Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Rufus »

Bild

Jag var i Berlin nyligen, och det blev en del DVDer (bra priser hos Saturn) men dessvärre inte så mycket serier den här gången. Det blev i alla fall en begagnad Clever & Smart-pocket (spansk serie mer känd som Flink & Fummel i Sverige med två album utgivna på 1970-talet). Den första Otto-boken har kommit ut i ny utgåva (faksimil) så det blev ett köp av den. Otto Waalkes har skapat serien Ottifanterna, men här handlar det alltså inte om serier. Det blev även fem stycken DVDer med denne humorlegendar och mångsysslare (Otto Waalkes alltså) och en med Dieter Hallervorden (även han en legend inom tysk humor).
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Ankistiskt kulturgods i september:

Bild

Kalle Anka Extra 4/2018 där jag undrar om redaktionen var klärvoajant när man valde att reprisera "Kalle Anka lever lägerliv" med tanke på sommarens skogsbränder? Kalle Anka & c:o jubileumsspecial 1948 - 2018 bjuder på förvånansvärt bra urval av serier och utmärkta faktasidor. Rekommenderas!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Sir-L »

Så då är årets bokmässa i Göteborg avklarad. Man fick med sig lite hem i år med.

Lördagen:
Bild
Som vanligt så fylldes min medhavda dramaten av böcker från herrarna Albumförlaget och Adesmedia. Samt Lilla Fridolf T-shirt från Olsson förlag, som forumit K-E tipsade om.

Bild
Ett besök hos Egmonts monter var ju givet för att hitta något till barnen.
Samt besök hos Studio S Entertainment är ju givet för att köpa lite kvalitetsfilm. Just den Bronson-rullen har jag faktiskt inte sett förut, fast jag är ett fan av både Bronson och gangsterfilmer.
Deckarhyllan fortsätter sin kulturgärning att ge ut deckarklassiker som inte förut getts ut på svenska.
Steve Nyberg på "Seriestrippen" fick också ett besök, samt Cobolt, där jag fick tag i "Love in Vain" som handlar om blueslegenden Robert Johnson.

Söndagen:
Då det gick lite mer pengar än vad jag tänkt på lördagen så var min förutsättning att inte köpa något på söndagen (kanske möjligen någon enstaka serie/bok till mina barn). Men Jonas Albumförlaget påminde mig om att det var ju auktion på Seriescenen, Egmont auktionerade ut arkivex från Semics gamla lager. Så då tänkte jag att man ju kunde ju gå dit och kolla hur det slutade.
Väl där så skulle auktionen precis börja och Joakim Gunnarsson "övertalade" mig att åtminstone anmäla mitt intresse, då det inte var så många budande...
Jo, sagt och gjort. Och när jag ändå hade lapp, så tänkte jag att jag kunde väl trissa upp priserna lite, på intressanta lotter.
Ja, hur det nu kom sig så stod man sedan i kön för att få betala när auktionen var slut. Det visade sig dessutom att jag hade köpt mer än vad jag kom ihåg (man börjar ju bli gammal och minnet sviker ibland).

Så detta nedan var alltså resultatet av söndagen:
Bild
Flax 1/1970, Lajban 1-5/1972, Lilla Fridolf 1-13/1966, Maffia 1-5/1974

Pengarna gick ju ändå till välgörande ändamål, då auktionsvinsten gick till musikhjälpen.
Var med och budade på löpsedel med Agent Modesty Blaise från 1968, men lade ner när prislappen närmade sig den första tusenlappen.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

Sir-L skrev:Så då är årets bokmässa i Göteborg avklarad. Man fick med sig lite hem i år med.

Pengarna gick ju ändå till välgörande ändamål, då auktionsvinsten gick till musikhjälpen.
Var med och budade på löpsedel med Agent Modesty Blaise från 1968, men lade ner när prislappen närmade sig den första tusenlappen.



Vet du vad den gick för till slut? Den hade varit mycket intressant att få lägga vantarna på. Hoppas den gick till en samlare och inte en handlare.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Sir-L »

burnout skrev:Vet du vad den gick för till slut? Den hade varit mycket intressant att få lägga vantarna på. Hoppas den gick till en samlare och inte en handlare.

Har för mig den gick för 3000:-, till en samlare.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Vad jag fick med mig hem från årets bokmässa:

Bild

Nya Tjejerna på höjden: Pärlor för svin, Andra samlingen av Jonas Andersons uppvärmningsteckningar, Every Girl is a Hero från Tusen Serier, 91:an 9-10 & 13/2018 med Statarna av Kalle Lind & Jimmy Wallin samt Herman Hedning 5/2018.

Jag såg också till att förse mig av förlaget Deckarhyllans senaste utgivning:

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Otherworld
Very Good
Inlägg: 108
Blev medlem: tor 22 sep 2005, 22:28
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Otherworld »

Mycket nöjd med dessa inköp som jag gjorde för ett litet tag sedan :)
Glad att få första numret undanstökat [8D]

Bild

Bild
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av germund »

Otherworld skrev:Glad att få första numret undanstökat [8D]
Mycket tjusigt! Det är ett riktigt snyggt charmigt ex, dessutom. Förlåt en off-topic bild, men jag slogs precis av historiens vingslag när denna dök upp på skärmen precis bredvid omslaget för nästa nummer till formgivning (nr 25). 62 år emellan!
Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Vem har tecknat det nya omslaget?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Vem har tecknat det nya omslaget?
Tobias Sjölund. Det borde jag så klart ha skrivit.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nytt i oktober:

Bild

Årets Agent X9 Specialalbum. Germund & Joakim bjuder förutom sedvanlig Modesty Blaise detta år på TVÅ äventyr med Roy Cranes Buz Sawyer.

I samband med NAFS(k):s höstmöte besökte jag Staffar:

Bild

Harley Quinn/Gossamer #1 (otrolig), Catwoman/Tweety & Sylvester #1, Catwoman #3-4, Archie Meet Batman '66 #3, Archie 1941 #1, Supergirl #22-23.

Bild

Lowlifes #3-4, Mike Hammer #3-4, Olivia Twist #1, Hey Kids Comics #1-3.

Här låter Gail Simone & Inaki Miranda Selina Kyle få REJÄLT på skallen av den elakaste fågeln i hela Warner Brothers tecknade värld. Aj, vad ont det måste göra!

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av germund »

burnout skrev:
Sir-L skrev:Var med och budade på löpsedel med Agent Modesty Blaise från 1968, men lade ner när prislappen närmade sig den första tusenlappen.
Vet du vad den gick för till slut?
3800kr, enligt listan jag fick.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Under den angenäma gårdagseftermiddagen på dryckesmässan Västerås Öl & Destillat var Jonas Darnell tillmötesgående och gjorde denna skiss för min räkning. (Den är inte att betrakta som dokumentär.)

Bild

Klicka på bilden för att se den i större format i mitt CAF-galleri. (Den är för övrigt placerad på insidan av omslaget till albumet Herman Hedning 3 som var julalbum 1994.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Hemfört från Örebro seriefestival:

Bild

Fanzinet Boxhandskarna samt Theo och Uppsalas väktare av Daniel Thollin, Zak & Ting 4 med extramaterial från Yvette Gustafsson, Cobolt förlags samlingsvolym av Marshal Blueberry, Home Made Comics #18 och Nellys julkort för 2018.

Annat nyanskaffat:

Bild

Kalle Anka Extra 5/2018, sjätte albumet av DC Super Hero Girls: Out of the Bottle (Tjejerna skall skapa egna serier, men Harley Quinn går utanför ramarna och ställer naturligtvis till med en katastrof.), samlingen av Super Zero, Titans första bok med Flash Gordon av Dan Barry (motsvarar hela Kitchen Sinks volym från 1988 + lite till) och Angel Wings 3: Broadway nästa.

Bild

Image+ #12 (på grund av förhandstitt på Gisele Lagaces Exorsisters) och det numera ökända julalbumet med Lilla Fridolf (inköpt innan debaclet inträffade).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

En del leveranser från Adlibris samt en Kickstarter:

Bild

Spirou: Ljuset från Borneo, Blake och Mortimer: Affären Francis Blake, Musse Pigg 90 år (bra jobb av Germund och Joakim, "Little Korker" = "knäppkamera") Supergirl: Being Super (Joëlle Jones excellerar i ytterst detaljerade miljöbilder från Kara Danvers hem & skola), Enhörningen Aurora av Hedvig H-S (så vackert tecknad att det är rent onaturligt) samt fjärde samlingen av Herman Hedning: Imbecillium 2004-2007 (nummer 82 med färglagd skiss).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Den som väntar på NAFS(k)uriren har som vanligt väntat länge. Men nu är nummer 42 här (tillsammans med nya stadgar och Kvacket 5/18, ännu ej på webben):

Bild

Notera att alla som är avbildade på omslaget av Johan Andreasson är mer eller mindre aktiva serieforumiter... [;)]

Myrorna i stan har fått in en rejäl bibba Agent X9 så jag passade på att komplettera upp min samling. Jag strävar efter att ha allt mellan 1972 och 1982 (tiden jag köpte tidningen mer eller mindre aktivt) men är långt ifrån färdig. Läsex för 3:-/st är helt okej även om de flesta är good/fair med något enstaka VG:

Bild

Bild

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag har inte passerat Staffars Serier på flera månader, så i lördags blev det en tripp till huvudstaden för att ta reda på allt som samlats på hög sen sist. Det blev också en fika med Johan Andreasson, men jag missade helt vernissagen för Bamses Skola på Seriegalleriet trots att jag gick förbi utanför skyltfönstren där...

Bild

Exorcisters #1-5, Bettie Page Halloween Special.

Bild

Archie 1941 #2-5, Hey Kids! Comics! #4-5.

Bild

Archie Meets Batman '66 #4-6, Olivia Twist #2-4

Bild

Sink #6-7, Love & Rockets #6, Breakneck #1-3 (kanske något för Agent X9?)

Bild

Criminal #1, Supergirl #26, Kalle Anka Extra 1/2019 (ej från Staffar), Catwoman #5-7.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
christian42
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 09 jun 2015, 12:42

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av christian42 »

K-E Lindkvist skrev:Jag såg också till att förse mig av förlaget Deckarhyllans senaste utgivning:


Som en av översättarna till denna Carter Dickson-godbit får jag tacka för stödet och hoppas att läsningen var spännande! :)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

christian42 skrev:
K-E Lindkvist skrev:Jag såg också till att förse mig av förlaget Deckarhyllans senaste utgivning:


Som en av översättarna till denna Carter Dickson-godbit får jag tacka för stödet och hoppas att läsningen var spännande! :)

Det var nog över 30 år sedan jag läste The White Priory Murders så jag hade i stort sett glömt bort allt... [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Hemförd comichaul från seriefestivalen SIS19:

Bild

Katten Nils åker till månen, Medley mixtape, Boxen till Jobbiga jävlar 1-4, ännu en spökhistoria i serieform av Nelly, Villa Giacomina, Rio Grandes Klosterruinens Hemlighet, Quiet Crowd, och nya Wicked Hero. Plus utställarbrickor.

Jag besökte också Staffar och hämtade upp det senaste som samlats på hög:

Bild

Sabrina the Teenage Witch #1, Catwoman #8-9, Criminal #2-3 samt Breakneck #4.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar