Vad är egentligen lättast att samla på?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Vad är egentligen lättast att samla på?

Inlägg av nicklas.johansson »

Okej, det är en knäpp fråga men tanken har slagit mig när jag står på PMU/Myrorna/Röda korset m.m. och bläddrar i de små buntarna. Är det Seriemagasinet 1978-85, Fantomen 1980-89, Kalle Anka 1990-99 eller något annat. Anledningen till tanken är att jag letat Seriemagasinet-tidningar med Bob Morane på loppisar och det har gått (nästan) fortare än jag hinner läsa.
Man kan ju vända på tanken också, fanns det tidningar i överflöd förr som inte längre syns till. Ex. Buster ,en tidning jag aldrig varit intresserad av, men den ser jag nästan aldrig till idag. 15 år sedan så minns jag den som att den fanns överallt på loppisarna.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad är egentligen lättast att samla på?

Inlägg av Rufus »

nicklas.johansson skrev:
tis 13 dec 2022, 20:35
Okej, det är en knäpp fråga men tanken har slagit mig när jag står på PMU/Myrorna/Röda korset m.m. och bläddrar i de små buntarna. Är det Seriemagasinet 1978-85, Fantomen 1980-89, Kalle Anka 1990-99 eller något annat. Anledningen till tanken är att jag letat Seriemagasinet-tidningar med Bob Morane på loppisar och det har gått (nästan) fortare än jag hinner läsa.
Man kan ju vända på tanken också, fanns det tidningar i överflöd förr som inte längre syns till. Ex. Buster ,en tidning jag aldrig varit intresserad av, men den ser jag nästan aldrig till idag. 15 år sedan så minns jag den som att den fanns överallt på loppisarna.
Det som är vanligast att hitta på loppisar är sånt som folk själva köpte för ca 5 år sen. Men då var det inte många som köpte just serietidningar längre. Därför är äldre serietidningar (1980-talet och 1990-talet) vanligare på loppis.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vad är egentligen lättast att samla på?

Inlägg av MAD »

Jupp, Kalle Anka och Fantomen går det väl 13 på ett dussin av nuförtiden. De verkar inte sälja särskilt väl och ligger och blir mer och mer slitna vilket gör det allt svårare att se om det kommit in något intressant på de second handaffärerna jag brukar besöka...

Personligen tror jag att de affärerna skulle få sålt bra mycket fler tidningar ifall de tog hand om dem och la upp dem på ett snyggt sätt, eller åtminstone inte bara kastar dem i en låda med leksaker runt omkring så allt går sönder...

Tur att en av affärerna åtminstone har lite koll och lägger upp serier i backar, album i tidningsställ och serieböcker i bokhyllan. De brukar dessutom nästan alltid ha en full back med Bamse vilket känns ovanligt eftersom de säljs direkt på alla andra ställen. Tyvärr inga Bamse från början av 70-talet så jag lyckas inte komplettera min samling av att gå dit :-D
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Vad är egentligen lättast att samla på?

Inlägg av Coppas »

Ett extra oskick är även när vissa handlare envisas med att trycka dit massa pappersprislappar alt. skriva priset med kulspets- eller tuschpenna direkt på tidningen. Det spelar ingen roll om tidningen så bara kostar en femma, men är man ute efter att komplettera en samling så vill man ju ha någorlunda snygga exemplar... inte något som ser ut som ett förstadium till dasspapper.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vad är egentligen lättast att samla på?

Inlägg av MAD »

Precis. Jag har påpekat detta för några butiker, särskilt när det är nån tidning de tror är värdefull och har satt ett högre pris på vilket genast gör att värdet går ner ordentligt :-)
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Vad är egentligen lättast att samla på?

Inlägg av MrKumquack »

MAD skrev:
fre 16 dec 2022, 15:13
Precis. Jag har påpekat detta för några butiker, särskilt när det är nån tidning de tror är värdefull och har satt ett högre pris på vilket genast gör att värdet går ner ordentligt :-)
Haha!! Den var bra! [:D]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Skriv svar