Bild & Bubbla (SeF)

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4385
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av RioGrande »

Ja. Håll koll på nätbubblan. Nu har Haglund skrivit om Fantomen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Ja. Håll koll på nätbubblan. Nu har Haglund skrivit om Fantomen.

Är det den här recensionen du syftar på?

http://bildobubbla.se/recensioner/fanto ... lbum-2018/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av larsa66 »

Även om jag inte håller med om att det var Vallvé var i sitt esse, var teckningarna bättre än hur jag minns Vallvé från 80-talet.

Lustigt angående omtrycket av 1969 års julalbum, vilken jag också har. Jag har alltid trott att det var här övergången mellan Lignante och Barry dagsstrippar.

Men det stämmer att Lignantes serie är från en serietidning från 60-talet, dock inte Charlton utan King (#38). Och Wambafallet(Falk/Barry) är en söndagsserie från -65 inte dagsstripp.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4385
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av RioGrande »

NU HAR DET KOMMIT fler recensioner på B&B-sidan på nätet. Alone (Seuls), Largo W, och två IAN (gammal SF av Meyer (han med Undertaker)). Läs och begrunda. http://bildobubbla.se/recensioner/
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av rkaj »

RioGrande skrev:Gå in regelbundet och kolla! http://bildobubbla.se/recensioner/


Just det där att regelbundet gå in på en webbsida för att kolla om det har hänt något nytt där ser jag som en ganska hög tröskel ... Borde det inte finnas en RSS (eller atomfeed) så man kan få reda på när det kommit nya recensioner?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4385
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av RioGrande »

Bra idé. Det finns nog ett nyhetsmejl som man kan prenumerera på, om man vill få sin inkorg nedspammad. Men det där tekniska får du fråga David Haglund om!
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av smorkin »

RSS är väldigt trevligt om man som jag vill följa allt som skrivs på en sajt som inte uppdateras så ofta. Är själv så förtjust i det att jag dels ser till att hela inläggen när jag recenserar ingår i RSSen och inte bara ett utdrag, dels skrivit en egen RSS-app till iPhone som fungerar exakt som jag vill. Med andra ord, perfekt [;)]

Jag är helt säkert på att jag skulle läsa fler recensioner från BoB om det gick via RSS.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4385
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av RioGrande »

Här ges i alla fall en chans att få veta information på det GAMLA PINSAMMA sättet. http://bildobubbla.se/recensioner/
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4385
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av RioGrande »

Kan nämna att ett nytt nr av B&B just kommit ut. 2/2019 (eller nr 219 i den löpande numreringen). Stor artikel om Corben bland annat. (Och de som inte vill köpa tidningen kan gå till sitt lokala folkbibliotek och läsa den! Men om man är seriös seriediggare bör man, åtminstone då och då, kika i B&B...)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av Wakuran »

Jo, Corben-artikeln är kul, även om det ser litet märkligt ut när Jens Andersson getts carte blanche att layouta och välja typsnitt helt efter eget tycke.

Annat matnyttigt är Joakim Gunnarssons artikel om Werner Wejp-Olsen (där han glider förbi att han tagit Wejp-Olsens manus till "Felix i Mikropolis" som inspirationskälla till sin egen bok "Bamse och Nina Kanin på äventyr"), och den Göteborgska Serieateljéns stafettserie (som verkar inspirerad av Spiroutidningens "L'atelier Mastodonte").
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Jo, Corben-artikeln är kul, även om det ser litet märkligt ut när Jens Andersson getts carte blanche att layouta och välja typsnitt helt efter eget tycke.

Annat matnyttigt är Joakim Gunnarssons artikel om Werner Wejp-Olsen (där han glider förbi att han tagit Wejp-Olsens manus till "Felix i Mikropolis" som inspirationskälla till sin egen bok "Bamse och Nina Kanin på äventyr"), och den Göteborgska Serieateljéns stafettserie (som verkar inspirerad av Spiroutidningens "L'atelier Mastodonte").


Den var intressant. Det enda jag minns var att jag var besviken på den nye, danske Felix-tecknaren. Men nu känns det som att jag ska ge honom en chans till.
Även sidorna av Storsäter/Hoff var intressanta. T.ex. om Kalle Anka och ändernas könsorgan.
Cronstams Disneykarriär var också kul att läsa om.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4385
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av RioGrande »

Jag hann, som hastigast, utväxla några artighetsfraser med Wejp på fb. Minns inte riktigt sammanhanget.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Även sidorna av Storsäter/Hoff var intressanta. T.ex. om Kalle Anka och ändernas könsorgan.
Cronstams Disneykarriär var också kul att läsa om.

Jag tvår mina händer och skyller på Hoff, men det skulle ju kunna vara litet kul om vi lyckades få till en ny Elitserien-moralpanik med barn som blir nyfikna på Magica-omslaget och får en penischock… :shock: (Jag är ärligt talat förvånad över att redaktionen lät den där passusen stå kvar...)

Undrar förresten hur svårt och dyrt det är att få tag på det där Felix-samlingsalbumet i Sverige. Såna där lyxiga danska samlaralbum brukar ju vara rätt snygga, men rätt dyra redan i Danmark...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av Agentum »

Jag tycker Felix blev mycket sämre med dansken, men det är länge sen jag läste det.

Lustigt att figuren gick vidare just till den personen, var Felix mycket populär i Danmark?

Nu har de väl färglagt de gamla hörde jag, det orkar jag inte bry mig i, synd är att inte fler kom ut bara.

Men kanske blev det bäst så här, inte säkert det funkat så länge.

Och Skrotnisse är ju ett mästerverk i sig.
Även Tårtan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av Wakuran »

Serien originalproducerades ju för en dansk tidning (Politiken), och de kände väl att den var populär nog för att fortsättas.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av Agentum »

Ok, ja danska serier vet man inte mycket om, utan Valhall är lite one hit wonder, för den var ju väldigt bra om än lite för allvalug senare, gillar de första albumen bäst om jag ska välja.

Jag min att det var bokrea när jag var barn och de sålde ut de tre första av Valhalla sim de nog hette då, de med vit bakgrund.

Så jag köpte dem för mina surt förvärvade skottarpengar eller vad det nu var, jag hade aldrig hört talas om dem förr.
Så jag var med rätt tidigt på dem.

Senare köpte jag de där tre stora boken samlingarna fast jag slutat med serier haha, de har jag ivar trots att jag har nästan alla de nyutgivna samlingarna.

De är inte värda nåt ändå.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Undrar förresten hur svårt och dyrt det är att få tag på det där Felix-samlingsalbumet i Sverige. Såna där lyxiga danska samlaralbum brukar ju vara rätt snygga, men rätt dyra redan i Danmark...
Jag tror det är slutsålt redan, men med tanke på hur fort det gick kanske de trycker upp fler. Jag fick tag i ett och det var inte så extremt dyrt alls, 420 svenska, tror jag.

Sussi Bech s Nofret är väl den andra danska serie som verkligen slagit i hemlandet. Jag är barnsligt förtjust i Sussis serier och klassiska rena teckningar, men hon har ju ändå inte slagit igenom som Valhalla.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av Wakuran »

germund skrev:
Wakuran skrev:Undrar förresten hur svårt och dyrt det är att få tag på det där Felix-samlingsalbumet i Sverige. Såna där lyxiga danska samlaralbum brukar ju vara rätt snygga, men rätt dyra redan i Danmark...
Jag tror det är slutsålt redan, men med tanke på hur fort det gick kanske de trycker upp fler. Jag fick tag i ett och det var inte så extremt dyrt alls, 420 svenska, tror jag.

På hemsidan står det "Bogen er midlertidig udsolgt fra forlaget", dvs. "Boken är tillfälligt slutsåld från förlaget", vilket väl bör antyda planer på en ny upplaga.

http://forlaget-fabel.dk/felix/

germund skrev:Sussi Bech s Nofret är väl den andra danska serie som verkligen slagit i hemlandet. Jag är barnsligt förtjust i Sussis serier och klassiska rena teckningar, men hon har ju ändå inte slagit igenom som Valhalla.

Det senaste hon gjorde med Nofret var väl att reboota första albumet så det blev litet mer modernt och actionfyllt, har jag för mig, men det experimentet föll ganska platt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av Agentum »

Hur mycket danskt material finns det?

Är det många album?

Menar danskt Felix
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bild & Bubbla (SeF)

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Hur mycket danskt material finns det?

Är det många album?

Menar danskt Felix

Alltså, det är 43 olika äventyr, men 21 av dem (inklusive lejonparten av WOW) har aldrig samlats i något album.

https://comicwiki.dk/wiki/Felix_på_eventyr
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar