Söker info om dessa figurer

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Söker info om dessa figurer

Inlägg av OnionMan »

Är det nån som vet något om dessa figurer? Jag har haft dem hemma i min seriesamling i en massa år. Men när är de gjorda och av vilka företag? Har de något ekonomiskt värde att tala om? Vad är ett rimligt utropspris om jag skulle sälja dessa på Tradera?

De tre Långben är nyckelringar, men inte Babar. Vad heter hans son förresten?

Bild

Tacksam för all info ni har. :-)

/ OnionMan
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Söker info om dessa figurer

Inlägg av Wakuran »

OnionMan skrev:Är det nån som vet något om dessa figurer? Jag har haft dem hemma i min seriesamling i en massa år. Men när är de gjorda och av vilka företag? Har de något ekonomiskt värde att tala om? Vad är ett rimligt utropspris om jag skulle sälja dessa på Tradera?

De tre Långben är nyckelringar, men inte Babar. Vad heter hans son förresten?
/ OnionMan

Babar har fyra barn, franska namn inom parantes, trillingarna Pom, Flora (Flore) och Alexander (Alexandre), och lillasyster Isabelle. Men jag tror du kan tänka på Arthur, som är Celestes lillebror. (Celeste är både Babars fru och kusin, kanske är vanligare bland elefanter än bland människor.)

Det gavs åtminstone ut liknande Långben/ Sport-Goofy-figurer* från det tyska Bully/Bullyland, men jag tror de tenderade att ha andra färger.




*Enligt åtminstone någon Egmont-serie var Sport-Goofy Långbens kusin, och inte Långben själv.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Re: Söker info om dessa figurer

Inlägg av OnionMan »

Ok, tack för info. Är det Babar och Arthur jag har då eller? Blev lite förvirrad av att båda har krona på huvudet. Tänkte att den lilla kanske skulle kunna vara en ung Babar, men jag har ingen egentlig koll.

Tittade lite mer noga på de tre Långben och ser att se står lite text under fötterna. Det var lite svårt att utläsa på de två mindre, men det verkar stå Bullyland på alla tre. På den stora står det "CE BULLYLAND handpainted" och något som jag tolkar som en trea på den vänstra foten och "© DISNEY, MADE IN GERMANY" på den högra.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Söker info om dessa figurer

Inlägg av Wakuran »

OnionMan skrev:Ok, tack för info. Är det Babar och Arthur jag har då eller? Blev lite förvirrad av att båda har krona på huvudet. Tänkte att den lilla kanske skulle kunna vara en ung Babar, men jag har ingen egentlig koll.

Aha, då missförstod jag. Jag tror det nog bara är Babar själv i olika storlekar. Pom ska visserligen vara kronprins, men jag tror inte han brukar bära den där gröna kostymen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Söker info om dessa figurer

Inlägg av Wakuran »

Kom förresten på nu att en ung Babar var en återkommande figur i den gamla 80-90-tals-TV-serien...

https://en.wikipedia.org/wiki/Babar_(TV_series)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar