Snabbfrågor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Hampus J skrev:Det är verkligen synd att Kalle Ankas Julbok läggs ner. Ni, Germund och Joakim, har gjort ett väldigt bra jobb med de senaste årens utgåvor tycker jag.

germund skrev:Jag tror att det även utkommer ett ”normalt” album kallat ungefär ”Carl Barks jul” i år, med en oljemålning av Barks på omslaget. Anar att det är det som avses.

Är det samma utgåva som kom i Norge förra året? Norge har ju haft dylika album i flera år men först nu kommer det till Sverige tydligen.

Var tvungen att godkänna det här inlägget, då det var en post från en nyregistrerad användare, men tänkte precis att konceptet ju kändes väldigt norskt (där julalbum generellt länge varit en mycket starkare tradition än i Sverige).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Snabbfrågor

Inlägg av MrKumquack »

Funderar på att på prov införskaffa Walt Kelly's Pogo, som jag tror kan tilltala mig. Jag har hittat en utgåva som Herman Press ger ut (The Complete Dell Comics) där åtminstone den första volymen finns att köpa. Sen har även Fantagraphics sin variant (The Complete Comic Strips) där det ser lättare ut att få serien komplett om man så önskar. Har tidigare köpt en del från Fantagraphics, och varit väldigt nöjd.
Kan någon hjälpa mig med att bena ut vilken utgivning som är att föredra? Och är det - förutom formatet - någon skillnad i innehållet? (Ibland är det drygt att det släpps så mycket serier från olika håll... Beslut, beslut, beslut. [;)])
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Rufus »

Om du vill läsa ett smakprov av Pogo på svenska, så finns serien med i Comics-den stora serieboken nr 2 (enligt Seriewikin).
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

Hampus J skrev:Är det samma utgåva som kom i Norge förra året? Norge har ju haft dylika album i flera år men först nu kommer det till Sverige tydligen.
Nu såg jag det här inlägget. Jag anar att Carl Barks jul är ett norskt album Sverige plockat upp. Det ska fylla luckan efter Kalle Ankas julbok, men huruvida det blir fler utgåvor de kommande åren beror på försäljningen. Spontant tror jag att det är dumt att lägga ner ett så etablerat koncept som de liggande julböckerna; kostar de för mycket att producera får man kanske hitta en annan modell för innehållet, men ska man ersätta julboken med ett annat format måste man ha ett riktigt säljande omslag + innehåll för att kompensera för ”tradition-köpen”.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

MrKumquack skrev:Funderar på att på prov införskaffa Walt Kelly's Pogo, som jag tror kan tilltala mig. Jag har hittat en utgåva som Herman Press ger ut (The Complete Dell Comics) där åtminstone den första volymen finns att köpa. Sen har även Fantagraphics sin variant (The Complete Comic Strips) där det ser lättare ut att få serien komplett om man så önskar. Har tidigare köpt en del från Fantagraphics, och varit väldigt nöjd.
Kan någon hjälpa mig med att bena ut vilken utgivning som är att föredra? Och är det - förutom formatet - någon skillnad i innehållet? (Ibland är det drygt att det släpps så mycket serier från olika håll... Beslut, beslut, beslut. [;)])

Vad jag förstått så innehåller Hermes/ Dell Comics-samlingen de tidiga serietidningarna, medan Fantagraphics-samlingen innehåller den senare dagsstrippen. Visserligen är serietidningarna i färg, och dagsstrippen i svartvitt, men det är dagsstrippvarianten (samt några relaterade pocketsamlingar), som är den riktiga klassikern.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Vad jag förstått så innehåller Hermes/ Dell Comics-samlingen de tidiga serietidningarna, medan Fantagraphics-samlingen innehåller den senare dagsstrippen. Visserligen är serietidningarna i färg, och dagsstrippen i svartvitt, men det är dagsstrippvarianten (samt några relaterade pocketsamlingar), som är den riktiga klassikern.
Precis! Eller, ja, nästan; serietidningarna och de tidiga seriestripparna är samtida men serietidningarna börjar komma ut sporadiskt sex år innan strippen börjar. Hermes totalt sex böcker samlar serietidningsserien och det är galna serietidningsberättelser på (ungefär) 1-8 sidor. Klart läsvärda och vi kan kalla det intelligenta Walt Kelly-äventyr riktade mot barn och yngre läsare. Seriestrippen var mer riktad mot vuxna och är minst lika skruvad, men refererar ständigt till amerikansk politik så... när den är briljant är den verkligen just det, BRILJANT, men en hel del strippar går åtminstone mig över huvudet och jag skulle kalla en stor del av innehållet satir snarare än humor. Att Kelly var ett geni skriver jag dock under på, varje dag någon skulle fråga.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Serieguden »

Jag började läsa en samling med stripparna för några år sen, men även om teckningarna var fantastiska var det för mycket man inte fattade.
Får prova serietidningssamlingarna istället då.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Snabbfrågor

Inlägg av MrKumquack »

TACK för all feedback!! Jag var inställd på att köpa den första boxen från Fantagraphics, men efter att ha läst kommentarerna här ovan lutar det nog åt serietidningsversionen från Hermes/Dell Comics istället.
Även om dagsstripparna är den riktiga klassikern, lämnar min engelska allt för ofta en del övrigt att önska. Och är det dessutom svårförståelig politik som handlingen kretsar kring, är risken överhängande att jag inte alls är med i matchen... Serier ”riktade mot barn och yngre läsare” passar som oftast min smak väldigt bra! Och att allt är i färg gör ju inte heller saken sämre.
Än en gång: tack för all hjälp!
(Passar på att fråga en sak till: Nu har jag ju ännu inte läst Pogo, men går det att göra en jämförelse med Liberty Meadows, som för övrigt är en av mina favoritserier?)
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Liberty Meadows har väl sällan referenser till politik, över huvud taget? Där är det väl mest crazyhumor och snygga tjejer?

Angående begränsad engelska är det ju mycket ordlekar och ordvitsande i serien, osäker på om det också är en detalj som är vanligare i dagspressversionen än i serietidningsversionen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Serieguden »

Hermes/dell är inte helt i färg om jag läst rätt, va?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Rufus »

MrKumquack skrev:TACK för all feedback!! Jag var inställd på att köpa den första boxen från Fantagraphics, men efter att ha läst kommentarerna här ovan lutar det nog åt serietidningsversionen från Hermes/Dell Comics istället.
Även om dagsstripparna är den riktiga klassikern, lämnar min engelska allt för ofta en del övrigt att önska. Och är det dessutom svårförståelig politik som handlingen kretsar kring, är risken överhängande att jag inte alls är med i matchen... Serier ”riktade mot barn och yngre läsare” passar som oftast min smak väldigt bra! Och att allt är i färg gör ju inte heller saken sämre.
Än en gång: tack för all hjälp!
(Passar på att fråga en sak till: Nu har jag ju ännu inte läst Pogo, men går det att göra en jämförelse med Liberty Meadows, som för övrigt är en av mina favoritserier?)


Ja, Pogo är en svår serie, och är man inte duktig i engelska språket och inte är väldigt insatt i amerikansk dåtida inrikespolitik och dyl är det frågan om man får så värst mycket behållning av denna serie. Jag avråder från att köpa dyra boxar från USA innan man ens har provläst denna serie.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

Hermes böcker är faksimilutgåvor från serietidningar och repro-kvaliteten är bra. De är helt i färg, förutom enstaka 1-sidor som trycktes i svartvitt på originaltidningarna omslagssidor). Många av seriestripparna (i Fantagraphics utgåva) förstår man fint och skrattar högt åt, men man får som sagt även en del strippar där man bör ha läst det redaktionella materialet om strippen först, bara för att förstå det finurliga.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Snabbfrågor

Inlägg av MAD »

MrKumquack skrev:Funderar på att på prov införskaffa Walt Kelly's Pogo [;)])


Ifall du vill skaffa en hel hög på en gång så tänkte jag sälja mina 11 Fantagraphic TPB :-)

De är i bra skick och du kan få hela högen för 550 plus porto!
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Snabbfrågor

Inlägg av MrKumquack »

MAD skrev:
MrKumquack skrev:Funderar på att på prov införskaffa Walt Kelly's Pogo [;)])


Ifall du vill skaffa en hel hög på en gång så tänkte jag sälja mina 11 Fantagraphic TPB :-)

De är i bra skick och du kan få hela högen för 550 plus porto!

Tack för erbjudandet, men jag hoppar det. Väntar också med att köpa Dell Comics ett tag till, då åtminstone den första volymen är dyr och det har varit rätt mycket utlägg på serier den senaste tiden. Finns lite annat jag vill priorietera för tillfället!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

I sagans land - den stora boken

Inlägg av Mithroth »

Är det någon som har "I sagans land- den stora boken" av Peter Madsen?
https://www.adlibris.com/se/bok/i-sagan ... 9155265717

Skulle vilja se lite bilder ur den för att få en uppfattning om hur det ser ut.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: I sagans land - den stora boken

Inlägg av Wakuran »

Mithroth skrev:Är det någon som har "I sagans land- den stora boken" av Peter Madsen?
https://www.adlibris.com/se/bok/i-sagan ... 9155265717

Skulle vilja se lite bilder ur den för att få en uppfattning om hur det ser ut.

Jag hittade litet information om den danska förlagan "Eventyrbogen".

http://www.petermadsen.info/pages/event ... bogen.html

http://www.alvilda.dk/udgivelse.php?isbn=9788771055450



(Hoppas folk kan hänga med hyfsat när Madsen pratar danska...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Mithroth »

Kanon, tack!
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Jaha så han har tecknat en bok baserat på gamla sagor, snyggt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av rkaj »

Agentum skrev:Jaha så han har tecknat en bok baserat på gamla sagor, snyggt.


Det är väl det han gör ... Både Valhall och Människosonen kan ju sägas vara samma sak ... [8D]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Tja men Valhall är ju mycket hans egen berättelse och inte enbart figurer och berättelser direkt från den nordiska mytologin.

Detta antar jag just är dessa gamla folksagor utan påbygnader.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar