Conan

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Conan

Inlägg av Wakuran »

kentakofot skrev:Ja det var min tanke också. Så jag köpte ett gäng alien böcker nu när dark horse skulle bli av med rättigheterna. Men så såg jag att marvel kommer ge ut alla dark horses serier i någon omnibus.

Nu gör det inte så mycket. Eftersom dark horse böcker alltid är mycket snyggare än marvel.

Men då tänkte jag att dom kanske skulle ge ut dark horse conan också.

Hmm, själva rättigheterna till figuren och universumet verkar ligga hos svenska Cabinet Entertainment, ifall de inte ligger i Public domain. (Lagstiftningen i USA och Europa är annorlunda.) Nu har tydligen Dark Horse förlorat rätten att nyproducera amerikanska serier, men jag antar att om Marvel vill publicera DH-serierna i nya samlingar, så kommer de ändå behöva köpa loss rättigheterna till dem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Conan_the_Barbarian
https://en.wikipedia.org/wiki/Conan_(comics)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
kentakofot
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 19 okt 2020, 20:47

Re: Conan

Inlägg av kentakofot »

Det här är en jävla soppa.

Savage sword of conan: "Vuxet" innehåll, svart/vitt, klassisk conan. Såldes i tjocka tidningar i sverige på 80talet? Högst ansedd av conan fans?

Conan the barbarian: Löst baserat på conan? I 4-färg, barn vänligt. Conan har två horn, med massa superhjälte cross-overs i olika universum och tid?

Dark horse conan. Vilket är i traditionell conan men i färg från 2000talet. Skiftande åsikter.

Men det verkar som att folk rankar dem:

1.ssoc
2. dark horse conan
3. marvel conan

Första omnibussen av ssoc är slut överallt. Men man kanske skall dra iväg en beställning på del 2 och 3?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Conan

Inlägg av Agentum »

Tycke jag om du gillar figuren, de är rätt bra ändå, de gavs i original just ut i svartvita magasin, klart att 500 sidor av det kan bli mycket men blandar man det med annan läsning funkar det bra, jag följde med upp till 13-14 nummer nånstans.

Men de i Färg har jag inte hört nåt om från Marvel, att de skulle ges ut i säg Omninbus som Dark Borde egna Conan gjorts.

Början av Dark Borde Conan är mycket ambitiös för jag säga som läst i princip allt i bokform Conan, de så att säga exploaterar nellanstadien i hans liv, och klassiker som sög Elephant Tower görs bra tex., Inte för Marcels version är dålig.

Marvels förstärker var ju de vi fick hit och de var hårdare censurerade ön de svartvita Savage Sword of Conan, men ändå mins man ju dem.

Jag gillar även de andra särskilt Solomon Kane.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Conan

Inlägg av Agentum »

Ja det är d t Dark Borde satsade hårt på en mer riktig efter det som finns skrivet format först, de flesta jag är mycket bra imo.

Det höll väl inte riktigt i längden utan som vanligt varierade det sen med vilka som gjorde serien.

Men de flesta är riktigt bra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Conan

Inlägg av Wakuran »

Råkade se den här länken via Seriefrämjandets hemsida. Nog inte en regelrätt recension, men litet matnyttig info. Det ser ju rätt okej ut, vid en hastig anblick.

https://bildobubbla.se/2020/09/08/conan ... olume-one/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar