Snabbfrågor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wildis90 »

Ja, jag tycker om de här gamla tidningarnas omslag jättemycket, men i början av 60-talet så känns det som att de blev lite lata med omslagen... Jag tycker även att tidningarna från 1949 och 1951 har de bästa omslagen :D
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

Wildis90 skrev:Ja, jag tycker om de här gamla tidningarnas omslag jättemycket, men i början av 60-talet så känns det som att de blev lite lata med omslagen... Jag tycker även att tidningarna från 1949 och 1951 har de bästa omslagen :D
Det där kan man skriva en bok om. Under 50-talet använde man framför allt amerikanska omslag och de var oftast riktigt fina, kanske speciellt Walt Kellys briljanta omslag fram till 1950/51 eller så (innan han helt började teckna seriestrippen Pogo), senare Barks, Tony Strobl, Paul Murry m.fl. tecknare. Men: utgivningen ökade i Skandinavien och 1959 fick vi varje-veckas-utgivning. Den utgivningstakten slukade material och man startade därför en produktion av omslag och serier i Danmark. De omslagen är ärligt talat inte speciellt bra till en början och de första åren kan man ofta se exakt vilken serieruta de kalkerat. Sedan började man ta in en del italienskt material som inte heller alltid var superstarkt (detta var ju innan Kalle Ankas Pocket startade 1968). Och: I USA insåg man att Europa och andra marknader slukad mer material än man gjorde ”där hemma” och man startade därför det s k Studio-programmet, där man producerade Disneyserier avsedda för utländska marknaden, dvs de producerades i USA men publicerades aldrig där. Visst finns det guldkorn även bland de serierna, men… en stor andel av de serierna var väldigt svaga. Summering: Omslagen och innehållet i Kalle Anka varierar enormt i kvalitet under 60-talet, men det är också en härligt blandning av högt och lågt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Nr1 ser dock inte nätet vidare ut om jag ska vara ärlig, det är klart ett hopklipp.

Men senare är de riktigt fina, jag gillar enkelheten, men som sagt fler gamla svenska serietidningar var snygga.

Jag hittade några Illustrerade klassiker på en marknad, dvs tavlor med omslag, nån plastfilm på en träskiva, de som sålde visste inte nåt om dem.
Men nån måste verkligen gillat dem och på nåt sätt gjort en plastfilm i direkt kopia från tidningen, jag har några på väggen nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

Agentum skrev:Nr1 ser dock inte nätet vidare ut om jag ska vara ärlig, det är klart ett hopklipp.
Ja, omslaget till Kalle 1/48 är ett hopklipp, en ruta av Carl Barks (Knattarna) och Kalle från en amerikansk pren-annons som är baserad på en dagsstripp av Al Taliaferro från 1944.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Ok Jo jag misstänkte nåt sånt, de visste väl inte så mycket om serietidningar så det var ju en chansning på många sätt, ingen var ju före så att säga.

Det verkar som att under 59talet steg upplagan väldigt, då man ofta ser 50tal KA om än dåliga exemplar, det verkar som många köpte den vid det laget helt enkelt.
Jag har aldrig rent löst sett nån från 40talet ens, jag menar liggandes halvdan säljes.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Wildis90 skrev:Fråga 2:
Vilken är världens äldsta serietidning? Jag tror att jag har sett en tidning från 1920, men vilken är äldst?

Jag tror det här svaret kan bero litet på ens definition. Funnies on Parade och Famous Funnies kom båda ut 1933 i USA.

Frankrike publicerade sin Musse Pigg-variant Journal de Mickey fr.o.m. 1934, men fick ge upp i samband med pappersransoneringen under andra världskriget, tills tidningen startades om igen 1952.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wildis90 »

Hej igen serieforum! Vad mycket frågor jag ställer ;) Jag är ägare till ett exemplar av Kalle Ankas sagobok 1941 men jag har inget fungerande ”skydd” för boken. Jag testar att bifoga en bild på boken (jag håller tummarna att länken funkar).

https://i.postimg.cc/G3JXzkQF/image.jpg

Hur ska jag göra för att kunna skydda den? Jag har några Mylites men boken får inte plats i dem... Jag kan lägga den i en vanlig A4 plastficka men det känns lite småtråkigt...

Med vänlig hälsning, Wildis90

Edit: Jag ser nu att bilden på boken blev lite ”grumlig”, bortse gärna från den konstiga skuggningen :)
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Vad är det för mått på boken?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wildis90 »

Kalle anka sagoboken är 17cm hög och 23cm lång :)
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Någon kompis hade en vag fråga om en gammal DN-serie ifall någon skulle ha förslag.

"Hej! Minns du en seriestripp som gick i DN på nittiotalet, som var enkelt ritad och där alla hade stora händer och fötter? Jag minns det som att den ofta innehöll män i rockar och kostymer, och att alla syntes i helfigur hela tiden. Händerna såg ut som handskar. Alltid svartvit, aldrig i färg."

Tydligen inte Jan Romare, annars låter det ju litet som Larson! eller Ernie, men jag vet inte om de gått i DN, och så borde de ju vara tillräckligt stora för att hon ska kunna känna igen i efterhand...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Men Larson med det menar du tidningen? Den var ju i färg.

DN har man ju inte koll på.

Larsson i sig var ju enrutor, Ernie borde hon komma ihåg äckliga bläckfiskmiddagar och mer saker.

Hon kommer inte hög en handling alls? Det tyder ju på enrutingar egentligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av smorkin »

Ernie gick iofs i DN så inte omöjligt.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Jo men varför mins man inte de typiska då? Piraya klubben och som sagt äckliga bläckfiskmiddagar?

Det var ju en serie som bara funkade hör vad jag förstår.

Men den var sina typiska delar manninte glömmer, jag tvekar, ingen handling alls tyder på nåt annat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Coppas »

Sitter och går igenom mitt bibliotek och hittade ett litet häftat album som jag glömt bort. Det heter »Knasen – Berättelser från träsklägret« och är utfört med mjuk pärm samt är utgivet av Egmont.

Det benämndes som volym 1 i vissa fall (typ hos Bokus), men det verkar inte ha blivit fler än det här albumet. Var detta ytterligare en satsning på en samlingsserie som lades ned då det sålde dåligt?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

Coppas skrev:Det heter »Knasen – Berättelser från träsklägret« ...
Var detta ytterligare en satsning på en samlingsserie som lades ned då det sålde dåligt?
Svar ja.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Coppas »

Misstänkte det. Bock och tack, då kan jag bokföra den under udda-avdelningen. [:)]
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Spip »

Wildis90 skrev:Kalle anka sagoboken är 17cm hög och 23cm lång :)


Borde passa fint "på tvären" i en Silver size-plastficka, de är ca 182mm breda och 265mm höga.
"At least I´m a player and not a pawn."
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wildis90 »

Tack så jättemycket! Går det att köpa en sån plastficka på comics heaven eller serieboden (gamla stan)?

Med vänlig hälsning, Wildis90 :D
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Spip »

Det borde finnas på bägge ställena.
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Coppas »

Har helt glömt bort det... då det varit lite förseningar.

Herman Hedning Apokalypticum 2007-2010! har ju dock funnits ute sedan juni i år. Jag hör dock till de som backat boken via CrowdOx, men har inte sett den än. Är det månne någon annan här som oxå backat via CrowdOx som fått sin?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Skriv svar