Buddy Longway - Piratutgåvor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Wakuran »

MrKumquack skrev:Intressant, och bevisligen en relevant fråga. Är du Pogono något på spåren?

Svårt att få in ett vanligt album i en vanlig A4-scanner?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

Hej allesammans!

JS_McGordon här. Det var jag som köpte de fyra albumen som lades ut i december.

gulfarn gjorde mig uppmärksam på diskussionen här och efter lite registreringskrångel kan jag äntligen hoppa in i diskussionen.

Jag kan börja med att säga att jag fick hem de fyra albumen och de är fullt läsbara och i oväntat gott skick. Jag är dock säker på att de inte är äkta vara utan någon form av pirattryck.

Att jag fortfarande gav bra betyg på affären är för att jag inte väntade mig att de skulle vara äkta. Jag köpte dem mest av nyfikenhet då jag är ett stort Buddy Longway-fan och redan hade albumen i fråga på danska.

Säljaren skrev i kontakten jag hade med honom att han hade köpt albumen på en marknad under sommaren och att även han trodde att de var någon form av kopia (värt att notera är att objektbeskrivningen på det album 17 jag köpte inte beskriver det som ett "Svenskt exemplar, extremt ovanlig" som i den senare auktionen.

Betalningen skedde via Swish.

Jag kommer att lägga upp bilder på de olika albumen i jämförelse med sina danska motsvarigheter och album 16 från den svenska utgåvan.
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

Bild
Bild

Jag börjar med de här bilderna, fler kommer snart.

/Jag gör bilderna något större. Admin.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av burnout »

JS McGordon skrev:Hej allesammans!

JS_McGordon här. Det var jag som köpte de fyra albumen som lades ut i december.

Jag kommer att lägga upp bilder på de olika albumen i jämförelse med sina danska motsvarigheter och album 16 från den svenska utgåvan.


Hej och Välkommen.
Intressant då är det som många av oss trode att dom inte är "Rena"
Det ska bli intressant att se dom ihop med dom danska.
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

Jag laddar upp fler jämförelsebilder ikväll när jag kommit hem från jobbet, förstora gärna dem med om det behövs.

Jo, baksidan är ju märklig, dels i att den listar senaste albumet i taget - likt den danska utgåvan - trots att det inte finns något som tyder på att de fyra albumen inte tryckts i ett svep, dels i att den har danskt ISBN-nummer och saknar streckkod.


Observera att album 16 även det saknar streckkod på baksidan, jag tror inte att de övriga officiella svenska albumen har streckkoder heller.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Wakuran »

JS McGordon skrev:Observera att album 16 även det saknar streckkod på baksidan, jag tror inte att de övriga officiella svenska albumen har streckkoder heller.

Jo, men album 16 gavs väl ut typ 10 år innan album 17, (även på kontinenten,) innan streckkod var vanligt. Jag tror att det egentligen var menat som ett avslut innan Derib ändrade sig och ville ta upp serien igen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

Wakuran skrev:
JS McGordon skrev:Observera att album 16 även det saknar streckkod på baksidan, jag tror inte att de övriga officiella svenska albumen har streckkoder heller.

Jo, men album 16 gavs väl ut typ 10 år innan album 17, (även på kontinenten,) innan streckkod var vanligt. Jag tror att det egentligen var menat som ett avslut innan Derib ändrade sig och ville ta upp serien igen.


Precis, vad jag menar är att det känns som att valet att inte ta med streckkod är för att det ska bli så likt de tidigare albumen som möjligt.
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

Bild
Bild

Här kommer nästa album. Det intressantaste här är att titeln skiljer sig mellan den danska och den svenska. Den svenska titeln verkar vara baserad på den franska orginaltiteln "La Balle perdue". Det skulle kunna tala emot att man har använt sig av den danska översättningen som förlaga.
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

Bild
Bild

Album 19. Här har den svenska variantens framsida en mycket skarpare röd färg än den danska.
Jag ser även att bilden på omslagen blev lite suddig, säg till om jag ska ta om den.
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

Bild
Bild

Album 20. Även här finns det skillnader på framsidorna.
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

Bild

Här kommer en jämförelse av albumens ryggar. Här kan man tydligt se att numreringen av de svenska albumen har ett annat typsnitt än så väl de danska som de tidigare svenska albumen.
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

Bild Bild
Bild Bild
Bild Bild
Bild Bild

Här är titelsidor och försättsblad. Som synes är informationen knapp och ingen översättare finns nämnd. Det man kan fundera över är om årtalen och "Printed in Belgium" stämmer.

Det finns även en copyright för Publica.
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

Det var de bilder jag hade att lägga upp i nuläget. Vill ni har fler exempel (exempelvis på texten) så är det bara att ni säger till så ordnar jag det så fort jag kan.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Serieguden »

En välinformerad källa har berättat att det sista av de gamla Buddy albumen är nytrycket av nr 3, och det har en streckkod, samt att Carlsen Comics loggan är den uppdaterade versionen. På de skumma albumen som skall vara tryckta senare finns ingen streckkod, och de har den gamla loggan.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av burnout »

Serieguden skrev:En välinformerad källa har berättat att det sista av de gamla Buddy albumen är nytrycket av nr 3, och det har en streckkod, samt att Carlsen Comics loggan är den uppdaterade versionen. På de skumma albumen som skall vara tryckta senare finns ingen streckkod, och de har den gamla loggan.


En liten rolig sak om Buddy nr 3 i 2:a upplaga är att den är mycket svårare än i 1:a upplaga pga av den trycktes i en mycket liten upplaga och den har som "serieguden" skriver streckkod, nya calsen logga. Så hittar man den har man ett gjort riktigt fynd.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av RioGrande »

Hm. Det är ju den jag har....
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Wakuran »

JS McGordon skrev:Här är titelsidor och försättsblad. Som synes är informationen knapp och ingen översättare finns nämnd. Det man kan fundera över är om årtalen och "Printed in Belgium" stämmer.

Det finns även en copyright för Publica.

Det är inte information tagen från de danska albumen då, precis som ISBN-numren?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

Wakuran skrev:Det är inte information tagen från de danska albumen då, precis som ISBN-numren?


Bild
Bild
Bild
Bild

Årtalen och "Belgien" ser ut att kunna vara det. Dock inte copyrighten.

De danska albumen har som synes mycket mer information på sina försättsblad så de är inte kopierade rakt av.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Wakuran »

Jag ser nu att det var Publica som hade copyrighten på de gamla svenska albumen, och att det även där var ganska knapphändig information, så det är antagligen ännu någon märklig Frankensteinskapelse...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av MrKumquack »

JS McGordon skrev:Album 19. Här har den svenska variantens framsida en mycket skarpare röd färg än den danska.

Är inte alla framsidor något skarpare än de danska förlagorna? Och hur ser jämförelsen ut gällande trycket inuti albumen tycker du?
Något som inte finns med i de svenska originalalbumen är den svartvita bilden med Buddy och Chinook i halvfigur som pryder titelsidorna i piratutgåvorna. Den finns ju däremot på de danska exemplarens titelsidor, och då även i färg på baksidorna.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Skriv svar