Stora Modesty Blaise-tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Webben är underbar. Man lär sig något nytt varje dag. Som till exempel att efter att han fått rollen som Willie i Joseph Loseys sorgligt välkända Modesty Blaise-film, förärade Jean Shrimpton Terence Stamp en häst med namnet Modesty på hans födelsedag 1965:

Bild

(Det var för övrigt efter att ha blivit dumpad av Shrimpton som han drog sig undan världen och tillbringade flera år i Indien i ett ashrama där han studerade under Bhagwan Shree Rajneesh, som i Sverige annars är mest känd för att ha förvridit huvudet på Ted Gärdestad.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av RioGrande »

Vilka av O'Donnells Modesty-romaner motsvaras av serier/serieversioner? Och vilka titlar har i så fall dessa serier?

(Ja, eller noveller....)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

De heter väl samma sak i serieversion som i novellform.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

RioGrande skrev:Vilka av O'Donnells Modesty-romaner motsvaras av serier/serieversioner? Och vilka titlar har i så fall dessa serier?

(Ja, eller noveller....)

Den enda serie jag kan komma på som har en direkt motsvarighet i prosaform är DC:s adaption av debutromanen, Modesty Blaise, och den heter mycket riktigt samma sak som serie. (Tilläggas kan att nya fakta om vem som tecknat den framkommit på senaste tiden. Se diskussionstråd på seriewikin om man är nyfiken på vad det handlar om.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Agentum »

Det finns ju feta böcker som är nån slags handböcker(companion) i Modesty, har ni sett det, vad tusan är i dem?

Info om ar hon nämns i all media, obskyra grejor osv, är det sånt?

Såg det förr när jag kollade vad som fanns samlat med tanke på X9 gnällandet och att man skaffar sig en samling i bra kvalitet i stället för att larva sig och köpa saker om och om igen men målat med fingerfärg eller nåt nonsens.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av smorkin »

I novellsamlingen Cobra Trap bygger en del av novellerna på tidigare serier. Nu har jag inte boken här, men ur minnet plockar jag att en av novellerna bygger på The Killing Ground (den där korta Holdaway-episoden som gjordes under en tidningsstrejk). Sen tror jag att ngn till av novellerna också bygger på en serie men kan inte för mitt liv komma ihåg vad varken serien eller novellen heter; ett gäng med inhyrda mördare är den enda detaljen jag kan erinra mig...

Gjordes det inte en serieversion av titelnovellen också, dvs den där Modesty och Willie dör?
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

smorkin skrev:I novellsamlingen Cobra Trap bygger en del av novellerna på tidigare serier. Nu har jag inte boken här, men ur minnet plockar jag att en av novellerna bygger på The Killing Ground (den där korta Holdaway-episoden som gjordes under en tidningsstrejk). Sen tror jag att ngn till av novellerna också bygger på en serie men kan inte för mitt liv komma ihåg vad varken serien eller novellen heter; ett gäng med inhyrda mördare är den enda detaljen jag kan erinra mig...

Får man tro Wikipedia-artikeln om Cobra Trap så har du helt rätt vad gäller historierna Bellman (The Killing Ground) och The Dark Angels, samt den som du inte kommer ihåg namnet på som skulle kunna vara Old Alex. Däremot har det mig veterligen aldrig gjorts serie av den kontroversiella titelnovellen. O'Donnell valde att avsluta serien på ett något mera positivt sätt. [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
The_Flash
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 03 maj 2012, 15:53

Modesty Blaise

Inlägg av The_Flash »

Den är min absoluta favorit-serie alla kategorier. Läste den första gången i Agent X9 - fastnade genast för denna "vuxna" serie. Har samlat alla episoderna som publicerats i X9 och har på senare tid börjag köpa Titan Books nytryck av originalstripparna. Det är rent nöje att läsa dem. Nu är publiceringen av dessa äventyr ungefär halv-vägs. Minst 15 härliga album kvar att se fram emot.

Sammanfogade inlägget med den befintliga tråden.
/Admin
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag råkade läsa några från 60-talet och jag kan förstå att de tyckte de var nåt speciellt då, men alltså de är bra stelt tecknade och översättningen var hopplös.

Lite melodramiska också med konstiga känsloyttringar, men som sagt 60-tal, bland andar serier kanske det här ansågs väldigt bra då.
sen tog väl andra över är det mer den varianten ni hyllar dvs 70-tal och framåt?

Personligen blev jag mest less på översättningen, men alltså det var publicerat på 70-tal så den har de säkert bytt flera ggr nu om inte annat.
Njä, jag förstår fortfarande inte riktigt grejen med den här, eller tja inet i skenet av idag iaf.

Finns det nån riktigt bra episod man kan hitta på nåt sätt hmm, ja alltså jag antar att det blir digitalt, jag skuel vilja fatta denna.

De har väl engelska namn antar jag så man bör ju kunna skaka fram det man vill på nåt sätt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag skulle säga att de tidigaste avsnitten av Jim Holdaway är de bästa. Börja med dem.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Agentum »

Är inte det de här 60-talrna då tro?

Figurerna verkade kanske mer levande och mångfaceterade då, men tja jag har läst bättre och även en hel del bättre äldre serier om än på andra grunder.

Jag har alltid undart över serien då jag inet riktigt sett det överlägsna, emn ok det är inet fult tecknat om än ganska stelt och mycket poser, dock ganska tidsenligt.
På sbvenska rät hejdlöst jönsig dialog, men jag antar tat originalet var klart bättre, inte så trovärdiga storys eller rykten som folk har, men det är ju serier som sagt.

Jag får läsa någar fler då helt enkelt, men det blir nog på engelska hehe, jag har inga Agent X9 kvar nästan de åkte för över 20 år sen med det mesta annat.
Nu menar jag inte att de är dyra och svåra att få tag på iofs hahaha, men tja man orkar inet gräva i de högarna så ofta, so mmed Seriemagasinet, man vet inet riktigt vad man söker när man väl står där med de meterhöga buntarna framför sig för så är det ofta när de gäller dessa, de måste sålt väldigt bra under ett par årtionden iaf, nästintill standardutrustning i en svensk begagnad seriesamlig till salu på en marknad.

Egentligen borde man ta reda på vad som var bra deckarserier och försöka plocka ur dem nån gång inan alla slänger de där så de är svårsålda som fasen.
Eller så frå ma nsatsa på totalköp och senare ksta allt som är skit bara, det kanske är smartast, jag ska fan skambjuda på en sån där hög tror jag, kanske hellre då seriemaggan faktikst än X9.

Andar jobbiga som fins i mängder är Western, alltså man har inge naning vad fan de är i dem hehe, men sålt måste de gjort ett tag iaf då de fins var som helst.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av RioGrande »

Köp på dig några Western, från slutet av sjuttiotalet... Naturligtvis bara västernserier. Men många bra. Exempelvis Jerry Spring och Comanche. Även Jonathan Cartland är intressant (kanske den hårdaste av alla västernserier? Bronson, Hex, Eastwood... spring och göm er... Dessutom en av få västernserier skrivna av en kvinna!)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Agentum »

ok, jag ska ägna dem en extra tanke nästa gång.

Även om jag har svårt att tro att nåt är bättre än dem du bad gå och göma sig [:D]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag har tydligen hamnat på Romeros julkortlista:

Bild

Jag känner mig mycket hedrad! [:o)] (en titt in framtiden? [;)] )
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Wakuran »

Oh Crhist!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av RioGrande »

NU fattar jag det här med religion... äntligen... Cthulhu, Crhistus, Crom....
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Ola Hammarlund skriver på sin blogg om Modesty Blaise tredje äventyr, "The Gabriel Sut-up" (som även är en av mina personliga favoritepisoder).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Med början i december 2012 har BBC Radio 4 sänt totalt tre radiodramatiseringar av Peter O'Donnells romaner om Modesty Blaise. Samtliga bearbetade för radio av Stef Penney och med Daphne Alexander i huvudrollen. De är tyvärr inte längre tillgängliga via BBC:s hemsida, men med denna sökning kan man återfinna dem via Wayback Machine (vilket jag antar är OK för eget bruk).

Man började (konstigt nog) inte från början, utan inledde med A Taste For Death för att sedan fortsätta med Modesty Blaise och The Silver Mistress. På en av BBC:s bloggar diskuterar Stef Penney hur detta kom sig och vad svårigheterna att korta ner en roman till 5 x 15 minuter består i. Inte det lättaste, tydligen.

Bild

Daphne Alexander som Modesty Blaise.

Här intervjuas huvudrollsinnehaverskan om hur det var att göra Modesty Blaise för radio. Hennes första försök med radioteater för övrigt. Så här stylades hon för promotionbilderna. Det var tydligen den svårdefinierade brytning som hennes uppväxt på Cypern begåvat henne med som gjorde att hon fick rollen...

Efter att ha lyssnat igenom två av dem gör jag tummen upp. Helt klart bra dramatiserat. Och här framgår det mycket väl att O'Donnell var vass på att skriva dialog. Den låter inte alls speciellt styltad eller klyschig utan flyter på och för handlingen framåt på ett alldeles utmärkt sätt. Att det är lagom korta avsnitt är inte heller någon nackdel. Perfekt att lyssna på när man har en liten stund över. Rekommenderas!

(Sen finns ju O'Donnells romaner om Modesty även som ljudböcker numera, men de lockar mig inte alls.).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av sverre »

K-E Lindkvist skrev:Med början i december 2012 har BBC Radio 4 sänt totalt tre [...]. Rekommenderas!

Tack för tipset! De måste jag lyssna på. :geek:
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Wakuran »

Är Willies cockney begriplig i talad form?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar