Joker

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Joker

Inlägg av super85 »

Joker

Regi: Todd Philips Manus: Todd Philps&Scott Silver

I rollerna: Joaquin Phoenix, Robert De Niro,Frances Conroy, Zazie Beets

*innehåller lite spoilers*


Jag erkänner att jag var väldigt skeptisk när jag läste om detta filmprojekt från början. Det hela kändes som regissören Philips (Hangover filmerna) ville göra en Scorsese film från 70/80 talet men eftersom han inte fick det manuset sålt så lyckades han på något sätt övertala Warner Brothers och DC Comics att låta det vara en Joker film. Nästan som en "elseworlds" som de heter i serietidningarna. Troligtvis så gick det till ungefär så. Sen har jag aldrig varit ett fan av man ska göra långfilmer (eller långa serietidningar) med ursprungsberättelser för skurkar, speciellt inte för Jokern. Men sen gör Philips en väldigt välgjord film här och jag måste erkänna det .


Själva handlingen handlar om en ung man som är inte mentalt stabil nånstans.Han heter Arthur Fleck (Phoenix) och, han känns till en början som en kopia av diverse karaktärer från regissören Martin Scorseses äldre filmer, i synnerhet Travs Bickle från "Taxi Driver" och Rupert Pupkin från "King of Comedy". Detta är inte oväntat, eftersom Philips har i nästan alla intervjuer nämnt hur mycket han gillar de filmerna. Att han har ett konstigt förhållande till mor (Frances Conroy) är allmänt mobbad och garvar åt fel saker , och käkar 7 olika mediciner är inte heller det oväntat. Hela grundhandlingen känns som en rätt enkel "Den där killen är sjuk i huvudet"-film circa 1976.


Phoenix är en fantastiskt bra skådespelare. Att han försvinner i roller (som den enorma viktminskningen här) är känt, i den här filmen är det stora han gör , hur obekväm han gör publiken. Det är svårt att titta på bioduken ibland för att han är så skadad. Hans garvande förklaras som en sjukdom/form av tourettes och den bidrar till många väldigt obekväma scener. T ex när han blir misshandlad på jobbet (han är skylt-viftande clown ute på gatan) så ligger han ner och garvar. Det är ju mer nervöst gråtande som kommer ut som ett onaturligt garv. Det blir värre senare i filmen när han försöker sig på stand-up komik på en klubb och totalt "bombar". Det är väldigt mycket med materialet som fungerar här eftersom Phoenix är så bra. Med en sämre skådis , så skulle vi ha en betydligt sämre film också.


Detta är en rätt långsam karaktärsstudie och Phoenix är i stort sätt med i alla scener. Det gör det lite svårt att recensera andra skådespelarinsatser. Det faktumet att Arthur Fleck är en opålitlig berättare gör inte saker lättare. Han är alltså i såpass dåligt skick att man får gissa vad i filmen händer på "riktigt" och vad har Arthur hittat på själv, elller vad hans hjärnskada och mediciner får honom att se. Det är en variant av Alan Moores och Brian Bollands "Multiple Choice" eller Heath Ledgers och Christopher Nolans "Do you want to know how I got these scars?". Det är en av de konstnärliga valen Philips gör som får mig att gilla filmen betydligt mer. Jag har inget intresse av att den kommande Jokern enbart vara ett offer för att förstå och acceptera hans kommande karriär som massmördare i roliga outfits. Detta är en bra grej som lyfter filmen.


Flecks idol är "Murray Franklin" som är en komiker och leder ett "Tonight Show" I Gotham. Det räckte alltså inte för Todd Philips med att göra filmer lika de som Robert De Niro var med i som ung, utan han ville ha De Niro med i filmen också. Han är helt ok i filmen. Han spelar ungefär "Deniro låtsas vara David Letterman" men det fungerar, och han ger viss tyngd till produktionen med sin närvaro. Filmen har ju en massa andra karaktärer som granntjejen Sophie (Beetz) och självaste Thomas Wayne(Brett Cullen) med familj. Det intressanta där är att vi vet som sagt inte om de karaktärerna är alls så som visas i filmen. Arthurs sjuka mor har för sig att Arthur är Thomas Waynes son. Med stor sannolikhet är detta också komplett nonsens.


Arthur spårar ur mer och mer under filmen (som heter ju trots allt Jokern) och Joker karaktären börjar komma fram. Det är obehagligt och skrämmande att följa, men man kan inte sluta titta heller. Ibland blir man själv som huvudkaraktären, man garvar på olämpliga ställen. Att en av de blodigaste scenerna följs upp av ett skämt om kortväxta människor är opassande, men en stor del av biopubliken(inklusive jag) garvade åt det. Sen hörde man vissa "Nej! Nej! Det var inte roligt!" rop också. Vilket är rätt ovanligt att höra i Sverige.


Storyn utspelar någon gång på 70-80 talet i ett Gotham CIty som ser ut som det från Taxi Driver (oväntat va?) , det roliga med det är att i en film som är så erm "alternativ" från andra Batman-relaterade filmer så tror jag att Gotham aldrig varit lika likt det man känner igen från serietecknare som David Mazzuchelli och Frank Miller. Fotot av Lawrence Shere är verkligt snyggt, och musiken av Hildur Guonadottir är som det mesta i filmen, ångestframkallande.


För en film som det gjorts reklam för speciellt i Europa på alla sätt bortsett från att den är baserat på serietidningar så har en väldigt lång lista på referenser till det som det baseras på. Allt från serieskapare,serietidningar, tidigare Batman filmer, 60-tals TV serien och animerade Batman TAS refereras till.


Filmen stannar hos en när man sett den, och på många sätt är det uppfriskande att man gjort en "Elseworlds" (om man nu vill kalla det för det) en fristående film istället för något som är en del av en massa andra flmer. Sen finns ju chansen att hela filmen är enbart ett skämt från Jokern sida. Speciellt slutet av filmen ger en känsla att filmen kan lika gärna ha varit en riktigt lång "Trollning" från Jokerns sida.

Sevärd och snygg film.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Joker

Inlägg av Agentum »

Stämmer inte ned nånting jag sett alls.

I Batman TAS vet vi att han var en thug från början, och så har vi red hood varianten o ramla i ett kembad vid ett misslyckat brott.
Den sistnämnda fanns ju i serierna rätt fort om än alternativ där han är en tok men Batman kan inte rädda honom från att falla i kembadet, varpå han dyker upp igen igen, egentligen skulle han inte det men någon inblandad, janske Finger? Menade att han var en perfekt villain att återanvända.
Den här 60tal har inte jag hört om, men ok animerad Batman från 60 talet, en bombastisk röst som berättar handlingen typ, det har jag aldrig orkat mycket om.
Tv serien från 60tal vet jag inte hur de använde The Joker?detta eftersom den är helt värdelös imo.

Men visst egentligen har väl inget ristats i sten om The Joker, i film var väl han som dog ett bra exempel på hur han kunde varit, tycker jag, dvs inte bara galen mördare utan öven utstuderat listig.

Egentligen är det väl bra att han inte är tvingad in i nåt, framtida Batmanfilmer slipper ju följa detta, och man måste ju inte veta nåt, jag menar Batman hsr inte vetat vem han var förr heller, varför han absolut ska lura Batman på ett utstuderat sätt inte ett skott i ryggen vet vi väl inte heller.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Joker

Inlägg av super85 »

Vad stämmer inte med vad?

Menade att filmen har referenser till andra versioner av Batman och Jokern rakt igenom i filmen. Det med "easter egg" är ju inget nytt inom filmer. Min poäng var att man refererar till serietidningarna med jämna mellanrum, ibland enbart med namn på serieskapare, ibland till andra referenser, och givetvis koncept och saker tagna direkt ur serietidningarna. Poängen var att den uppenbarligen skäms inte för vad det är, utan hyllar saker som kommit förut.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Joker

Inlägg av Agentum »

Står ju "nåt jag sett förut", det innebär inte nåt annat än just det.

Jag har inte sett varianten förr, så lugn.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Joker

Inlägg av super85 »

Intressant att notera att Jerry Robinson var creddad som skapare av karaktärer. Troligtvis första gången jag sett det i en film eller tv serie från DC.

Har för mig att texten sa ungefär "Based on characters created by Bob Kane with Bill Finger and Jerry Robinson"

Historien med Bob Kane vet alla och det behövs inte dra upp, men jag uppskattar man skriver numera in Finger och nu även Robinson.

Flertalet kända DC tecknare nämns också i "Special Thanks" delen av eftertexterna.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Joker

Inlägg av super85 »

11 Oscarsnomineringar till Joker

Bland annat för bästa film och bästa skådespelare.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... till-joker
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Joker

Inlägg av Wakuran »

Har ju fått rätt många priser redan, inklusive Guldlejonet i Venedig.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_accolades_received_by_Joker_(2019_film)

Karaktären ska f.ö. ha 80-årsjubileum i år, vad jag vet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar