Buddy Longway - Piratutgåvor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av MrKumquack »

Min gissning är att det ändå rör sig om fyra fysiska, och på svenska alltigenom läsbara album som ligger ute på Tradera nu. Och att de tidigare auktionerna även de gällde sådana.
Hur sen processen har gått till med själva framställandet (som självklart i sig är olaglig), och om det sen är värt mödan, överlåter jag till andra bättre vetande att ha synpunkter på.
Hoppas verkligen att Ellingen oavsett om han vinner auktionen eller inte, tar bladet från munnen och ger lite proffsigare input än vad jag är förmögen till.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Wakuran »

MrKumquack skrev:Hoppas verkligen att Ellingen oavsett om han vinner auktionen eller inte, tar bladet från munnen och ger lite proffsigare input än vad jag är förmögen till.

Ellingen blev tyvärr överbjuden, så tveksamt om han skulle kunna ge någon mer information än vad som redan förekommit.

Frågan är om köparen, som RioGrande verkar misstänka, är en kompanjon i någon utstuderad "long con" (även om det låter något konspirativt, och en misslyckad budtrissning bara innebär en nettoförlust), någon som tror att albumen är legitima utgåvor, eller någon som förstår att de är piratutgåvor men bjuder på dem ändå av någon anledning...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av germund »

Det är väl inte helt otroligt att detta är någon form av "hemma-utgåva" som någon händig samlare/fan tillverkat för egen del, kanske i några ex till kompisar(?), och säljer nu när Cobolt annonserat att de ska ge ut Buddy i samlingsvolymer. Då är de ju inte gjorda i vinstintresse från början, vilket kan förklara det dedikerade hantverket.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av GuestOnQuest »

Kan inte någon kontakta köparen och säljaren och fråga om albumet/n? Skicka gärna med denna länk till köparen, kanske även till säljaren.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Sandblaster »

JS_McGordon som köpte album 17-20 för 3 månader sedan verkade ju rätt nöjd med sitt köp om man ser till omdömet han gett. JS_McGordon är ju en fyndare som man ofta får tampas med på Tradera när det gäller serier. Man kan ju tycka att han borde märkt (och klagat) om han köpt grisen i säcken, typ danska album med påklistrad svensk text.

Även om det känns långsökt, kan det röra sig om någon form av provtrycks ex som Carlsen hann få hem innan de bestämde sig för att inte släppa resten av serien på svenska?
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Serieguden »

Sandblaster skrev:JS_McGordon som köpte album 17-20 för 3 månader sedan verkade ju rätt nöjd med sitt köp om man ser till omdömet han gett. JS_McGordon är ju en fyndare som man ofta får tampas med på Tradera när det gäller serier. Man kan ju tycka att han borde märkt (och klagat) om han köpt grisen i säcken, typ danska album med påklistrad svensk text.

Även om det känns långsökt, kan det röra sig om någon form av provtrycks ex som Carlsen hann få hem innan de bestämde sig för att inte släppa resten av serien på svenska?


Att de skulle göra det med fyra stycken samtidigt av en serie som inte sålt så bra tidigare, och som gavs ut med max två album/ år förut är nog som du säger, långsökt.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av GuestOnQuest »

Säljaren sålde nr 17 i går och nr 17 för tre månader sen. Så minst två nummer av nr 17. Någon kan väl kontakta JS_McGordon och höra sig för vad det är för album?
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Wakuran »

Serieguden skrev:
Sandblaster skrev:JS_McGordon som köpte album 17-20 för 3 månader sedan verkade ju rätt nöjd med sitt köp om man ser till omdömet han gett. JS_McGordon är ju en fyndare som man ofta får tampas med på Tradera när det gäller serier. Man kan ju tycka att han borde märkt (och klagat) om han köpt grisen i säcken, typ danska album med påklistrad svensk text.

Även om det känns långsökt, kan det röra sig om någon form av provtrycks ex som Carlsen hann få hem innan de bestämde sig för att inte släppa resten av serien på svenska?


Att de skulle göra det med fyra stycken samtidigt av en serie som inte sålt så bra tidigare, och som gavs ut med max två album/ år förut är nog som du säger, långsökt.


Jo, baksidan är ju märklig, dels i att den listar senaste albumet i taget - likt den danska utgåvan - trots att det inte finns något som tyder på att de fyra albumen inte tryckts i ett svep, dels i att den har danskt ISBN-nummer och saknar streckkod.

Om man nu skulle ha haft rättigheterna och tryckt ett provtryck, varför då ange ISBN-nummer överhuvudtaget?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av burnout »

Sandblaster skrev: Även om det känns långsökt, kan det röra sig om någon form av provtrycks ex som Carlsen hann få hem innan de bestämde sig för att inte släppa resten av serien på svenska?


Min kontakt som jag har , menar om det var ett provtryck så skulle han ha haft dom. Buddy var på fallrepet före nr 16 så det är helt osanoligt att det är provtryck på 4 album, ett nr kanske men inte 4st. Men säljaren måste vara nöjd med 4 papp. Vi får se om det dyker upp några fler om någon månad. Det verkar som första utlägget var "köp nu" eftersom dom passerade så obemärkt.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av MrKumquack »

burnout skrev:Det verkar som första utlägget var "köp nu" eftersom dom passerade så obemärkt.

Ahh! Smart tänkt där!! Jag har funderat just på hur de första utläggen kunde passera utan att någon här i forumet reagerade. Så det verkar ju vara en vettig förklaring. Eller också en väldigt kort auktionstid...
Kan limskadan på det sista albumet Källan ge någon fingervisning om hur nyligen eller hur proffsigt/oproffsigt produktionen har gått till?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
gulfarn
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 01 nov 2008, 20:00

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av gulfarn »

Ingen hängde på min initiala fråga om det eventuellt kunde vara en finsk utgåvå....Så ställer frågan mer rent allmänt om det är någon som vet om det var vanligt att exempelvis Carlsèn tryckte album på Svenska för separat utgivning till den relativt stora svenskspråkiga läskretsen där?
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Sampsa K »

Nej, nej, det kan inte vara en finsk utgåvå, eftersom Buddy Longway inte alls har svenskspråkiga marknader i Finland. Jag är säker att de där albumen är vanliga piratalbum gjorda av någon fan.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Wakuran »

gulfarn skrev:Ingen hängde på min initiala fråga om det eventuellt kunde vara en finsk utgåvå....Så ställer frågan mer rent allmänt om det är någon som vet om det var vanligt att exempelvis Carlsèn tryckte album på Svenska för separat utgivning till den relativt stora svenskspråkiga läskretsen där?

Dels har de där albumen fortfarande danska ISBN-nummer och inte finska. Dels känner jag egentligen inte till något liknande fall där man satsat på en marknad på 300.000 snarare än en på 9 miljoner. Muminalbumen tror jag trycktes i Finland och exporterades till Sverige, men annars handlar det nog i regel om specifikt finlandssvenska företeelser som skämtteckningen Folkets Dagblad.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Wakuran »

Wakuran skrev:Muminalbumen tror jag trycktes i Finland och exporterades till Sverige, men annars handlar det nog i regel om specifikt finlandssvenska företeelser som skämtteckningen Folkets Dagblad.

Schildts Söderströms verkar vara finska (eller åtminstone finländska), de övriga Muminförlagen är nog svenska.

Bortsett från Tove Janssons första version från 1947, "Mumintrollet och jordens undergång", som 2007 gavs ut av Helsingforsförlaget Tigertext.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av pogono »

Helt magiskt knasigt. Det är ju inga uppenbara missar i översättningen eller textningen. Det ser till och med ut som att ett I är nerflyttat så det inte hamnar sist på raden på ett ställe. Även om personen skulle lyckas få ett gäng album sålda så är det ju fortfarande mindre pengar in än om vederbörande gjort motsvarande jobb som frilans åt ett riktigt förlag.

Min teori är det är ett fan som lackat på att de inte finns på svenska och först tillverkat albumen åt sig själv och sedan fått för sig att sälja ”överupplagan”. Antagligen någon som jobbar inom den grafiska branschen på ett eller annat sätt.

Om vi bortser från Tradera-bedrägeriet så är det ju inte konstigare än all scanlation av manga eller amatörtextning av filmer. Fast det är ju jäkligt märkliga subkulturer också…

Är det någon som har de danska albumen som kan se om det är mycket trimmat på omslagen och där det är utfall?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av RioGrande »

Fast det ser skumt ut om man tittar på historiken både för säljarens och köparens konton. På det ena var det aktivitet kring 2003 och sedan ingenting förrän femton år senare... Känns inte det lite som om någon kapat ett gammalt konto? (Som sagts förlorar han pengar just nu i form av Traderas avgifter... men om han bygger upp ett bra rykte som säljare kan han kanske få någon riktigt fet samlare i sin fångstsäck?)
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av MrKumquack »

pogono skrev:Helt magiskt knasigt. Är det någon som har de danska albumen som kan se om det är mycket trimmat på omslagen och där det är utfall?

Jag har de fyra sista albumen på danska, men vad menas med trimmat och utfall? (Har tidigare i den här tråden lagt upp en bild på nr 17. Kan det hjälpa dig?)
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Wakuran »

Utfall (engelska "bleed") innebär att bilden går ut utanför ramen ända till kanten på sidan.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av MrKumquack »

Wakuran skrev:Utfall (engelska "bleed") innebär att bilden går ut utanför ramen ända till kanten på sidan.

OK! Då fattar jag! [:)] Och efter att hittills bara jämfört nr 17, är svaret på Pogonos fråga: JA det är trimmat. Inte mycket, men några mm skulle jag uppskatta det till. Och efter att ha försökt jämföra uppslaget s. 24 - 25 mer exakt: 3 mm på vänster sida, 8 mm i nederkant samt 5 mm i högerkant.
Intressant, och bevisligen en relevant fråga. Är du Pogono något på spåren?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av MrKumquack »

pogono skrev:Är det någon som har de danska albumen som kan se om det är mycket trimmat på omslagen och där det är utfall?

Har nu lite hastigt även jämfört nr 18, 19 o 20 med de bilder som ligger ute på Tradera, och det är mer eller mindre trimmat även på dessa tre, gällande både pärm och uppslagsbilderna.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Skriv svar