Uppsala Comix

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Uppsala Comix 2018

Inlägg av Wakuran »

14-15 april, ska det ha varit något besked om.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Uppsala Comix 2018

Inlägg av RioGrande »

Har någon ytterligare information tillkommit?
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Uppsala Comix 2018

Inlägg av K-E Lindkvist »

Magnus Knutsson påstod nyligen att han skulle hålla ett föredrag moralpanik. (Vilket också stämmer med uppgifter i programmet på festivalens hemsida.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Uppsala Comix 2018

Inlägg av RioGrande »

Nu har ju festivalen gått av stapeln. Är det nån som har några intressanta händelser att rapportera?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Uppsala Comix 2018

Inlägg av Wakuran »

Jag var ju där med Svenska Superserier, och Magic "Magikonsult" Frigren som bisittare. Jag var rätt trött, eftersom jag inte är van att gå upp så tidigt på morgonen, men det var rätt lyckat. Jag hade sållat ut tillräckligt mycket gamla utrensade provisionssålda grejer ur hyllan, för att i princip gå jämnt upp med allt nytt som jag köpte på mig. SSS sålde bara ett Nordens Stjärnor-album, men Magic lyckades väcka intresse och sälja typ 5-6 album och diverse merch. (Det kan ju ha berott på att jag blev otålig och lämnade bordet hela tiden, också.)

Jag missade tyvärr flera programpunkter med intervjuer och föreläsningar, men det var kul att kolla i Alison Sampsons originalpärm, och norpa sista Yani Hu-boken som såldes på mässan. Där vi besökare stressade upp stackars Yani Hu på slutet med konstiga signeringsönskemål och allmän språkförbistring...

I övrigt verkade det som Jonas Darnell (som hade mässans högsta vepa på 3-4 m) fyllde år på mässan (om det inte skulle ha varit ett försenat firande av Herman Hednings 30-årsdag), då några övriga tecknare och vänner kom förbi med en sång och någon fin öl (tror jag det var) någonstans mot slutet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Uppsala Comix 2018

Inlägg av Agentum »

Fast Herman kan man ju fira vilken dag som helst hehe, det är som i MAD det var alltid jubileum.
9mm, i'm never further away than that.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Uppsala Comix 2018

Inlägg av Kattmannen »

Jag har varit på mässan alla gånger utom 2012 och 2017. Som alltid riktigt bra. Många fynd blev det, både nya och gamla serier.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Uppsala Comix 2018

Inlägg av RioGrande »

Uppsala comix 2019 har fått en affisch. (Kanske borde någon döpa om tråden till bara Uppsala Comix? Annars måste man ju göra en ny varje år...) http://uppsalacomix.se/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Uppsala Comix 2018

Inlägg av Wakuran »

Det finns ju diverse tidigare trådar, men eventuellt går det att slå ihop allihopa...

viewtopic.php?f=8&t=8226
viewtopic.php?f=7&t=8294
viewtopic.php?f=71&t=9336
viewtopic.php?f=71&t=9986
viewtopic.php?f=71&t=11107
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Uppsala Comix 2018

Inlägg av RioGrande »

Ja. För vi skapar ju inte nån ny tråd varje år för de andra festivalerna. Varför skulle UC vara unik???? [:D]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Uppsala Comix 2018

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Ja. För vi skapar ju inte nån ny tråd varje år för de andra festivalerna. Varför skulle UC vara unik???? [:D]

Det har väl känts som ett litet ad hoc förfarandesätt rent allmänt, hur det har utvecklat sig. Men jag skulle kunna lägga ihop alla olika UC-trådar till en, om folk skulle vilja.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Uppsala Comix 2018

Inlägg av RioGrande »

Om man tycker att bara "Uppsala Comics" låter för kort och ointressant... kanske man kan brassa till med "Stora supertråden om den roliga och festliga festivalen Uppsala Comix!" :ugeek: :geek: :mrgreen: :oops: :twisted: :evil: :? [xx(]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Uppsala Comix

Inlägg av Wakuran »

Nu har jag slagit samman allt jag kunnat hitta, samt flyttat till "Tävlingar och evenemang".

/Admin
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Uppsala Comix

Inlägg av RioGrande »

Egentligen borde vi byta "Tävlingar och evenemang" till "Festivaler och andra evenemang"... om den bättre ska avspegla sitt innehåll? I den mån den innehåller tävlingar så är de ju i anslutning till en festival (eller ett annat evenemang).
[:p]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Uppsala Comix

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Egentligen borde vi byta "Tävlingar och evenemang" till "Festivaler och andra evenemang"... om den bättre ska avspegla sitt innehåll? I den mån den innehåller tävlingar så är de ju i anslutning till en festival (eller ett annat evenemang).
[:p]

Hmmm, jag tycker nog ändå det låter tillräckligt klatschigt och catchigt (och självförklarande) för att stå kvar, i nuläget...

Inget "andra", åtminstone...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Uppsala Comix

Inlägg av RioGrande »

Har det tillkommit några tunga programpunkter? Hergés mumifierade lik visas upp i en glasmonter? Pellefants förfader, en mammut, visas upp i en glasmonter? En äkta gotländsk bildsten visas upp som "Sveriges första serietidning"?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Uppsala Comix

Inlägg av Wakuran »

Litet utländska gäster, tydligen. Inga är väl iofs direkt kända, om man vill ha det.

http://www.uppsalacomix.se/

https://sv-se.facebook.com/uppsalacomix
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Uppsala Comix

Inlägg av Wakuran »

Nu har förresten årets program offentliggjorts.

https://uppsalacomix.blogspot.com/2019/ ... n-har.html

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Uppsala Comix

Inlägg av RioGrande »

Jaha. Det börjar alltså imorgon! (Då vill vi som bor långt borta läsa rapporter här!)
Skriv svar