Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

germund skrev:
Rufus skrev:emerald-doomed
Jag var tvungen att kolla upp det, för jag fattade inte heller, men på några sidor jag hittade står det istället "emerald-domed". Dvs "dome" som i "dom" (byggnad) eller om det kanske betyder ungefär ett välvt valv? Det känns lite mer rimligt, även om jag nog också hade hajat till när jag läst frasen.

Jag ser nu att det även finns geologiska domer, vilket kanske även passar bättre i sammanhanget än mänskligt (eller åtminstone humanoidt) skapade byggnader...

https://en.wikipedia.org/wiki/Dome_(geology)

De geologiska domerna är förresten till skillnad från de byggda gropformade, ser jag också...

Edit. Eller karaktärerna skulle ner i ett skepp, förresten, då kanske det borde handla om uppbyggda domer, ändå...

Emerald-domed ger annars ett par oberoende Google-träffar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Erik S »

Har läst hyfsat mycket senaste veckorna/månaden, medan jag har prokrastinerat järnet ur en c-uppsats jag egentligen ska skriva. Dessa böcker har jag läst senaste månaden, med ranking jag klickat i på Goodreads (som jag upptäckt att jag gillar att använda - gör andra forummedlemmar det?) inom parentes.

Glöm mig av Alex Schulman (3/5). Känslostark och intressant om alkoholism. Sträckläste. Rättframt, kanske lite för ensidig introspektiv tyngd i förhållande till utblicken. Rakt språk utan särskilda kvaliteter. Rättframt självbiografisk, "roman"-stämpeln känns lite underlig. Blev irriterad på att en kort, mycket rolig episod från moderns liv (skrattade högt) visade sig vara klippt direkt från hennes gamla blogg, och dessutom tycktes vara förrädiskt placerad i (den förvisso medvetet lite suddiga) kronologin.

Vad nålen ritar: en berättelse om Nordkorea av Simon Hessler. Ett typograifskt formexperiment som, lite missvisande, benämnts "grafisk roman". Tycker det typografiska experimenterandet (smärre excesser i form, typsnitt, färg) som del av berättandet var ett i grunden kul och spännande grepp, men tycket inte det lyfte i Hesslers utförande. Blev lite intetsägande och fånigt. Intressant narrativ i grunden, som var lite svårt att följa. (2/5)

Tidmaskinen av HG Wells, Deltaseriens utgåva. Fantasifull, ganska kul men också lite torftigt skriven. Idéhistoriskt högintressant, men rent litterärt inte en alltför spännande bok. (3/5)

(Serierelaterat!) Bara en kram av Henrik Bromander. Tyckte mycket om den här boken genom dess första hälft, typ. Flyhänt, snyggt skrivet och gestaltat av Bromander, som i fiktiv dagboksform på ett roligt och träffsäkert sätt penetrerar samtidens (eller är det redan lite daterat?) intellektuella och moraliska tillstånd, med bas i en profilerade mediakille med rättfärdiga tankar och hyckleri i blodet. Sen står handlingen och utvecklingen i boken kanske och trampar lite, och slutet blev lite rumphugget och konstigt. (3/5)

Historien om O av Pauline Réage. Belysande, fascinerande och lite otäckt om den mänskliga sexualitetens enorma kraft och vidd och dess potential att ta sig bisarra, existentiellt komplexa och paradoxala uttryck. Lite torrt skriven. Abrupt (icke-)slut. (3/5)

Människor som gått till överdrift av Kalle Lind. Kul om än ojämn kavalkad. Vissa betraktelser av kulturhistoriska personligheter är ganska tomma, andra härligt häpnadsväckande. Bästa kapitlet är kanske det om konstnärs- och kulturmän som skamlöst frånvarande fäder. Den humoristiske skriftställaren Lind skriver ystert och med något av en kronisk vitsighet. Ibland är det genuint roligt och träffsäkert, men ganska ofta är det mest bara torrt, och raljerandet urartar i putslustigheter. (2/5)

Underkastelse av Michel Houellebecq. Fascinerande om drastisk politisk, intellektuell och moralisk utveckling i Frankrike i närtid, med islamistiskt maktövertagande. Låter fånigt konspiratoriskt, men boken fängslade mig. Välskrivet och -disponerat, med en lika frånstötande som realistiskt framträdande litteraturprofessor som berättarjag. Den här boken sa mig egentligen inte så mycket om islam i sig (som är en yttre, om än uppslukande kraft), men däremot tycker jag den ger en mycket spännande bild av en fransk/västerländsk intellektuell elit i förvirring och rotlöshet, och än mer är det en effektivt otäck skildring av kvinnoförakt som något hotfullt och ständigt underliggande i ett modernt och civiliserat samhälle, redo att blossa upp när möjlighet ges. Har inte läst nåt annat av Houllebecq tidigare, men vill göra nu. (5/5)

Den gamle och havet av Ernest Hemingway. Bra. (4/5)

Ett jävla solsken: En biografi om Ester Blenda Nordström av Fatima Bremmer. Ester Blenda Nordström var mycket häftig och hennes livsöde fascinerande och lite sorgligt. Det berättar den här boken om på ett fylligt och välresearchat vis. Samtidigt är jag inte helt med på hypen, med augustpris och hyllningar. Lite tråkigt skriven. Ester Blendas journalistiska värv och ljuvliga språk hade kunnat lyftas fram och analyseras mycket bättre, tror jag. Lite torftiga referat av hennes reportageresor. (3/5)

Amerikanskt av Ester Blenda Nordström. Det bästa med ovanstående bok var i alla fall att jag fick anledning att läsa Ester Blenda igen. Har tidigare läst En piga bland pigor och Kåtornas folk, men det var flera år sen, och minns inte att jag tyckte fullt lika mycket om dem som jag nu tyckte om den här. Häftig, underhållande och fartfylld reportagebok som ger en spännande bild av det myllrande USA på 20-talet, och framför allt av de Amerikasvenskar som huserade där. Ester Blenda Nordström skriver flyhänt och inspirerat, språket är ledigt, kreativt och ofta verkligt roligt, rent stilistiskt utmärkt reportagekonst. Innehållsmässigt är de intressantaste delarna nog inledningen, om migrantmassornas båtfärd (Ester reser naturligtvis tredjeklass) och ankomst till Ellis island-komplexet, samt kanske framför allt den fina, rörande delen om en stretande och charmig svensk nybyggarfamilj i Minnesota och deras historia. (4/5)

Såhär i efterhand, när jag går igenom den senaste tidens läsning utifrån vad jag registrerat på Goodreads så blir jag tveksam över vissa betygsättningar jag gjort. Kanske borde ljuvliga Amerikanskt ha få en femma, och kanske det hade räckt med en fyra för Underkastelse. Men sådär blir det väl alltid om man ska envisas med att ranka saker. Tycker ändå Goodreads är kul.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Wakuran och germund: Tack! Jo, det är förmodligen så då att de har stavat fel. Domed istället för Doomed.

Erik S: Det var många böcker där. Trots mängden, så har jag faktiskt inte läst någon av dem. Men jag har läst
serieversionen av H G Wells Tidsmaskinen i Illustrerade klassiker. Och jag har läst andra böcker av Ernest Hemingway och
Kalle Lind.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Erik S skrev:Tidmaskinen av HG Wells, Deltaseriens utgåva. Fantasifull, ganska kul men också lite torftigt skriven. Idéhistoriskt högintressant, men rent litterärt inte en alltför spännande bok. (3/5)

Läste själv denna klassiker för någon månad sedan. För mig passade den utmärkt då jag ofta hakar på intressanta concept (vilket den är fylld av) snarare än person porträtt.
Och jo, Goodreads är en riktigt bra sida+app. Har använt den sedan 2011.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Isaac Asimiv, Död robot.

Snubben var ett geni, ok kanske inte så humoristisk men fantastisk på att lyckas spåra rätt i saker som inte fanns eller finns ännu.

Har sett intervjuer med honom på tuben och han imponerar.

Men iaf jag har en del jag aldrig läst av honom trots att det finns på svenska, det här är om var gränsen går mellan liv och maskin.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Jag har nu läst Rama revealed, den sista boken i den "Ramafyroligi" där Arthur C Clarke är inblandad. Jag gillade den framför allt i början och i mitten, men mot slutet kändes den allt mer seg. Den är för lång och kunde med fördel ha förkortats ned.
BoJustBo, har du läst även de andra (efterföljande) Rama-böckerna av Gentry Lee? Är de bra?
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Ala »

Just nu läser jag Manson: The Life And Times Of Charles Manson av Jeff Guinn. Mycket bra och intressant bok.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Rufus skrev:Jag har nu läst Rama revealed, den sista boken i den "Ramafyroligi" där Arthur C Clarke är inblandad. Jag gillade den framför allt i början och i mitten, men mot slutet kändes den allt mer seg. Den är för lång och kunde med fördel ha förkortats ned.
BoJustBo, har du läst även de andra (efterföljande) Rama-böckerna av Gentry Lee? Är de bra?

Har första av dem stående på hyllan men har inte läst den än. De har dock alla mixat till dåligt omdömme på sidor som Goodreads.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Nu håller jag på att läsa om Douglas Adams Liftarens guide till galaxen (första boken i trilogin). Inför första gången som jag läste den, hade det sagts till mig att den var typ Monty Python och jätterolig, vilket jag då inte riktigt tyckte och blev besviken. Men nu när förväntningarna var betydligt lägre, tycker jag att den är bra och stundtals mycket rolig. Framför allt i början, men jag tycker att den tappar lite mot slutet.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Avslutade nyligen en Grisham. Har påbörjat en Connelly.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Jag har faktiskt läst "Mien Tung is keen Flokati" av Ina Müller, vilken är en bok skriven på plattyska (nordtyska). Jag ville testa och se om jag kunde läsa den, och det gick ganska bra för mig. Med hjälp av kunskaper i svenska, danska, engelska, nederländska och naturligtvis även tyska, så förstår man det mesta. Vissa ord förstår man med hjälp av sammanhanget eller googling.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Jag har faktiskt läst "Mien Tung is keen Flokati" av Ina Müller, vilken är en bok skriven på plattyska (nordtyska). Jag ville testa och se om jag kunde läsa den, och det gick ganska bra för mig. Med hjälp av kunskaper i svenska, danska, engelska, nederländska och naturligtvis även tyska, så förstår man det mesta. Vissa ord förstår man med hjälp av sammanhanget eller googlar.

Nu vet jag inte det explicita skillnaderna mellan platt- och lågtyska, men det är ju de där nordtyska varianterna som fortfarande haft störst påverkan på skandinaviska språk under Hansatiden, snarare än den moderna högtyskan.

Vad betyder Flokati, förresten? Svordom?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:
Rufus skrev:Jag har faktiskt läst "Mien Tung is keen Flokati" av Ina Müller, vilken är en bok skriven på plattyska (nordtyska). Jag ville testa och se om jag kunde läsa den, och det gick ganska bra för mig. Med hjälp av kunskaper i svenska, danska, engelska, nederländska och naturligtvis även tyska, så förstår man det mesta. Vissa ord förstår man med hjälp av sammanhanget eller googlar.

Nu vet jag inte det explicita skillnaderna mellan platt- och lågtyska, men det är ju de där nordtyska varianterna som fortfarande haft störst påverkan på skandinaviska språk under Hansatiden, snarare än den moderna högtyskan.

Vad betyder Flokati, förresten? Svordom?


Plattyska och lågtyska är väl samma sak? Till skillnad från högtyskan i söder.

Flokati finns inte med i det web-plattyska lexikon som jag har kollat i. Men med hjälp av googling så såg jag att det verkar betyda "konstgjord matta" eller nåt. Jag förmodar att bokens titel betyder ungefär: "Mitt språk är inte konstgjort".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:
Wakuran skrev:Vad betyder Flokati, förresten? Svordom?


Plattyska och lågtyska är väl samma sak? Till skillnad från högtyskan i söder.

Flokati finns inte med i det web-plattyska lexikon som jag har kollat i. Men med hjälp av googling så såg jag att det verkar betyda "konstgjord matta" eller nåt. Jag förmodar att bokens titel betyder ungefär: "Mitt språk är inte konstgjort".


Hmm, enligt Wikipedia verkar det vara (i stort) samma sak. Någon tysk jag pratade med förut verkade dock mena att det fanns en distinktion, som jag förstod honom.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lågtyska

Jag trodde Flokati kunde vara släkt med tyskans Fluch, nederländskans vloek, men det ser ut som att jag gissade fel där...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Mer gamla SF-klassiker. Just nu läser jag Nemesis av Isaac Asimov.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Erik S »

Apropå SF, så har jag sen det senaste inlägget jag skrev i denna tråd läst lite olika saker, men den överlägset bästa boken har varit Harry Martinsons fantastiska episka revy Aniara. Häpnadsväckande, existentiell SF.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av FredrikLähnn »

Håller på med Silmarillion av Tolkien.
En intressant kontrast mot Härskarringen där alver och västerns kungar framställs som närmast ofelbara (alvernas uppror, inbördeskrig, syndafallet, etc.)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Nu har jag läst ut Nemesis av Isaac Asimov. Den här boken var definitivt alldeles för lång (ca 400 sidor) och hade med fördel kunnat kortats ned avsevärt. Trots det höga sidantalet så händer inte särskilt mycket. Denna roman hade funkat bättre som teaterpjäs, eftersom det är väldigt mycket dialog och diskussioner och det som händer framkommer i dialogerna. Någon mer här som har läst den? Vad tyckte ni? Jag gillar annars de böcker som jag har läst tidigare av Asimov (Tidens död och I, robot), men den här verkar höra till hans sämre.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av smorkin »

Rufus skrev:Nu har jag läst ut Nemesis av Isaac Asimov. Den här boken var definitivt alldeles för lång (ca 400 sidor) och hade med fördel kunnat kortats ned avsevärt. Trots det höga sidantalet så händer inte särskilt mycket. Denna roman hade funkat bättre som teaterpjäs, eftersom det är väldigt mycket dialog och diskussioner och det som händer framkommer i dialogerna. Någon mer här som har läst den? Vad tyckte ni? Jag gillar annars de böcker som jag har läst tidigare av Asimov (Tidens död och I, robot), men den här verkar höra till hans sämre.

Jo, hans sista romaner är inte bra; alldeles för pladdriga, och ärligt talat var hans styrka som författare idéerna medan hans personteckning alltid var usel. Han är en av de där ”klassiska” SF-författarna som blev klart sämre när han försökte börja lägga tonvikt på relationer och känslor. Plus att de sista romanerna bara skrevs för att försöka binda ihop hans tidiga romaner till en helhet, ett helt meningslöst projekt som resulterade i romaner med mycket krystad logik och handling [B)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Tack för svar om Asimov, och jag håller med.

Nu läser jag den stora supertjocka volymen "Liftarens guide till galaxen" med alla fem böckerna samlade. Jag köpte den billigt hos den lokala second hand-affären, så jag kunde inte låta bli att köpa den. Just nu läser jag "Restaurangen i slutet av universum", och den känns inte lika rolig som den första boken. Vi får se om jag orkar läsa igenom hela denna samlingsbok. Det är nog inte så troligt.
Skriv svar