Kalle Anka Extra

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Ankist89 »

I nya numret (nr 1/2019) såg jag klassiska loggor på alla de klassiska serierna. Vilken fröjd för ögat! Dock verkar man i ett par fall ha glömt Walt Disney-texten ovanför.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av MrKumquack »

Även jag har införskaffat den senaste Kalle Anka Extra. Ett härligt nummer, med bl.a. historien En iskall affär, som är en av väldigt många favoritserier av Barks. Älskar auktionsbuden där triljoner blandas med köksvaskar, och inte minst bombastiet som bl.a. smakar kumquat! [8]
I serien Osäker i sadeln där rutan som har världspremiär finns, har det dock smugit in ett litet faktafel. Man hänvisar till CBSV 18, då det ska vara CBSV 17 (s.215).
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Ankist89 »

Skyltarna i "Osäker i sadeln" är ju handtextade. Imponerande! Gjordes det till CBSV?

Håller med om att det är ett trevligt nummer. "En iskall affär" hör till mina favoriter också. Det enda som grämer mig är att man inte har försvenskat ljudeffekterna. Jag märkte också några ändringar i texten, till exempel att Djungelgruvorna har blivit Korphäxgruvan.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Wakuran »

Ankist89 skrev:Skyltarna i "Osäker i sadeln" är ju handtextade. Imponerande! Gjordes det till CBSV?

Håller med om att det är ett trevligt nummer. "En iskall affär" hör till mina favoriter också. Det enda som grämer mig är att man inte har försvenskat ljudeffekterna. Jag märkte också några ändringar i texten, till exempel att Djungelgruvorna har blivit Korphäxgruvan.

Är ljudeffekterna handtecknade, eller? Datortextade ljudeffekter blir ju ofta ganska stela.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av MrKumquack »

Ankist89 skrev:Skyltarna i "Osäker i sadeln" är ju handtextade. Imponerande! Gjordes det till CBSV?

Håller med om att det är ett trevligt nummer. "En iskall affär" hör till mina favoriter också. Det enda som grämer mig är att man inte har försvenskat ljudeffekterna. Jag märkte också några ändringar i texten, till exempel att Djungelgruvorna har blivit Korphäxgruvan.

Jag kan nog gräma mig mer över en ändrad översättning, än på vilket språk ljudeffekterna är. Ofta kan dessutom en försvenskad ljudeffekt inkräkta på serieskaparens ursprungsbild, vilket utgivaren kan vilja undvika.
Vad det gäller texten i En iskall affär tror jag den är tagen direkt från CBSV, och inte från Guldbok nr 4 som var första gången serien publicerades i Sverige. Det är ju där du t.ex. hittar Djungelgruvorna, och inte Korphäxgruvan (som även jag la märke till att de ändrat).
Överlag har jag märkt att det är just den första översättningen jag läser, som då i mitt fall per automatik blir ”den riktiga” och enda sanna. Bevisligen kommer jag ihåg den bäst också, för jag reagerade direkt över ett utelämnat ”Ähum!” när Joakim lägger sitt vinnande bud i auktionssalen. Det här brukar bli lite jobbigt för den fortsatta läsningen, när en vill gå till ursprungstexten alltsomoftast för en jämförelse. Och då bli lätt irriterad när det saknas ett Ähum...
Vad det gäller skylt-och ljudeffekters hand eller datortextning törs jag inte säga vad som gäller. Uppenbarligen ser ju skyltarna i Osäker i sadeln handtextade ut, och ljudeffekterna i En iskall affär verkar vara desamma som i CBSV. Vet att just ljudeffekterna i CBSV diskuterades livligt, och att man beslöt att behålla original-varianterna.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Ankist89 »

Ändringarna har förmodligen gjorts för CBSV, men jag har inte CBSV, varför jag inte kunnat reagera på ändringarna förrän nu.

Hur det än ser ut med ljudeffekterna i CBSV tycker jag nog ändå att man borde kunna försvenska dem här i KAX , när man nu har börjat sköta titelloggorna så föredömligt.
Värt att notera är att mindre ljud, såsom BANK! BANK! på första sidan, har blivit på svenska, medan ROAR som kommer senare är kvar på engelska.
Fast BANK! BANK! heter TAPP! TAPP! i Guldboken. De båda ROAR heter FO-OSCH! respektive VRROOM!. BUMP heter BUMP!, men ett utropstecken hit och dit är väl inte mycket att orda om, så det nämner jag inte...
Däremot har ett BONK! försvunnit på tredje sidan, liksom ett PLASK! på sjätte sidan.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Grumme »

Ankist89 skrev:Värt att notera är att mindre ljud, såsom BANK! BANK! på första sidan, har blivit på svenska, medan ROAR som kommer senare är kvar på engelska.
Fast BANK! BANK! heter TAPP! TAPP! i Guldboken. De båda ROAR heter FO-OSCH! respektive VRROOM!. BUMP heter BUMP!, men ett utropstecken hit och dit är väl inte mycket att orda om, så det nämner jag inte...
Däremot har ett BONK! försvunnit på tredje sidan, liksom ett PLASK! på sjätte sidan.


Vilket sagolikt nörderi! Älskar't! [:D] [^]

(Hälsningar koll. 2109) [;)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Att skyltarna blev handtextade på "Osäker i sadeln" beror på att Johan Kimrin bad mig göra det.
Allt sånt där som att leta upp o fixa gamla loggor etc kan jag bara göra när jag "får tid över", eller sitter en stund extra på kvällen.
Önskar att hela tidningen kunde ha varenda ljudeffekt handtextad. Men det hinns inte med. Tyvärr.
Kul dock att det verkar vara uppskattat. [:)]
(Har också restaurerat och nykolorerat en del av omslagen och ett gäng gamla ensidor för 2019 års årgång. Bara för att "få det som jag vill". [:)] )
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av MrKumquack »

Kanske är det dags att byta namn på den här tråden till Kalle Anka Extra, den ges fortfarande ut! (alt. bara Kalle Anka Extra)?
Ser fram emot fortsättningen av utgivningen Joakim! Keep up the good work!!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka Extra

Inlägg av Wakuran »

Namnbyte utfört.

/Admin
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Anka Extra

Inlägg av Ankist89 »

Jag glömde ju påpeka att den i Guldboken förekommande mycket intressanta sammansättningen glass-sorbet ("Det likar glass-sorbet", tänker Joakim om bombastiet) har förkortats till bara sorbet. Av utrymmesskäl får man förmoda, för man kan väl inte ha tyckt att glass-sorbet var en konstig sammansättning...?
Skriv svar