Fantomentråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Jo. Det blir lätt så. Att nya tidningar blir liggande. Man gräver fram gammalt istället ur sina högar. Eller gammalt som blivit tryckt på nytt, som norska Tempo. Saker från 1959 som aldrig funnits på svenska.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Jo. Det blir lätt så. Att nya tidningar blir liggande. Man gräver fram gammalt istället ur sina högar. Eller gammalt som blivit tryckt på nytt, som norska Tempo. Saker från 1959 som aldrig funnits på svenska.


fast det är inte så. det här är ingen nostalgitripp. För jag slutade läsa fantomen runt 1985.
Tybalt och Herman Storm är lika nya för mig som om dom hade gjorts idag.

men det svartvita...det är nog nostalgi.

Eller också är det att min syn inte är vad den en gång var. Det är behagligare att läsa.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:men det svartvita...det är nog nostalgi.

Eller också är det att min syn inte är vad den en gång var. Det är behagligare att läsa.

Jag är ju närsynt, men det där låter litet konstigt. Jag tycker svartvitt borde bli grötigare med dålig syn, än färg. Att färg åtminstone borde leda till tydligare åtskilda fält.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:
larsa66 skrev:men det svartvita...det är nog nostalgi.

Eller också är det att min syn inte är vad den en gång var. Det är behagligare att läsa.

Jag är ju närsynt, men det där låter litet konstigt. Jag tycker svartvitt borde bli grötigare med dålig syn, än färg. Att färg åtminstone borde leda till tydligare åtskilda fält.


Ja, det är kanske konstigt.
Kanske beror på teckningarna också.
Girauds Blueberry blev nog lite grötig, svartvit.
Jag är också närsynt. Och nu borde jag haft progressiva glas egentligen. Jag måste ta av glasögonen för att läsa. Det är många som tycker det ser konstigt ut också [;)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

Blueberry var ju gjord för albumformatet, också. Även de där fransk-belgiska serietidningarna trycktes ju i större format än svenska. Kombinationen av borttagen färg och halvdant papper/ tryck var ju inte optimal.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Idag har vi det motsatta problemet. En massa idioter till datorfärgläggare som tycker att de är så duktiga när de lägger till detaljer som inte finns i Bessis eller Vallvés teckningar. Dumma och onödiga detaljer som tar uppmärksamheten från seriefigurernas agerande. En tarzandjungel som bara består av en linje som föreställer lite palmer och andra träd ser ut så av en anledning. Att trycka dit stammar och blommor och skit sabbar bara. Det viktiga är hjälten som smackar ner boven i förgrunden. Allra värst dock när Bessis lät Rödskägg gästspela i Fantomen (jättekul ju) ... men x antal år senare färglade nån idiot Rödskäggs röda skägg med GRÅTT. Alltså *gråt* *snyft* -----
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Allra värst dock när Bessis lät Rödskägg gästspela i Fantomen (jättekul ju) ... men x antal år senare färglade nån idiot Rödskäggs röda skägg med GRÅTT. Alltså *gråt* *snyft* -----

Menar du Charliers och Hubinons Rödskägg/ Röde Piraten (som jag tror han fick heta på svenska)?

https://en.wikipedia.org/wiki/Redbeard_(comics)
Röde Piraten
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:
RioGrande skrev:Allra värst dock när Bessis lät Rödskägg gästspela i Fantomen (jättekul ju) ... men x antal år senare färglade nån idiot Rödskäggs röda skägg med GRÅTT. Alltså *gråt* *snyft* -----

Menar du Charliers och Hubinons Rödskägg/ Röde Piraten (som jag tror han fick heta på svenska)?

https://en.wikipedia.org/wiki/Redbeard_(comics)
Röde Piraten


jo, det stämmer. Det var några år sedan. Rio Grande skrev om det då också. Han kommer nog aldrig att förlåta dem för det.

grått förresten? Blev det inte gult en gång, och förklaringen var att det redan fanns en Kapten Rödskägg,
i Fantomen så att det inte skulle blandas ihop.

här var det:

viewtopic.php?f=8&t=994&p=190534&hilit=gulsk%C3%A4gg+bess#p190534

här också: viewtopic.php?f=8&t=994&hilit=gulsk%C3%A4gg+bess&start=1680#p189169
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Men när nämndes ett gult skägg?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Men när nämndes ett gult skägg?

hm, jag minns nog fel.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Dock finns det en ganska (med betoning på ganska) rolig humorfilm som heter Gulskägg. Bild
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

RioGrande skrev:Idag har vi det motsatta problemet. En massa idioter till datorfärgläggare som tycker att de är så duktiga när de lägger till detaljer som inte finns i Bessis eller Vallvés teckningar. Dumma och onödiga detaljer som tar uppmärksamheten från seriefigurernas agerande. En tarzandjungel som bara består av en linje som föreställer lite palmer och andra träd ser ut så av en anledning. Att trycka dit stammar och blommor och skit sabbar bara. Det viktiga är hjälten som smackar ner boven i förgrunden. Allra värst dock när Bessis lät Rödskägg gästspela i Fantomen (jättekul ju) ... men x antal år senare färglade nån idiot Rödskäggs röda skägg med GRÅTT. Alltså *gråt* *snyft* -----

Jag tycker du är onödigt otrevligt i din attityd mot personer som du inte borde anta något annat än att de lägger ner själ och hjärta i det de gör.
Du kanske inte gillar slutresultatet, men jag skulle inte acceptera att nån kallar dig idiot för att de ogillar slutresultatet av dina serier heller. Alla som ger sig in i den tynande seriebranschen idag förtjänar din respekt, inte att kallas idioter.

Rödskägg-grejen får du bara ta och släppa, du har helt enkelt fel. Fantomenserien har redan en pirat med rött skägg som en av huvudfigurerna och ingen redaktör som sköter sitt jobb kan släppa igenom två figurer som är till förväxling lika varandra. Att Bess eventuellt lånade in utseendet från en annan serie innebär inte att allting annat måste anpassa sig efter hans påhitt.

Jag säger eventuellt, för om jag minns rätt vilket äventyr det gäller så tycker jag inte att det är en klockren referens. En lapp för ögat innebär inte automatiskt att en pirat lånat utseendet från just Hubinons Rödskägg. (jag tycker alltså att han är mer lik Fantomenseriens Rödskägg, hade hans faktiskt sett ut mer som Hubinons Rödskägg hade det varit en annan femma även med skäggfärgen) Dessutom hade han inte rött skägg första gången äventyret publicerades heller (däremot kan man tycka att det borde ha varit gult även andra gången):

Bild
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Jo, du har förstås rätt. Olämpligt ordval. "Idiot" tar jag tillbaka. Det skrev jag i affekt. Ber om ursäkt (ber hela forumet). Men att det verkligen var Rödskägg som åsyftades framgick klart eftersom de andra sjörövarna också var med på bilden.

Att skägget var gult kan väl bero på att det var Gohs (?) som gjorde det omslaget och att även han endast utgått från ett svartvitt Bessoriginal? (Och något annat hade han ju inte kunnat göra...)

(Sedan måste du väl själv någon gång -- som nörd/seriehistoriker -- ha upptäckt något påskäggigt eggande som stoppats in i en serie någon gång och känt att "om detta måste jag berätta"? Det är lätt att "dras med" -- även om alla andra förstås är helt kallsinniga och ointresserade (och att man egentligen, innerst inne också vet att det är så....))
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantomentråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Gohs hade bara svartvitt att utgå ifrån. Om dåvarande redax Granberg upptäckte vad som åsyftades vet jag däremot ej. Kanske troligt att han år 1982 gjorde det ändå, framför allt om Semic publicerade serien under den tiden. Att Granberg instruerade om piratens hårfärg är inte omöjligt i vilket fall som helst.

Jag känner till massor med påskägg, men just det här tar du endast upp i diskussioner om och som exempel på dålig färgläggning...

Men om det på grund av övriga bifigurers utseende tveklöst är en blinkning till Hubinon, så ser jag till att lägga in det på PhantomWiki. Då når det ut till dom som är intresserade av påskägg i Fantomenserier åtminstone!

(vem vet, kanske finns det utrymme för en artikel om dylika påskägg i en framtida Fantomenartikel)
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Jo, det bör finnas en hel del. Tänker mig att Bess kan ha sneglat på Linda och Valentin när han gjorde scenerna från Centre Pompidou i Prima Ballerina. Men där är jag inte säker. Har inte jämfört. Men serierna kom ungefär vid samma tid.
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Fantomentråden

Inlägg av MetaLarsson »

Idag är det 20 år sedan Lee Falk gick bort. Jag lyfter på hatten och tackar för Fantomen.
You don't remember Danny Mirror.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantomentråden

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Jo, det bör finnas en hel del. Tänker mig att Bess kan ha sneglat på Linda och Valentin när han gjorde scenerna från Centre Pompidou i Prima Ballerina. Men där är jag inte säker. Har inte jämfört. Men serierna kom ungefär vid samma tid.

Det var ju Bertil Wilhelmsson (eller någon) som gjorde rena kalkeringar på Hermann, men det är ju en annan sak...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Fantomentråden

Inlägg av RioGrande »

Ja. Stor skillnad mellan homage/påskägg å ena sidan ... och kalkering å andra. Wilhelmssons grejer är nog bland de grövsta jag sett. Det var så mycket ... hela sidor... och så ogenomtänkt... Vissa kalkeringar var ju av bilder som inte ens var snygga på Hermanns originalsidor! Den där revolvern som fick sitt redan felaktiga perspektiv helt skruvat hos Snabbe Ville....
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantomentråden

Inlägg av BoJustBo »

Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
DombåsFantomet
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: lör 21 nov 2015, 19:19

Re: Fantomentråden

Inlägg av DombåsFantomet »

Frew med kickstarter for Fantomet brettspill. Er dette noe for folket?

https://www.kickstarter.com/projects/fr ... _u8cv50QAg

Mer info her:

https://www.chroniclechamber.com/single ... LmvSRBlidw
Skriv svar