Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Coppas »

Skulle vilja hävda att Blueberry var ett uppskattat och populärt inslag i Fantomentidningen (Fa) när serien kom. Det förekom ju även andra biserier som krävde att man hängde med och kände till vad som försiggått i tidigare album/historier... även om de andra serierna kanske inte kan ses som seriesviter i klass med Blueberry eller gick lika länge.

Man ska väl sedan inte älta detta med färgen, men jag vill å andra sidan hävda att Fa på den svartvita tiden var en tidning som vände sig till en mera vuxen och intellektuellt krävande publik. När färgen infördes så sjönk sannolikt (min spekulation) läsarnas medelålder en del och därmed även att smaken försköts mot serier som inte krävde lika mycket av sin publik.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Att döma av insändarna verkade ju medelåldern inte vara jättehög, det var ju mycket som handlade om rekordslagning och långsökta deckargåtor osv, och det mesta verkade ha skrivits av pojkar mellan 8 och 14...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Tveksamt om färgläggning av Fantomen gjorde serierna simplare, backupserierna var nog ofta färg i original.

Visst kan svartvitt betyda mer vuxet i vissa länder, det var ju så i USA med magasinen.

Men det var inte direkt igår, färg på serier som ska ha färg är trevligt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Jag var inne på Faraos Cigarrer i Köpenhamn för ett tag sen, och ett av albumen som fångade mitt intresse var "Mikkeline på skattejagt" av Claus Deleuran. När jag bläddrade i det kändes innehållet dock bekant. Det kändes som att jag redan hade läst det, men för ganska länge sedan, och på svenska. Men var? Någon Horst Schröder-tidning? Epix?

Nu har jag letat igenom mina gamla nr av Epix och där har vi den! I slutet av 1987 och början på 1988 gick "Mikkeline på skattejakt" som fortsättningsserie där. Så nu har det blivit lite omläsning av några gamla nr av Epix.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jag föll till föga för Gaston samlingarna så nu läser jag vol 2.

Jag gnällde ju, men sen tänkte jag, kanske får jag aldrig se en samling inbunden nånsin igen, jag hoppade ju över den kompletta äldre pga formatet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av rkaj »

Jag har läst ikapp lite i den här tråden ... Vad gäller Blueberrys popularitet som biserie i Fantomentidningen är jag ganska säker på att den var extremt populär. I stort sett från 1982 till 1985 tror jag det var tidningens i särklass populäraste biserie. 1986 började man publicera äventyr om den unge Blueberry. I och för sig bra äventyr, men i en ganska förvirrande publiceringsordning och uppblandat med sporadiska nya äventyr i huvudserien blev det ganska förvirrande, så jag kan tänka mig att den förlorade ganska mycket i populäritet där.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Sen var det väl även lite det att Fantomen publicerade album 1-5, som hoppats över både i de tidiga Semic-utgivningen och hos Carlsen? Nu vet jag inte riktigt hur många album de hann med per år... Men när man var framme vid Järnhästen (album 1 hos Carlsen) bör många ha hoppat av. Själv vet jag att jag suckade djupt 1982. Jag hade egentligen slutat köpa Fantomen (tonåring och behövde använda pengarna till bio och annat dyrt), men var tvungen att börja köpa tidningen igen för att få de tidiga Blueberryäventyren...
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad läser ni?

Inlägg av germund »

Jag är åter igen igång med Nofret-volymerna av Sussi Bechs samlade verk. Så härligt välberättat och i de här böckerna stör mig inte danskan det minsta.
https://www.eudor.dk/sussi-bechs-samlede-vaerker/
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Sitter -- lustigt nog -- också med en dansk seriebok framför mig: Ryberg: Death Save. Har dock inte börjat spurta in i berättelsen ännu. Tyckte mycket om Rybergs förra bok, Jätte.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av smorkin »

Läser Princess Jellyfish av Akiko Higashimura. Inte riktigt lika bra som en del av hennes andra serier som Tokyo Tarereba Girls, men mycket underhållande :)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Dynamites The Spirite, the corpse-makers.

En sån där seriebok man aldrig köper då ju The Spirit är svår, även om jag gillade Darwyn Cookes och co run helt.

Denna är 50tal, som Sin City noir och The Spirit, har ni hört den förr? :-)
Då floppade det skogstokigt, här finns inte Miller med, men tecknaren lyckas få ner känsla på sidorna långt bättre trots liknelsen.
Jag är inte så intresserad av de teamups som gjordes med Spirit av Dynamite(green Hornet och tbe Shadow tex), jag anser att de är fel.
Nåväl här är det bara Central City så som jag beskriver.

Det är inte Eisner utom i vissa splashsidor som är lite som han gillade göra, i vart fall behöver han inte rotera i graven över denna, hade The Spirit på nåt konstugt sätt överlevt his en fristående utgivare sen 50talet, kanske hade en del sett ut så här.

Eisner var ju klar med figuren, men jag tror ändå han slog vakt om Spirit, det käns så.

Jag menar tex Plastic Man sim ju inte ägdes av Jack Cole, nen DC fullständigt saboterat som om de verkligen försökt sp mycket de kan, samma med Captain Marvel när han finns i DCU tex, lägg ner.

DC har väl en modernare utgivning med jag inte vet nåt om, nån som läst, dvs någorlunda nutida?
Allt måste inte vara i samma värld, samma förutsägbara, den har gott om eget material, vore det inte för Vertigo så vetifan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Skaffade de två sista Blueberry samlingarna nu iaf.
Men har bara börjat läsa.

Undrar om den unge Blueberry kommer? Ni vet de serier han är med i armen under kriget.

Såg att Resande med Vinden kommit ut i en komplett utgåva, den lär jag köpa, en speciell serie imo och ovanlig att få tag i utanför originalspråk.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Just läst ut en massa Fantomen. Med Thorgals spinoffer, Resiliens, De vilda och Skorpionen. Sen har jag även läst två gamla Buddy Longway.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Jag läser, tro det eller ej, HULK!
Jag köpte den här.
Bild
epic collection stod det längst upp men det kom inte med på fotot.
Här är det HULK från början. De sex första serietidningarna 62-63 + där han gästspelat hos Fantastiska fyran och Spindelmannen, och de första avengers och när hulk-tidningen lades ner och den övergick till Tales to astonish #59.

Den här var så bra att jag redan har beställt 2:an. Det verkar som att man inte riktigt vet vad man ska göra av det här monstret i början. Man har skapat en bra grund, en gammabombsolycka, en slags modern jekyll/hyde-version. Först är han bara ursinnig, sen börjar han styras av Rick Jones, (grabben han räddar från explosionen. som man dessutom helt missat i filmer och TV-serier, vad jag kan komma ihåg iaf). Sen håller han på och strålar sig med gammastrålar både för att bli Hulk ena gången och Bruce Banner nästa gång. Sen ser det faktiskt ut som att han flyger mer än hoppar i början.
Men jag har alltid gillat att se hur en historia formar sig. Det sägs att det är nästa bok då allt faller på plats, och jag tror han blir den man kommer ihåg.
Hur som helst är det intressant att se Kirby och även Ditko i toppform. Och den här episoden är skissad av Kirby och tuschat av Ditko. En bra kombination tycker jag.
Bild
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Säg inte det jag samlade på mig alla PADs Hulk dp han är den gråa Hulk the fixer bla, men fan de mot slutet fick jag aldrig tag på, Marvel var konkursmässigt och jag var väl lite för nära i tid, och det hade inte börjat reprintas.

Sp jag har en bra bunt Hulk om än nyare jag med, de flesta aldrig lästa dp jag tänkte bli komplett först.

Och den du visar har jag i nån hardcover, inte Masterwork utan typ The Hulk 63-64 och nån uppföljare i mjukpärm, men de har jag aldrig läst.
Början av historien har jag läst flera ggr, då var han grå med, nåmen det funkade inte med förgtryckningen så han bytte gråsjala lite hör och dör, dörför gjorde man honom grön.
Så har du riktigt första nummerna innan han blev av med sin egna tidning är han grå, sen blev han ju backupfigur ett bra tag.

Otroligt att han klarade sig men byte till grönt har nog sitt i spelet och även att nya fick ta sug ann monstret, trots allt är det ju mycket om de bifigurer som finns i serien och som tom räckte för att Hulk hade en serietidning i Sverige som tex sånna knattar som jag fick eller köpte i affären.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Jag var nog otydlig. Det är inte tidningarna jag fått tag på utan en bok, med mjuka pärmar som samlar dom första tidningarna Hulk, plus dom tidningar då han var och slogs med Fantastiska Fyran och Spindelmannen. Samt då han gick med i avengers.

Det är bara i första nummret han är grå. Exemplet här uppe var från #2. Grönt blev bättre, mer kaotiskt så att säga ;). Synd att det bara blev sex nummer av Hulktidningen innan den lades ner, det var något bra på gång redan då, men idén kändes inte lika genomarbetad och unik som Fantastiska fyran och Spindelmannen.

Jag tyckte det var en konstig idé att han skulle teama upp med avengers. Han är ju ingen lagspelare precis, som att träskmannen skulle bli medlem i lagens väktare. Dom avsnitten hade jag nog gärna varit utan. Men marvel ville ju göra något nytt, annorlunda, och det lyckades dom ju bra med.

Jag minns att jag läste Hulk redan på 70-talet, men då var den kanske bi-serie i spindelmannen. När den startade upp 80 försökte jag hänga med men jag bodde avsides till och det var sällan jag kom i närheten där atlantics tidningar såldes. Gjorde man det, hade man nästan aldrig pengar :(
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Jag var nog otydlig. Det är inte tidningarna jag fått tag på utan en bok, med mjuka pärmar som samlar dom första tidningarna Hulk, plus dom tidningar då han var och slogs med Fantastiska Fyran och Spindelmannen. Samt då han gick med i avengers.

Det är bara i första nummret han är grå. Exemplet här uppe var från #2. Grönt blev bättre, mer kaotiskt så att säga ;). Synd att det bara blev sex nummer av Hulktidningen innan den lades ner, det var något bra på gång redan då, men idén kändes inte lika genomarbetad och unik som Fantastiska fyran och Spindelmannen.

Efter Avengers blev ju Hulk snabbt en löpande feature i Marvels gamla Tales to Astonish, annars (som bytte namn till The Incredible Hulk 1968).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:
larsa66 skrev:Jag var nog otydlig. Det är inte tidningarna jag fått tag på utan en bok, med mjuka pärmar som samlar dom första tidningarna Hulk, plus dom tidningar då han var och slogs med Fantastiska Fyran och Spindelmannen. Samt då han gick med i avengers.

Det är bara i första nummret han är grå. Exemplet här uppe var från #2. Grönt blev bättre, mer kaotiskt så att säga ;). Synd att det bara blev sex nummer av Hulktidningen innan den lades ner, det var något bra på gång redan då, men idén kändes inte lika genomarbetad och unik som Fantastiska fyran och Spindelmannen.

Efter Avengers blev ju Hulk snabbt en löpande feature i Marvels gamla Tales to Astonish, annars (som bytte namn till The Incredible Hulk 1968).


Precis, du kan ditt marvel. Undrar om det var det där dåliga distributionsavtalet dom hade, med DC(?) som gjorde att dom hellre bytte namn på en befintlig tidning än startade en ny?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Igår läste jag -- helt otippat -- Nancy Pena: Tea party.
Igår läste jag även lite Fantomen i julalbumet 2005.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag har läst en massa, massa olika fina Marvelserier på sistone. Som jag nämnt på en annan tråd här på forumet. Men häromdagen läste jag lite svenskt, Sara Bergmark Elfgrens och Karl Johnsson ”Vei”bok 1 och 2. Wow, vilken fantastiskt underbar läsning, tack så mycket för den.
Sen har jag nyligen läst klart Fiona Staples and Brian K. Vaughans ”Saga” nummer 1-54. Jag älskar den serien. Hoppas de fortsätter med den snart. De har väl haft 1 år uppehåll skaparna för att samla kraft. Jag längtar till fortsättningen. Jag läste också Vaughans ”Paper Girls” 1-5, härlig den med. 6:an skall jag beställa snart.
Sen har jag nyligen beställt hem sista numren av Kirkmans ”The Walking Dead” volum 32 nummer 187-193. Nummer 1-186 absolut älskar jag varje litet avsnitt. Serien är betydligt bättre än tv-serien även om tv-serien har sin charm den med. Det skall bli sjukt spännande att läsa de sista 7 numren. Åh vad mycket underbart och magiskt härligt det finns att läsa önskar vi hade mer tid här på jorden så man hann läsa mer av dessa guld serier.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Skriv svar