Den stora Tintin tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inläggav K-E Lindkvist » fre 11 jan 2019, 10:17

Göran Everdahl (hedersmedlem 700 i Generation T) pratade i P1 Morgon & Kulturradion med anledning av jubileet.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas

zantas

Inläggav zantas » ons 06 feb 2019, 14:48

Ser att "Tintin i Sovjet" är på gång redan några veckor efter den kommande batchen av kartonnageband. Tyvärr verkar det inte vara den nya, färglagda versionen som vi redan väntat på i ett par år. Hoppas att Cobolts nya Kartago har planer även för denna.

https://www.bokus.com/bok/9789175153360 ... -i-sovjet/

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » lör 02 mar 2019, 17:42

Köpte ett ganska välbevarat exemplar av "Den svarta ön" från Illustrationsförlaget på en second hand-affär för 7,50 kr idag, litet fynd kanske... men den är biblioteksinbunden! Så där faller väl nästan allt eventuellt samlarvärde. Dessutom medför biblioteksinbindningen att jag inte vet om jag kan identifiera vilken upplaga det är, fastän den har copyright-året 1966 (trots att den tydligen trycktes, vilket inte anges, 1968?). Vad jag förstår efter att ha kikat i kataloger är att man särskiljer Illustrationsförlagets olika upplagor genom olika ryggutföranden och olika utformanden av baksidan (och baksidan brydde sig inte biblioteksinbindaren om). Såg alltså kolofonen likadan ut i alla upplagor? Även fast jag antar att samlarvärdet är nära noll så vore det ändå lite kul om det gick att slå fast att det är en riktig förstaupplaga. Är det kört?

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » sön 03 mar 2019, 19:01

Erik S skrev:Köpte ett ganska välbevarat exemplar av "Den svarta ön" från Illustrationsförlaget på en second hand-affär för 7,50 kr idag, litet fynd kanske... men den är biblioteksinbunden! Så där faller väl nästan allt eventuellt samlarvärde. Dessutom medför biblioteksinbindningen att jag inte vet om jag kan identifiera vilken upplaga det är, fastän den har copyright-året 1966 (trots att den tydligen trycktes, vilket inte anges, 1968?). Vad jag förstår efter att ha kikat i kataloger är att man särskiljer Illustrationsförlagets olika upplagor genom olika ryggutföranden och olika utformanden av baksidan (och baksidan brydde sig inte biblioteksinbindaren om). Såg alltså kolofonen likadan ut i alla upplagor? Även fast jag antar att samlarvärdet är nära noll så vore det ändå lite kul om det gick att slå fast att det är en riktig förstaupplaga. Är det kört?

Efter att jag skrev detta hittade jag seriesams upplagegenomgång: https://www.seriesam.com/tintins_aventyr.htm
och tydligen kan jag bortse från det här med ryggar och baksidor, för i de senare upplagorna står det de facto i kolofonen att de var senare upplagor.

Opus

Inläggav Opus » lör 04 maj 2019, 19:13

Tintin på månen - inbunden jubileumsutgåva till minne av första bemannade månlandningen.
Hoppas att det är med något extra material.
Kommer 23e maj.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 05 maj 2019, 19:43

Den Svarta Ön är en personlig favorit, jag vet inte varför, Haddock och anhang finns ju inte ännu, men jag gillar vyerna i omgivningen, den gråa hemlighetsfulla skotska miljön.

Man vet inte vad Tintin ska råka ut för på den dör ön ensammen.

Men jag har aldrig hittat den hårdinbunden, finns detta? Jag har ju några sv de som är sammanhängande dubbelalbum i hårdpärm men det är allt.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine

Inläggav Sy Barry » sön 05 maj 2019, 23:02

Den ursprungliga färgversionen av Den svarta ön från 1942 finns i hårda pärmar. (Utgiven 2010)
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » sön 05 maj 2019, 23:58

Finns inbunden från Kartago också. https://seriersant.se/tintin-07-den-sva ... ago-forlag

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 06 maj 2019, 00:31

Den får jag nog skaffa mig nån gång bara för det.

Det är ett av första albumen jag läste med Tintin, jag hade väl fått det av föräldrarna för att läsa.
9mm, i'm never further away than that.

Opus

Inläggav Opus » sön 14 jul 2019, 13:43

Opus skrev:Tintin på månen - inbunden jubileumsutgåva till minne av första bemannade månlandningen.
Hoppas att det är med något extra material.
Kommer 23e maj.

Måste säga jag är lite besviken på denna utgåva. Är enbart de två delarna tillsammans i inbunden upplaga utan något extra.
Hade förväntat mig kanske Herges dokumentärserie om Apollo XII, strukna sidor och hälsningen till de första månfararna.
Som samlare har man förmodligen dessa saker i andra verk men en jubileumsutgåva förväntar man sig något extra.

Återgå till "Fransk-belgiska serier"