Inläggav larsa66 » fre 28 dec 2018, 20:34
Då har jag läst årets första fantomen nummer.
Det börjar bra. Först ett nytt äventyr Ödesgropen av Karlström/Carling/Ruiz/Martinez. Värst vad många det behövs för att skrapa ihop ett Fantomenäventyr nuförtiden. Men resultatet blir bra. Början förvirrar mig först lite, jag tänker att jag nog missat första delen, men sen förstår jag att det bara är lite modernt där berättelsen börjar en bit in i historien. För att efter några sidor sedan förklara hura allt började. Den får en stark trea på en femgradig skala. Styrkan är teckningarna som lyfter historien. Lite väl amerikanskt superhjälte aktigt men fart och fläkt i actionsekvenserna.
Sedan ett gammalt Falk/Olesen/Williams, Fantomenklippans bestar. Det här är dom här tråkiga berättelserna Lee Falk bjöd på ibland. Olesen/Williams är inte så dåliga som jag minns. Väldigt likt Sy Barrys version som dom tog över efter, fast inte lika snyggt och stilrent. Den får en svag trea. Överraskningen över teckningarna gör att den lyfter över 2. Falks historia om mystiska, håriga apmänniskor är inte en av hans bästa.
Visst var det så att ingen av de här Olesen/Williams äventyren någonsin publicerades i tidningen. Jag undrar lite varför. Idag känns de inte så dåliga i jämförelse med det nyproducerade, men kanske de var det på 90-talet. Själv läste jag inte alls tidningen då.