Den stora Tintin tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Göran Everdahl (hedersmedlem 700 i Generation T) pratade i P1 Morgon & Kulturradion med anledning av jubileet.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
zantas
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 22 jul 2012, 17:40

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av zantas »

Ser att "Tintin i Sovjet" är på gång redan några veckor efter den kommande batchen av kartonnageband. Tyvärr verkar det inte vara den nya, färglagda versionen som vi redan väntat på i ett par år. Hoppas att Cobolts nya Kartago har planer även för denna.

https://www.bokus.com/bok/9789175153360 ... -i-sovjet/
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Erik S »

Köpte ett ganska välbevarat exemplar av "Den svarta ön" från Illustrationsförlaget på en second hand-affär för 7,50 kr idag, litet fynd kanske... men den är biblioteksinbunden! Så där faller väl nästan allt eventuellt samlarvärde. Dessutom medför biblioteksinbindningen att jag inte vet om jag kan identifiera vilken upplaga det är, fastän den har copyright-året 1966 (trots att den tydligen trycktes, vilket inte anges, 1968?). Vad jag förstår efter att ha kikat i kataloger är att man särskiljer Illustrationsförlagets olika upplagor genom olika ryggutföranden och olika utformanden av baksidan (och baksidan brydde sig inte biblioteksinbindaren om). Såg alltså kolofonen likadan ut i alla upplagor? Även fast jag antar att samlarvärdet är nära noll så vore det ändå lite kul om det gick att slå fast att det är en riktig förstaupplaga. Är det kört?
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Erik S »

Erik S skrev:Köpte ett ganska välbevarat exemplar av "Den svarta ön" från Illustrationsförlaget på en second hand-affär för 7,50 kr idag, litet fynd kanske... men den är biblioteksinbunden! Så där faller väl nästan allt eventuellt samlarvärde. Dessutom medför biblioteksinbindningen att jag inte vet om jag kan identifiera vilken upplaga det är, fastän den har copyright-året 1966 (trots att den tydligen trycktes, vilket inte anges, 1968?). Vad jag förstår efter att ha kikat i kataloger är att man särskiljer Illustrationsförlagets olika upplagor genom olika ryggutföranden och olika utformanden av baksidan (och baksidan brydde sig inte biblioteksinbindaren om). Såg alltså kolofonen likadan ut i alla upplagor? Även fast jag antar att samlarvärdet är nära noll så vore det ändå lite kul om det gick att slå fast att det är en riktig förstaupplaga. Är det kört?

Efter att jag skrev detta hittade jag seriesams upplagegenomgång: https://www.seriesam.com/tintins_aventyr.htm
och tydligen kan jag bortse från det här med ryggar och baksidor, för i de senare upplagorna står det de facto i kolofonen att de var senare upplagor.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Opus »

Tintin på månen - inbunden jubileumsutgåva till minne av första bemannade månlandningen.
Hoppas att det är med något extra material.
Kommer 23e maj.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Den Svarta Ön är en personlig favorit, jag vet inte varför, Haddock och anhang finns ju inte ännu, men jag gillar vyerna i omgivningen, den gråa hemlighetsfulla skotska miljön.

Man vet inte vad Tintin ska råka ut för på den dör ön ensammen.

Men jag har aldrig hittat den hårdinbunden, finns detta? Jag har ju några sv de som är sammanhängande dubbelalbum i hårdpärm men det är allt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Sy Barry »

Den ursprungliga färgversionen av Den svarta ön från 1942 finns i hårda pärmar. (Utgiven 2010)
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av RioGrande »

Finns inbunden från Kartago också. https://seriersant.se/tintin-07-den-sva ... ago-forlag
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Den får jag nog skaffa mig nån gång bara för det.

Det är ett av första albumen jag läste med Tintin, jag hade väl fått det av föräldrarna för att läsa.
9mm, i'm never further away than that.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Opus »

Opus skrev:Tintin på månen - inbunden jubileumsutgåva till minne av första bemannade månlandningen.
Hoppas att det är med något extra material.
Kommer 23e maj.

Måste säga jag är lite besviken på denna utgåva. Är enbart de två delarna tillsammans i inbunden upplaga utan något extra.
Hade förväntat mig kanske Herges dokumentärserie om Apollo XII, strukna sidor och hälsningen till de första månfararna.
Som samlare har man förmodligen dessa saker i andra verk men en jubileumsutgåva förväntar man sig något extra.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av zlv »

Nu (21/5) kommer de två första svarta/vita albumen från Cobolt:
Bild Bild
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Opus »

Givet köp när de kommer även om de är lite dyra.
Förmodligen för att upplagan förväntas vara begränsad.
Hoppas de övriga tidiga svart/vita versionerna kommer också.
Och sedan även den färglagda i Sovjet.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av RioGrande »

Svartvita Kongo är man ju lite sugen på.
Lennart F
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 22 apr 2010, 09:27

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Lennart F »

En Youtube-länk med en liten Tintin-film;



/Fixar taggformat. Admin
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Coppas »

Kul film! Någon entusiast har verkligen lagt en del möda på detta.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Den får jag nog skaffa mig nån gång bara för det.

Det är ett av första albumen jag läste med Tintin, jag hade väl fått det av föräldrarna för att läsa.

Jag tror det var Björn Wahlbergs första album också, om jag minns historien rätt...

(Själv minns jag inte vilket som var det första album jag läste, i princip har albumen alltid funnits i lägenheten så länge jag kan minnas...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Ok, Jo jag ägde ju som sagt det först men de fanns i skolan och en kompis storebror hade många mins jag som man fick låna om man var försiktig.

De här svartvita är Mao de ursprungliga Hergé gjorde innan han putsade upp dessa?


Väldigt få har ju de första hårdinbundna iaf, de växte inte på träd, de var väl en slags inledning innan albumen började komma allt mer i Sverige.
9mm, i'm never further away than that.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Opus »

Agentum skrev:De här svartvita är Mao de ursprungliga Hergé gjorde innan han putsade upp dessa?

Stämmer, finns lite sekvenser i albumen som sedan blev omarbetade i färgversionen.
Färre bildrutor per sida i lite större format vilket resulterar i fler sidor i de gamla svartvita.
Tre strippar per sida istället för fyra. Innehåller också några helsidesbilder i färg.
Albumen redigerades om när de färglades för att passa den nya standardiserade längden på album.
Det mesta är likt, någon ruta som komprimerats eller ändrats på annat sätt för att passa den nya brytningen.
Skillnaden är tydligast i de allra första albumen då Herge fräschade upp en del rutor.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av KRax »

Men Opus, löper historierna bättre med tre strippar per sida?
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Opus »

Nej, läsmässigt håller jag färgversionen högre av flera skäl.
Rutorna är krympta 75% både på höjd och bredd så förutom en extra strip på höjden ryms också en extra ruta på varje rad.
Stort sett har två sidor från den svartvita rymts på en sida i färgalbumet med lite selektiv komprimering.
Då förstås hur lite som rymdes per sida i de svartvita.
Ibland har någon ruta ritats om med bättre disposition eller t.o.m. utgått då den inte tillförde något.
Färgplanscherna har lagts in i storyn där de passar, i de svartvita ligger de där de ligger pga trycktekniska orsaker.
Alla rutor har tecknats om och är skarpare och tydligare i den klara linjen.
Får komma ihåg att det rör sig om de tidiga Tintin och Herge hade utvecklats när de ritades om (och han hade då även hjälp).
Herges höjdpunkter kommer ju i senare album, i alla fall i mitt tycke då jag håller dubbelalbumen högt.
Flytet i rutorna är jämnare i färgalbumen och man får mer historia per sida. Texten är stort sett densamma.
Så för en Tintinologist är de svartvita givna, vill du få bästa läsupplevelsen rekommenderar jag färgalbumen.
Skriv svar