Serierelaterat i media

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Looding »

Är detta ett specialnummer eller en variant, eller ingår den helt enkelt bara i den vanliga utgivningen? Tänker att svaret är det sistnämnda men frågar för säkerhetsskull.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Erik S »

Wakuran skrev:
RioGrande skrev:Vem tecknar?

Hmmm, känns som litet för litet skuggor för att vara Aarild Midthun, och litet för clean för att vara Kari Korhonen... Vilka fler skandinaver är det som jobbar för Egmont nuförtiden?... Kan det vara Peter Härdfeldt?...

(Halvdana bilder, och min halvdana koll på Inducks och Egmont hjälpte inte nämnvärt...)

Spanjoren Rodriques har tecknat själva serien åtminstone, efter Stefan Printz-Påhlsons manus. Omslagstecknare står inte angivet, men man törs väl förmoda att det också är Rodriques. Stilen tycks vara densamma.
Looding skrev:Är detta ett specialnummer eller en variant, eller ingår den helt enkelt bara i den vanliga utgivningen? Tänker att svaret är det sistnämnda men frågar för säkerhetsskull.

Den ingår i den vanliga utgivningen. "På skattjakt i Småland" är en tiosidig serie och det är ett helt vanligt Kalle Anka & C:o-nummer övrigt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

Så rimligen är det väl bara i Kalmar med omnejd som tidningen är helt omöjlig att hitta...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Rufus »

Angående Kalle Anka & Co nr 48 "Kalmar-special", så går den högt på Tradera. Hög efterfrågan. Märkligt många vill ha just detta nummer och tydligen inte bara Kalmarbor. Detta nummer säljer numera mycket bättre än det indragna Lilla Fridolf-julalbumet, för att ta en jämförelse.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Sir-L »

Rufus skrev:Angående Kalle Anka & Co nr 48 "Kalmar-special", så går den högt på Tradera. Hög efterfrågan. Märkligt många vill ha just detta nummer och tydligen inte bara Kalmarbor. Detta nummer säljer numera mycket bättre än det indragna Lilla Fridolf-julalbumet, för att ta en jämförelse.

Den var ganska svår att få tag i. Kanske många köpte på sig i spekulativt syfte, så de som villa ha den inte fick tag i den :)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Agentum »

Hmm Sverige ville inte i längden medverka i Kalmarunionen, och vi vad man än tycker om det skapade oss ett eget land som till slut tom skulle slukat det danska om inte andra trätyt i mellan.

Norge har ju pga Unionen ingen historia egentligen på hundratals år då danskarna helt styrde över dem och det var bar en del av Danmark inte en union.

Norge blev dock i Union med Sverige efter vi tvingat av Norge från danskarna i kriget mot Napoleon där danskarna klart valde fel häst.

En bra sak där var att vi kunde skiljas från Norge utan krig, det är ovanligt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:En bra sak där var att vi kunde skiljas från Norge utan krig, det är ovanligt.

Om jag minns historien rätt var det en del konservativa krafter som ville ha ett krig, för att det ansågs så fegt att bara ge ifrån sig land på den tiden.

Det fanns dock andra mer realpolitiska begåvningar som insåg att ett krig skulle vara meningslöst och förödande, så jag tror att man i slutändan skickade fram någon som fick bära hundhuvudet och ursäkta sig för att det tyvärr inte blev ett ädelt krig till slut...

(...fast nu var ju iofs inte historia mitt starkaste skolämne...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Via pogono kommer dessa tråkiga nyheter från grannlandet i väster:
Dagbladet slutter med daglige tegneserier.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Via pogono kommer dessa tråkiga nyheter från grannlandet i väster:
Dagbladet slutter med daglige tegneserier.

Ajaj. Och den norska seriemarknaden som ändå är så baserad på strippserier. (Succén för serier som Pondus, Nemi och Rocky verkar ha lett till en rätt vinklad marknad.)

I övrigt så, lätt serierelaterat, så är Nina Hemmingsson intervjuad i senaste numret av Modern Psykologi, även om det handlar om hennes illustrationer till en intervjubok om döden.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Johan Wanloo i Kulturnytt i P4 med anledning av Göteborgs Seriefestival 2019.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Johannes Klenells inflytande över Arbetets ( f d LO-tidningens) kutursidor märks mer och mer. Inte nog med att han låter sin gamle parhäst Mats Jonsson bidra med serier, bevakningen av serierelaterad kultur har ökat markant. Här skriver till exempel Myra Åhrbeck Öhman om den kommande Birds of Prey-filmen med utgångspunkt i den för en tid sen släppta trailen. Men jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad hon är ute efter; Harley Quinn skapades ju av Paul Dini och Bruce Timm som ett bihang till Jokern, och om hon nu skall bli emanciperad är det väl lite svårt att bortse från detta?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av super85 »

Det är ju en rätt kasst skriven artikel .
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Agentum »

Tom omöjlugt att bortse från, få figurer går från animerade tv serier till de vanluga serierna hos säg DC.

Hon vann helt enkelt ett stort intresse i hur speciell hon var, dock har ju det delvis arbetats bort med åren.

Mad Love borde ses och läsas av människan.

Inte för att folk sim plötslugt dyker upp när saker finns på film som superexperter, säg Tolkien eller Game of Throns, var fanns de innan? Ja inte läste de böckerna iaf, samma här.

Men sp funkar det ju, visste vi inget trodde vi ju det de får säga, det ör mao inom samtluga specialintresse-områden samma sak, vi vet det oftast inte bara.

Ska man vara googla info som de här så gör iaf ett gott jobb.
Men allt ör för jobbigt idag, folk heter att de är journaluster tex, löjeväckande, sitter och skriver av inkommande utlänsk info och liknande utan kontroll för att få en rubrik.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jonas Nordling har nu i essäform publicerat sin undersökning av Seriemagasinets insändarsida som tidigare i år avhandlats i ett avsnitt av Snedtänkt med Kalle Lind. Fast det har väl forumiterna koll på redan?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Agentum »

Om inte annat läser jag de insändarna när jag läst tidningarna.
Samhället under 70-80talet typ, mycket man mins yngre pratade om, och sen en mängd knäppisar får man nog säga.

En hel del haschpropagerande och sektliknande religiös propaganda, så nåt bara höger och nynazism ör skitsnack imo, det är fullständigt blandat och extremt just för att det främst var yngre som skrev.
Visst försökte säkert en del extrempolitiska sprida ordet där men ofta blev de motsagda, ingen blev extrem av det där, jag tror folk kan tycka så nu just pga att nåt sånt där fritt forum där alla kan dyka upp inte finns dag, Flashback är liksom inte samma sak alls tex.

Intressant dock att just SM var den serietidning som blev målet för vänster-höger diskussioner på den nivån, jag har alltid tänkt att det här skulle ingen trycka idag, ingen skulle våga, samhället har ändrats mycket och det är för känsligt idag.

Det är nog ett unikum i en serietidning för vanligt folk och ingen nichad blaska.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av MrKumquack »

Som född och uppvuxen i Uppsala, blev jag glad när jag på SVT Nyheter idag kan läsa att nästa år kommer Kalle Anka att besöka min barndomsstad! Det har tydligen någonstans (prenumeranter kanske) röstats om vilken svensk stad han ska besöka, och Uppsala slog Sundsvall med drygt 800 röster.
”Det blir nog ingen jakt efter Björnligan, Jag hoppas på sightseeing i Uppsala, säger Olle Dahllöf, lokal seriekännare”. Förra gången Kalle besökte Uppsala var tydligen 1958, i tidningen Kalle Anka som mästerdetektiv. En gissning är att han jagade Björnbusarna då.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Agentum »

Domkyrkan då, vad mer hahaha, Slottet ör inte det ursprungluga utan sent bygt tyvärr, inte mycket återstår av den stolta vita Vasaborg som än gång stod dör, bla användes det som stenbrott för andra byggen tex Stockholms nya sk slott, fyrkanten kallad.
Uppsala brann ju tidigt 1700tal lagom till det bygget.
Fast på bild är det ju omöjligt att bortse från då det står högt upp det som är, men man önskar det äldre funnits kvar, klart mer imponerande än nåt sentida lågprisbygge.

Den fula kub Uppsala fick som knappt används märks väl en del med idag för mig på ett negativt sätt, men eländet står där nu.
Resecentrum ska han passa sig för, ett ombygge som gjorde Uppsala till ett litet format av stockolms centralstation, ökade väl kriminaliteten x hundratals procent, mest knark, knappast en stolthet för stan.

Nä Kalle åk nån annanstans;-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

Artikel i DN, i samband med att populära Medelålders Plus avslutas.

https://www.dn.se/kultur-noje/medelalde ... a-mer-tid/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av K-E Lindkvist »

G. Willow Wilson och Nicola Scott medverkar i BBC:s intervjuserie The Conversation där de får lägga ut texten om hur det är att vara kvinnlig serieskapare. Bra intervjuare som ställer relevanta frågor och inte avbryter.

"Two women making comic books more diverse speak to Kim Chakanetsa about working in a male-dominated industry and why they're so keen to represent women and minorities in comic books.

G. Willow Wilson is a novelist and comic writer from the USA. She's best known for relaunching MS Marvel, starring Kamala Khan, a 16 year old Muslim female superhero, who takes over the mantle after Carol Danvers becomes Captain Marvel. Willow has fought back against claims that diverse characters damage comic book sales and continues to represent Muslim and female characters in her work.

Nicola Scott is an Australian comic book artist who has illustrated several well known female superheroes, including Wonder Woman and Birds of Prey featuring Harley Quinn, which will be adapted for film in 2020. She also co-created the Black Magick series, about young witches. She says women working on comics add layers of humanity and quality to female characters that men might miss."


Bör tilläggas att jag aldrig hört Nicola tala så här vårdat tidigare. I conventionsammanhang svär hon på ett sätt som det anstår en australiensare... [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av RioGrande »

Skriv svar