Någon bra TV-serie ni vet?

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

super85 skrev:Agentum

nu är det ju nog inte de vassaste manusförfattarna som verkligen bryr sig om historia som jobbar på en serie som "Legends". Legends som är rent allmänt en serie på typ C-nivå enbart gjort för underhållning. Har inte kollat på några av de där "Arrowverse" serierna på flera år förutom nya Superman som känns som nånting väldigt annorlunda.


en andra är väl tex en tratt och en slang och så håller de i öl i den.
Har nån begripit den?


Jo, med tratt och slang. Var rätt vanlig underhållning bland min vänskapskrets i tonåren.


Nä det hade jag i tankarna, det vara gav sig av själv tyvärr.
Det blev en soppa imo, jag tyckte om det humoristiska förr nu blev de bara en hit of miss om du förstår, förlusten av Atom är oersättlig och visst det är bra att Constantine för tid, trots allt har ingen grovt fram nån bättre för det, men tyvärr finns ju då säg de mest konstiga saker, hans lärjuneåge som är ytterst få ut och dessutom nån form av alien, WTF.

Det märks att de från förr i serien som kan få andra jobb kommer försvinna och då är just det bra borta med, för man fick alltifåd ha överseende med dras tidsresir men karaktärerna var oftast bra så det funkade, det kommer haverera.

Coronan hjälpte väl inte heller, tiden gick märker man.

Sett lite mer på Sweet Tooth, det är ju dystopi iaf, så då inget finns för jag se vidare.

Jag måste inte se seriebaserade tv serier på nåt sätt men efter THE Expanse känd mycket rätt billigt, men saken är ju att det finns nåt värt att se antar jag, men jag har så svårt att slösa dåtid på nåt uselt.


Du är nog allt för mycket yngre än mig dels öl i tratt med slang förekom inte hör öht, varför liksom?
Och det med att slå hål på en ölburk i botten, sen öppna den, skojade jag om då jag nu det det på dessa amerikanska collagefilmer, varpå det gjordes den enda gången.

Imo är det klassiskt Collage USA och inte ett minsta svenskt, vi kan hålla i oss ändå utan effekter, bra eller dåligt betygsätter jag inte, men jänkarna tycks ofta få mer av stickat på sig ön i sig.
Iofs grovt stor skillnad i alkoholfria och inköps möjligheter.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Här är en sedan länge förlorad juvel i TV-deckarhistoriens skattkista äntligen åtkomlig för en bredare allmänhet! Någon överambitiös person har återställt pilotavsnittet (i 3 delar, 2 timmar 40 min) av TV-deckaren City of Angels från 1976 till den ursprungliga versionen. Det var det första samarbetet mellan Roy Huggins & Stephen J. Cannell, två herrar vilka torde vara välkända för alla som hyser mer än ett rudimentärt intresse för denna genre, med Wayne Rogers (i sin första stora roll efter M*A*S*H) som privatdeckaren Jake Axminster i fåfäng kamp med tadellösa bovar och korrumperade poliser i 1930-talets Los Angeles. Att ens andas om vad det handlar om är att göra den presumtive tittaren en otjänst, men det är helt i linje med den hårdkokta deckarens konventioner med lite Chinatown som grädde på moset. Dessutom spelas den unga damen som hamnar i knipa av Meredith Baxter Birney innan man visste att hon var Alex P. Keatons mamma... [;)]



Så gott som alla (även Rogers och skaparteamet) tyckte att det var ett fiasko och det blev aldrig mer än 13 avsnitt, men dess rykte har förbättrats avsevärt sen dess. Max Collins (som kanske inte riktigt är känd för sitt goda omdöme) tycker att det är den bästa TV-deckaren son någonsin gjorts. Här försöker Huggins Maverick-figur (som sedan utvecklades till Jim Rockford) vara lika tuff som J.J. Gittes men det går inte så bra kan man säga. Gillar man Huggins grejor (Jagad, Alias Smith & Jones, Rockford etc) så är det här definitivt på den övre halvan av hans produktion.

Tycker man om den så finns alla 13 avsnitten tillfixade av samma person (det är en rätt dålig VHS-inspelning som är utgångsmaterialet och upplösningen är blygsamma 240dpi men den duger faktiskt att titta på och ljudet är förvånansvärt bra) på Youtube sen februari i år.

Överkurs när det gäller Roy Huggins är den fem timmar (tror jag) långa och oerhört intressanta intervjun med honom som finns på Television Academy Interviews.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Det intressantaste med sånna här serier är nu ofta settingen, detta 30tal.

Det finns ju tex nån 80tals serie omtidiga 60talets polis i LAS Vegas som är bra, även om det bara blev ett par säsonger, det fanns iaf tillräckligt kvar för att göra nåt utan datorer då av det gamla.
Glömt vad den heter, men har sett om den på senare år, då jag mindes den från förr.
Exit googlade Crime Story heter tv serien 86-88 producerad, imo bra, mest känd med intron Del Shannons Runnaway skulle jag tro i folks minne.

Jag är svag för tv serier där de lyckas bra nog för mig att förflytta mig i tiden, lika med serier fö.

Ennackdel idag är alla superputsade bilar mm så såg det nu inte ut i verkligheten, så 1963(Stephen King) tex trots flottan av jänkare kan kännas som om alla åker finare än ny bil.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Jag har sett klart den tredje säsongen av Lego Masters Australia.
Precis som de tidigare säsongerna är det underhållande, charmigt, mysigt, och vi får se helt fenomenala legoskapelser när åtta deltagande par tävlar om ett förstapris på AU $100000! [:0]

Enda kruxet är att den är rätt svår att få tag i. Om man nu inte har en lite flexibel moral, och kan tänka sig "alternativa" sätt att ta hem den. [8]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Spip »

K-E Lindkvist skrev:Ursprungligen en Netflix-serie från 2015 men nu tillgänglig på svtplay.se under namnet De var fem är Harlan Coben's The Five en riktig högtidsstund för den som gillar komplexa thrillers. För att inte spoila någonting väljer jag att endast återge presentationen från Svtplay: "I unga år går fem barndomskompisar ut i skogen, bara fyra kommer tillbaka. I vuxen ålder tynger händelsen ned överlevarnas tillvaro. Plötsligt, 20 år efter försvinnandet, dyker någons DNA upp på en mordplats..."
Det här är TV-underhållning av högsta klass med ett suveränt skådespeleri och en historia som trots att den innehåller väldigt mycket också ger sig tid att ge tredimensionella porträtt av huvudpersonerna vilket inte är så vanligt i genren. En varning dock: Försök inte sträcktitta på alla tio avsnitten följd utan se bara 1-2 om dagen och låt förvecklingarna sjunka in i medvetandet så tror jag att behållningen blir större.


Blev nyfiken på denna efter ditt tips så nu har jag spenderat senaste veckans kvällar med att kolla på två avsnitt om dagen.
Måste säga att de lyckas väldigt bra med att hålla spänningen uppe och förutsägbarheten är noll.

Så jag kan också varmt rekommendera denna serie [:)]
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Spip skrev:Blev nyfiken på denna efter ditt tips så nu har jag spenderat senaste veckans kvällar med att kolla på två avsnitt om dagen.
Måste säga att de lyckas väldigt bra med att hålla spänningen uppe och förutsägbarheten är noll.

