Den stora Blake & Mortimer tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Wakuran »

zlv skrev:
Agentum skrev:Varför ges inte de äldre ut igen, säg trepack i mjukpärm tex?

Verkar som om "Samlade Äventyr" är planerat för dom 12 första, om man kollar på ComicWiki. På Danska visserligen men en samproduktion ligger nära till hands.

Hmm, det där första långa äventyret, som inte finns på svenska tidigare, verkar som en bra start i utgivningen. "Kampen om världsherraväldet" eller "Svärdfiskens hemlighet"; beroende på om man utgår från den danska eller franska titeln. Den skulle ju kunna vara ett intressant köp. (De andra Jacobs-äventyren har jag redan, antingen på svenska eller danska...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Agentum »

Jag hoppas det kommer på Svenska, vore väldigt bra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Wakuran »

Hmmm, verkar som Dargaud ger ut albumen i litet udda ordning. Integrale 3 ska tydligen bara innehålla "Det gula märket", så jag undrar litet vad för intressant extramaterial man tänker pressa in för att kunna sälja det, och Integrale 6 Jacobs "halvfullbordade" Professor Satos 3 formler. Kanske är det därför som Dargaud inte riktigt verkar vilja satsa på dem i nuläget... (Integrale 6 verkar dock ha kommit ut i en tidigare utgåva, men Integrale 3 verkar tydligen inte ha kommit ut, även om det har getts ut andra specialutgåvor med just "Det gula märket", ser jag...)

https://www.dargaud.com/bd/BLAKE-MORTIM ... Integrales

https://www.bedetheque.com/serie-1850-B ... de__3.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Agentum »

Ok, jag gillar serien, ich deråt ör trpkigt att inte det pterutges.

De gavs ju vara här ut i en upplaga med få tryckta exemplar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av smorkin »

Nu har jag läst den svenska versionen av "Doktor Voronovs komplott". Trevlig utgåva, precis som "Affären Francis Blake" i stort format och inbunden (något större än Cinebooks version), och en inte oäven fortsättning på Jacobs originalserier. Lite weird är det allt med att också placera serien i 50-talet eftersom Jacobs själv lät den utspelas i nutid, men det kan jag leva med; är ungefär som hur Don Rosa resonerade med sina serier inspirerade av Barks. Riktigt lika bra som Jacobs är det inte, men ett gott substitut :-)

https://smorkin.wordpress.com/2020/06/0 ... -komplott/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Wakuran »

smorkin skrev:Nu har jag läst den svenska versionen av "Doktor Voronovs komplott". Trevlig utgåva, precis som "Affären Francis Blake" i stort format och inbunden (något större än Cinebooks version), och en inte oäven fortsättning på Jacobs originalserier. Lite weird är det allt med att också placera serien i 50-talet eftersom Jacobs själv lät den utspelas i nutid, men det kan jag leva med; är ungefär som hur Don Rosa resonerade med sina serier inspirerade av Barks. Riktigt lika bra som Jacobs är det inte, men ett gott substitut :-)

https://smorkin.wordpress.com/2020/06/0 ... -komplott/

Det är ju iofs ett förståeligt val. En hel del populärkulturella koncept känns ju som de är synligen i modern tid, men andligen i 50-talet. Och att det är någon svävande intern tidsskala som lätt känns skohornad...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Agentum »

Är det Cineebooks ni läst?

Som sagt ge ut det gamla om så bara valda delar, och mjukpärm så kör vi.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av smorkin »

Agentum skrev:Är det Cineebooks ni läst?

Som sagt ge ut det gamla om så bara valda delar, och mjukpärm så kör vi.

Läste Cinebooks utgåva när den kom för 10 år sedan, men nu hade jag precis läst Cobolts nya svenska utgåva. Inbunden, japp, och klart dyrare än Cinebooks, men också snyggare plus lite större format, och om det översätts från franska föredrar jag definitivt svenska framför engelska :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Agentum »

Det förstår jag, men en i taget går inte för mig.

Finns mycket äldre material.

