Tex Willer gör comeback i Sverige

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:Både Tex Willer och Dylan Dog ges ju förresten ut av samma italienska förlag, Sergio Bonelli Editore, men det är väl tveksamt om några andra serier därifrån skulle funka i Sverige...

Man kan ju alltid hoppas. Nathan Never är ganska bra och har sett ett par andra som ser riktigt bra ut också.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag har funderat på andra Bonelli-titlar också. Framför allt för att det praktiska fungerar väldigt smidigt nu när jag har jobbat med Bonelli i några år.

Kan förresten tillägga angående Tex Willer att den svenska albumserien som nu fått namnet "Legenden om Tex Willer" inte nödvändigtvis kommer att motsvara en specifik italiensk Tex Willer-serie. Det finns ju väldigt många olika Tex-utgåvor där, så bara för att första albumet (och nästa eventuella album) kommer från samma svit så kan det bli helt andra saker längre fram.

Det kan också bli en separat serie (som då skulle få heta "Tex Willer") med klassisk Tex i svartvitt och mjukband (som för Dylan Dog), det ena behöver inte utesluta det andra. Allt hänger bara på köparnas intresse.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av Coppas »

Tex Willer-albumet hamnar definitivt på inköpslistan. Låter sedan intressant med ev. andra titlar från Bonelli. Läste mycket Bonelli-serier i yngre dagar då semestrarna ofta tillbringades i forna Jugoslavien där många av dessa serier var och är väldigt populära. Blev dock då aldrig riktigt klok på vad som var Bonellis titlar och vilka som var EsseGesses... eller om de senare jobbade på uppdrag av Bonelli eller att man delade somligt. Tycker mig nu på senare år ha förstått att det delvis varit så.

Bland de serier som jag själv uppskattade då har vi ju kapten Miki och Il Grande Blek som väl bägge gått i tidningen Western-serier här i Sverige. Den senare serien då mycket märkligt omdöpt till Davy Crockett. Dessa två verkar dock ha tillhört EsseGesse. Rena Bonelli-serier som uppskattades var Zagor (som nu finns i ett fåtal titlar utgivna på engelska via amerikanska Epicenter Comics). Ytterligare andra titlar som jag minns var Comandante Mark, Alan Mistero och Il Piccolo Ranger (Kit Teller) som dock kanske mera var för barn. De två sistnämnda verkar dock ha delats mellan Bonelli och EsseGesse så det är där jag inte riktigt får ihop det.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av Wakuran »

EsseGesse var en grupp tecknare, Sergio Bonelli var redaktör och manusförfattare, av vad jag kan bedöma.

EsseGesse hade iofs tydligen ett kortlivat förlag också, SISAG (även det döpt efter tecknarnas efternamn),men där hann man bara publicera trions serie Alan Mistero.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av Agentum »

Jag köpte en bunt Tex Willer av de svartvita som gavs ut i Sverige runt 80-81.

Det här ni pratar om nu är moderna saker inte vad som gjordes då? För figuren görs ännu i Italien?

De gamla är rätt fånigt skrivna, de typiska tramset som inte tex Western hade, Ugh hela tiden ch den vite mannen som är indianernas vän och samtidigt kan vara vit cowboy, dvs barndrömmar.
Indianerna kan skriva meddelanden med rök, trams det funkade inte så öht, ingen standard fanns, men rök syntes på dagen och enkla förbestämda puffar kunde överföras som lättare info.

Jämfört med Western eller Jonah Hex var det rätt kast måste hag säga, visst gjort för färg ser man så de förstör väl tecknandet som annars verkar bra.

Men man tar sig för pannan med alla typiska standardmässiga saker.

Otroligt att han kunde ha en egen tidning ärligt talat men västernserier var jättestort i Sverige där ett tag 70tal till tidigt 80tal.
Buffalo Bill var rätt kass med imo, iaf hans serie.

Visst saknar jag västernserier, jag köper nästan allt i den vägen nån vågar ge ut öven nytt.

Jag antar att Tex Willer ör nåt helt annat idag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av larsa66 »

Agentum skrev:Jag köpte en bunt Tex Willer av de svartvita som gavs ut i Sverige runt 80-81.

Det här ni pratar om nu är moderna saker inte vad som gjordes då? För figuren görs ännu i Italien?

De gamla är rätt fånigt skrivna, de typiska tramset som inte tex Western hade, Ugh hela tiden ch den vite mannen som är indianernas vän och samtidigt kan vara vit cowboy, dvs barndrömmar.
Indianerna kan skriva meddelanden med rök, trams det funkade inte så öht, ingen standard fanns, men rök syntes på dagen och enkla förbestämda puffar kunde överföras som lättare info.

Jämfört med Western eller Jonah Hex var det rätt kast måste hag säga, visst gjort för färg ser man så de förstör väl tecknandet som annars verkar bra.

Men man tar sig för pannan med alla typiska standardmässiga saker.

Otroligt att han kunde ha en egen tidning ärligt talat men västernserier var jättestort i Sverige där ett tag 70tal till tidigt 80tal.
Buffalo Bill var rätt kass med imo, iaf hans serie.

Visst saknar jag västernserier, jag köper nästan allt i den vägen nån vågar ge ut öven nytt.

Jag antar att Tex Willer ör nåt helt annat idag.


Ja, dom där gamla från 70-80-talet är inte så mycket att hurra för. Det var en märklig delning av äventyren också. Jag har inte hittat nån som har ett komplett äventyr. Det var nästan alltid en avslutning och en början i varje pocket. Och dom var inget vidare att läsa heller.

Dagens Tex Willer-pocket är som en helt annan serie. Jag har under några år köpt den norska som faktiskt ges ut av egmont där och merparten tycker jag är bra kvalité. Det kan komma några löjliga historier då och då, såna du nämner med rökpuffar och trams men inte som förr.

Dom här tre albumen som ades gett ut tycker jag var bra, men inte jättebra. Inte lika bra som de bästa pocketböckerna från Norge, men på den övre halvan av skalan i alla fall.. Färgerna och den påkostade hårda pärmen kan vara det som gör att jag tar lite avstånd, tror jag. Dom blev ju ganska dyra också, 189 kr på bokus, såg jag. Tex Willer gör sig bäst i svartvitt och halvdassigt papper. Även pocketformatet tycker jag är underskattat här i Sverige. Det är ganska behagligt att läsa i. Och då menar jag serier som är gjorda för det ändamålet. Inte förminskade serietidningserier som man knappt ser texten i.

Jag vill ändå rekommendera alla som gillar westernserier att läsa dom här adesalbumen. Om försäljningen går bra finns det ju hopp att det blir fler, kanske i annorlunda form också. Jag vet att det finns många guldkorn i den nya pocket- utgivningen.

Om du bara tänker köpa ett album, bara för att testa. Tycker jag att du ska satsa på montana, det tredje albumet. Det är en fristående berättelse(dom första två hör ihop)Montana är också bäst av dessa, i mitt tycke.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:
Ja, dom där gamla från 70-80-talet är inte så mycket att hurra för. Det var en märklig delning av äventyren också. Jag har inte hittat nån som har ett komplett äventyr. Det var nästan alltid en avslutning och en början i varje pocket. Och dom var inget vidare att läsa heller.

Har du fått någon känsla av varför? Är det svenskarna som har redigerat pocketarna konstigt för att de ska pressas in i ett visst sidantal, eller är det serien i sig som till stor del har ett pågående såpanarrativ? Gamla Kapten Miki kändes ju ofta som att den hade ett såpanarrativ där ett äventyr knappt hann ta slut innan man direkt kastades in i nästa, och jag undrar om det var något liknande med de gamla Tex Willer-serierna? Att manusförfattarna bara jobbade på utan någon tanke på att en enskild pocket skulle ha ett helhetstänk?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av Agentum »

Jo jag tänkte nog det, det är en serie som funnits ett bra tag och helt enkelt ryckt upp sig i modern tid.

Jag vet nte hur de gjordes? Är det ngra sidor i en blandtidnng på vecja son i belgfraska serier iaf från förr eller var det komletta äventyr innan de släptes och sen styckades?

Iaf hade han sin egna utgivning här först ör det ett mindre format innan den går över till serietidningsstorlek, allt i svartvitt som inte hjälpte upp det hela, syns att den var gjord för färg i original, men vi var ju vana med svartvitt i Sverige.

Det är väl inget fel på figuren med rätt manus, men de här äldre är helt enkelt inte på samma nivå som annat som ju fanns i Europa då.
Att de faktiskt skjuter en del förvånade mig då det annars är mycket Fantomenskjutande.
Men inget att gnälla om idag, det är ju gamla tidningar, jag var nyfiken bara om de som finns dag är "nytt" material, annars gillar jag ju västern och Western är trots kasst tryck och dåligt tryck en av de bättre tidningar vi haft.

Men Tex måste haft sina fans det är ju klart.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:
larsa66 skrev:
Ja, dom där gamla från 70-80-talet är inte så mycket att hurra för. Det var en märklig delning av äventyren också. Jag har inte hittat nån som har ett komplett äventyr. Det var nästan alltid en avslutning och en början i varje pocket. Och dom var inget vidare att läsa heller.

Har du fått någon känsla av varför? Är det svenskarna som har redigerat pocketarna konstigt för att de ska pressas in i ett visst sidantal, eller är det serien i sig som till stor del har ett pågående såpanarrativ? Gamla Kapten Miki kändes ju ofta som att den hade ett såpanarrativ där ett äventyr knappt hann ta slut innan man direkt kastades in i nästa, och jag undrar om det var något liknande med de gamla Tex Willer-serierna? Att manusförfattarna bara jobbade på utan någon tanke på att en enskild pocket skulle ha ett helhetstänk?


Det hade nog med hur dom redigerade här. Dom ville att man skulle köpa nästa pocket. Det är även idag väldigt långa berättelser som sträcker sig ofta över två pocketar (128 sidor), men klara avslut. Dom blandas inte in i varann.

Jag chattade med ett indiskt tex-fan en gång, även där har man regelbunden utgivning. Men alla pocketar var avslutade berättelser. Om det var en berättelse som sträckte sig i två pocketar gjorde dom en dubbel. Tre blev det en tjock trippelpocket.

Agentum: Jag tror att Tex-pocketerna är i svartvit även i Italien. Även Dylan Dog är ju svartvit där. Kanske italienarna också gillar kontrasterna.
I Norge flrsökte man med en Tex i färg som komplement till den vanliga pocketerna (dom har flera tex-publikationer där) men den i färg floppade.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av Agentum »

Jo jag brukar iofs se när de ska vara färg på tushningen bla, inget fel på svartvitt, men det kan bli mindre bra när färgen aldrig läggs på vilket vi ju ofta hade i Sverige så vi vande oss åven med det.

Men idag kan jag bli störd när jag ser det, och du har säkert rätt, men tidningarna verkar i original varit färg tycker jag det ser ut som.

När nåt ska fram snabbt och tecknaren vet att det kommer färgläggas drar de ofta in på en del jobb, finns undantag som tex Gene Colan som tuschat skuggor mm ändå fullt ut, när han nu fick göra det själv.

Otyget med tecknare och sen tuschare var ett otyg mängder med fina grejor förstördes inte sällan av de snabbaste tuscharna i branchen, snabba ryck skit i annat ön utgivningen, tjena Vince Coletta och hans team, jag vet att han gjort bra job men mycket såg skit ut fullständigt imo särskilt för DC 80tal.

Nåväl iaf mnga tecknar annorlunda i svartvitt, Ditko tex åt Warren, bästa jobben han gjort.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jo, jag tror också att Tex Willer var svartvitt i original. Det känns som att de flesta italienska serierna förutom DIsney och rena barnserier var i svartvitt.

Men nu ska jag inte svära hundraprocentigt på det.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av Agentum »

Hur kommer sg firmatöndringen fö?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av Serieguden »

Agentum skrev:Jo jag brukar iofs se när de ska vara färg på tushningen bla, inget fel på svartvitt, men det kan bli mindre bra när färgen aldrig läggs på vilket vi ju ofta hade i Sverige så vi vande oss åven med det.

Men idag kan jag bli störd när jag ser det, och du har säkert rätt, men tidningarna verkar i original varit färg tycker jag det ser ut som.

När nåt ska fram snabbt och tecknaren vet att det kommer färgläggas drar de ofta in på en del jobb, finns undantag som tex Gene Colan som tuschat skuggor mm ändå fullt ut, när han nu fick göra det själv.

Otyget med tecknare och sen tuschare var ett otyg mängder med fina grejor förstördes inte sällan av de snabbaste tuscharna i branchen, snabba ryck skit i annat ön utgivningen, tjena Vince Coletta och hans team, jag vet att han gjort bra job men mycket såg skit ut fullständigt imo särskilt för DC 80tal.

Nåväl iaf mnga tecknar annorlunda i svartvitt, Ditko tex åt Warren, bästa jobben han gjort.


Någon tuschare av Gene Colans serier (vet inte om det var Vince Cloetta) blev påkommen med att sudda ut en stor del av Colans bakgrunder för att det skulle gå snabbare att tuscha. [}:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av Agentum »

Stämmer det tg för lång tid att tucsha dem.

Trist att det var så länge, många tecknare som inte fick tuscha själva eller fick välja själv ville aldrig se resultatet.

Vissa hittade ju tuschare som respekterade dem och som liksom blev ett resultat som fungerade.

Coletta kunde säkert tuscha m han tog tud på sig, men det gjorde han inte, han hade ifra npgra lärlingar med som fick pva pp material de inte skulle fått peta på, sen gjorde han kanske ansikten eller nåt, klart NÄSTA!

USA serietidningar har ju tyvärr iftast varit ett jobb av folk som knappt hade med varandra att göra, tecknarna tog det som ett jbb bara, det kan du ju tänka dig när nån tar bort det du tecknat för att det tar för lång tid att tuscha.

70-80 tal är smockfullt med sånt elände, man kan se ibland väldigt tydligt när nån turbotuschare tar över, mycket material förstördes då det var månadsutgivning till varje pris och nästan noll respekt för de som faktiskt gjorde serierna mojluga öht.

Det är jättetrevlugt när de fick tuscha själva till Warren tex, då ser man vad de kunde göra men nästan aldrig fick, det var ju inte som idag att om man var populär kunde man göra vad man hade lust med hos nån utgivare iaf.

En del gillade Coletta ändå men de flesta inte utan han blev ökänd ungefär som Mort Weisinger ökänd slavdrivare på DC, som jag aldrig hört ett gott ord om nånsin fast han är död.

Men Twx Willer, sorry för tuschningen
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av Agentum »

Nu har jag läst igenom år 1980 till 1982.

Och i början är Tex Willer en dianvön som tom gpr runt med fåniga kläder med en svart hök på osv.

Faktum ör att det försvinner senare och han är mer en Texas Ranger och då lyfter serien en del, nackdel är när allt för många släktingar är med och alla måste vara världsbäst.

De här serierna gjordes nog just i pocketformat det syns på de få rutorna per sida, och äventyren ör långa säkert 200 sidor, så de övergår alltid till nästa nummer.

Tex är en tuffing med kort stubin så folk får stryk, och han har ihjäl folk tom den vägen förutom att skjuta! Ihjäl dem.
Så jag får backa lite från vad jag tyckte, inte den bästa westernserie jag läst, dels blir en del långdraget pga långa äventyr, men folk dör till höger ch vänster, och jag tycker det är ok med just Tex själv.
Svårare med en son och en broder bla, för då är alla bäst, och tänker bäst.

Annars är serien ok även om man ju hela tiden måste ha nästa nummer då den hade 128sidor här per nummer då i serietidningsformat vilket den inte tycks vara tänkt för, syns öven på äldre 70tals nummer i Sverige som har ett mindre firmat om än för tunt.

Så jag kan tänka mg sämre västernserier lätt, det är hårt mot hårt om än oblodigt tecknat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av AndreasEriksson »

Nu finns Tex Willer på svenska igen! I svartvitt mjukband - på allmän begäran [;)]

Bild

ISBN 978-91-88131-50-8
Manus: Pasquale Ruju • Teckningar: Felmang & Ferri • Omslag: Felmang • Omslagsfärgläggning: Emil Nicklasson med Jonas Lundmark • Efterord: Magnus Magnusson och Andreas Eriksson • Översättning: Magnus Magnusson

Nära gränsen till Mexiko får Tex Willer och Kit Carson plötsligt upp spåret efter den beryktade bankrånaren Bill Gunning och hans gäng. Men även sierskan Alithia hamnar i bankrånarnas väg, och den hänsynslöse Bill Gunning kommer att få erfara om hans öde redan är skrivet eller om sierskans spådom bara är tomma ord.

112 sidor sv/v + omslag, format 20 x 26 cm.

Köper man från mig eller seriebutiker så får man dessutom ett bonushäfte på köpet:
Bild
DYLAN DOG: DÖDEN I ÖKNEN

ISBN 978-91-88131-51-5
Manus: Claudio Nizzi • Teckningar: Giovanno Ticci • Omslag: Claudio Villa • Efterord: Magnus Magnusson • Fanart: Lars Andersson • Översättning: Andreas Eriksson

Tex jagar bankrånare, men får kämpa för sitt liv i den obarmhärtiga öknen!

16 sidor sv/v + omslag, format 20 x 26 cm.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av Coppas »

Där ser man. Lyckades beställa det förstnämnda alstret från Bokus i helgen så då missar man det andra. Går bonushäftet månne att beställa separat?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av AndreasEriksson »

Allt går att lösa, kontakta mig på info(a)adesmedia.se
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Tex Willer gör comeback i Sverige

Inlägg av RioGrande »

Felmang. Gammal Fantomentecknare. Kul!
Skriv svar