis som jag skrivit inte härrör från flytten från Drottningtorget till Västra hamnen, utan lämnade förlaget långt tidigare. Case solved.
Runner
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 24 sep 2010, 19:46

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Runner »

Jag vet inte om detta har diskuterats i tråden, men skicket på den högst rankade nr 1 1948 dvs Svenander 1 (som jag ägde senast ca 2002) skulle definitivt inte vara NM 9.6 om det amerikanska företaget CGC som väl var de som startade certifiering av serietidningars skick http://www.cgccomics.com/about/the_graders.asp
skulle ha klassat tidningen.

Om jag jämför med mina toppskickklassade amerikanska Disney-tidningar skulle Svenander 1 snarare graderas till någonstans i intervallet uppskattningsvis 7.5 - 8.5.

Jag köpte för en enstaka jämförelse ett likaledes arkivex (file copy) av Walt Disney´s Comics & Stories 29 pga dess snygga (sannolikt) Walt Kelly-omslag och det klassades till relativt låga VF- 7.5 : http://www.comicconnect.com/bookDetail.php?id=571731
Det exemplaret bedömer jag dessutom vara bättre, uppenbart oläst och med snyggare rygg.

Likväl är Svenander 1 fortfarande den bästa 1/48:an tycker jag, så t ex 2:an Laholmsexet måste rankas snäppet lägre möjligen inom samma rankingkategori.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Magnus »

Runner skrev:Jag vet inte om detta har diskuterats i tråden, men skicket på den högst rankade nr 1 1948 dvs Svenander 1 (som jag ägde senast ca 2002) skulle definitivt inte vara NM 9.6 om det amerikanska företaget CGC som väl var de som startade certifiering av serietidningars skick http://www.cgccomics.com/about/the_graders.asp
skulle ha klassat tidningen.

Om jag jämför med mina toppskickklassade amerikanska Disney-tidningar skulle Svenander 1 snarare graderas till någonstans i intervallet uppskattningsvis 7.5 - 8.5.

Jag köpte för en enstaka jämförelse ett likaledes arkivex (file copy) av Walt Disney´s Comics & Stories 29 pga dess snygga (sannolikt) Walt Kelly-omslag och det klassades till relativt låga VF- 7.5 : http://www.comicconnect.com/bookDetail.php?id=571731
Det exemplaret bedömer jag dessutom vara bättre, uppenbart oläst och med snyggare rygg.

Likväl är Svenander 1 fortfarande den bästa 1/48:an tycker jag, så t ex 2:an Laholmsexet måste rankas snäppet lägre möjligen inom samma rankingkategori.


Högt rankade exemplar som sålts de senaste åren har diskuterats här på forumet.
Då det har funnits relativt bra bilder att tillgå har de äldre skickgraderingarnas "riktighet" diskuterats.
Jag tror man kan sammanfatta med att det finns viss skepsis och att man troligen tidigare varit generös när vissa av tidningar på topplistan graderats.

Hursomhelst, tidningarna på listan är de bästa som finns att tillgå. Graderingarna är relativa. Vi ser kanske annorlunda på graderingen idag jämfört med då listan gjordes.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Bobo »

En ny Kalle-etta ute på tradera:
http://gamla.tradera.com/item/341521/22 ... art-nummer
I skrivande stund är budet uppe i 30100 utan att ha uppnått reservationspris. Skicket är, enligt mig och säljaren, VG vilket har ett katalogvärde av 25-28000. Är det vanligt med reservationspris högre än katalogpris?

/Bobo
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Ellingen »

Kataloger är riktpriser, inget annat. Vi ser ofta på Tradera att köpare struntar i allt vad kataloger säger och bjuder efter intresse (eller kanske efter plånbokens storlek.. :D )
Jag tror säljaren utgår från vad han betalat och vill ha tillbaka sin insats.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Grumme »

Ellingen skrev:Kataloger är riktpriser, inget annat. Vi ser ofta på Tradera att köpare struntar i allt vad kataloger säger och bjuder efter intresse (eller kanske efter plånbokens storlek.. :D )


Word på det!
Inte minst jag fick erfara det när jag var med och bjöd på en Pondusbok som i skick FN-VF slutade på c:a 4-5 ggr NM-värdet. [:(]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Grumme »

38.200:- slutade auktionen på, och eftersom säljaren var Uppsalabo så måste ju givetvis "storstadens" morgontidning göra en artikel i ämnet. [:D]

http://www.unt.se/uppland/uppsala/salde ... 94504.aspx
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Erik S »

Och det underliga, (förment) skickbeskrivande ordet "homogent" copypasteas in i UNT:s text. Det är väl ett väldigt konstigt ord att beskriva en tidning med, eller är det något som går mig över huvudet? Vad menas?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Wakuran »

Lika sunkigt rakt igenom... [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Taxmannen »

En fin svit KA 48-51 gick i början av april på Auktionsverket i Stockholm.1-48 som var i sämst skick (klassad som GD-VG) gick för 24 000 + avgifter.

https://online.auktionsverket.se/1604/373530-kalle-anka-nr-1-1948/
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Ellingen »

En något mer aktuell lista dock med begränsningen att inte alla exemplaren är skicksatta av samma person.

Ranking av de bästa exemplaren av Kalle Anka nummer 1 1948:

Nr Namn Nuvarande ägare Skick Datum Senast betalt
1 Svenander 1 XXX NM+ 9.6 2001-09 xx kr
Lennart Svenander, var förlagsredaktör på Hemmets Journal och plockade tidningen i september 1948. Svenander # 1 är det bästa kända exemplaret av KA nr 1 1948. Det är det enda som har ett grundskick som kan kallas för Mint. På grund av ett litet skrap i ryggen och en marginellt sned inlaga blir slutskicket NM+ 9.6.

2 Norold/Laholm 1 XXX NM- 9.2 2001-09 xx kr
Detta exemplar har en ypperlig rygg och ett mycket fint helhetsintryck. Grundskicket är dock sämre än Svenander # 1. Det syns att Laholm är hanterad, om än mycket försiktigt.

3 Svenander 2 XXX NM- 9.2 2013-12 xx kr
Svenander # 2 är mycket fin och verkar ohanterad. Har små vita prickar i ryggen och en reva på 1 mm i högerkant.

4 Djurgården XXX VF+ 8.5 2005 xx kr
En äldre dam hade fått den i gåva av Dan Folke 1948. Dan Folke var med att starta Kalle Anka & Co 1948. Mycket enhetligt skick.

5 Kungsholmen XXX VF+ 8.5 2018 xx kr
Tidningens ursprunglige ägare bodde på Kungsholmen, såld 1982 i Örebro till XXX. Graderad av FB 2015 till VF+ 8.5. Enstaka tumningar, brytveck på ryggen, mycket enhetligt skick.

6 Svenander 5 XXX FN/VF 7.0 2009-01 xx kr
Mörkfärgad övre klammer, reva 3 mm höger sida, 3-5 små revor 1 mm höger sida, något intryckt mitt över ”snörmärke”, något vit i ryggen, små vita prickar vid klamrarna. Helt slät och otummad, fast inlaga och omslag, inga skador inuti eller på baksidan.

7 Svenander 3 XXX FN/VF 7.0 2004-09 xx kr
Bra grundskick utan blädderveck eller tumningar, men det finns en kantreva/kantstötning till höger samt en liten skrynkla/veck på bakpärmen. Ryggen har en del vita partier.

8 XXX XXX FN/VF 7.0+ 2014-07 xx kr
Bokhandlaren xxx hittade detta exemplar i en packlår. Det är oläst men har ett veck på framsidan. Grundskicket är mycket fint.