OBS tror inte det hjälper att jag gnäller så jag kontaterar bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av RioGrande »

Danskarna har givit ut alla. Snygga utgåvor (men inte gratis, förstås!).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Agentum »

Nä inte i en och en hårdoörm.

Hur kan man tro Danmark ska ge fler sålda ex., Vet att jag tagit upp det förr hur dessa danska förlag beter sig illa mot Sverige.

Fpr man vara ordning på spridning ngen sp säljs sjäkvklart fkest här, nåmen man måste visa sig med.

Valhall tex insåg de ju plötslgt kapaciteten i, två utgivningar och sen en samlngsbox, det är en del exemlar.

Ich detta då för ett danskt verk.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Wakuran »

Danmarks albumutgivning verkar ofta mer inriktad mot extremt begränsade samlarutgåvor redan från början, är mitt intryck... Åtminstone vad gäller småförlagen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Coppas »

Var inne och snurrade på Bokus i andra ärenden när jag såg att album # 21 – »De fem lordernas ed (Le Serment des cinq Lords)« nu fanns inlagd som kommande. Dock i god tid då det är aviserat till mars 2021.

Är dock helt novis på området serieutgivning så jag kan inte låta bli att undra över varför Cobolt valt att hoppa över albumen 16-20? Anses de möjligen för udda eller är det andra kriterier som styr ev. val av vilka album som ges ut? Tycker annars att det blivit ganska bra på senare år där man ofta följer originalutgivningen.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Wakuran »

Coppas skrev:Är dock helt novis på området serieutgivning så jag kan inte låta bli att undra över varför Cobolt valt att hoppa över albumen 16-20? Anses de möjligen för udda eller är det andra kriterier som styr ev. val av vilka album som ges ut? Tycker annars att det blivit ganska bra på senare år där man ofta följer originalutgivningen.

Hmm, det skulle ju kunna ha något att göra med att man vill göra ett samtryck med en dansk ny upplaga, eller något sånt, om man ska spekulera...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av RioGrande »

Ja, danska och svenska Cobolt anpassar mycket efter varandra. Riktigt hur det funkar förstår jag inte. Kanske är det även Wahlbergs lust och ork som styr (om det är han som översätter).
Vill man ha många B&M är nog Cinebook bästa valet? (Mer kompletta och billigare?)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Agentum »

Jo Cinebook är ju prisvänliga, det enda dåliga är serier där folk har för lite kläder tex och liknande, det censurerar de, men det lär inte behövas här.

Jag har inte kollat upp vad de har på länge, det är nog dags igen om de har Buck Danny med av modernare snitt.

Det är fint med hårdpärm men ibland vill man ha serien billigt bara för läsning och det kvittar om det är fint i hyllan.
9mm, i'm never further away than that.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Opus »

Är en ny utgåva på väg från Cinebooks i december.
”The Call of the Moloch” fortsättning på ”The Septimus Wave” som är en fortsättning på ”Det gula tecknet”.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Agentum »

Ok då får jag se till att kika på det även Buck Danny för, de gav nämligen bara ut sämre grejor tidigare där.

Inte för att jag särskilt gillar Buck Danny som figur isig men jetplan älskar jag att ha med i serier när de är snyggt tecknade.

Ww2 har jag inte längre samma tjusning för planen längre om de inte är ovanliga.

Men nu var det ju Bland och Mortimer, de vill jag läsa.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av RioGrande »

Opus skrev:Är en ny utgåva på väg från Cinebooks i december.
”The Call of the Moloch” fortsättning på ”The Septimus Wave” som är en fortsättning på ”Det gula tecknet”.

Även på gång i danska riket, som "Moloks skrig".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Agentum »

Hellre engelska för mig, men jag vet att en del hellre tar danska, som ju för inte är så svårläst jämfört att förstå talat.

De har ju klart för sig från det skrivna ordet och vi mot det.

Danskan sägs vara det som utvecklats mest i modern tid av våra släktsorpråk, ok att de har dialekter de med såklart.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar