Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Annonsmarknad för privatpersoner.
Kategoriregler
När du svarar på privatannonser är det bäst att göra detta via PM-funktionen. Ett svar i tråden kan missas, svarar du via PM får säljaren alltid ett mail om detta.
När annonsen inte längre är aktuell, be gärna en moderator ta bort tråden.

När du skapar en annons, tänk då på att ta med information som är av intresse för en köpare, t. ex.: ort där föremålen kan hämtas, fraktsätt, det pris du har tänkt dig. Detta för att underlätta för eventuella köpare.

OBS! Den här avdelningen är alltså privatannonser och inte ett diskussionsforum. Kommentarer som inte handlar om själva försäljningen/köpet
kommer att raderas.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av germund »

(Är detta en OK kategori för denna förfrågan?)
För Egmonts räkning och produktionen av vår kommande Lilla Fridolf-bok, behöver jag köpa eller låna några nummer av tidningen Lilla Fridolf från 1960/61. Vi kommer att reprisera alla Bjarre-sidorna ur de tidigaste Fridolftidningarna i en tjock bok, liknande den (briljanta) julalbumsboken som Olsson Förlag gav ut för några år sedan. Några av de tidningar vi använder som repro-underlag är dock i för dåligt skick för att vi ska kunna scanna omslagssidorna från dem, för det finns en gräns hur mycket man kan retuschera digitalt. Mest akut saknar jag Lilla Fridolf 2+8/1960, men även en del andra tidningar 1960/61, med omslag i bra skick kan vara till nytta. Har du några tips eller tidningar du kan tänka dig att sälja eller låna ut, hör av dig i tråden eller skicka ett PM.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av Wakuran »

De verkar finnas inne på Lunds Universitetsbibliotek och övriga pliktbibliotek, men jag är iofs osäker på hur man går till väga där för att ta kopior...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av germund »

Exemplaren på universitetsbiblioteken är oftast inte i superbra skick. Vi vill gärna av Fine eller bättre för att scanna omslag. Problemet med många av de serier vi behöver ur veckotidningar, är att UB-exemplaren ofta är inbunda och helt omöjliga att scanna snyggt ur (men just det är troligen inget problem i Fridolf-fallet).
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av germund »

Uppdatering: Tiden rinner iväg och nu är vi i rätt desperat behov av ett snyggt ex av Lilla Fridolf 8/1960. Det är enda tidningen vi saknar i tillräckligt bra skick, för att kunna scanna fram och baksida. Finns det verkligen ingen som har ett ex att sälja, scanna eller låna ut?
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av Erik S »

Jag har inte tidningen, men om det kan vara till någon som helst hjälp kan jag beställa fram och kika status på det exemplar som finns på Uppsala universitetsbibliotek.
För övrigt ser jag fram emot den här utgivningen!
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av germund »

Erik S skrev:Jag har inte tidningen, men om det kan vara till någon som helst hjälp kan jag beställa fram och kika status på det exemplar som finns på Uppsala universitetsbibliotek.
Finns där ette x i bra skick, som inte är inbundet, vpore det tills or hjälp. Vi har ett slitet exemplar redan, men det går helt enkelt inte att retuschera scans av omslaget till OK kvalitet.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av Erik S »

Nu har jag fått fram och kikat på Uppsala-Fridolf – som tyvärr är inbunden. Fint skick annars (tidningarna har nog stått mer eller mindre orörda). Inbindningen är visserligen ganska "lös", dvs det är endast en minimal kantrand av omslaget som är hoplimmat med (dolt av) intilliggande nummer – men det spelar ingen roll ändå, eller? (jag vet inte hur det går till att komma överens med universitetsbibliotek om inscanning) Jag har tagit ett foto som jag kan mejla om det ändå är intressant, för att se tidningens status.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av Wakuran »

Hmm, den där minimalistiska 60-talsstilen känns åtminstone relativt enkel att retuschera. Hur mycket teckning finns det in på vänstersidan som förlorats i inbindningen? (Om jag spekulerar från min egen hörna...)

https://www.seriesam.com/pc/lillafridolf19608.jpg
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Hmm, den där minimalistiska 60-talsstilen känns åtminstone relativt enkel att retuschera. Hur mycket teckning finns det in på vänstersidan som förlorats i inbindningen? (Om jag spekulerar från min egen hörna...)

https://www.seriesam.com/pc/lillafridolf19608.jpg
Framsidan hade gått att fixa med lite jobb, men i det här fallet är det serien på baksidan som är det stora problemet. Hår det att få med hela seriesidan yta, utan att sidan ser krökt ut, kan ett inbundet ex funka.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av Erik S »

Visst är det väl en monokrom ram runt baksidans seriesida? Jag tog hur som helst bara foto på framsidan i onsdags, men ska strax förbi biblioteket igen nu i eftermiddag och kan ta foto även av baksidan, så kan du bedöma om det är intressant, Germund. Du kan kanske pm:a/mejla mig en mejladress, eller berätta hur du vill att jag sänder över fotona?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av Wakuran »

Det kan ju bli rätt stora filer om de ska skickas i tryckbar upplösning, kom jag att tänka på...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av Erik S »

Mina foton är så klart bara för att visa hur tidningen/volymen ser ut. Och jag skulle också kunna ladda upp dem direkt här i tråden, men det är väl ett onödigt pyssel jämfört med att skicka dem direkt till Germund. Nu är jag hur som helst på plats i läsesalen igen, och har kikat på och fotat hur baksidan ser ut. Hela seriesidan ser för mina lekmannaögon ganska inscanningsbar ut. Kanske. Men ja, att helt komma undan sidans krökning är väl lite klurigt, antar jag. Fridolfs hand sticker ut utanför rutramen, mot ryggen/kanten, i sista rutan. Den är åtminstone fullt synlig, med några millimeters marginal. Men jag har ingen koll på inscanning. Referensfoton på baksida och bindning finns nu i alla fall.
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av Johan Blixt »

Boken är jättesnygg! Hoppas den säljer bra så det blir fler liknande böcker.
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av trimble »

Jag kan rekomendera "Lilla Fridolf: Alla Årsalbum 1958-1970" en trevlig bok från Olsson Förlag med mycket bakgrundsmaterial.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av germund »

trimble skrev:Jag kan rekomendera "Lilla Fridolf: Alla Årsalbum 1958-1970" en trevlig bok från Olsson Förlag med mycket bakgrundsmaterial.
Julalbumsboken är verkligen fantastisk, och serietidningsboken är tänkt som ett komplement till den. Det som saknas är veckosidorna ur Bildjournalen, men hur de skulle samlas ihop vet jag inte.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av Agentum »

Tråkigt om ni inte lyckas helt, i värsta fall får ni göra det bästa ni kan med just de sakerna och nämna att det tyvärr inte var möjligt att komma över bättre exemplar just för det.

Det blir ju ofta så här när nåt ändå sålt bra men varit slit och släng med noll värde, även om det inte är det ovanligaste utgivna finns inget kvar att lätt få tag på.

Allt som har haft nån kult kring sig i samlande har folk rotat fram genom åren och därför finns de.
9mm, i'm never further away than that.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av Linus van Pelt »

Man kan undra om julalbumen utspelas i ett alternativt Fridolf-universum eller vad skälet är till att Lillens syster Selma Kristina som föds 1965 sedan aldrig låter avhöra sig? Förekom hon någonsin i serietidningen eller veckotidningsserien?

Hoppas på att det även finns intresse att få till en utgåva av Bjarres julalbum i färg 1971-83, eller hur länge han nu höll på. De var ju i många fall ännu bättre än de lingonserier som gavs ut av Olssons förlag, där det väl ibland syns att Bjarre hade bråttom eller använde mer valhänta assistenter. Och även manusmässigt tillhör de de bästa, där Moberg lyckades få till ett stort antal fina variationer på ett övergripande tema – Selmas och Fridolfs nyårslöfte att inte bli arga på varandra; Selmas övertygelse om att hon i själva verket är adlig; kravet på Fridolf att motionera och banta; en ovälkommen hyresgäst; utbyggnad av torpet osv. [:o)] Även om väl några album kanske är svagare och innehåller fristående skämt eller de bovligor och jakter som Moberg verkar ha tagit till när vardagsinspirationen tröt.

(Apropå det sistnämnda så är Fridolfromanen Säg farväl lilla Fridolf... en ganska udda berättelse om "mystik, desperados och höjda pistoler". Måste väl nästan ha varit ett detektivromanmanus i skrivbordslådan som Moberg i efterhand stöpte om till Fridolfbok?)
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av trimble »

Jag har inte varit någon större läsare av Lilla Fridolf när det begav sig men efter ha läst "Lilla Fridolf- Samlade skratt 1960-1961" så inser jag att det här är ju en riktig kultserie, så jag hoppas verkligen att den hittar sina läsare/köpare så att vi kan se fram emot flera utgåvor.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av germund »

Agentum skrev:Tråkigt om ni inte lyckas helt,
Vår bok är komplett, de serier som den ska innehålla, så skulle veckosidorna ur Bildjournalen samlas fick det i vilket fall bli en separat bok. Vi kör en del av veckosidorna i 91:an, liggande över mittuppslagen, men en komplett samlad utgåva vore störthärligt att sammanställa.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Sökes:Lilla Fridolf 1960/61

Inlägg av trimble »

Nu har jag läst "Lilla Fridolf, Samlade Skratt 1960-1961", en mycket läsvärd upplevelse, men jag saknade sidenbandsbokmärket, den kan väl inte ha varit en större kostnadsbesparing?
Skriv svar