9 Vidargatan XXX FN/VF 7.0 2004 xx kr
Detta exemplar ägdes ursprungligen av en man på Vidargatan i Stockholm.


10 XXX XXX FN/VF 7.0 1992 xx kr
Detta exemplar löptes in av xxx 1973 av en okänd man från Stockholm.

11 Norold/Laholm 2 XXX FN/VF 7.0 2008-06 xx kr
Nore Norold fick detta exemplar som sitt läsexemplar 1948. Det har ett svagt vertikalt veck över omslaget.

12 XXX XXX FN/VF 7.0 2002 xx kr
Okänt ursprung. Såld på Matuska auktioner hösten 1993 eller våren 1994.

13 XXX XXX FN/VF 7.0 2001-12-08 xx kr
XXX köpte in den på ett antikvariat på Rosenlundsgatan på 80-talet.

14 Matuska 1 XXX FN+ 6.5 2018 xx kr
Hittades mellan två böcker i en bokhylla hos en äldre dam 1993. Tidningen såldes på en auktion arrangerad av Matuska Antik i maj 1993. Exemplaret har klara och fina färger, nästan inget slitage, mycket röd rygg utan vita partier, skarpa hörn. Uppe till höger finns ett hundöra, små hål efter en klämma som hållit tidningen i kiosken. Har 8-10 ryggveck och en del tumavtryck på omslaget.

15 XXX XXX FN+ 6.5 1975-09 xx kr
XXX bebodde en lägenhet i Stockholm i mitten av 1970-talet, i vilken det var kvarlämnat en stor Disney-samling som tillhört Walt Disney Production. Samlingen, inklusive nr 1 1948, såldes för en spottstyver 1975.

16 XXX FN 6.0 2008 xx kr
Inköpt från originalägaren i Stockholm 2008. Skicksatt Frank Blekenberg 2009.

17 Ludvika XXX FN 6.0 1998 xx kr
Ursprunget är okänt i nuläget. Tidningen såldes 1998.

18 Auktionsverket 3 XXX FN 6.0 2010 xx kr
Inlämnad av originalägaren till Stockholms Auktionsverk hösten 2009. Verkar i det närmaste oläst med mycket raka kanter och hörnor. En del ryggveck och tumveck på omslaget. Till höger en minimal fläck som går igenom på några sidor. Något sned inlaga.

19 XXX XXX FN 6.0 2018 xx kr
Okänt ursprung. Mycket slät och fin, lite rundad hörna uppe till vänster, röda färgen något ljusare i hörnan, svag fuktfläck 2 cm i bakpärmen. Såldes på Tradera den 19 september 2010. Såldes igen 2011 på Tradera.

20 XXX XXX FN 6.0 1987 xx kr

21 Auktionsverket 2 XXX FN 6.0 1992-12-06 xx kr
Tidningen har ett bra grundskick, men saknar en liten bit på omslaget.

22 XXX XXX FN 6.0 2009-08-06 xx kr
Mycket fint grundskick, få brytveck och tumveck. En fläck ca 1 cm till höger på omslaget Fläcken är obetydlig på framsidan men syns ljust brun på sidan 2.

23 Stadsauktion XXX FN 6.0 2014-02-07 xx kr
Såld på Stadsauktion 2012. Mycket bra grundskick, reva 1 cm bakpärm, små stötskador i kanten och inuti 6 sidor, litet hundöra fram nere till höger.

24 XXX XXX FN- 5.5 2004-02-29 xx kr
Detta exemplar såldes av f d anställd på Hemmets Journal någon gång på 90-taelt. Senare såld på Tradera 2004-02-29.