Så jag kan också varmt rekommendera denna serie [:)]

Så trevligt att du gillade den. [:)]

Själv håller jag efter att Bosch avslutats med sjunde säsongen på att tröska igenom den igen från start och är nu inne på den fjärde säsongen. Mitt omdöme att den är outstanding i sin genre kvarstår. Möjligen uppskattar jag den första säsongen mer nu när jag sitter med facit, men kvalitetsstegringen i och med den andra säsongen är fortfarande remarkabel. Den komplexa och oavbrutet spännande handlingen kombinerat med ett myllrande persongalleri gör att inte heller Bosch lämpar sig för att se i sträck utan jag begränsar mig till max 2 avsnitt/dag, gärna med en rejäl paus mellan dem. En extra bonus är de autentiska Los Angeles-miljöerna. Det måste ha varit en logistisk mardröm att spela in många av scenerna som tilldrar sig i och omkring kända landmärken som Musso & Frank Grill, Tommy's hamburgare, Norm's Diner, La Brea tar pits, Bradbury Building (igen!) etc men det ger onekligen mycket lokalfärg.
Det är på sätt och vis rätt konstigt att jag är så entusiastisk inför TV-serien då Michael Connellys böcker aldrig imponerade på mig när jag läste några av dem på 90-talet...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

K-E Lindkvist skrev:
Själv håller jag efter att Bosch avslutats med sjunde säsongen på att tröska igenom den igen från start och är nu inne på den fjärde säsongen. Mitt omdöme att den är outstanding i sin genre kvarstår. Möjligen uppskattar jag den första säsongen mer nu när jag sitter med facit, men kvalitetsstegringen i och med den andra säsongen är fortfarande remarkabel. Den komplexa och oavbrutet spännande handlingen kombinerat med ett myllrande persongalleri gör att inte heller Bosch lämpar sig för att se i sträck utan jag begränsar mig till max 2 avsnitt/dag, gärna med en rejäl paus mellan dem. En extra bonus är de autentiska Los Angeles-miljöerna. Det måste ha varit en logistisk mardröm att spela in många av scenerna som tilldrar sig i och omkring kända landmärken som Musso & Frank Grill, Tommy's hamburgare, Norm's Diner, La Brea tar pits, Bradbury Building (igen!) etc men det ger onekligen mycket lokalfärg.
Det är på sätt och vis rätt konstigt att jag är så entusiastisk inför TV-serien då Michael Connellys böcker aldrig imponerade på mig när jag läste några av dem på 90-talet...


Jag har precis påbörjat den femte säsongen av Bosch. En riktigt bra serie, och det är svårt att låta bli att bingea om man har möjlighet att göra det.
Det blir spännande att se hur slutet av hela serien kopplas till den första säsongen som du antydde. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Grumme skrev:Jag har precis påbörjat den femte säsongen av Bosch. En riktigt bra serie, och det är svårt att låta bli att bingea om man har möjlighet att göra det.
Det blir spännande att se hur slutet av hela serien kopplas till den första säsongen som du antydde. [:)]

Hm, ett litet missförstånd här tror jag. Med "facit" menar jag att när man efter sju säsonger är förtrogen med de återkommande rollfigurernas karaktärsdrag förstår man deras uppträdande i första säsongen lite bättre. Det var kanske inte i paritet med The Wire där jag inte begrep mycket av den första säsongen (och ändå på något sätt insåg att det var bra) men vissa saker som tedde sig svårbegripliga utan rätt kontext klarnar vid en ny titt på avsnitten.

Vore förresten kul om Rio Grande som jag förstått läser Connelly kunde kommentera de skillnader (ibland ganska rejäla) mellan TV och böcker som Eric Overmeyer genomfört i samförstånd med honom (Connelly) vid anpassningen till rörliga bilder. Ett bra bevis på att det sällan går att överföra historier direkt mellan olika typer av medier.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Sånt är tom inte helt ovanligt ännu,vred THE Expanse underlig första säsong.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag har just sett färdigt de två första avsnitten av Rian Johnsons TV-deckare Poker Face (https://www.imdb.com/title/tt14269590/) som hade premiär i torsdags på Peacock i USA. Det är en märklig mix av Columbo (ända ner till stilen på förtexterna) och Jagad med Natasha Lyonne i huvudrollen som aspirerande problemlösaren Charlie Cale på rymmen från hemska gangsters och som ideligen blir iblandad i diverse mordmysterier på nya platser i småstadsamerika men med den ständigt pågående flykten som subplot.

Osäkert om den kommer att bli tillgänglig för svenska tittare (jag har nyttjat piratbukten), men Peacock skulle väl kunna dyka upp på SkyShowtime om det blir en framgång? Och båda Johnsons Agatha Christie-pastischer Knifes Out och Glass Onion: A Knifes Out Mystery har ju varit populära i vårt land. Jag fortsätter titta i vilket fall som helst. Lätt tankspridd anti-hjältinna i risig '69 Plymouth Barracuda är vad jag behöver just nu.

Och så här långt känns Johnson väldigt inspirerad av mina gamla producent- och författarhjältar Roy Huggins & Stephen J. Cannell. Sämre förebilder kan man ha! Jag uppskattar omsorgen om detaljerna för att ge illusionen av 70-tals TV (det är inte bara Charlie Cales val av fortskaffningsmedel som visar på rötterna bakåt i TV-historien): De tidigare nämnda förtexterna (med avsnittets titel inom citationstecken), inlagda "reklamavbrott" för att få den klassiska indelningen i prolog, första akten (15 minuter), andra akten (30 min), tredje akten (45 min) och sen skruva upp spänningen i fjärde akten fram till avbrottet innan eftertexterna. Och för att verkligen grotta ner sig i omsorgen om detaljerna: copyrightårtalet är skrivet med romerska siffror! När sågs detta senast?

Här är trailern på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=4x2NzusLAqk

10 avsnitt skall det bli, och fler är planerade. Jagad höll i fyra säsonger innan jakten var över och jag håller tummarna att Charlie Cale kan hålla sig undan lika länge! Detta var bra!

P.S. Mer om reklamavbrottens dramaturgi finns här: https://www.joannaschaffhausen.com/need-know-pacing-learned-80s-television/ D.S.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av RioGrande »

K-E Lindkvist skrev:
tis 24 aug 2021, 18:58
Grumme skrev: Jag har precis påbörjat den femte säsongen av Bosch. En riktigt bra serie, och det är svårt att låta bli att bingea om man har möjlighet att göra det.
Det blir spännande att se hur slutet av hela serien kopplas till den första säsongen som du antydde. [:)]
Hm, ett litet missförstånd här tror jag. Med "facit" menar jag att när man efter sju säsonger är förtrogen med de återkommande rollfigurernas karaktärsdrag förstår man deras uppträdande i första säsongen lite bättre. Det var kanske inte i paritet med The Wire där jag inte begrep mycket av den första säsongen (och ändå på något sätt insåg att det var bra) men vissa saker som tedde sig svårbegripliga utan rätt kontext klarnar vid en ny titt på avsnitten.

Vore förresten kul om Rio Grande som jag förstått läser Connelly kunde kommentera de skillnader (ibland ganska rejäla) mellan TV och böcker som Eric Overmeyer genomfört i samförstånd med honom (Connelly) vid anpassningen till rörliga bilder. Ett bra bevis på att det sällan går att överföra historier direkt mellan olika typer av medier.
Kan väl inte säga så mycket. Det var ju en del praktiska skäl till uppdelningen. På många sätt är ju bokserien och tv-serien helt olika. Som att böckernas huvudperson är vietnamveteran, medan tv-seriens har erfarenheter från... hm... var det Desert storm? Hela det östasiatiska bagaget (att han varit tunnelråtta osv) försvinner. Men det hann gå så många år att alternativet hade varit att göra en "historisk deckare". Advokat-halvbrodern fick en långfilm på ett annat filmbolag... och måste därför ersättas av den där kvinnliga juristen. Böckerna är väldigt ojämna. De bästa är riktigt bra. Månskugga, Svart eko, The wrong side of goodbye och några andra. Hotet är ju helt galet kass (men den skrevs ursprungligen som tidningsföljetong).

Titus Welliver är bra i rollen.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av trimble »

Säsong 3 av" Babylon Berlin" finns nu på SVT Play.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Rufus »

jag kan tipsa om tv-serien Happy Valley på svtplay. https://www.svtplay.se/happy-valley

Mycket bra tv-serie!
Skriv svar