Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Det har blivit en hel del lästa böcker på sistone:

Det förlovade landet - Mari Jungstedt

Simma med de drunknade - Lars Mytting

Karthago - Carol Joyce Oates

Min fantastiska väninna - Elena Ferrante

och just nu:

Den som stannar, den som går - Elena Ferrante
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Brottets Krönika nån gammal 50taksbok jag hittade på det lokala stället dut folk skånker allt möjligt.
1950tal som tar upp brott från jyst sent 1800tal och framåt.

Alltud intressant att veta hur det verkligen var förr och 10kr
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Grumme »

Jag tar mig sakta, mycket sakta igenom Jens Lapidus senaste roman "Top Dogg".
Helt okej om man gillar genren, men ingen riktig bladvändare.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Att du orkar, jag gjorde så förr, dvs läste fast det inte var så intressant.

Livet är för kort känner jag, ge bort eländet ich läs nåt du gillar.



Som de som läser bestseller för att det har andra gjort, för mig obegripligt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Grumme »

Agentum skrev:Att du orkar, jag gjorde så förr, dvs läste fast det inte var så intressant.

Livet är för kort känner jag, ge bort eländet ich läs nåt du gillar.



Som de som läser bestseller för att det har andra gjort, för mig obegripligt.


Om det är mig du riktar dig till, så kan jag förtydliga att boken är inte dålig på något vis, bara inte så bra att den får mig att vilja läsa istället för att kolla film, tv-serier, leta film och serieböcker på Tradera, eller läsa och skriva inlägg på t.ex. serieforum.
I.a.f. inte tillräckligt ofta. [V]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Ja det klart det var dig jag riktade mig till, och fick för mig att boken var trög läsning.

Förr läste jag nämligen då allt fast det var trögt och jag kände att jag inte fick ut nåt av det, så jag slutade med det.
Det är nte värt tiden.
Jag håller inte alltid att en lyckad författare alltid gör lika bra böcker, som passar.

Men jag missuppfattade dig.

I Sverige har vi ju denna podlisromanskiten i mängder, den ena sämre än den andra, som om ingen kunde skriva nåt annat, det finns ingaa "stora" författare längre, mer än till hur mycket de tjänat, säg Gillou, löjligt vad pengar han gjort på den smörja han skrivit och den lögnhalsiga historieskrivning han höll på med.

Andra kivinnliga deckarförfattare gör stålar på kivinnosaksgrejen, böckerna suger rutten gorilla P**** ich de är flärdiga på TV, så gör man stålar idag.

En bunt kopieringspapper vore bättre utnytjan än en av bokhelveterna. :D

Tycks som vi har haft vår tid för länge sen, ingen kan nå det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Ja, gode gud.
En daglig dusch med romersk poesi behövs! Ovidius kan jag rekommendera.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Ja, gode gud.
En daglig dusch med romersk poesi behövs! Ovidius kan jag rekommendera.

Jo, som ett skydd mot det framväxande barbariet!

(Barbarerna var väl alla som inte var romare, om jag minns rätt...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Beror väl på judar tyckte väl att alla rommare var barbarer innan krustendommen slig igenom av nu svårbegriplga orsaker.

Petrus ville inte att dessa skulle få tillgång till den nya tron iaf inte utan omskärelse, han tyckte Rom var just det rktigt fula i världen, trolugen besökte han aldrg öht Rom, han hade inget där att göra, det var Markus som spridde det hela tll de få ställen han lyckades och till barbarer. få folk att tro på inte bara Jesus i sig utan de syner han upplevt, genom att ta sg till Jerusakem och propagera för Jesus åkte han ju i fängelse.
Han måste haft en högt uppsatt familj då han togs till Rom för rannsakning av Nero, mer berättar inga brev eller dylikt, han skulle blivit halshuggen hittade man på senare, men Nero kan med hög sannorlikhet släppt honom, ingen kunde ju veta hur stort det skulle bli inom några hundra år i sina vildaste drömmar.



MEN sen har ni ju rätt det rommerska var civilication allt annat barbariskt, och de blev ju kopierade i hög grad ett tag.
Idag ör det ett lusigt vrak Vatikanstaten, obegriplugt.
Senast redigerad av 2 Agentum, redigerad totalt 0 gång.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Nej inget jag läser nu iaf, inget särskilt mer än Albert Engström nu i text då med, hittade en bok på lokala loppisen om O.A. klassisk svensk tecknare, dock är mycket hans arbeten såklart så bok är kanske fel.



Dessutom för att jag anser de hör deckarna alla skriver är usla oftast och slätstrykna. så måste inte alla hålla med, som sagt det görs oengar på den med reklam; och via vadd man mpste läsa folk.
Det finns alltud nåt bra i en sån genre med förstår jag.

Vissa sätter likhetstecken med tjänar pengar och bra böcker, väldigt fel.

Inte direkt så jag hindrar folk läsa det dör utspttrade materialet, eller vänta på film eller TV serien i samma sak.

Det ör helt ok [:o)]

Ta mig inte för hårt oå allvar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Har på sistone varvat Amanda Cross romaner om mysterielösande litteraturvetaren Kate Fansler med John Le Carré.
Två bra författarskap.
(Båda författarnamnen är f.ö. pseudonymer.)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Jag gillar spnna, Som Robin Hobb i fantasygenren gjorde.

Deks avslöjas de ich af jag tycker inte de är sämre för det, det ör nog en amerikansk sak tror jag.
Kvinnlig författare säljer sämre.

I deras serievörld säljer kvinnliga figurer som hvudpersoner sämre, oavsett sen evigheter, undantag finns dag, och det kvittar vem som gjort det hela tom.

Där märker nan att man är svensk, en bra bild k, serierie på e väl för fan bra oavsett, likväl som struntet att karkålar ej kan skriva kvinnliga figurer och tvärtom.
9mm, i'm never further away than that.
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av skrangelben »

Agentum: Fast, det mesta 'civiliserade' som romarriket stod för hade de snott från Egypten. Det var inte bara judar som ansåg dom vara barbarer. Fråga Cleopatra vid tillfälle, eller läs för all del nåt Asterix-album.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

Judarna verkar ju ha varit ovanligt svårintegrerade inom det romerska riket. De var inte imponerade av badhusen, upprörda över invasionen, och hade en strikt monoteism som var svårkompatibel med romarnas polyteism.

Tydligen brukade romarna ofta försöka komma på god fot med lokalbefolkningen genom att sätta upp ett badhus till Dianas - och den lokala religionens motsvarighet - ära, om jag minns rätt, men det funkade ju inte med judarna...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av skrangelben »

Wakuran skrev:Judarna verkar ju ha varit ovanligt svårintegrerade inom det romerska riket. De var inte imponerade av badhusen, upprörda över invasionen, och hade en strikt monoteism som var svårkompatibel med romarnas polyteism.

Tydligen brukade romarna ofta försöka komma på god fot med lokalbefolkningen genom att sätta upp ett badhus till Dianas - och den lokala religionens motsvarighet - ära, om jag minns rätt, men det funkade ju inte med judarna...


Kanske så, men på Caesars tid var Rom en 'skithåla' jämfört med Alexandria. Mycket av det som sedan blev 'romerskt' tog dom från Egypten.
Tror nog att fler än judar ansåg romarna som riktiga barbarer. Romarriket var stort ett tag, men man ska nog inte överskatta deras betydelse som högre stående folk.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av K-E Lindkvist »

När det regnar en lördag i augusti passar det alldeles utmärkt med en skön fåtölj och en bra hårdkokt deckare; Murder Is My Bussiness av Brett Halliday från Hard Case Crime med omslag av den legendariske Roger McGinnis:

Bild

Jämför man med utgåvor från tiden det begav sig inser man hur bra förlaget lyckat med att återskapa "rätt" stil. Att kunna engagera samma omslagsmålare underlättar förstås (McGinnis var inte lika legendarisk för drygt 60 år sen)...

Bild

För att inte tala om internskämtet som Shane Black ordnade till med de fiktiva "Johnny Gossamer"-pocketarna i filmen Kiss Kiss Bang Bang 2005. McGinnis var skyldig även denna gång:

Bild

Jag kunde inte sluta fnittra var gång de var i bild eller omnämndes i lyriska ordalag av Robert Downey, jr och Michelle Monaghans rollfigurer.

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

skrangelben skrev:
Wakuran skrev:Judarna verkar ju ha varit ovanligt svårintegrerade inom det romerska riket. De var inte imponerade av badhusen, upprörda över invasionen, och hade en strikt monoteism som var svårkompatibel med romarnas polyteism.

Tydligen brukade romarna ofta försöka komma på god fot med lokalbefolkningen genom att sätta upp ett badhus till Dianas - och den lokala religionens motsvarighet - ära, om jag minns rätt, men det funkade ju inte med judarna...


Kanske så, men på Caesars tid var Rom en 'skithåla' jämfört med Alexandria. Mycket av det som sedan blev 'romerskt' tog dom från Egypten.
Tror nog att fler än judar ansåg romarna som riktiga barbarer. Romarriket var stort ett tag, men man ska nog inte överskatta deras betydelse som högre stående folk.

...och amerikaner brukar väl iofs ofta anses som ganska vulgära nuförtiden, men vi kanske går Off-Topic...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Iom kristendomens uppkomst menade ju Petrus att just Rom var Sodom och Gomorra, att han skulle dött där är inte öht underbygt han ville inte ha några ej omskurna barbarer i Kristus sekten.

Markus som aldrig ens träffat Jesus var av motsatt åsikt, det är ju hans brev som är bevarade med konstiga syner osv, han tog emot vilka som helst, men givetvis hade han inte i sin vildaste fantasi anat att några hundra år skulle Kristus dyrkan bli så stort.

Det finns inte heller i hans fall bevis för att Nero avrättade honom, troligen blev han släppt, det tyder på mäktiga anförvanter att han ens skeppades till Rom.

Betänk att Jesus korsfästes direkt utan tvekan, uppviglare störande objekt bara, och mest förvånad var han nog själv när han dog, indoktrinerad av sin familj hela livet att han var en frälsare, vilket han för inte ens var ensam om under den här tiden.
För att inte låta myten dö svarade hans mor givetvis att han varit jungfrufödd när undrande medlemmar frågade om hans liv.

Ibland är det otroligt hur saker uppkommer, och hur man sen skarvat ihop en historia med Påven som arvtagare till Petrus som sagt högst troligt aldrig satte sin fot i Rom.

Pengar, makt och svågerpolitik är hela historien egentligen.

Judarna har inget mer själva, en påhittad storhetstid skriven i ett kritiskt läge av en ledande rabin, han hade hittat de dokumenten hehe
Tristast att fortfarande har ingen inte funnit nåt om en storhetstid, en tid som beskrivs ungefär nånstans nånting och folk blev urgamla, kalla runt fel på kartan i 40 år mm, kameler, nåt de inte hade vid en ev länge sedan tid ens, de var då inget vidare på att hitta.

Trist för dem finns ju skrifter på brända lertavlor kvar från sandhögarna som var andra städer, som berättar skendena.

Tyvärr förstörs det idag dels av USA och av talibanerna, och det är omöjligt att forska vidare om nånting längre.

Absolut mest korkad är Koranen utan tvekan, men det fick en jäkla fart på kringliggande klaner iaf och en kniv för den ledande som börjat det hela även här klart underliga ledande syner som sammanföll väl lite lustigt ofta, käns lite en aning svårborförlarat kan man säga att mörda denne.
Att ha tro på en Gud var helt enkelt nåt som var ett måste, det gav väl viss stabilitet och leder ju till för vi är idag övertaget av vetenskapen för de som slutat med amsagor, men det verkar som vissa steg var tvungna på vägen.
Kontroll över folket som sagt.

Idag önskar man kanske att fler snedsteg tagits.

Jag får observera att förutom konstiga syner och påhittad förklarande bakgrund tror på Bibeln som sann och historisk så långt det kunde vara det då, historien om tex Jesus förutom de senare övernaturliga sakerna som påstås är nog sanna trots allt.
Den fysiska delen tex som släkt med Johannes Döparen och arvtagare av hans följare, så var det nog.

Att man ändrade till att judarna korsfäste honom var för att avdela sig från de förföljande ja som gjordes av judar senare, genom att påvisa att vi är inte som dem kom de undan, judarna stenade ihjäl kättare så det råder ingen tvekan om att det var romarna som lugnade ner läget.

Men det där har förföljt dem länge trots att det är en nödlögn.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Markus ska vara Paulus fö.

Men jag läser om Tjernobylolyckan

Efter att sett den riktigt bra miniserien Chernobyl, en brittisk serie om vad som egentligen pågick i Sovjet och i reaktor nr4 när den flög i luften och med den kanske hela Sovjet kommunismen i förlängningen.
Mycket sevärd serie även om de aldrig Jan täcka allt men mycket är direkt taget från de som var där, inget Hollywoodjönseri.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

K-E Lindkvist skrev:När det regnar en lördag i augusti passar det alldeles utmärkt med en skön fåtölj och en bra hårdkokt deckare; Murder Is My Bussiness av Brett Halliday från Hard Case Crime med omslag av den legendariske Roger McGinnis:

Bild

Jämför man med utgåvor från tiden det begav sig inser man hur bra förlaget lyckat med att återskapa "rätt" stil. Att kunna engagera samma omslagsmålare underlättar förstås (McGinnis var inte lika legendarisk för drygt 60 år sen)...

Bild

För att inte tala om internskämtet som Shane Black ordnade till med de fiktiva "Johnny Gossamer"-pocketarna i filmen Kiss Kiss Bang Bang 2005. McGinnis var skyldig även denna gång:

Bild

Jag kunde inte sluta fnittra var gång de var i bild eller omnämndes i lyriska ordalag av Robert Downey, jr och Michelle Monaghans rollfigurer.

Bild


Mycket fina omslag. Och jag gillar boktitlar som "You´ll never die in this town again". [:o)]
Skriv svar