Buddy Longway - Piratutgåvor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

MrKumquack skrev:Är inte alla framsidor något skarpare än de danska förlagorna? Och hur ser jämförelsen ut gällande trycket inuti albumen tycker du?
Något som inte finns med i de svenska originalalbumen är den svartvita bilden med Buddy och Chinook i halvfigur som pryder titelsidorna i piratutgåvorna. Den finns ju däremot på de danska exemplarens titelsidor, och då även i färg på baksidorna.


Det stämmer absolut att alla framsidor är skarpare. Men på just den här känns det extra framträdande. Det kan ha att göra med att det är det enda av albumen där färgen på "Buddy Longway" har byts ut mot en helt annan färg.

Om jag hinner så lägger jag upp jämförelsebilder på några av sidorna från albumen ikväll. Annars lägger jag upp dem imorgon eftermiddag/kväll.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av pogono »

Om det är trimmat extra kan vi nog utesluta att riktiga tryckfiler kommit på avvägar.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Agentum »

Hur orkar man göra en handful album?

Kan nån i tiden haft tillgång till utrustningen, översatt de danska och helt enkelt gjort dem åt sig själv?

Omöjligt att det lönat sig för försäljning och vi har ju sett en del egendomligt förr som kommit ut på marknaden, kanske är upphovsmannen död eller liknande och de kom ut på marknaden med alla andra abum?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av smorkin »

Det finns ju en del personer som gör scanlations; mestadels från japanska till engelska, men också från franska till engelska. Och en del än mer esoteriska varianter som t ex en komplett översättning av Valhall till engelska, inklusive snygg textning osv. Och steget från det till att gå till en av alla tryckeriebutiker som finns och be dem trycka en kopia eller två på bra papper är inte så långt. Onekligen mer ambitiöst än vanligt, speciellt med en egen översättning till ett så litet språk som svenska!

Och vem vet, skulle ju kunna finnas t ex någon stor Lewis Trondheim-fantast som gjort någonting liknande med något scanlaterat album och som därför har en rätt udda bok i sin bokhylla. Host-host.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Agentum »

Valhall skulle flrtjäna att ges ut på engelska.

Nåväl jag tror som du att det gått till så.
9mm, i'm never further away than that.
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

JS McGordon skrev:Om jag hinner så lägger jag upp jämförelsebilder på några av sidorna från albumen ikväll. Annars lägger jag upp dem imorgon eftermiddag/kväll.


Så snabbt gick det ju tyvärr inte. Efter en långvarig förkylning och en lång påskhelg har jag äntligen landat på fötter igen.

De utlovade jämförelsebilderna kommer inom kort.

Ursäkta att det dröjt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Agentum »

Hur fasen kunde nån betala så mycket för pirattillverkade album?

Det ska man aldrig göra, piratutgåvor får aldrig få ett värde, då har all seriehandel sats ur funktion.

Original är vad nan handlar med.

Imo räcker det inte med en översättning från danska, de har aldrig funnits på marknaden, köp ej för mer än småpengar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Hur fasen kunde nån betala så mycket för pirattillverkade album?

Det ska man aldrig göra, piratutgåvor får aldrig få ett värde, då har all seriehandel sats ur funktion.

Original är vad nan handlar med.

Imo räcker det inte med en översättning från danska, de har aldrig funnits på marknaden, köp ej för mer än småpengar.

Jag tror det där rådet är för sent nu... [;)]

Man kan ju iofs köpa det som en udda kuriositet, om man är villig.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Agentum »

Det inser jag ju men det kan hända igen när det syns att det säljer och då är det fara och färde.

Lite som jag tog ner de hobbyöversatta franska serier jag snott digitalt, och med rätt kontakter tryckte upp dem så bara och sen sålde dem för 500kr styck.
9mm, i'm never further away than that.
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

Här kommer nu jämförelsebilder. En sida från vardera album till att börja med.

Bild

Bild
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

Bild

Bild
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

Bild

Bild
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

Bild

Bild
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

pogono skrev:Om det är trimmat extra kan vi nog utesluta att riktiga tryckfiler kommit på avvägar.


Som synes så verkar sidorna vara trimmade i den "Svenska" varianten.
JS McGordon
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 30 mar 2019, 12:22

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av JS McGordon »

Wakuran skrev:
Agentum skrev:Hur fasen kunde nån betala så mycket för pirattillverkade album?

Det ska man aldrig göra, piratutgåvor får aldrig få ett värde, då har all seriehandel sats ur funktion.

Original är vad nan handlar med.

Imo räcker det inte med en översättning från danska, de har aldrig funnits på marknaden, köp ej för mer än småpengar.

Jag tror det där rådet är för sent nu... [;)]

Man kan ju iofs köpa det som en udda kuriositet, om man är villig.


Som jag tidigare har nämnt så köpte jag albumen av ren nyfikenhet, jag hade inga förväntningar på att albumen skulle vara äkta, säljaren skrev själv i vår konversation att han trodde att de var piratutgåvor som han hade köpt på en marknad. (De står i nuläget i samlingen just som "udda kuriositeter") :-)


Jag tycker däremot att det är väldigt problematiskt att den andra omgång album som samma säljare lade upp på Tradera marknadsförs som "Svenskt exemplar, extremt ovanlig". De album jag köpte hade inte den beskrivningen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Agentum »

Jo ok, jag håller med är det inte orginal så skriv det så får folk bestämma själv om de vill bjuda på dem.

Det är helt din rätt att köpa "piratkopiorna", sp länge de betraktas och beskrivs så.

Om du undrar varför jag far ut hprt mot det så berir det på att tex i USA har det tryckts kopior av iriginalutgåvor av väldigt vanliga tidningar och så har de fptt ett värde fast de inte är utgivna exemplar.

Jag menar att om man börjar betrakta hur än välgjorda kopior eller specialtryck med ett gångbart värdesötter man seriemarknaden ur funktion, och till slut kan allt ovanligt säljas dyrt fast de är fina kopior.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Wakuran »

Man får väl 'egentligen' inte sälja piratkopior på Tradera, dock, så om man vill gå runt det förbudet måste man vara implicit...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Agentum »

Nej jag vet, jag skrev angående ett gammalt ryskt game & watchspel där de helt enkelt under sovjettiden piratkopierat de japanska Nintendospelen som ju inte fick importeras.

Och trots den beskruvningen drogs auktionen in efter nån dag bara, så jag fick stryka allt som kunde peka på att det var en piratkopia trits att det ju fanns anledningar varför och inte handlade om nya grejor de hade ju inte tillstånd av Nintendo för produktionen.

Det rörde sig alltså enbart om att vissa ord är förbjudna i texten oavsett betydelse i stort.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Looding »

Finns ett konto på Facebook som heter Jeremiah Svenska som säljer album. Saxade en text:
"Hej. Jag är en seriefantast som älskar serier såsom Comanche, Blueberry, Buddy Longway, och självklart Jeremiah. I Sverige har vi tyvärr aldrig fått ta del av Jeremiahs äventyr förutom i spridda skurar så jag har tagit på mig själv ansvaret att få dessa översatta. Jag har i dagsläget översatt de tio första albumen och erbjuder nu dessa till allmänheten. Jag erbjuder i dagsläget alltså:

"La Nuit des rapaces" "Rovfåglarnas natt"
"Du sable plein les dents" "Öknens råttor"
"Les Héritiers sauvages" "Iskallt arv"
"Les Yeux de fer rouge" "De glödande ögonen"
"Un cobaye pour l'éternité" "En försökskanin för evigheten"
"La Secte" "Sekten"
"Afromérica" "Afromerika"
"Les Eaux de colère" "Vredens vatten"
"Un hiver de clown" "Vinterdvärgar"
"Boomerang" "Bumerang"

Alla är professionellt översatta. Skicka gärna ett meddelande för mer info."

Vet inte om det är samma person, men likheter finns ju.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av Wakuran »

Looding skrev:Finns ett konto på Facebook som heter Jeremiah Svenska som säljer album. Saxade en text:
"Hej. Jag är en seriefantast som älskar serier såsom Comanche, Blueberry, Buddy Longway, och självklart Jeremiah. I Sverige har vi tyvärr aldrig fått ta del av Jeremiahs äventyr förutom i spridda skurar så jag har tagit på mig själv ansvaret att få dessa översatta. Jag har i dagsläget översatt de tio första albumen och erbjuder nu dessa till allmänheten. Jag erbjuder i dagsläget alltså:

"La Nuit des rapaces" "Rovfåglarnas natt"
"Du sable plein les dents" "Öknens råttor"
"Les Héritiers sauvages" "Iskallt arv"
"Les Yeux de fer rouge" "De glödande ögonen"
"Un cobaye pour l'éternité" "En försökskanin för evigheten"
"La Secte" "Sekten"
"Afromérica" "Afromerika"
"Les Eaux de colère" "Vredens vatten"
"Un hiver de clown" "Vinterdvärgar"
"Boomerang" "Bumerang"

Alla är professionellt översatta. Skicka gärna ett meddelande för mer info."

Vet inte om det är samma person, men likheter finns ju.

Det låter ju litet som samma person som postade här eller på SeF:s forum tidigare. Hade en Family Guy-apa som avatar, vad jag minns...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar