Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Jag tänkte mest att grundpremissen, att en kinesisk gangster slår sig ihop med mexikanska gangsters, och torterar folk för att nå resultat, inte i sig känns jättemärklig, men du har ju rätt i att det beror på hur den skildras...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Fast detta är väl inte en bandit? Det är väl en tortyrexpert (kanske utbildad av kejserliga armén eller hemliga polisen i Kina?) anlitad av den mexikanska militären? (Vem orkar gå och hämta sitt album och kolla???)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jag mins inte figuren ens, men just kineser eller japaner som är expert på tortyr är inte ovanligt i serier eller filmer av actiontyp.

Det är väl det där om kinesiska tortyrmetoder inget annat land använt mm, finns nog en hel del myter i det med.

Traditionellt tror jag asiater lätt får beskrivningar som råa, iskalla och fanatiska.
Hurvida de skulle slagit sig ihop med organisationer utanför sitt egna käns väl inte troligt.

Men tänk på James Bond etc, nog fasen är asiaten med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Dr No är ju en Fu Machu-figur (ond ledare).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jo, Fu Manchu är en arketyp som många gillat att använda som huvudskurk, tex i superserier som Iron Man.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Fast detta är väl inte en bandit? Det är väl en tortyrexpert (kanske utbildad av kejserliga armén eller hemliga polisen i Kina?) anlitad av den mexikanska militären? (Vem orkar gå och hämta sitt album och kolla???)


Han var egentligen kock, men då hittade han gamla tortyrredskap som spanjorerna lämnat bakom sig. Då fick han lust att återgå till sitt gamla yrke, han hade nämligen varit kejsarens tortyrexpert(eller nåt sånt) i 20-30 år innan han åkte till Amerika.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

En riktig nostalgiker!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Jaha, nu är jag inne på Blueberrys samlade äventyr, bok 8. Jag har läst Arizona Love och Mister Blueberry.
Intressant hur serien förändras efter Charliers död och Giraud tar över skrivandet också. Märkligt hur passiv Blueberry blir. Allting händer runtomkring men han sitter bara och spelar poker. Men kul historia, miljöerna och stämningen känns verklig om något lite rörig, och mer känslofull.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Oj redan på bok 8 jag har bara 6, hinner aldrig med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Agentum skrev:Oj redan på bok 8 jag har bara 6, hinner aldrig med.

du har fina stunder framöver.
Det blir tydligen en nionde bok också. Det som förvånar mig är att dom här sista sex albumen aldrig publicerats i Sverige. Inte ens i Fantomen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Sen finns ju fler, de från när han är yngre och soldat ännu, mins inte hur många album det är.
Spunnoffen Marshall har de ju redan givit ut.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

larsa66 skrev:
Agentum skrev:Oj redan på bok 8 jag har bara 6, hinner aldrig med.

du har fina stunder framöver.
Det blir tydligen en nionde bok också. Det som förvånar mig är att dom här sista sex albumen aldrig publicerats i Sverige. Inte ens i Fantomen.

Att albumen inte kom ut berodde väl på att det nästan inte kom ut några franskbelgiska album alls under den perioden, järnåren. Från 94 ungefär och fram till 2007... Betr Fantomen bedömde de kanske att det blivit mer "vuxenserie" av Blueberry... och de närde väl fortfarande ett hopp om att kunna sälja tidningar till barn...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Egmont tog väl över gissar jag och allt skars ner till ett minimum utom Disney.

Skönt idag att över album har de ingen envåldsmakt längre, så äntligen kan vi få se en del till sitt slut.

Hemsja tider det där.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:
larsa66 skrev:
Agentum skrev:Oj redan på bok 8 jag har bara 6, hinner aldrig med.

du har fina stunder framöver.
Det blir tydligen en nionde bok också. Det som förvånar mig är att dom här sista sex albumen aldrig publicerats i Sverige. Inte ens i Fantomen.

Att albumen inte kom ut berodde väl på att det nästan inte kom ut några franskbelgiska album alls under den perioden, järnåren. Från 94 ungefär och fram till 2007... Betr Fantomen bedömde de kanske att det blivit mer "vuxenserie" av Blueberry... och de närde väl fortfarande ett hopp om att kunna sälja tidningar till barn...

fast dom här serierna är inte mer vuxna än de tidigare tycker jag. Lite råare och våldsammare, men även mer humor. Lucky Luke vibbar med en Ma Clanton och hennes gangstersöner.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Trycket i Fantomen var skitdålugt på 90talet imo, nästan stnd när man läst nåt där redan haha, sen blev väl pappret bättre och med det trycket.

Sverige låg ju enormt efter tex USA i hur serietidningar såg ut, det var illa i svartvitt men inget mot när det plötsligt skulle vara färg på samma papper, vissa tidningar är oläsliga mer eller mindre.

Jag tror en del ledsnade på serietdningar där, och säkert var det därför svartvitt överlevde så länge förutom då att vissa var stripserier då förstås.

Visst en del var arga över Fantimen i färg, men den hade varit borta redan om de inte bytt, sen kan man som sagt diskutera hur de såg ut i färg ett tag.

Hemskaste jag sett var svenka Spider-man tidigt 2000tal, i amerikanska blaskorna var det ju då hög kvalitet och därför var färger ich upplösning därefter, i Sverige överförde man det direkt på samma pulpliknande papper som alltid, hur nån ville betala flr eländet är en bra fråga.

Iofs böt de papper efter några år så.

Nåväl vissa album med lite mer rafinerad färgsättning isv spg inte bra ut tryckta i svenska serietidningar, bäst om det var färg var väl typ Kalle Anka liknande stil dvs bara basfärger mot varandra utan nåt extra.

Så även om svenska serietidningar tryckte sånt vi aldrig då skulle fått sett och där har vi det hra kunde det se bedrövlugt ut tom helt tappa färgen var ju vanligt.

Så alltid står ju fö även i svartvitt tex dåligt tryck som förstört teciningana i en finare stripserie mot att vi aldrig kunnat läsa dem alls, gäller ju ännu massor av serier av stripformat, troligen kommer vi aldrig se dem igen iaf.

Allt kan ju inte reprintas, för hur bra det än var är det inget av det mest kända; och lngt sämre reprintas för det är mer känt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Jag hörde iofs något om att Blueberry egentligen inte var en så jättepopulär serie i Fantomen. Och de senare albumen verkar ju dessutom inte ha så mycket action som tidigare, att serien fick ett mer svävande Corto Maltese-artat narrativ...

(Nu kanske man iofs får ta den analysen med en skopa salt, med tanke på att jag läst både Blueberry och Corto Maltese ganska dåligt...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Jag hörde iofs något om att Blueberry egentligen inte var en så jättepopulär serie i Fantomen. Och de senare albumen verkar ju dessutom inte ha så mycket action som tidigare, att serien fick ett mer svävande Corto Maltese-artat narrativ...

(Nu kanske man iofs får ta den analysen med en skopa salt, med tanke på att jag läst både Blueberry och Corto Maltese ganska dåligt...)


jaså, jag hade fått för mig att Blueberry var väldigt populär i fantomen.
När Giraud tar över och styr skutan blir det annorlunda, men avsaknad av action tycker jag inte. Det som är mest märkbart tycker jag, är att man kommer mer under skinnet på Blueberry. Hur illa han mår, hans supande och hans heta temperament. Återblickar till sin vilda ungdom balanseras med att han, med ålderns rätt, börjar ta det lugnare.
referensen Maltese kommenterar jag inte då jag aldrig läst den.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Det är rimligt mycket action även i de där fem sista albumen. Men i mångt och mycket är det en helt annan serie än gamla Blueberry (skriven av Charlier). De "roliga" gubbarna Jim och Red Neck är inte längre med. Och mycket av handlingen berättas i återblickar, eftersom Blueberry blivit skjuten och ligger in sjuksängen och berättar om sitt liv för en författare som ska skriva hans biografi. Det kanske blev lite för litterärt? I och för sig gjorde man väl samma sak med Fantomen ett tag... att han låg skadad och... äsch... jag minns inte... drömde han sitt liv?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Det är rimligt mycket action även i de där fem sista albumen. Men i mångt och mycket är det en helt annan serie än gamla Blueberry (skriven av Charlier). De "roliga" gubbarna Jim och Red Neck är inte längre med.

Lite förvånande då McClure var lite av Girauds skapelse. Men det hade väl blivit för mycket fyllehistorier. Blueberry själv verkar ju fylla ju upp den rollen. Men jag har ju inte läst alla fem än.
RioGrande skrev: Och mycket av handlingen berättas i återblickar, eftersom Blueberry blivit skjuten och ligger in sjuksängen och berättar om sitt liv för en författare som ska skriva hans biografi. Det kanske blev lite för litterärt?

Jag tycker Giraud bara använder sig av ett annan typ av berättande, mer nerv, och närhet, kanske mer influerat av amerikanska superhjältar, eller spaghetti, eller Morris, eller alltsammans.
Författaren som ska skriva boken om Blueberry har dessutom samma initialer som Charlier, och vill hellre försköna historien än att berätta som den är ;)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Fantomen år ett typ?

Eller fö säkert en bunt amerkanska serier med, där den "döende" berättar om sitt liv.

Iaf Blueberry som album hade problemet för vanliga ungar och vilja som nu läste dem att de hör ihop, ett album räcker inte.
Så det bllev väl vara en utgåva av dem för de sålde inte.

Serien i sig är ju kanske lite mer för äldre än typiska Carlsen seriealbum.

Men man jag har alltid hört gott om Blueberry, kanske inte som när Thorgal kom men iaf.
Thorgal fick ju bara fyra album då, men alla ville läsa, listor dök upp på vilka Fantomen avsnitt varit i så man kunde köpa bara dem.

Blueberry var bra nog att bli omtalad av vanliga läsare men som sagt, ett album är inte en berättelse.
Så det var ju bra att Fantomen tog upp serien trots att det ju är en western.

Man kanske tänkte att fler äldre läsare fanns där, ett tag gick juninget rafinerat att trycka för sveriges läsargrupp i stort var för unga.

Tänk vad det ändras, nu alla gamla och grå.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar