Stora Spirou-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Alltså. Allt du behöver göra är att skriva ner ett antal titlar på Spirou-album (från någon lista) och mejla den till SerieCentrum i Trelleborg. Han har nästan allt. Och rimligt billigt. Han kan säkert fixa tio-femton vanliga Franquin-Spirouer åt dig för 20-30 kr st. Det skulle bli högst 15 x 30 (vad det nu blir) + frakt.

///

Själv har jag just läst Borneo (Pe). Väldigt snyggt tecknat. Men jag fattade inte det där med de svarta svamparna. Var de bara symboler? För människans oförmåga att uppfatta konst eller nåt sånt?
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av smorkin »

RioGrande skrev:Själv har jag just läst Borneo (Pe). Väldigt snyggt tecknat. Men jag fattade inte det där med de svarta svamparna. Var de bara symboler? För människans oförmåga att uppfatta konst eller nåt sånt?

Just svart svamp-plotten tyckte jag också kändes lite ofärdig. Jag gillade alla enstaka scener med dem och att det verkade som någonting farligt på lut, men sen blev det ingenting med det. Skumt.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

En annan tanke är att det är den där gratängen som flickan har i väskan som har blivit en potent odling som botar hela världen? /// Någon drar parallellen till de svarta smurferna. Det var väl något frömjöl som användes för att lösa det problemet?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Det var ju några smittade insekter som skapade den där Bzztbzzt-sjukan från början, så det är på något sätt logiskt att det är en frömjöl- och pollenrelaterad lösning...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag läste Spirousamlingen 2004_2008 och hur folk avskydde stilen.

Jag tycker efter Paris under vatten tar sig och blir bland det bättre jag sett av Spirou, jag gillar verkligen tecknarens stil.

De borde definitivt fått lite fler album, snubben är ju suverän på att teckna schvung och mycket bra effekter av vatten och liknande.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

José-Luis Munuera. Mycket av det han gjort finns väl inte på svenska eller engelska... (Åtminstone inte om man vill hålla album i handen och läsa lagligt...)

Men annars har han ju tecknat Sillage-spinoffen Nävis (som väl ska utläsas Na-Vii) och Spirou-spinoffen Zorglub (om Zafir och hans - i den här kontinuiteten - dotter).

https://www.bedetheque.com/auteur-359-B ... -Luis.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Nej det finns så mycket franskspråkigt i serieväg där ute, man får väl vara glad att iaf en del outgivet kommer ut ich att tex Humanoids finns när det gäller engelskan.

Av andra utgivare hittar jag en hel del enbart lversatt till engelska i digital form inte fysisk, ich oftast går dessa inte att köpa för oss om vi skulle vilja.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av smorkin »

Wakuran skrev:José-Luis Munuera. Mycket av det han gjort finns väl inte på svenska eller engelska... (Åtminstone inte om man vill hålla album i handen och läsa lagligt...)

Men annars har han ju tecknat Sillage-spinoffen Nävis (som väl ska utläsas Na-Vii) och Spirou-spinoffen Zorglub (om Zafir och hans - i den här kontinuiteten - dotter).

https://www.bedetheque.com/auteur-359-B ... -Luis.html

Vill gärna slå ett slag för hans serie Campbells, en riktigt bra serie i fem delar om en sjörövarkapten-änkling och hans två döttrar. Finns på engelska (digitalt, givetvis översatt av Europe Comics) och var överraskande bra, både manus och teckningar.

När jag nu kommer att tänka på serien tror jag att jag kanske ska ta och skriva en längre recension av den på min blogg, blev sugen på att ge den lite rekla [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Tack för tipset, den ska jag ta och titta närmare på.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av smorkin »

Agentum skrev:Tack för tipset, den ska jag ta och titta närmare på.

Gör det tycker jag, det förtjänar den. Blev som sagt en snabbrecension så lite mer info om serien här:

https://smorkin.wordpress.com/2018/12/1 ... s-dottrar/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av MrKumquack »

Bild
Någon som kan ge mer info vad detta är? Hittar inget om den på Cobolts hemsida, men den finns att bevaka hos näthandlarna.
Verkar handla om greven av Champignac i lite yngre ålder under andra världskriget, och hans uppdrag att hjälpa till med att knäcka Enigma. Han träffar både Winston Churchill, Ian Flemming och Alan Turing. OCH hinner dessutom med att kära ner sig!
Albumet ser ut att ha utkommit tidigare i år på engelska, och kanske någon här redan har läst den och kan ge en kommentar? Jag tycker den ser klart intressant ut!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av zlv »

Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Är det några fler kompetta Spirou utgivningar på lut? Saknas väl nån Fornier?

Sen Franquin kan man nog ge ut gen om man får, trots allt är de mest populära även om en utgivning har gjorts, det är ju ett tag sen och priserna på beg. exemlar säger att det kan löna sig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Tror Mooz (eller Zoom!) gav ut alla Fournier-Spirouerna i sina samlingsvolymer. Och de andra, senare, skaparna också.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Kanske har jag då åndå missat nån, typuskt mig.

Dock inte de susta som filk blwv upprörda lver hur de var tecknade ich jag i stället skarpt gillade just den skillnaden [:o)]

Sen följer ju de här ww2 berättelserna osv, npn moden finns väl med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Kanske har jag då åndå missat nån, typuskt mig.

Dock inte de susta som filk blwv upprörda lver hur de var tecknade ich jag i stället skarpt gillade just den skillnaden [:o)]

Sen följer ju de här ww2 berättelserna osv, npn moden finns väl med.

Syftar du på det där "Drömmaskinen"-albumet, eller? Dels finns ju huvudserien med en lös kontinuitet, dels spinoffvarianten med olika skaparteam och i princip ingen kontinuitet (även om vissa skaparteam, framför allt Yann och Schwartz, refererar tillbaka till sina egna spinoffalbum).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Coppas »

Saker och ting kommer ju löpande... vilket är tur för annars skulle man vare sig ha råd eller hinna med.

Har lagt en bevakning på ”Champignac” men förutom ”Hoppets tid - del 1” som kom i vintras... så gav ju Cobolt ut ”Helgalna äventyr med Spirou” av Fabien/Vehlmann så sent som den 9 maj, dvs. i torsdags förra veckan. Ingen verkar dock ha uppmärksammat det här. Är tydligen ett hopkok med småhistorier där man lekt med olika teman.

Sitter och väntar på mitt exemplar som borde komma vilken dag som helst. Lade en beställning hos Bokus så fort jag fick avisering (detta då Bokus haft lite strul med sina bevakningsaviseringar på sistone) om att den fanns tillgänglig.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Coppas skrev:Har lagt en bevakning på ”Champignac” men förutom ”Hoppets tid - del 1” som kom i vintras... så gav ju Cobolt ut ”Helgalna äventyr med Spirou” av Fabien/Vehlmann så sent som den 9 maj, dvs. i torsdags förra veckan. Ingen verkar dock ha uppmärksammat det här. Är tydligen ett hopkok med småhistorier där man lekt med olika teman.

De där småhistorierna är, svjv, oftast korta skämthistorier som har förekommit i belgiska Spirou-tidningen av olika anledningar. Superpiccolon ("Supergroom" på franska, tror jag) verkar ha fått bäst gensvar, så där har det varit prat om att lägga den reguljära serien på is och göra ett längre albumäventyr, har jag hört snack om.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av smorkin »

Wakuran skrev:
Coppas skrev:Har lagt en bevakning på ”Champignac” men förutom ”Hoppets tid - del 1” som kom i vintras... så gav ju Cobolt ut ”Helgalna äventyr med Spirou” av Fabien/Vehlmann så sent som den 9 maj, dvs. i torsdags förra veckan. Ingen verkar dock ha uppmärksammat det här. Är tydligen ett hopkok med småhistorier där man lekt med olika teman.

De där småhistorierna är, svjv, oftast korta skämthistorier som har förekommit i belgiska Spirou-tidningen av olika anledningar. Superpiccolon ("Supergroom" på franska, tror jag) verkar ha fått bäst gensvar, så där har det varit prat om att lägga den reguljära serien på is och göra ett längre albumäventyr, har jag hört snack om.

Mm, har också hört från flera håll att det blir superhjälte-Spirou härnäst istället för vanliga Spirou-album från Vehlmann/Yoann. Och de helgalna äventyren fick jag i fredags men har inte hunnit läsa den ännu, så jag vet inte om den där superhjälte-versionen är bra eller inte. Håller tummarna :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Det ser ut som det har kommit ut en del Supergroom redan, även om det mest har varit ganska korta äventyr...

http://bdoubliees.com/journalspirou/auteurs6/yoann.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar