Stora Spirou-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:
Agentum skrev:Kanske har jag då åndå missat nån, typuskt mig.

Dock inte de susta som filk blwv upprörda lver hur de var tecknade ich jag i stället skarpt gillade just den skillnaden [:o)]

Sen följer ju de här ww2 berättelserna osv, npn moden finns väl med.

Syftar du på det där "Drömmaskinen"-albumet, eller? Dels finns ju huvudserien med en lös kontinuitet, dels spinoffvarianten med olika skaparteam och i princip ingen kontinuitet (även om vissa skaparteam, framför allt Yann och Schwartz, refererar tillbaka till sina egna spinoffalbum).


Nej Drömmaskinen var ruskigt dålig mest.

Jag menar det team som valdes sist att göra album i rad, sen följer ju att olika personer gör serien efter det och tex de extraordinära äventyren dök upp.
Men alla är ju inte ww2, det har väl varit några vanliga i modern tid med?

Jag har inte läst dem personligen men de finns ju.

Jag trodde nåt äldre i kompletta samlingen saknades, risken är nog mer att jag missat det.
Ett Franquin, den sista samlingen av honom saknar jag, det lider jag av.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Morvan och Munuera fick en del kritik (det var väl någon gång runt tidiga 2000-talet), men jag tror det var mer för manusen än teckningarna.

Yoann och Vehlmann som är det nuvarande teamet verkar annars vara ganska populära, vad jag har förstått.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Orättvis kritik... utom möjligen den serien där de rev upp hela den tidigare kronologin och STARTADE OM hela Spirouserien...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Orättvis kritik... utom möjligen den serien där de rev upp hela den tidigare kronologin och STARTADE OM hela Spirouserien...

Nu hade iofs teamet nog egentligen tänkt sig just det äventyret som ett fristående hyllningsalbum, men då de var det reguljära teamet och man i Belgien närmade sig album nr. 50 så beslutade redaktionen att det äventyret fick bli reguljära nr. 50 istället...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Innan tyckte jag att det var kul med extraordinära Spirouer. Men nu när det kommer fler än man orkar hålla reda på... tyska! Holländska! Hm... Dessutom verkar huvudserien gå långsammare igen?
Vad tycker ni --- börjar det bli inflation på Spiroufronten? Riskerar kvaliteten att sänkas... eller "spädas ut"?
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Coppas »

Är böjd att hålla med dig. Ett och annat s.k. extraordinärt album kan vara kul. Bl.a då för att leken med mediet ger utrymme för lite nya tolkningar, fantasier osv. Däremot har de extraordinära historierna oftast begränsat värde för huvudserien om man ska se till sådant som kanon etc.

Nu är vi väl [bara på svenska] dock uppe i åtta stycken album och ytterligare fyra är väl på gång (med Champignac och Hoppets tid del 2-4). Blir lite för mycket (även som hyllning) om det apokryfiska blir norm... varför jag personligen i alla fall hellre sett att det kommit ett nytt album i huvudserien.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Coppas skrev:Nu är vi väl [bara på svenska] dock uppe i åtta stycken album och ytterligare fyra är väl på gång (med Champignac och Hoppets tid del 2-4). Blir lite för mycket (även som hyllning) om det apokryfiska blir norm... varför jag personligen i alla fall hellre sett att det kommit ett nytt album i huvudserien.

Även ett nytt album i huvudserien skulle ju bli ett "Supergroom"-album, och mer eller mindre ett specialalbum, även det...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Coppas »

Jo, där får man ju hoppas att de tänker om. Frågan är ju hur uppskattade alla specialare är bland den bredare publiken?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Minnet är litet vagt, men jag tror teamet nämnde i någon intervju att Supergroom fick så bra gensvar att de skulle satsa mer helhjärtat på den närmsta tiden, då Spirou ändå var en tidning för barnen, och så gjorde man även någon specialserie med "Spirous sista äventyr". Nu tror jag iofs de även antydde i intervjuer att det där var en mediagrej, och att det mycket väl kan hända saker i framtiden...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Innan tyckte jag att det var kul med extraordinära Spirouer. Men nu när det kommer fler än man orkar hålla reda på... tyska! Holländska! Hm... Dessutom verkar huvudserien gå långsammare igen?
Vad tycker ni --- börjar det bli inflation på Spiroufronten? Riskerar kvaliteten att sänkas... eller "spädas ut"?

Jag ser nu att den holländska versionen hur som helst ska läggas ner, efter att den franska översättningen kom av sig, och att försäljningen inte levde upp till förväntningarna.

Som jag har förstått det, verkar den lokala kritiken dessutom ha varit rätt medelmåttig...

http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFa ... es-Special
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av smorkin »

Jag har vacklat lite fram och tillbaka med det här, dvs hur mycket special-album kan det bli innan det speciella blir det vardagliga. Men nu tycker jag nog att man kan göra som Spirou, dvs släppa alla fördämningar och låta det bli hur mycket varianter som helst, ungefär på samma sätt som det finns oräkneliga varianter av de klassiska superhjältarna. Dvs, man frångår det traditionella fransk/belgiska-konceptet med en huvudserie som starkt förknippas med enbart en (eller författare+tecknare) serieskapare åt gången, så att Spirou, Nicke och de andra blir karaktärer som kan skildras lite hur som helst.

Eller så gör man bara speciella album mycket sällan, som Lucky Luke, så att det verkligen blir någonting annorlunda när de kommer ut.

Så det jag nog inte är så förtjust i är om det blir någon mesig halvdan variant, lite lagom sådär ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag har bara de ww2 baserade, jag brydee mig inte mer.

Jag föredrar huvudserien, lite elseworld är väl ok men bara, och från länder utanför Belgien helt ointressant, Holland är mest känt för att göra extremt dåliga oläsbara men billiga Egmont Disney haha.

Så jag vill ha huvudserien, förstod som sagt inte ilskan över de fyra album som gjordes 2000-2004?
Visst manusen är ojämna men härligt tecknat, vilket schwung killen har när det gäller vatten och action.

De fick inte en ärlig chans, Drömmaskinen var en enorm miss på båda vis, det är den man ska stryka ur minnet.

Så fram med ett team igen, nån måste ju klara teckna Spirou utan att se så annorlunda ut?
Personligen tror jag manus är svårare troligen för att man har begränsningar med figurer och handling de extraordinära saknar.

Men att ge upp det är ju som att erkänna att alla var bättre förr på att skriva ingen kan det nu, särskilt med den talang man ser i Humanoids och liknande utgivning från området.

Nej, tillbaka med team som gör serien och ge dem en chans, folk gnäller så lätt efter ett försök som ser annorlunda ut, men allt kan inte vara som Franquin, inse det annars har de ingen Spirou alls snart.
Vidriga smurfar kan tydligen iofs pressas ut, i USA vet ingen vem Spirou är ens.

Vissa serier sim gått länge kan jag känna att jag fått min del av idag, Lycky Luke och Asterix tex, men Spirou kan jag tänka mig mer av helt enkelt.
Tintin anser jag var fatalt att lägga ner, men det var väl skaparens önskan och jag antar att han ägde Tintin, imo tänkte han fel när han trodde ingen klarat nånting i stil med vad han gjorde.

Johan och Pellevin hade jag sett mer av, ok det finns mer än det svenskutgivna idag, vet inget mer än att det ser ok ut.
De fick en för kort levnad, Smurferna slig hårt men snabbt begränsades de imo av inte mycket kunde göras med dem i längden, flera bra album senare vedervärdig smörja för amerikansk marknad där man inte är rädd att underskatta barns intelligens sen länge.

Men som sagt Spirou har ju inte pensionerats ännu så kasta ut holländare o sån smörja och klr vanliga serien, jag kommer inte köoa de där om när Greven var ung, om de inte skulle vara hejdlöst roliga, jag menar han finns som han är det räcker.

Föregående pistskrivare ich jag har ng inget gemensamt i det här [:o)]
Jämförelsen med större superhjältar haltar, antal sidor utgivna är tusen gånger högre i antal, nej det håller inte som liknelse.
9mm, i'm never further away than that.
christian42
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 09 jun 2015, 12:42

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av christian42 »

Själv hoppas jag att alla de extraordinära albumen blir översatta till svenska, det är ju rätt många luckor där. I övrigt så tycker jag att huvudserien bör få huvudfokus, det är ändå den som är själva grejen. Det är helt OK att de låter andra prova på och köra sitt eget rejs i extraordinära album, men det blir ju väldigt icke-extraordinärt om det bara är sådana album som kommer ut.

Dessutom hoppas jag på ett samlingsalbum som plockar ihop allt av Yoann och Vehlmann. Och om man får drömma så gärna två samlingar, en med Rob-Vel och en med Jijé, eftersom den existerande verkligen bara var ett urval här och där. Men det är väl mest komplettisten i mig som talar, serierna i sig var inte superduperbra. :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

christian42 skrev:Själv hoppas jag att alla de extraordinära albumen blir översatta till svenska, det är ju rätt många luckor där. I övrigt så tycker jag att huvudserien bör få huvudfokus, det är ändå den som är själva grejen. Det är helt OK att de låter andra prova på och köra sitt eget rejs i extraordinära album, men det blir ju väldigt icke-extraordinärt om det bara är sådana album som kommer ut.

Dessutom hoppas jag på ett samlingsalbum som plockar ihop allt av Yoann och Vehlmann. Och om man får drömma så gärna två samlingar, en med Rob-Vel och en med Jijé, eftersom den existerande verkligen bara var ett urval här och där. Men det är väl mest komplettisten i mig som talar, serierna i sig var inte superduperbra. :)

Nu är väl dessutom det där urvalet en samling av de bästa och intressantaste Rob-Vel- och Jijé-serierna i sig. Annars finns Jijés två senaste Spirouserier i originalutgåvan av "De svarta hattarna". Det är det enda Spiroumaterial han gjorde efter "Prefabricerade hus", och det albumet kan nog vara det enklaste sättet att hitta dem om man kan franska.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Lite finns väl i första samlingen sim gavs ut, men visst en bok med mer vore intressant iaf.

Prefabricerade hus är väl till del Franquin som försiktigt tog över serien där?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Lite finns väl i första samlingen sim gavs ut, men visst en bok med mer vore intressant iaf.

Prefabricerade hus är väl till del Franquin som försiktigt tog över serien där?

Jo, Franquin tog över efter tredje sidan ut att ha något färdigt manus att gå efter, om jag minns rätt. (Även om han iofs skulle kunna fråga Jijé om det hade varit något, men jag tror Jijé hade tänkt improvisera fram något ändå, och dessutom var väl Jijé egentligen ingen vidare manusförfattare...)

Det sista Jijé-äventyret "Spirou et les hommes-grenouilles" ("Spirou och grodmännen") är ju annars ganska kort, men litet intressant, i och med att Nicke kort refererar till Greven av Champignac, som Franquin och Jijé bror Henri (om jag minns rätt) just hade skapat i förra äventyret, och att miljöskildringarna blivit mycket mer realistiska, och något förebådar Jerry Spring-serien.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Vad jag förstår ville han slippa teckna Spirou och i stället koncentrera sig på annat, och då Franquin får man säga utvecklades så otroligt snabbt så var det nog lätt att släppa Spirou till honom.

Hur mycket tecknat av vikt finns innan det där, jag menar i form av serier med handling?

Var Spirou ensam i dem först helt enkelt?(Spip antar jag var med direkt), Jag har förstått att Nicke var en fiktiv tokig journalist som skrev artiklar, Fantasio antyder ju vad han var tänkt som.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Vad jag förstår ville han slippa teckna Spirou och i stället koncentrera sig på annat, och då Franquin får man säga utvecklades så otroligt snabbt så var det nog lätt att släppa Spirou till honom.

Hur mycket tecknat av vikt finns innan det där, jag menar i form av serier med handling?

Var Spirou ensam i dem först helt enkelt?(Spip antar jag var med direkt), Jag har förstått att Nicke var en fiktiv tokig journalist som skrev artiklar, Fantasio antyder ju vad han var tänkt som.

Det blev väl längre fortsättningsserier ganska snabbt, men det var väl i princip först med "Trollkarlen från Champignac" som det kom genomtänkta albumhistorier med en stringent handling. Jag tror varken Rob-Vel eller Jijé brukade ha direkta planer på historien när de satte igång, utan det fick bli en del improvisation från vecka till vecka...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
christian42
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 09 jun 2015, 12:42

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av christian42 »

Det jag minns av samlingsboken med Rob-Vels och Jijés alster så framstod det rätt mycket som "stream-of-consciousness"-författande. Ena äventyret övergick i det andra utan att det märktes särskilt tydligt var det ena tog slut och det andra började. Jag vet att när jag läste den nu senast (i höstas, vill jag minnas, när jag körde mitt Big 4-maraton) försökte avgöra var skiljelinjen gick mellan de olika äventyren, men jag hade rätt svårt att fixa det.

Och det verkar även redaktionen ha haft, de delar ju in kapitlen i den volymen per år i stället för per "album" eller äventyr eller vad man nu vill kalla det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Hmm, dels så var det väl rätt tajta deadlines, så det fanns inte så mycket tid att planera i förväg, och sen så var det väl en del av poängen att tidningen skulle ha ett såpaartat narrativ, så att barnen skulle köpa nästa nummer också... Förändringen kom väl delvis för att följa på modellen i Tintintidningen, verkar det som.

Spip var förresten inte med direkt, utan Spirou räddar honom från en bur i något tidigt avsnitt, och tar honom med sig.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar