Kalle Anka nr 1 på auktion

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Agentum »

Det är väl fler som vill äga nr1 helt enkelt, det har ju visst värde inom vissa kretsar att äga den och en del kanske struntar i om det går upp eller ner i värdet.

Saken är väl att skick, skick och skick brukar avgöra vad som egentligen ökar i värde långsiktigt och inte de lågt på skalan, där tror jag man skjuter sig i foten i fråga om värdeökning, men som sagt det kan nog en del ta bara föt att äga KA nr1.

Eller så är den lite som Action Comics 1, där folk köper dem som ser fragmentiska ut hehe.

Och en dag gör väl de flesta det i vllket fall som helst [:)]
9mm, i'm never further away than that.
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Taxmannen »

Ytterligare ett "toppex" ute på auktion. Denna gång på Auctionet om någon skulle vara sugen. Aktuellt bud 25 000

https://auctionet.com/sv/1013436-seriet ... -nr-1-1948

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Rufus »

Taxmannen skrev:Ytterligare ett "toppex" ute på auktion. Denna gång på Auctionet om någon skulle vara sugen. Aktuellt bud 25 000


Någon som vågar sig på en värdeuppskattning? Jag är ingen skickexpert, men värdering 30.000 kr, tycker jag låter orimligt högt för så dåligt skick. Snarare 5.000-10.000 kr, skulle jag säga, men om någon nu har bjudit 25.000 kr, så är den väl tydligen värd mer, antar jag.
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Taxmannen »

Skick är väl egentligen inte så svårt men värdering är desto knepigare. Med tanke på att en bunt mediokra till rent ut sagt usla ex sålts till skyhöga priser (21 500, 37 000, 75 000 och 125 000 plus avgifter) på just Auctionnet det senaste året så kan man dra slutsatsen att en ny prisnivå helt klart har definierats av marknaden. Det skulle också kunna vara så om jag får raljera lite att en bunt okunniga rookies med för mycket pengar på fickan helt plötsligt har bestämt sig för att KA 1/48 är den bästa investeringen man kan göra just nu...
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Bear »

Hur många kända exemplar av nr 1 finns det där ute, och hur många av dessa är i bra eller väldigt bra skick?
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av MrKumquack »

Bear skrev:Hur många kända exemplar av nr 1 finns det där ute, och hur många av dessa är i bra eller väldigt bra skick?

En del av svaret på din fråga finns i tråden Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift). Du hittar den högst upp i den allmänna diskussionen om Disney, Carl Barks och Don Rosa. [:)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Wakuran »

Men den listan verkar bara gå ned till någon sorts minimiskick? Det finns väl en del skräpexemplar utan omslag osv. också?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av MrKumquack »

Wakuran skrev:Det finns väl en del skräpexemplar utan omslag osv. också?...

Absolut! Men att hålla reda på alla idag existerande exemplar, är väl knappast möjligt. Det som istället kanske kan vara av intresse är hur stor upplagan en gång var. Tror att jag har läst om det någonstans, men kommer inte ihåg var...
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av MrKumquack »

MrKumquack skrev:Tror att jag har läst om det någonstans, men kommer inte ihåg var...

Jodå, visst har jag läst om det! Väldigt nyligen dessutom...:oops: I det senaste numret (42) av NAFS(k)uriren, har koll Anders Berglund skrivit en lång och utförlig artikel om utgivningen av Kalle Anka genom åren. Där står att finna för nr 1 1948 [...att den sålda upplagan alltså bör ha varit 93% av 53 800, det vill säga ganska exakt 50 000.]
Fortfarande känns det en smula övermäktigt, för att inte säga omöjligt, att ta reda på hur många exemplar – slitna som i toppskick – som idag finns kvar av de ursprungliga 50 000.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Taxmannen »

Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av burnout »

Fick ett mail om en Kalle 1 till salu. tänk vad bilder kan göra.

Dessa är samma Kalle-ettor:

https://www.tradera.com/item/341521/345 ... 8-skick-vg

https://www.uppsalaauktion.se/auktioner ... og_nr=1266

Skillnaden på bilderna är närmast chockerande.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Serieguden »

burnout skrev:Fick ett mail om en Kalle 1 till salu. tänk vad bilder kan göra.

Dessa är samma Kalle-ettor:

https://www.tradera.com/item/341521/345 ... 8-skick-vg

https://www.uppsalaauktion.se/auktioner ... og_nr=1266

Skillnaden på bilderna är närmast chockerande.


Herrejösses! Hade blivit grymt besviken som köpare.
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Taxmannen »

burnout skrev:Skillnaden på bilderna är närmast chockerande.


Oj! Släp/sidoljuset är verkligen extremt avslöjande.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Agentum »

Oj, den är klart vattenskadad, har de pressat den sen tro?

Ja ser den irl ut som traderaexet är den ju inga 75000, galenskaper och förmidligen bara en uppvisning i hur mycket stplar man har.

Den där ger ingen vettig nånsin mer för om han så väntar tills den upplöses i atomer.
Möjlugen i insideraffärer som de i USA rekordpriser flr att handlare splt til annan polare handlare i försök att hausa upp priset.

Sen kommer de ut på en riktig auktion och går för 4dedelen av priset, sp de dör REKORD!!! Priserna är oftast trams.
9mm, i'm never further away than that.
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Taxmannen »

Jag noterar att det är en (ö)känd handlare som just nu har högsta budet på 75 500. Vad kan denne tänkas vilja sälja för vid vinst?

Samma handlare har också denna auktion nu: https://www.tradera.com/item/341521/346076099/kalle-anka-1948-1959-komplett-lyxsamling-vf-o-nm
med denna intressanta skrivning "Ettan finns hos en annan samlare på tradera just nu!"...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Agentum »

Han kan skicka dem per paket, va bra så jobbigt när man handlar för 235000 att inspektera dem på plats.

Så kompletterar du med ettan sen vetu [^]

VG skick enligt gammal tidning specialbedömnings villkoren vilka är populär, skitgammal och iaf sitter ihop är VG.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av smorkin »

Nu är ju jag ingen samlare, men nog tycker jag att det är väldigt bisarrt att sälja 12 så pass dyra årgångar av en serie med totalt fem ynkliga fotografier, och dessutom med tillägget att bilderna är dåliga pga att plasten reflekterar. Att sen också 1:an, den absolut dyraste delen, inte ens finns med på dem är lätt skrattretande. Grisen i säcken? Hela jämrans bondgården i säcken snarare ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av zlv »

89500 sek slutade den på, man kan undra var TE var när den såldes hos Uppsala Auktions Kammare, kanske dax att han uppdaterar sin "guide" nu när han är villig att betala 3 gånger sitt egna list pris [:p]

(Skulle vara intresant vilken samlare det är som skicksatt den också.)
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av smorkin »

Och nu har en mycket arg Thomas E / Seriesam skickat ett mycket argt mail till mig eftersom jag här skrivit att jag tyckte det var rätt mycket grisen-i-säcken att lägga ut 235000 på några halvdana bilder och en 1:a som inte ens fanns med bland dem. Hej o hå vad känsliga somliga är.

Ser också att auktionen avslutades utan att ha blivit såld. Skumt! ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Taxmannen »

Ja, det säger väl sig självt att det är en riktigt fet hund begraven in den där auktionen [;)]

men var menar du att du ser att auktionen avslutades utan att den blev såld?
Skriv svar