Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Läser om Angel City av Janet Harvey och Megan Levens.

Bild

Lite som Velvet vänder den på förutsättningarna och berättar något som vid första anblicken ser ut som en traditionell hårdkokt deckare i Hollywood 1939 med allt vad det innebär av filmglamour, gangsters, galanta damer och korrupta poliser, men låter huvudrollen spelas av någon som vanligtvis bara syns i utkanten av historien; gangsterkungens flickvän. En numera desillusionerad aspirerande filmstarlet som istället blivit indrivare för gangstersyndikatet och ibland extraknäcker som stuntkvinna åt en studio som gör seriefilmer i lägsta lågbudgetklass. Men som på grund av att hon trots allt har ett samvete börjar nysta i historien bakom hennes före detta BFF:s död...

Jag tycker mycket om den här noir-doftande deckarhistorien som lyckas med att vara både politiskt korrekt och i mångt och mycket bygga på verkliga händelser fast något tillskruvade och ändrade, förstås. Kan ha något att göra med att båda upphovsmännen kommer från spinnsidan? Megan Levens stil är lite åt det "cartooniga" hållet men passar bra till historien som annars kunnat bli för mycket James Ellroy. Färgläggningen av Nick Filardi är exceptionell och förmedlar en känsla av gammal technicolor som kompletterar teckningarna perfekt.

Här är en intervju med upphovsmännen:
https://thegww.com/interview-creative-t ... ngel-city/
Med författarinnan:
https://previewsworld.com/Article/20828 ... net-Harvey

Och några recensioner:
https://thepopbreak.com/2017/08/21/revi ... hout-pity/
http://www.roguesportal.com/angel-city-6-review/
https://www.geek.com/comics/buy-this-co ... y-1712323/
https://www.forewordreviews.com/reviews ... review.pdf

Alla sex numren finns nu samlade i en TP som tydligen också innehåller de essäer av Janet Harvey om Hollywood, Kalifornien och de brott och andra händelser som inspirerat henne till historien (med källhänvisningar och förslag på fördjupningar) och som gick att läsa längst bak i varje nummer av tidningen.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Läst lite mer av Framtidens Arab av riad sattouf, mycket kul serie, verkligen skriven som ett barn ser världen här i första boken.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

BoJustBo skrev:Läst lite mer av Framtidens Arab av riad sattouf, mycket kul serie, verkligen skriven som ett barn ser världen här i första boken.


Det var ju intressant. Jag ska också ge den serien en chans. Man behöver ju inte köpa alla gånger. Den borde finnas på biblioteket.

Själv läser jag Golden keys Fantomen, första samlingen, från 1962-64. Det här är gamla Falk/McCoy berättelser som skrivits om lite och tecknade av Bill Lignante med vanlig serietidningslayout. Lignante är en bra tecknare men historierna blir lite konstiga och ihoppackade. Man får inte in stämningen som borde finnas. Bäst hittills är den unge fantomens äventyr, även lady from nowhere är också lyckad.
Det har ju varit lite av en gåta varför Fantomen aldrig gått hem som serietidning i USA. Jag tycker ändå att kvalitén i historier och teckningar borde ha räckt till men vad som är bra och vad folk gillar är inte alltid logiskt.
Sen ska jag läsa Charltons första samling. Där verkar Jim Aparo vara med.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Mycket bra fråga som du framkastar! Finns det NÅGON amerikansk dagspresserie som blivit framgångsrik som serietidningsserie? De galet framgångsrika serietidningsserierna, som Läderlappen och Stålmannen, har börjat i serietidningar (även om Stålis även fanns som dagsstripp ett tag).
Undrar om det finns något undantag?
Hur är det med Musse el Kalle, nån av dem började kanske i dagspressen? Å andra sidan... Hur går det egentligen för Disneytitlarna i USA?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Disneyserierna var ju enormt framgångsrika där runt sena 40-talet och 50-talet, men de började väl tyna bort runt 60-70-talet i takt med att serietidningsmarknaden blev mer ghettoiserad.

Sen antar jag att frågeställningen kan bero litet på vilken period du pratar om...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Disneys saker började alltid som film, så det kan inte räknas.

Började inte Archie/Acke som strip, eller minns jag fel?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad läser ni?

Inlägg av germund »

Karl-alfred som jubilerar just nu? Han dök upp i Thimble Theatre 1929 och serietidningarna sålde bra i decennier från 40-talet och framåt, även om serietidningarna troligen blev stora pga filmerna. Men strippen var först. Tarzan räknas väl inte, även om det blev dagstidningsserie långt innan serietidningarna kom. Blixt Gordon? Även om serietidningsversionen kanske inte slog enormt stort.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Beror ju på hur länge man menar lyckat är med.

Popeye hade ju serietidning fast han kom från stripserier och under serietidningstiden även fortsatgte som strip.

Det är ovanligt, men en del har lycksats, Fantomen i Sverige iaf tex.

Det var ju så att det var på 30-50tal iaf så att seroestripar i tidningarna var vad man frömde om som tecknare, då var serietidningarna ju slasktrattar oftast utan vilka som var bakom serierna osv.

Men det ändrades ju till slut, det finns knappt några lyckade stripserier idag sen iaf 90tal skulle jag tro tex.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Började inte Archie/Acke som strip, eller minns jag fel?

Om jag inte missförstått så började skaparen Bob Montana som tidningstecknare, men gick senare över till dagspressen, då andra började teckna tidningarna. (Nu kan han ju iofs ha haft en del studiohjälp, också...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Just nu läser jag några av de stora "Ernie-böckerna" från Tago-förlag. Jag har precis läst klart nr 3 (Älgkontakt av tredje graden) och ska börja med nr 4. Jag tycker att Ernie kommer till sin fulla rätt i dessa album. På dagstidningars seriesidor brukar jag hoppa över Ernie, men så här i samlad form är den absolut läsvärd och bra.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

Rufus skrev:Just nu läser jag några av de stora "Ernie-böckerna" från Tago-förlag. Jag har precis läst klart nr 3 (Älgkontakt av tredje graden) och ska börja med nr 4. Jag tycker att Ernie kommer till sin fulla rätt i dessa album. På dagstidningars seriesidor brukar jag hoppa över Ernie, men så här i samlad form är den absolut läsvärd och bra.


Läste Ernie när den gick i Helsingborgs Dagblad på 90 - talet.Hitta nyligen det albumet du läst, på Erikshjälpen för 30 kr. Har varit lite rädd att det ska bli för mycket av det goda när man väl sätter sig och börjar läsa. [:o)]
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

:? Läste lite Jeff Hawke i en gammal Comics -- den stora serieboken. Men kanske ska jag ta mig samman och leta upp alla de där Pilotnumren som det gick ett långt Michel Vaillant-äventyr i?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

krig i djungeln av Falk/Moore/McCoy
En fantomenserie som aldrig borde gjorts, nu har jag läst den (eller snart, sista sidorna kvar) och det var ganska jobbigt men intressant. Lee Falk skrev mycket bra serier både före och efter denna.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Ja, nån gång ska väl jag också läsa den... //// När det gäller Buck Ryan så var de avsnitten som utspelade sig under kriget de sämsta. Man kan konstatera att det inte passar alla serieskapare att låta sina serier gå i patriotisk tjänst (för jag antar att det var det som var problemet med Fantomen också?)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

precis

men man undrar hur det går till. Om det är under påtryckningar uppifrån eller på eget bevåg efter att ha påverkats av media och annat.

Det är ingen serie man föreslår till någon som aldrig läst fantomen. Japanerna framställs inte ens som människor, och behandlas därefter. Slutet tyckte jag var rätt fint ändå.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

larsa66 skrev:men man undrar hur det går till. Om det är under påtryckningar uppifrån eller på eget bevåg efter att ha påverkats av media och annat.


Det var nog både och. När man ser allting så här långt efteråt, kan man absolut tycka att den och den serien eller den och den filmen inte borde ha gjorts. Men perspektivet är inte rättvist. På den tiden visste man inte vilka som skulle vinna andra världskriget, och varje insats kändes viktig.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Gäller ju många krig (och andra konflikter). Det är först efteråt man kan se hur man bäst hade kunnat bidra. Och samtidigt: om man INTE gör något alls i ett krisläge framstår man som en vekling och en fegis och en ickepatriot. Det enda man vet är att det är fred man vill ha, till varje tänkbart pris (även att man under några år måste teckna serieavsnitt som är ganska outhärdliga patriotiska uppvisningar).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Det enda man vet är att det är fred man vill ha, till varje tänkbart pris (även att man under några år måste teckna serieavsnitt som är ganska outhärdliga patriotiska uppvisningar).

Om inte annat, för att det brukar vara säkra pengar...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Erik »

Efter ett litet break från serieläsningen är det på allvar dags igen. Fyndat ca 25 91:an-tidningar från sent 70-tal och tidigt 80-tal på loppis, kompletterat Uti Vår Hage-samlingen med 15 tidningar från Tradera och beställt ett par böcker.

Börja tänkte jag göra med Scott McClouds ”Serier - Den osynliga konsten” (den svensköversatta versionen). Recensionsutdraget ”I det ena klara, välkomponerade kapitlet efter det andra för han oss genom seriens grunder, och... hur ord kombineras med teckningar och skapar sin märkliga magi. När den 215 sidor långa resan är till ända, kommer de flesta läsare att finna det svårt stt någonsin betrakta serier på riktigt samma sätt igen. (Garry Trudeau, Doonesbury)” gör mig dock lite orolig. Är det i positiv eller negativ bemärkelse?
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Erik »

larsa66 skrev:
BoJustBo skrev:Läst lite mer av Framtidens Arab av riad sattouf, mycket kul serie, verkligen skriven som ett barn ser världen här i första boken.


Det var ju intressant. Jag ska också ge den serien en chans. Man behöver ju inte köpa alla gånger. Den borde finnas på biblioteket.

Framtidens Arab (1,2,3) var bland det bättre jag läste under 2018. Fantastiskt bra berättelse. Inblicken i Riads uppväxt och hur hans syriske far och franska mor hade det i Libyen och Syren var riktigt intressant och lärorikt.
Skriv svar