Lilla Fridolf julalbum stoppat

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av Erik S »

AndreasEriksson skrev:
Erik S skrev:Eftersom det redan gått ut "ett antal tusen" album till folk som köpt det genom jultidningsförsäljare, och eftersom det dessutom fortfarande går att köpa albumet i åtminstone somliga butiker, så lär det ju inte bli så ovanligt, det här albumet.
Nu har jag inte köpt av någon jultidningsförsäljare i år (om de bara visste vilken försäljning de gått miste om...) men brukar man få det man beställt redan i början av november? När nyheten släpptes tänkte jag att det måste ha varit en ovanligt snabb försäljare. Rent spontant tvivlar jag på uppgiften att det är tusentals personer som fått albumet i sin hand, men jag kan ju ha fel om normal leveranstid för jultidningar.

Ja, jag vet ju inte, men gick på detta citat i Aftonbladet: "Enligt Måns Gahrton har ett antal tusen av seriealbumen redan gått ut till kunder via Jultidningsförlagets försäljare. Huvuddelen av albumen ska däremot ha kunnat stoppas." Men lite oklart.

Men antagligen har väl alltihop skickats ut till ungarna, men sen är frågan hur snabba olika ungar varit med att leverera till sina kunder, gissar jag? Undrar om ungarna kan ha fått instruktioner att inte dela ut Fridolf-albumen, om de inte redan hunnit göra det? Bökigt läge att ordna upp det med den här udda distributionsformen.

Lilla Fridolf är inte lika poppis som Tintin, och det här albumet blev ju faktiskt indraget - vilket TIK aldrig blivit, så vitt jag vet. Så jag skulle tro att det här albumet kommer att bli mycket mer sällsynt, men det är ju efterfrågan som sätter priset och inte sällsyntheten.

Största skillnaden mellan detta fallet och Tintin i Kongo tycker jag nu ser ut som (och det hör visserligen samman med Tintins popularitet eller lite större kändisskap) att det inte tycks bli samma uppmärksamhet kring Fridolf. Verkar inte ha blivit något mer än den enkla "läsare rasar"-artikeln i Aftonbladet och så blev det en pliktskyldig men ganska trött Flashbacktråd. Inga fler artiklar, ingen uppståndelse eller debatt i media. Affären kring Behrang Miri på stadsbiblioteket vs Tintin i Kongo blev ju en rejält uppmärksammad och omdebatterad historia. Fridolf såg ju ut att ha lite liknande potential (fast egentligen inte - det finns väl ingen sansad, etablerad mediaröst som kan kritisera förlagets beslut att dra in albumet), men det tände inte till nu. Vilket kanske pekar på att inte ens en samtidsvibrerande rasistskandal kan få upp ofrånkomligt sömniga Fridolf på agendan igen
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av jens-olof »

Serieguden skrev:
jens-olof skrev:Gick ut och köpte ett ex idag, funderade på att köpa en bunt, men insåg att jag redan har en hög hemma som är reserverade för Tradera och grymt lite tid ...

Jens


Välkommen tillbaka till forumet [:)]


Tack! :) Tappade lite intresset när mina inställningar började djäklas, jag fick blandat urgammalt blandat med sprillans nytt huller om buller hela tiden, och sedan började hälsan strula rejält några år.
Har dock gått in och läst då och då, fast när jag hittat en intressant tråd, läst lite och sedan återvänt kan den legat på sidan fyra eller något, passerat av saker som hade senaste inlägg flera år tillbaka ...

Nå, rent konkret, vet någon vilken tidning som gjorde en serieparodi på Fridolf som "Lille Adolf"? Är lite Pytonvibbar över det, fast Megapyton eller Pox kan jag inte utesluta helt.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av AndreasEriksson »

Erik S skrev:Ja, jag vet ju inte, men gick på detta citat i Aftonbladet: "Enligt Måns Gahrton har ett antal tusen av seriealbumen redan gått ut till kunder via Jultidningsförlagets försäljare. Huvuddelen av albumen ska däremot ha kunnat stoppas." Men lite oklart.

Han säger även att albumet innehåller en blandning av nytecknade avsnitt och repriser, vilket inte stämmer. Det var många år sedan det fanns något nytecknat i LF:s julalbum. Så jag tar även resten av hans kommentarer med en nypa salt [:)]
Enligt jultidningsförlagets hemsida har man fram till 19:e november på sig att skicka in sin order, så jag vidhåller att många jultidningsförsäljare inte ens har skickat in sin beställningslista, än mindre fått några böcker.

Erik S skrev:Affären kring Behrang Miri på stadsbiblioteket vs Tintin i Kongo blev ju en rejält uppmärksammad och omdebatterad historia.
Eftersom det tål att påpekas varje gång ämnet tas upp: Tintin i Kongo fanns aldrig på det aktuella biblioteket, det var andra Tintin-album som Miri plockade bort. Och det är ju inget fel i sig med att gallra böcker, det gör ju bibliotek hela tiden. Men eftersom debatten alltid kommer tillbaka till TIK är det värt att påpeka att det albumet aldrig ens fanns på det biblioteket:
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... B6r_sig.3F

Erik S skrev:Fridolf såg ju ut att ha lite liknande potential (fast egentligen inte - det finns väl ingen sansad, etablerad mediaröst som kan kritisera förlagets beslut att dra in albumet), men det tände inte till nu. Vilket kanske pekar på att inte ens en samtidsvibrerande rasistskandal kan få upp ofrånkomligt sömniga Fridolf på agendan igen
Min spontana tanke var att all reklam är bra reklam för en serie som LF, men eftersom förlaget var så snabbt med att dra tillbaka albumet så kan det inte ha varit bra för försäljningen. Om det dessutom trycks en ny reviderad upplaga gissar jag att det blir en förlustaffär.

jens-olof skrev:Nå, rent konkret, vet någon vilken tidning som gjorde en serieparodi på Fridolf som "Lille Adolf"? Är lite Pytonvibbar över det, fast Megapyton eller Pox kan jag inte utesluta helt.

"Mixad med Adolf Hitler blev Lilla Fridolf "Lilla Adolf" i Svenska Mad nr 1/1979, skriven av Bengt Sahlberg och tecknad av Ulf Ragnarsson." säger Seriewikin.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av jens-olof »

AndreasEriksson skrev:
jens-olof skrev:Nå, rent konkret, vet någon vilken tidning som gjorde en serieparodi på Fridolf som "Lille Adolf"? Är lite Pytonvibbar över det, fast Megapyton eller Pox kan jag inte utesluta helt.

"Mixad med Adolf Hitler blev Lilla Fridolf "Lilla Adolf" i Svenska Mad nr 1/1979, skriven av Bengt Sahlberg och tecknad av Ulf Ragnarsson." säger Seriewikin.


Tack, eller det kanske ska heta "Danke" i sammanhanget! ;)

/Formatfix. Admin.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av MrKumquack »

jens-olof skrev:
AndreasEriksson skrev:
jens-olof skrev:Nå, rent konkret, vet någon vilken tidning som gjorde en serieparodi på Fridolf som "Lille Adolf"? Är lite Pytonvibbar över det, fast Megapyton eller Pox kan jag inte utesluta helt.

"Mixad med Adolf Hitler blev Lilla Fridolf "Lilla Adolf" i Svenska Mad nr 1/1979, skriven av Bengt Sahlberg och tecknad av Ulf Ragnarsson." säger Seriewikin.

(Kunde inte låta bli att lägga upp sidan med Lilla Adolf och Selma Braun från Svenska Mad -79...) [:)]
Bild
Jag har inte själv köpt eller letat aktivt efter något förlupet exemplar av julalbumet, men tänker imorgon slå en lov på stan utan större förhoppningar. Har jag tur och hittar dem, slår jag till på ett(1) album bara för att det skulle vara roligt att äga.
Det har varit intressant att följa diskussionen där paralleller dras mellan Tintin i Kongo och nämnda julalbum. Även jag gjorde den kopplingen direkt när jag läste nyheten första gången, men tror att samlarintresset på årets ”fadäs” knappast kommer upp i Tintins kaliber. Tintin är internationell, och precis som Erik S skriver så kan inte denna s.k. skandal väcka den 'ofrånkomligt sömniga Fridolf' till liv igen.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av burnout »

Erik S skrev:
Rufus skrev:Men jag avråder från att köpa upp en massa ex.

Äh, det där säger du ju bara av egenintresse, eftersom du inte vill ha för mycket konkurrens om att äga ett exklusivt exemplar! [8] Jag hittade också ett ex på min närmaste ICA Kvantum-butik igår, och tänkte också försöka vara kapitalist. Nu får vi se om du får ut 200:- på Tradera.


Is i magen hade tyvärr inte "Rufus", men bud har det blivit. Hade han avvaktakt till efter jul så tror jag det hade blivit mera huggsexa av det. Nu letar många efter det eftersom det blivit bud och alla affärer inte plockat bort dom. Ska vi tippa att nästa vecka kommer det att krylla av album på tradera. :D
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av Bear »

Jag tycker att ovanligt många affärer har kvar albumet. Har köpt på mig två exemplar men har dagligen haft möjligheten att köpa fler. Att folk nu köper albumet är just för att det hamnade i medierna, tror att ganska många idag inte känner till Lilla Fridolf. Hur stor upplag är albumet tryckt i?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av germund »

Jag kan säga så här: Albumet kommer knappast att vara svårt att hitta i framtiden, inte förstatryckningen och inte nytrycket heller.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av Bear »

Den har redan nått en ganska bra summa på tradera: https://www.tradera.com/item/112714/328 ... ch-nyskick
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av jens-olof »

Bear skrev:Den har redan nått en ganska bra summa på tradera: https://www.tradera.com/item/112714/328 ... ch-nyskick


Man får inte glömma, att nuförtiden kryllar det av småorter där man inte kan hitta julalbum ö h t (eller ens en affär), så jag gissar att ortsborna där kan lätt rusa iväg i buden, om de inte vet om att LF fortfarande går att köpa° :)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av Rufus »

Spännande är det allt! [:o)](dollargrin) [:)]

Förövrigt trevligt att flera som jag inte har sett här på forumet på länge har skrivit igen. Välkomna tillbaka!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av Erik S »

AndreasEriksson skrev:
Erik S skrev:Ja, jag vet ju inte, men gick på detta citat i Aftonbladet: "Enligt Måns Gahrton har ett antal tusen av seriealbumen redan gått ut till kunder via Jultidningsförlagets försäljare. Huvuddelen av albumen ska däremot ha kunnat stoppas." Men lite oklart.

Han säger även att albumet innehåller en blandning av nytecknade avsnitt och repriser, vilket inte stämmer. Det var många år sedan det fanns något nytecknat i LF:s julalbum. Så jag tar även resten av hans kommentarer med en nypa salt [:)]

Jo, känner till det och såg att han hade fel om det (omslaget är ju nytecknat i alla fall), men tänkte att han som boss kunde ha mer koll på den rena försäljningsdelen av verksamheten i alla fall, även om han hade dålig på koll på själva serierna.
Enligt jultidningsförlagets hemsida har man fram till 19:e november på sig att skicka in sin order, så jag vidhåller att många jultidningsförsäljare inte ens har skickat in sin beställningslista, än mindre fått några böcker.

Ok! Ja, då låter det han sa om ett antal tusen ex som gått ut onekligen underligt.

Erik S skrev:Affären kring Behrang Miri på stadsbiblioteket vs Tintin i Kongo blev ju en rejält uppmärksammad och omdebatterad historia.
Eftersom det tål att påpekas varje gång ämnet tas upp: Tintin i Kongo fanns aldrig på det aktuella biblioteket, det var andra Tintin-album som Miri plockade bort. Och det är ju inget fel i sig med att gallra böcker, det gör ju bibliotek hela tiden. Men eftersom debatten alltid kommer tillbaka till TIK är det värt att påpeka att det albumet aldrig ens fanns på det biblioteket:
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... B6r_sig.3F

Ja, fel uttryckt av mig, och det förtjänar absolut att påpekas hur skev debatten blev. Jag kom egentligen i håg den felaktiga kantringen i debatten, men tänkte inte så mycket på det nu, och när det gäller Tintin i Kongos uppblåsta värde så beror ju det hursomhelst på hur debatten blev och tolkades, oavsett vad som egentligen skedde på biblioteket.

Rufus skrev:Spännande är det allt! [:o)](dollargrin) [:)]

Förövrigt trevligt att flera som jag inte har sett här på forumet på länge har skrivit igen. Välkomna tillbaka!

Jag tar åt mig, av välkomnandet, tack så mycket! [:)] (har läst på forumet rätt frekvent även om det hade gått lång tid sedan jag skrev)

Grattis till att buden trillar in! Och nu när du redan kommit upp över 400:- så hoppas jag du ursäktar att jag bryter ditt traderamonopol och försöker få ut en peng för mitt album också. :?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av Rufus »

Erik S skrev:Jag tar åt mig, av välkomnandet, tack så mycket! [:)] (har läst på forumet rätt frekvent även om det hade gått lång tid sedan jag skrev)

Grattis till att buden trillar in! Och nu när du redan kommit upp över 400:- så hoppas jag du ursäktar att jag bryter ditt traderamonopol och försöker få ut en peng för mitt album också. :?


Tack! Det är helt okej Erik, och det ska bli intressant att se vad ditt album kommer att gå för.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av Rufus »

Idag var jag inne en sväng på Coop, som är dom i min stad som har haft Fridolf-albumet efter indragandet, men de var nu bortplockade. Så nu finns det inte någon affär alls i Kungsbacka som har det här indragna albumet, och jag förmodar att det är likadant i hela Sverige.

Av ren nyfikenhet frågade jag en av Coops butiksbiträden varför dom var ca en vecka sena med indragandet, och enligt henne så tog dom bort albumen så fort som dom fick larmet, vilket var i helgen.

Det börjar förövrigt snart att bli avslut i "Fridolf-auktionerna", och Eriks och Loodings ex är redan borta. Jag förmodar att dom såldes genom "Köp nu"? Det är dumt att man inte ser försäljningar genom "Köp nu" när man söker på avslutade auktioner på Tradera.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av Erik S »

Rufus skrev:Det börjar förövrigt snart att bli avslut i "Fridolf-auktionerna", och Eriks och Loodings ex är redan borta. Jag förmodar att dom såldes genom "Köp nu"? Det är dumt att man inte ser försäljningar genom "Köp nu" när man söker på avslutade auktioner på Tradera.

Jag kan bara tala för mig själv, men exet jag la upp gick för köp nu-priset 549:- efter att ha legat uppe ca 2,5 h. Det var alltså det andra albumet att komma upp på Tradera efter skandalen, efter ditt. Sen dess har det ju kommit en liten drös.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av Rufus »

Jag såg att Lilla Fridolf 2018 är ute i affärerna nu igen. Den andra utgåvan, med samma omslagsbild, men nu med ett "God jul" längst ner i vänstra hörnet. Serieinnehållet verkar vara utbytt helt och hållet och alltså inte bara "negerserien". Nu med betydligt mer av Elmar Blomberg och alltså betydligt mindre av Thorsten Bjarre, vilket ju är en klar försämring. Sen borde det väl stå att det är andra utgåvan eller nåt, vilket det dessvärre inte gör.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Jag såg att Lilla Fridolf 2018 är ute i affärerna nu igen. Den andra utgåvan, med samma omslagsbild, men nu med ett "God jul" längst ner i vänstra hörnet. Serieinnehållet verkar vara utbytt helt och hållet och alltså inte bara "negerserien". Nu med betydligt mer av Elmar Blomberg och alltså betydligt mindre av Thorsten Bjarre, vilket ju är en klar försämring. Sen borde det väl stå att det är andra utgåvan eller nåt, vilket det dessvärre inte gör.

Var det så mycket Bjarre redan i förra versionen? Jag hade för mig att det mest var Elmar Blomberg redan där, men jag kanske blandar ihop...?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av germund »

Rufus skrev:Serieinnehållet verkar vara utbytt helt och hållet

Öhhh, va? Är du säker på att du inte fått tag i något annat års album? Hade detta upptäckts i god tid hade vi bara redigerat dialogen i den relevanta bubblan, men nu lyfte vi hela den serien. Resten av materialet i albumet är dock detsamma. Hmmm, vi kanske kan köra samma serier om och om igen... och de känns lika nya varje gång! Jättebilligt!!! (Förlåt Rufus, jag kunde inte låta bli att skämta om det.)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av Rufus »

germund skrev:
Rufus skrev:Serieinnehållet verkar vara utbytt helt och hållet

Öhhh, va? Är du säker på att du inte fått tag i något annat års album? Hade detta upptäckts i god tid hade vi bara redigerat dialogen i den relevanta bubblan, men nu lyfte vi hela den serien. Resten av materialet i albumet är dock detsamma. Hmmm, vi kanske kan köra samma serier om och om igen... och de känns lika nya varje gång! Jättebilligt!!! (Förlåt Rufus, jag kunde inte låta bli att skämta om det.)


Okej, bara den serien utbytt alltså. Jag hade för mig att det var fler Bjarre-serier med, men jag har ju å andra sidan inte läst albumet, utan bara bläddrat lite snabbt i det. Ibland minns man fel. Särskilt när man börjar bli gammal blir det lätt så.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Lilla Fridolf julalbum stoppat

Inlägg av germund »

Det har faktiskt hänt att Fridolf- och Åsa-Nisse-serier "snabb-repriserats" av misstag i t ex 91:an och HumorKavalkad, och vi får nästan aldrig några klagomål. Inte på just det, i alla fall.
Skriv svar