25 Tullinge XXX FN- 5.5 2004-07-27 xx kr
Bra grundskick men något vit i ryggen.

26 Auktionsverket 1 Okänd person FN- 5.5 1984-04-15 xx kr
Okänt ursprung.

27 XXX XXX FN- 5.5 2013-11-29 xx kr
Såld den på Tradera.

28 Konvaljevägen XXX VG/FN 5.0 1981 xx kr

29 Hallonbergen XXX VG/FN 5.0 1982 xx kr
Inköptes av ett par boende i Hallonbergen 1979/1980.

30 Strandvägen XXX VG/FN 5.0 1992 xx kr
Inköpt den 8 juni 1989 på Strandvägen auktioner av Seriehuset.

31 XXX Leksaksmuséet VG/FN 5.0 ? xx kr
Det ser snyggt ut men kan vara märkt.

32 XXX XXX VG/FN 5.0 2001-08-23 xx kr
Enhetligt exemplar. Det såldes 2001-08-23.

33 Göteborg XXX VG/FN 5.0 1982 xx kr
Sägs vara såld.

34 Stockholm XXX VG/FN 5.0 xx kr
Såld till en samlare 2002.

35 Stockholm XXX VG/FN 5.0 xx kr

Ej bekräftade/trovärdiga uppgifter:

1. Köinge XXX NM/MT 9.8
Enligt Halland Nyheter stals detta exemplar från Seriemuséet i Köinge sommaren 2004. Ägaren XXX gick aldrig med på en oberoende kontroll av tidningen. Exemplaret dök 2012 upp på ett antikvariat i Göteborg i en förseglad plexikassett. En närmare granskning visade ett nytryckt omslag med en inlaga från en Kalle från 1959. Antikvariatsägaren svor sig ovetande, sa sig köpt exemplaret i god tro.

2. Kristianstad XXX NM/MT 9.8 1948-09 nominellt pris
Alltsedan 1970-talet har XXX hävdat att han äger ett "kioskexemplar", men ingen har någonsin få se detta exemplar. Åtminstone inte ordentligt. Seriesamlaren XXX påstår att han har sett tidningen som hastigast, men kan inte uttala sig närmare om skicket. XXX har talat vitt och brett om detta exemplar men har i likhet med XXX/Seriemuséet aldrig velat medverka till något slutligt fastställande.

3 Stockholm XXX VF 8.0 1984-10 XXX kr

4 Svenander 4 XXX
Ett mycket fint exemplar med en bläckfläck på omslaget. Köpt 1984 i Malmö, såldes i Stockholm till en okänd person. Därefter har ingen sett exemplaret.

5 Lidingö XXX VF 8.0 1973 xx kr
Ett mytomspunnet exemplar som setts en enda gång. Det var 1973. Det såg väldigt fint ut den gången. Det var rent och snyggt. Skicket VF 8.0 är dock osäkert med tanke på att så många år har gått sedan den sågs.

6 Grästorp XXX VF 8.0 1948-09
Detta exemplar har varit i ägarens händer alltsedan 1948. XXX beskrivs som en mycket bra och trovärdig källa. Ingen känd person har sett det.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Agentum »

Intressant, vilken koll på kända ex. Och så länge sen det gått nu är ju chanserna för att nya ska dyka upp liten, möjligen sånna i dåligt skick som ligger i hopp om höjt värde.

Tänk ändå så få som överlever allt trots att vi ju inte haft krigspappersinsamlingar och sånt här.

Kanske är vissa okända på listan borta redan i dödsbon och dylikt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Rufus »

Imponerande dokumentation helt klart! Som den nörd jag är, gillar jag såna listor. [:)]

Förövrigt är sannolikheten stor att exemplar som har varit försvunna i decennier, så småningom dyker upp igen. Man kan ju jämföra med t.ex. frimärket Tre skilling banco gul som länge var försvunnet, men som dök upp igen.
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Taxmannen »

Härligt med en uppdaterad lista! Vilka är till salu? [;)]

En liten korrigering bara. #23 såldes en gång till på stadsauktion 7/2 2014 - då för 62 000 kr.

https://online.auktionsverket.se/1402/226299-kalle-anka-nr-1-1948/?sok=kalle+anka
Skriv svar