Omdömeslämnande på Tradera

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Grumme »

@ Mithroth & Burnout:

Stort tack, det var precis den infon jag behövde. Ska genast kolla upp exakt när sista chansen är. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Rufus »

Hur brukar ni göra när en köpare betalar in 1-2 kronor för lite? Känns ju som lite för lite för att kräva in det, men negativt omdöme?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av burnout »

Anders1 skrev:Hur brukar ni göra när en köpare betalar in 1-2 kronor för lite? Känns ju som lite för lite för att kräva in det, men negativt omdöme?


Skickas som B-post om det är posten (lägg i det som är för mycket över b-posten bara)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Labrador Road 26 »

Är det medvetet betalt för lite tror du, eller kan det röra sig om felräkning? Medvetet skulle jag nog nämna i kommentaren till omdömet. Jag skulle nog inte sätta negativt för den summan, om det inte väldigt uppenbart handlar om fuffens från personens sida.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Rufus »

Labrador Road 26 skrev:Är det medvetet betalt för lite tror du, eller kan det röra sig om felräkning?


Vet ej.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Labrador Road 26 »

Är det en hel drös med auktioner som ska räknas ihop plus samfrakt? Hur fick vinnaren veta den totala summan som ska betalas, eller fick denne kanske räkna ut detta själv?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Rufus »

Jaha, nu har det hänt. Efter 454 st positiva omdömen på Tradera, var det tydligen dags för mig att få mitt första negativa. Jag kände på mig att det skulle hända förr eller senare, eftersom det trots allt finns idioter.

Det hela handlar om ett tennisracket, vilket jag egentligen hade som "endast avhämtning" på Tradera, men jag gjorde misstaget att acceptera att skicka det. Just en sån här otymplig sak som ett tennisracket, är ju inte helt lätt att förpacka. Vem vet egentligen hur väl den egentligen ska förpackas för att hålla, när man normalt sett inte skickar sånt. Dessutom tror jag att såna paket lätt kan hamna lite dumt i Postens transporter och hantering just pga sin skrymmande form. Jag förpackade med well-papp och annat papper, och hoppades att det skulle vara tillräckligt. Men en arg köpare hörde av sig pga en trasig racket. Ajdå, den blev alltså skadad i transporten, förstod jag det som. Men då hände det märkliga: köparen menar att den var väl förpackad och omöjligen kan ha skadats i Postens hantering, utan att det handlar om att jag är en skojare som medvetet säljer trasiga saker på Tradera, och att det tom syns på fotot i auktionen att racketen är trasig (det kan då i alla fall jag inte se). Och om han nu har sett ett trasigt racket på fotot, varför då lägga bud, undrar man ju? Och skulle det vara sannolikt att jag sysslar med sånt, när så många andra personer uppenbarligen är nöjda med det som jag har skickat till dom?

Om han hade hävdat fraktskada och dåligt förpackat, så jag hade jag förmodligen gått med på att ersätta på något sätt, men när han nu betedde sig på det här idiotiska sättet blev det inte så.

Följden av detta lär väl förmodligen bli att jag kommer att ha "endast avhämtning" i större omfattning än tidigare i mina auktioner, och att jag inte kommer att gå med på att skicka, när någon köpare ber om det.
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Bobo »

Kan bara beklaga oturen i vad som skett. Själv har jag 2 negativa - en som hämnd för att säljaren skickade min vara till fel adress och vägrade ta något ansvar och ett för att den något omogne köparen ångrade köpet men valde den svåra vägen ...

Jag tror inte någon (förutom du) ser negativt på detta negativa omdöme. Visst är det surt med ett icke-prickfritt förflutet men s**t happens!

/Bobo
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av burnout »

Neg. är inte något att bekymra sig i när det är bara ett par stycken. Värre är om det är kommer med jämna mellanrum. Själv har jag 4 st som köpare, som kom från en idiot till säljare som vägra sampacka. Många får som hämnd eller missförstånd.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Rufus »

Nu har det hänt igen att jag har fått ett negativt omdöme, och den här gången väl pga en riktig skitsak? Saken är den att själva varan har tydligen köparen inget att klaga på. Det som han klagar på är att det finns "matrester" i förpackningsmaterialet. Jag använder begagnade kartonger, så att köparen ska slippa betala kostnad för inköp av ny kartong. I det här fallet användes en Cornflakes-kartong, och spår av Cornflakes fanns förvisso kvar i kartongen, men varan (tre stycken Iznogoud seriealbum) hade jag lagt i en plastpåse och tejpat. Dessutom en hel del tidningspapper utanpå. Spåren av Cornflakes kom knappast i kontakt med albumen. Hade jag känt till köparens inställning, så hade jag naturligtvis köpt en ny kartong som köparen hade fått betala, men de flesta köpare vill ju inte betala för emballage.

Nåväl, säljer man väldigt mycket, så går det väl knappast att undgå en och annan surputte.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av burnout »

Rufus skrev: Det som han klagar på är att det finns "matrester" i förpackningsmaterialet. Jag använder begagnade kartonger, så att köparen ska slippa betala kostnad för inköp av ny kartong. I det här fallet användes en Cornflakes-kartong, och spår av Cornflakes fanns förvisso kvar i kartongen, men varan (tre stycken Iznogoud seriealbum) hade jag lagt i en plastpåse och tejpat. Dessutom en hel del tidningspapper utanpå. Spåren av Cornflakes kom knappast i kontakt med albumen. Hade jag känt till köparens inställning, så hade jag naturligtvis köpt en ny kartong som köparen hade fått betala, men de flesta köpare vill ju inte betala för emballage.


Detta har jag varit med om som köpare och lämnat neg. på emb. Men jag fick betala för embalaget och det var kattmatskulor (våran katt blev glad i alla fall som vi hade då). Om säljaren använder begagnat så är det bästa att ruska ur allt (även 3 flingor) även om det är gratis. Folk är kräsna till att det finns annat i det än det man beställt, så är det. [:o)]
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Rufus »

burnout skrev:
Rufus skrev: Det som han klagar på är att det finns "matrester" i förpackningsmaterialet. Jag använder begagnade kartonger, så att köparen ska slippa betala kostnad för inköp av ny kartong. I det här fallet användes en Cornflakes-kartong, och spår av Cornflakes fanns förvisso kvar i kartongen, men varan (tre stycken Iznogoud seriealbum) hade jag lagt i en plastpåse och tejpat. Dessutom en hel del tidningspapper utanpå. Spåren av Cornflakes kom knappast i kontakt med albumen. Hade jag känt till köparens inställning, så hade jag naturligtvis köpt en ny kartong som köparen hade fått betala, men de flesta köpare vill ju inte betala för emballage.


Detta har jag varit med om som köpare och lämnat neg. på emb. Men jag fick betala för embalaget och det var kattmatskulor (våran katt blev glad i alla fall som vi hade då). Om säljaren använder begagnat så är det bästa att ruska ur allt (även 3 flingor) även om det är gratis. Folk är kräsna till att det finns annat i det än det man beställt, så är det. [:o)]


Men tycker du inte ärligt talat att det var lite väl hårt med negativt omdöme för några kattmatskulor som din katt dessutom blev glad över? Jag tycker att negativt omdöme lämnar man om varan är skadad, felaktig eller försenad. Eller om säljaren är ett riktigt arsel.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av burnout »

Rufus skrev:
burnout skrev:
Rufus skrev: Det som han klagar på är att det finns "matrester" i förpackningsmaterialet. Jag använder begagnade kartonger, så att köparen ska slippa betala kostnad för inköp av ny kartong. I det här fallet användes en Cornflakes-kartong, och spår av Cornflakes fanns förvisso kvar i kartongen, men varan (tre stycken Iznogoud seriealbum) hade jag lagt i en plastpåse och tejpat. Dessutom en hel del tidningspapper utanpå. Spåren av Cornflakes kom knappast i kontakt med albumen. Hade jag känt till köparens inställning, så hade jag naturligtvis köpt en ny kartong som köparen hade fått betala, men de flesta köpare vill ju inte betala för emballage.


Detta har jag varit med om som köpare och lämnat neg. på emb. Men jag fick betala för embalaget och det var kattmatskulor (våran katt blev glad i alla fall som vi hade då). Om säljaren använder begagnat så är det bästa att ruska ur allt (även 3 flingor) även om det är gratis. Folk är kräsna till att det finns annat i det än det man beställt, så är det. [:o)]


Men tycker du inte ärligt talat att det var lite väl hårt med negativt omdöme för några kattmatskulor som din katt dessutom blev glad över?


Nej inte i mitt fall eftersom jag fick betala embalgkostnaden. Hade det varit utan kostnad hade jag bara mailat om matresterna men får man betala för emb. då är det något helt annat. man ska alltid vara försiktig vad man skickar som paket. Köpare kan klaga på vad som helst om det vill sig illa.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Agentum »

Stod inte det med i annonsen, ska det heller inte tas ut nån kostnad för emballage.

Det är inte svårt att förlja regler för ärlighet där, vill man ha extra för att packa o dra iväg och posta grejorna så anger man det, annaars kan man inte lägga på det.

Å andra sidan om du ser att personen vill ha mer betalt än pris plus frakt så varför betala?
9mm, i'm never further away than that.
Ahead
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 mar 2017, 09:07
Ort: Norrköping

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Ahead »

@Burnout jag ställer mig på din sida i det här fallet. Om inget nämns om emballage och du ändå har plast innanför ser jag det som väldigt överdrivet att lämna negativt omdöme. Är man missnöjd kan man ju påtala det på annat sätt. Tycker ändå det låter bra packat! Om det ses som undermåligt undrar hur många negativa omdömen jag skulle behöva ge säljare som skickar tidningarna i ett kuvert och inget mer?

@Agentum håller med om att om man vill ha extra betalt så ska det stå i annonsen, men om jag läst rätt är det inte ens med som alternativ i Burnouts ursprungspost.

@Burnout det är ju absolut skillnad om man vet att man faktiskt betalar för emballage, då höjs även kraven tycker jag.

Personligen, för att undvika knäppa köpare, har jag investerat i kartongkuvert som kostar ca 3:-/st. Visst är det en utgift för mig som säljare men det brukar tas emot väl. I mina annonser skriver jag då exakt hur jag kommer emballera. Avslutningsvis tycker jag att så länge varan man köper är i utlovat skick när det når köparen är det märkligt att ge negativt omdöme.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av burnout »

Ahead skrev:@Burnout jag ställer mig på din sida i det här fallet. Om inget nämns om emballage och du ändå har plast innanför ser jag det som väldigt överdrivet att lämna negativt omdöme. Är man missnöjd kan man ju påtala det på annat sätt. Tycker ändå det låter bra packat! Om det ses som undermåligt undrar hur många negativa omdömen jag skulle behöva ge säljare som skickar tidningarna i ett kuvert och inget mer?


Står det i annonsen att det tas ut emb. kostnad, då förutsätter jag att det är ordentligt gjort. Inte att jag ska betala för tomma matpaket som används, jag ska inte betala för vad dom varit och handlat för matvaror i efterskott som folk sen använder. Många har att det tillkommer efter auktionen "emb.kostnad tillkommer", då brukar jag hänvisa till tradera och häva köpet, men det händer att kostnaden tas bort och det kommer packat i det mest udda grejer (jag väntar bara på att det ska komma en adresslapp klistrad direkt på tidningen)


Ahead skrev:@Burnout det är ju absolut skillnad om man vet att man faktiskt betalar för emballage, då höjs även kraven tycker jag.


Ohja, Jag betalar gärna extra om jag vet/hoppas att det är bra packat.

Ahead skrev:Personligen, för att undvika knäppa köpare, har jag investerat i kartongkuvert som kostar ca 3:-/st. Visst är det en utgift för mig som säljare men det brukar tas emot väl. I mina annonser skriver jag då exakt hur jag kommer emballera. Avslutningsvis tycker jag att så länge varan man köper är i utlovat skick när det når köparen är det märkligt att ge negativt omdöme.


Men hur många är det som gör det? Dom som inget vet om serier, brukar slänga ner dom i ett kuvert och slänga det lådan utan stöd eller någonting, man ska ha tur om det ligger i en plastficka eller nått. Negativt är jag mycket avigt inställd till att ge, men ibland händer det, då finns det orsaker till det som inte går/vill lösas hos säljaren.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Serieguden »

Brukar era saker som är skickade i kartongkuvert klara sig?
Posten brukar demolera det mesta som jag får hem, så kartongkuvert brukar vara knäckta.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Rufus »

Serieguden skrev:Brukar era saker som är skickade i kartongkuvert klara sig?
Posten brukar demolera det mesta som jag får hem, så kartongkuvert brukar vara knäckta.


Det beror väldigt mycket på vad man skickar. Såna här vadderade kuvert fungerar bra till DVD-filmer eller böcker, men inte till serietidningar. Till serietidningar och seriealbum är det plastficka + kartongskiva som gäller, enligt min mening. Men många säljare skickar dessvärre serietidningar i vadderade kuvert.
Ahead
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 mar 2017, 09:07
Ort: Norrköping

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Ahead »

@Rufus kartongkuvert är inte nödvändigtvis vadderade. Det är som ett kuvert av kartong, som du skriver ger inte vanliga vadderade kuvert speciellt bra stöd för tidningarna. Jag brukar använda kartongkuvert liknande dessa:
Bild

@Serieguden: Med kuvert liknande dessa och plastfickor runt tidningarna och backerboards har mina alltid kommit fram hela. (Men jag är ingen stor säljare av tidningar)
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Omdömeslämnande på Tradera

Inlägg av Serieguden »

@Serieguden: Med kuvert liknande dessa och plastfickor runt tidningarna och backerboards har mina alltid kommit fram hela. (Men jag är ingen stor säljare av tidningar)[/quote]

Det är sådana kartongkuvert som jag brukar få hem vikna, därför vågar jag inte skicka tidningar i bra skick med dem.
Skriv svar