Rolf Gohs och Mystiska 2:an

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av larsa66 »

Agentum skrev:hur ska man förstå den här mannens storhet? jag menar jämförd med Wil Eisner, så man borde ju se det stora?


För mig är det gåtfullheten (som bara blir mer ju mer man läser om honom)

När jag var tonåring kunde jag inte förstå varför han inte tecknade Fantomen. Omslagen han gjorde var fantastiska och serien Mystiska 2:an hade den teckningstilen som fantomen behövde.

Efter att ha läst en intervju nyligen förstår jag det. Men just nu fattar jag inte hur en grabb som hoppar av skolan som 17-åring för att börja teckna serier, de enda influenser han nämner är Burne Hogarth och Alex Raymond, och skapar något så unikt som han gör med Mystiska 2:an.

Det var intressant att även Hitchcock nämndes i intervjun som Ulf Granberg gjorde. Men jag tror det måste finnas fler pusselbitar.

Han är unik för Sverige och kanske hela världen men det serie-ointresserade Sverige kan inte ens se honom. Det känns lite sorgligt.

Det värsta är att jag tror om Eisner vuxit upp och tecknat serier här hade hans historia slutat likadant.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Den stora skillnaden är väl att Eisner alltid varit mer kommersiell. Han började ju teckna manualer efter att ha avslutat Spirit för att han kände att det var bättre betalt. Det skulle Gohs aldrig ha gjort.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Den stora skillnaden är väl att Eisner alltid varit mer kommersiell. Han började ju teckna manualer efter att ha avslutat Spirit för att han kände att det var bättre betalt. Det skulle Gohs aldrig ha gjort.

Jag vet inte om det. Hans serieförlag publicerade ju även Kilroy, samtidigt som Mystiska 2:an. Kanske var det en tanke att den skulle dra in pengar.
Sen målade han ju Fantomenomslag. Det kanske inte var ett tråkigt jobb, men fjärran från det han verkade ville skapa. Barnkorståget är riktigt tungt. Men i den hade det inte skadat med lite färg. Speciellt i landskapsbilderna och de vackra medeltidsbyggnaderna och broarna.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Agentum »

Fast vad är det egentligen för fel att vara kommersiell? Bra serier är väl bra serier? Eller är de inte bra om de går att leva på?

Lite nyfiken över resonemanget som jag hör då och då angående hur folk sålt sig mm.
Senast redigerad av 1 Agentum, redigerad totalt 0 gånger.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Fast vad är det egentligen för fel att vara kommersiell? Bra serier är väl bra serier? Eller är de inte bra om de går att leva på?

Lite nyfiken över resonemanget som jag hör då och då angående hur folk sålt sig mm.

Jag menade väl inte explicit att det skulle vara "fel", bara att det kändes som en relevant skillnad mellan serieskaparna.

Eisner skapade ju närmast en studio för att kunna producera tillräckligt mycket serier, Gohs är en perfektionist som filar på detaljer i evighet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Agentum »

Ja Eisner startade ju en sån packageingstudio som helt enkelt gjorde serier för andras utgivning, så han var ju absolut ute efter stt leba på det och särskilt som han hafe spöktecknare och manusförfarfattare med på tex nämnda the Spirit.

Det är isf hans grafiska romaner från senare år som är mer genuint han själv.

Men i USA var det så man bygde upp ett liv, inga stöd eller andra val fanns ju egentligen.

Att göra serier utan vinstsyfte för en liten invigd publik är mer svenskt isf.

Även de sk undergroundserierna från förr var ju inte sällan kommersiella och levde på just det, självklart finns undantag men inget långlivat.

Enklast är attt se på serier är nu efter om man gillar det eller inte gillar det, det blir fattigt att gå efter vad andra anser att man ska gilla.

Serier är redan väldigt nischat idag mot när jag växte upp.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Undergroundserierna stod ju åtminstone - i princip - helt utanför den vanliga seriemarknaden och de vanliga distributionskanalerna.

Nu lyckades väl iofs några av de större namnen - som Robert Crumb, Gilbert Shelton och Vaughn Bode - odla en nisch så att de klarade sig rätt bra, ändå. (Problemen låg nog hos dem oftare på andra plan än de ekonomiska.)

(F.ö. tror jag att det just var undergroundserierna som lyckades få Eisner tillbaka till serierna igen, då Denis Kitchen plockade upp honom, och Eisner blev smickrad över den status han hade hos de rebelliska ungtupparna.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Agentum »

Allt har ändrats inget är underground sen länge idag, allt är serier som kan säljas bara, stilen på dem är nu upptagna bland allt annat.

Sen har du givetvis rätt i ditt antagande om de personliga problemen i det gardet, men du var hur det är mycket bra har skapats under rusmedel.
Jag förordar inte det alls men det är ett konstaterande bara inte att det som du nämner var bra i längden.

Inom vanliga seriebranschen var ju spriten problemet, Wally Wood och många andra söp ju ihjäl sig, visst de var speciella personer ofta men ofta var de helt enkelt olykliga.

Men nu har jag väl farit iväg från tråden, jag vet inget om Rolf Gohs tyvärr, mer än omslag till Fantomen då förstås.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Underground- och mainstreamkulturen började smälta ihop runt sent 70- tidigt 80-tal med alternativ- och indievågen som dök upp i USA, känner jag.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Agentum »

ah du hann före, och ja du har helt rätt, det kom fler utgivare av serier beredda att satsa på annorlunda stilar och det ledde till att även de stora började bredda sig stilmässigt, DC var ju väldigt in house strikta tex tidigare.
9mm, i'm never further away than that.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Kattmannen »

På Uppsala Comix 2018 i april köpte jag verket "Rolf Gohs ett tecknarliv", har inte läst den ännu men ser verkligen fram emot det.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Förhandstitt från Mystiska 2:an på Komika

Inlägg av Sampsa K »

Kom den här samlingsboken någonsin ut från Komika?

Jag ser en nättsida som säger att boken har kommit ut i 2007, men jag förstår i den här diskussionen att den inte är ut i 2009. Seriewikin funkar inte just nu och jag kan inte kolla därifrån, och jag har inte just nu tid att läsa Gohs egna tråd.

Jag har Medusas M2-samlingsbok och Cobolts ”Rolf Gohs – ett tecknarliv”.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Förhandstitt från Mystiska 2:an på Komika

Inlägg av Looding »

Sampsa K skrev:Kom den här samlingsboken någonsin ut från Komika?

Jag ser en nättsida som säger att boken har kommit ut i 2007, men jag förstår i den här diskussionen att den inte är ut i 2009. Seriewikin funkar inte just nu och jag kan inte kolla därifrån, och jag har inte just nu tid att läsa Gohs egna tråd.

Jag har Medusas M2-samlingsbok och Cobolts ”Rolf Gohs – ett tecknarliv”.

Nope, inte utgiven.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Förhandstitt från Mystiska 2:an på Komika

Inlägg av Sampsa K »

Ok – tack för snabbt svar!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förhandstitt från Mystiska 2:an på Komika

Inlägg av Wakuran »

Gohs har väl alltid varit något av en perfektionist som velat teckna om och göra massa ändringar för nypubliceringar, och tydligen var det så mycket önskemål om ändringar att det aldrig kom ut något album, till slut.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Förhandstitt från Mystiska 2:an på Komika

Inlägg av AndreasEriksson »

Men Gohs-boken är ett fynd på bokrean!
https://www.bokus.com/bok/9789187861628 ... dskapande/
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Sampsa K »

Jag har läst den här tråden och fått mycket information om Gohs. Tack! Tänker att skriva ett artikel om Mystiska 2:an på nättet på finska. Gohs namn är ganska välkänd här i Finland om Fantomens omslag, men få minns M2.

Har på sistone samlat nästan alla Mystiska 2:an -äventyr, bara ett saknas. Gillar verkligen dess bilder. Tycker att också M2-berättelserna är ganska bra, men de ofta tyvärr har ett konstigt oklart och för snabbt slut.

Förstår inte alls varför han tyckte/tycker att originala serier måste omskriva och omteckna.

Jag har två frågor.

Vad tror ni, ville Gohs sluta serien med ”Fågelsön” även utan den kontroversen som det orsakade? Till mig ser det ut att han ville döda huvudpersonerna i berättelsen.

Cobolts samlingsbok berättar att Mystiska 2:ans opublicerade historia i tidningen Nya Tider blev aldrig färdig. Stämmer det? Alltså tecknade Gohs inte avsnittet färdigt innan det börjades publicera i Nya Tider?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Wakuran »

Sampsa K skrev:Jag har läst den här tråden och fått mycket information om Gohs. Tack! Tänker att skriva ett artikel om Mystiska 2:an på nättet på finska. Gohs namn är ganska välkänd här i Finland om Fantomens omslag, men få minns M2.

Har på sistone samlat nästan alla Mystiska 2:an -äventyr, bara ett saknas. Gillar verkligen dess bilder. Tycker att också M2-berättelserna är ganska bra, men de ofta tyvärr har ett konstigt oklart och för snabbt slut.

Vilket äventyr är det som saknas?

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... ction=edit (Eftersom Seriewikin inte funkar ordentligt, måste man kolla in källkoden direkt för att läsa längre artiklar.)

Sampsa K skrev:Förstår inte alls varför han tyckte/tycker att originala serier måste omskriva och omteckna.

Jag har två frågor.

Vad tror ni, ville Gohs sluta serien med ”Fågelsön” även utan den kontroversen som det orsakade? Till mig ser det ut att han ville döda huvudpersonerna i berättelsen.

Alltså, serierna hade ju ofta konstiga, oklara och snabba slut som nämndes. Det kan ju vara någon idé om att tiden hade sprungit ifrån serien. Eller så ville han bara skriva ett inlägg mot militarismen.

Sampsa K skrev:Cobolts samlingsbok berättar att Mystiska 2:ans opublicerade historia i tidningen Nya Tider blev aldrig färdig. Stämmer det? Alltså tecknade Gohs inte avsnittet färdigt innan det börjades publicera i Nya Tider?

Gohs tecknade väl antagligen bara ett avsnitt i taget för tidningen. Nya Tider var ju en oberoende vänstertidning, vad jag minns, och tidningen lades ju ner innan serien hann bli färdigpublicerad, och slutet fanns bara i Gohs huvud. (Om han nu ens hade ett klart slut när han började. Ibland undrar man...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av RioGrande »

Även i denna bok finns information om Gohs. Ett nästan hundrasidigt biografiskt block. http://seriearkivet.se/2016/08/12/svens ... ia-2-2016/
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Rolf Gohs - mannen, verket, legenden

Inlägg av Sampsa K »

Tack för svaren. ”Skatten på Spökön” saknas ännu från mig. Jag räknar inte ”Radiopiraterna” och inte heller den där ”mjölkserien” med.

Tack för källkoden. Jag hittade den originala sidan på Archive.org.

Jag menade med ”avsnitt” hela äventyr. Men ok. Det är synd att det där äventyret kan man aldrig publicera i sin helhet...

RioGrande: Jag vet den där boken, eftersom det finns diskussion om den på det här forumet.
Skriv svar