Stora Spirou-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av germund »

Jag antar att ni menar den svenska utgåvan av Rob-Vels tidiga äventyr som ingick i Franquin-bokserien. Som jag minns det fanns inte materialet scannat förrän vi gjorde Egmonts utgåva, så franska förlaget lät oss ge ut materialet i bokform innan de själva kommit så långt. Till skillnad från de övriga böckerna i Franquinbokserien fanns det alltså ingen fransk bok/förlaga att utgå ifrån.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Ja bok 1 helt enkelt den börjar före innan Franquin tar över, men det var alltså nåt helt eget här?

Jag funderade hur mycket material i form av "äventyr" som finns innan, jag antar att det innan bara är Spirou och Spip, Nicke alias Fantasio var ju inte en seriefigur utan som namnet antyder en påhittad person som skrev tokiga artiklar helt enkelt, jag vet inte hur han bands ihop med Spirou?

Men vi ser ju i den där första boken och även in i Franquintid att han uppfinner saker en del Gastontokerier men vissa saker fungerar.

Intressant af att vi fick lite tidigare material tycker jag, men det finns ju mer, men det lär vi inte få se.

Jag menar Lucky Luke gavs ju ut från början helt tex.

Det var väl vågat nog ändå att inte direkt börja med Franquins första album eller dylikt.

Nu börjar ju de flesta kända belgfranska serier efter ww2, Tintin är undantaget, men fler måste funnits, för Nazisterna ströp väl amerikanska stripserier helt i regionen under dras tid.

Så mycket jag inte vet om just äldre franskbelgiska serier från äldre tider, det finns inget att läsa om det utom på franska antar jag.
Det jag läst är ju det som stått i de samlingsböcker som har en introduktion, annars hade jag inte vetat nånting.

Finns säkert en del att googla upp, men det är intressant att fråga här med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Det verkar som det till stor del var chefredaktören Jean Doisy's skapelse, ett år innan Jijé tecknade honom så blev han en docka i en lokal belgisk Spirou-dockteater, designad av André Moons (1942).

Bild

Senare (1943) bad Doisy Jijé att integrera Nicke in i Spirouserien, eventuellt för att Spirou själv kunde vara litet väl klämkäck. Jijé gav honom dock ett helt annat utseende, och han fick efter ett tag en frisyr som verkar ha inspirerats av Dagobert och Alexander i Blondie.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Fantasio_(personnage)#Création

Edit. För ungefär ett halvår sen kom det förresten ut ett album, där Spirouforskarna Christelle och Bertrand Pissavy-Yvernault hade lyckats hitta anteckningar till det där dockteatermanuset och tillsammans med den elegante retrostilisten Al Severin utvecklat de där manuset till en albumserie för att ge ett intryck av produktionen bakom dockteatern, och hur dåtidens belgiska barn upplevde evenemanget.

https://www.bedetheque.com/BD-Spirou-et ... 45983.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Opus »

Flytta gärna hela Corto diskussionen då den är fullständigt off-topic.

För att något vrida tillbaka till Spirou-världen.
Jag tycker det är väldigt berikande med de extraordinära äventyren vilka ger ett lite större spelrum utan att förstöra grundseriens struktur. Ser fram emot Champignac albumet och kommer köpa det så snart det finns ute. Skulle även väldigt gärna se Zorglub albumen av Munuera. Sett enstaka sida översatt till engelska och gillar det. Invänder säkert flera att det inte är Spirou och det måste jag hålla med om.

Cortodiskussionen flyttad. /Admin
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Hej gott folk!
Vet ni om att norska Outland ger ut en massa Spirouböcker? Vettiga priser också! (Dock verkar förlaget inte skicka till Sverige, så man får lösa det under ev semester eller via norska vänner...)
https://www.outland.no/sprint-1969-1972-hc
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Outland har en jättebutik i Oslo, påminner litet om svenska SF-Bokhandeln eller danska Faraos Cigarer.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
christian42
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 09 jun 2015, 12:42

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av christian42 »

RioGrande skrev:Hej gott folk!
Vet ni om att norska Outland ger ut en massa Spirouböcker? Vettiga priser också! (Dock verkar förlaget inte skicka till Sverige, så man får lösa det under ev semester eller via norska vänner...)
https://www.outland.no/sprint-1969-1972-hc


Det ser väl dock ut att vara samma böcker som redan kommit ut på svenska av Mooz förlag?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

christian42 skrev:
RioGrande skrev:Hej gott folk!
Vet ni om att norska Outland ger ut en massa Spirouböcker? Vettiga priser också! (Dock verkar förlaget inte skicka till Sverige, så man får lösa det under ev semester eller via norska vänner...)
https://www.outland.no/sprint-1969-1972-hc


Det ser väl dock ut att vara samma böcker som redan kommit ut på svenska av Mooz förlag?

Har Mooz gett ut fler böcker än böckerna av Tome & Janry?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Looding »

Wakuran skrev:
christian42 skrev:
RioGrande skrev:Hej gott folk!
Vet ni om att norska Outland ger ut en massa Spirouböcker? Vettiga priser också! (Dock verkar förlaget inte skicka till Sverige, så man får lösa det under ev semester eller via norska vänner...)
https://www.outland.no/sprint-1969-1972-hc


Det ser väl dock ut att vara samma böcker som redan kommit ut på svenska av Mooz förlag?

Har Mooz gett ut fler böcker än böckerna av Tome & Janry?

http://www.seriekatalogen.se/title/#spirou_2
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

2004-8 har ju rentav varit recenserad i bubblan.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av manter »

Hejsan-Införskaffade i dagarna"Helgalna äventyr med Spirou"och"Champignac ENIGMA"den ena infantil och den andra händelselös-Båda lika trista fast på olika vis-Helt oförstående till hur man kan komma på idén att placera greven i ENIGMA-historien-NÅGON BÄTTRE idé tycker man ju att det borde ha poppat upp!Det enda positiva är att ENIGMA-albumet är väldigt snitsigt tecknad-Förstår verkligen inte meningen med dessa utgåvor:har svårt att tänka mig att någon skulle komma på idén att läsa dom mer än en gång
manter
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av smorkin »

Jag smågillade "Helgalna äventyr"; en bagatell, definitivt, men det är inte så konstigt med tanke på att det handlar om korta utfyllnadsserier från ett magasin. Är mer skeptisk till "Enigma"-albumet som jag inte riktigt förstod poängen med, kändes mest som introduktionen till en längre berättelse än som något som stod på egna ben. Men jag uppskattar ändå alla vildvuxna förgreningar på Spirou-trädet. Somt är utmärkt, som Bravos album, somt mer nja, som Enigma, men just att det kan bli lite vadsomhelst tycker jag är ett plus :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Opus »

Måste hålla med de två senaste inläggen.
Helgalna äventyr ska tas för vad det är, en samling av kortare historier.
Som sådana kan de inte bjuda på något större djup men är rätt trevliga ändå.
Champignac Enigma är något av en besvikelse, snyggt tecknat men personerna är väldigt "plastiska".
Historien som sådan känns väldigt krystad med att få in greven med flera historiska personer och en viktig krigsavgörande insats.
Albumet hade säkerligen vunnit på en mer påhittad historia.
Kommer att läsa det igen men inget av de bättre sidoalbumen till Spirou.
Älskar annars dessa sidohistorier som ger fler författare utrymme för friare tolkning av Spirous värld.
Hoppas innerligen på att det kommer fler extraordinära äventyr med Spirou, finns ju flertal som inte är utgivna på svenska.
Hoppas även på Zorglub albumen av Munuera som väl endast finns på franska ännu.
Sett ett kortare smakprov på engelska som ser väldigt bra ut.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av manter »

Hoppas att det kommer lite andra grejer snart som inte bara handlar om nazismen och andra världskriget-det temat börjar faktiskt kännas bra så utslitet-nu när Marsipulami har dykt upp igen hoppas man ju att någon skulle komma på den briljanta idén att göra en ny story med Nicke och Spirou och Spip och Marsipulami i förhoppningsvis gammal god Franquin-stil-Håller tummarna benhårt att ett sådant album dyker upp snart........
manter
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av KRax »

Hmmm, jag blev däremot ganska rejält besviken på Hoppets tid och då hade jag ändå inga högt ställda förväntningar. Jag har inte läst alla extraordinära, men Ljuset från Borneo var så otroligt mycket bättre (temat&intrigen). För min smak var Hoppets tid alldeles för mycket dialog, jag kände det som om J-O och Jörgen Persson skulle stå och uppvärmningsbolla och slå fram och tillbaka i all evighet. Sedan tappar karaktärerna en smula djup. Visst, Spirou ska vara präktig, men här blir han i för hög grad ett moraliskt superideal, nja. Nicke, ja, han är lite snabb och hetsig, men smart! Inte flokig eller en glömsk clown. Jag upplevde det som en väl ytlig och lättkonstruerad historia. Ta invasionen, stoppa dit figurerna, gör Nicke smådum i brist på fiender, gör Spirou eftertänksamt helylle som kontrast och kläm in så mycket WW2 allmängods som möjligt.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av manter »

Apropå Marsupilami så läste jag nyligen om"Marsipulamis Vrede" I slutet av denna räknas det upp alla Spirou-album där Marsupilami medverkat bl.a "Familjen Marsupilami"(med VARNING om att denna handlar om en familj i det vilda)-Vad som däremot inte står är att det i slutet av detta album finns ytterligare en(jättebra)serie som heter"Gangstermarknaden"där Marsupilami medverkar och även Gaston vilket är ganska ovanligt
manter
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av manter »

Ja jag håller med KRax-"Ljuset från Borneo"var ju väldigt bra-Hoppas att det snart kommer fler album med Frank Pé och Zidrou
manter
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag återupprepar, tillbaka till basic, grundserien, den har hållit liv i Spirou så länge, dags att fortsätta imo.
9mm, i'm never further away than that.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Opus »

Just läst "Spirou in Berlin" av Flix köpt från Europe Comics.
Ett ganska normalt sentida Spirou äventyr. Skulle ge det 3/5 i betyg.
Lite kul att Noa skymtar till men inte i paritet med "Ljuset från Borneo".
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av smorkin »

Opus skrev:Just läst "Spirou in Berlin" av Flix köpt från Europe Comics.
Ett ganska normalt sentida Spirou äventyr. Skulle ge det 3/5 i betyg.
Lite kul att Noa skymtar till men inte i paritet med "Ljuset från Borneo".

Ha, trodde jag var den enda som köpte europeiska serier digitalt, typ [:o)] Håller med om Berlin, underhållande men inte lika bra som Borneo: https://smorkin.wordpress.com/2019/04/2 ... in-berlin/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Skriv svar