Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av rkaj »

Wakuran skrev:
rkaj skrev:Läser fortfarande Planetes som jag nämnt ovan, men har stuckit emellan med Boxhandskarna av Daniel Thollin. En kort och tragisk historia som helt saknar övernaturliga inslag, men gripande och välgjord.

Det där var ju ett fanzin i begränsad upplaga, minns jag. Du var väl inte på Örebro Seriefestival? Hur fick du tag på fanzinet? Internet?


Nä, jag var inte där, men Daniel hade kvar några exemplar när han kom hem och sålde dem via facebook. Så jag fick ett på posten för några dagar sedan (nr 43 av 50, närmare bestämt).
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av tfels »

Läser Brubakers Kill or be killed. Riktigt bra och intressant läsning än så länge (har läst trade 1-2). Brukar inte gilla hårdkokt crime så värst, men detta har en särskild twist, berör och är dessutom grymt bra tecknad.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

rkaj skrev:Läser fortfarande Planetes som jag nämnt ovan, men har stuckit emellan med Boxhandskarna av Daniel Thollin. En kort och tragisk historia som helt saknar övernaturliga inslag, men gripande och välgjord.


började precis på Planetes själv. Bara en femtio sidor in men den är definitivt intressant, jag undrar hur det kommer hålla i längden (Fast så är den ju bara ca 1000 sidor, inte så farligt med manga längds standard.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av tfels »

Är Planetes något ni rekommenderar? Blir nyfiken och intresserad nu när jag googlar runt.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

tfels skrev:Är Planetes något ni rekommenderar? Blir nyfiken och intresserad nu när jag googlar runt.

150 sidor in nu, och ja, definitivt läsvärd.

Kan ju dock inte påstå att jag tycker slice-of-life genren är rätt placerad på Planetes. Visst är det väldigt lugnt tempo och episodiskt, men det är ändå rätt äventyrligt än så länge.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av tfels »

Tackar! Får nog pröva detta.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Idag blev det "Fruktans imperium" med Yalek. Publ i SM 24, 25 och 26 1975. Yalek (tecknad av Denayer) är en av världens bästa serier.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av tfels »

Har aldrig hört talas om Yalek. Och hittar ganska lite om den på nätet. Vad är det som gör den så bra?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av rkaj »

tfels skrev:Är Planetes något ni rekommenderar? Blir nyfiken och intresserad nu när jag googlar runt.


Jag rekommenderar den absolut, det är nog den bästa serien jag läst i år! Jag tycker framförallt det är en "sense of wonder"-SF med en skildring av en framtid där vanliga människor (och inte bara några få supertränade specialutbildade) jobbar och lever i omloppsbana och där vi har en marskoloni och börjar försöka utforska jupiter på plats, på ett sätt som känns realistiskt på ett sätt som jag inte upplevt sedan jag läste Heinlein som tonåring. Visst finns det saker som inte är helt realistiska (kanske mest uppenbart grundpremissen att "städa rymdskrot" manuellt), men det kan jag bortse från. Jag ställer betydligt högre krav realism i den här typen av berättelse idag än för tjugo år sedan, och den här är klart godkänd.

Även personerna i serien känns trovärdiga. Det handlar mycket om varför Hachimaki, Tanabe, Juri och Fee vill resa och arbeta i rymden, och hur de lär känna varandra och växer som människor. Men det hindrar inte att serien även har utrymme för en del stormaktspolitik och en rejäl dos rymdaction!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

tfels skrev:Har aldrig hört talas om Yalek. Och hittar ganska lite om den på nätet. Vad är det som gör den så bra?

Jag har väl inte läst något direkt, själv, men har förstått att omdömet "en av världens bästa serier" är en ganska subjektiv åsikt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av tfels »

Tackar för svar, rkaj och Wakuran!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av jens-olof »

Har precis avslutat "Lou" 7, av Julien Neel som jag köpte i Örebro.
Nu tillhör jag knappast målgruppen för dessa album, men erkänner att de är ganska lagom sak att läsa en sen fredagkväll, och det är en trevlig serie, även för farbröder i övre medelåldern med öppet sinne för bra teckningar och manus! :)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Just nu läser jag om en bunt gamla hemmagjorda serietidningar som aldrig har utgivits. Alltså inte ens i fanzine-kretsar. Varje nummer är på två A4-sidor och tecknat och textat med blyerts och med ganska mycket intern humor, vilka lästes och ofta även uppskattades av de vänner som läste dom. Men det var alltså mycket för att personer som fanns i omgivningen på den tiden medverkade i serierna som seriefigurer.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

tfels skrev:Har aldrig hört talas om Yalek. Och hittar ganska lite om den på nätet. Vad är det som gör den så bra?

En dag ska jag bevisa att Yalek är världens bästa serie. Objektivt. Men först måste jag få tag på alla album. [V]
Här är några bra grejer: Tecknad av Denayer.
Skriven av Duchateau.
Yalek är indian (d v s nästan västernserie!)
Yalek är journalist (och det vet ju alla vad DET betyder i seriesammanhang).
I serien förekommer ofta sf-betonade element. Ofta med galna uppfinnare och fantastiska maskiner.
Eftersom Denayer tecknat är det mycket snygga bilar.
Det är en serie som inte försöker vara fin eller pretentiös. Det är en serie som bara är en serie.
Humorn är av samma tokroliga slag som i Jaktfalkarna eller Buck Danny. Ofta står den komiskt tecknade sidekicken Pocket för dessa inslag. (En fin tradition -- att hjälten är "realistiskt" tecknad medan sidekicken har överdrivna drag, i detta fall stor haka.)

http://www.bedetheque.com/media/Planche ... _18723.jpg
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Jag har nu läst "Serietidningsreklam - en nostalgisk faktabilderbok" I och för sig inte läst allt i den. Det är en väldigt tung bok och man blir ganska trött efter ett tag, och det är ju dessutom bilderna som är det mest intressanta och nostalgiframkallande i den. Men visst finns det även en del intressant textinnehåll i den också. Jag läste t.ex. att Fix & Foxi nr 0 är den svenska serietidning som har haft störst upplaga (500.000 st ex), men så var den ju gratis också.
Jean51
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 06 maj 2015, 09:48
Ort: GÖTEBORG

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Jean51 »

Hej!

Jag läser förnärvarande den italienska serien "Zagor", det är en western/science fictionfigur. Serien skapades 1961 av Sergio Bonelli
och utkommer fortfarande månadsvis i Italien. Tyvärr finns den inte på svenska. I Danmark utkom det 1975 fyra böcker i pocketformat.

Ps! "Tex Willer" och "Dylan Dog" är också skapad av Sergio Bonelli och de utkommer ju i Sverige.

/Jean51
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Du menar utgivna. Det är seriernas skapare som har skapat dem.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Jag har iofs för mig att Sergio Bonelli var skapare (åtminstone medskapare) av Tex Willer. Men senare tog han sig mest redaktionella uppgifter, och nu är han ju död och det är mest ett förlagsnamn...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Inte Dylan Dog. (Sånt här är lite viktigt. Även tråkigt när någon frågar efter Stenhuggaren MED Camilla Läckberg. Det säger de förstås för att de är obildade och tänker på hur man pratar om en film. Death Wish med Charles Bronson. Men det är ju LIKA snett. Det är regissörerna som ska uppmärksammas när det gäller filmer.
FAKTUM ÄR ATT nu till helgen, när vi köpt vårt dricka, så tycker jag att vi ALLA ska skåla för Michael Winner. Verkligen banka in i våra huvuden att det heter Death Wish AV Michael Winner --- inget annat. Eller hur???????? )
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:FAKTUM ÄR ATT nu till helgen, när vi köpt vårt dricka, så tycker jag att vi ALLA ska skåla för Michael Winner. Verkligen banka in i våra huvuden att det heter Death Wish AV Michael Winner --- inget annat. Eller hur???????? )

...och ingen annan loser...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar